• HaltaLotta

Bonuspappan arbetslös, hur blir det med dagisplatsen?

Jag har precis fått jobb, börjar på torsdag, så mina barn måste gå heltid på dagis nu. Om några veckor blir min sambo, ej barnens riktiga pappa, arbetslös. Har man bara rätt till 15 h i veckan på dagis då, precis som det är när jag var arbetslös?

Måste jag då höja barnens tid till heltid i ett par veckor, för att sedan sänka den igen, eller har man inte en "uppsägningstid" när det gäller att just ändra neråt på tiden ?

• Svar på tråden Bonuspappan arbetslös, hur blir det med dagisplatsen?
  • Mizen

Borde inte göra ngn skillnad om han blir arbetslös, eftersom han inte är barnens biologiska pappa. Kan vara skillnad om han står som vårdnadshavare till barnen?
    Kolla med kommunen om du är osäker.

• HaltaLotta
    Mizen skrev 2009-02-24 20:40:01 följande:
    Borde inte göra ngn skillnad om han blir arbetslös, eftersom han inte är barnens biologiska pappa. Kan vara skillnad om han står som vårdnadshavare till barnen?Kolla med kommunen om du är osäker.
    Jag ska ringa dom i morgon tänkte jag. Innan har jag int etrott att det gör nån skillnad, men så kom jag på tanken o började fundera.... Han står inte som vårdnadshavare eller nåt sånt.
  • Ari Gold

Din sambos arbetstider har inget med barnets dagistider att göra över huvud taget.

Visst FÅR han hämta tidigare än vad du slutar på jobbet, men det är helt upp till er som familj att avgöra. men RÄTTEN till dagisplats och antalet timmar baseras på den biologiska förälderns arbetstid + restid.

Detta regleras i lag och det finns prejudikat som fastställer hur reglerna ska tolkas så det är inte upp till varje kommun eller varje förskola att avgöra. Däremot kan det på vissa håll finnas okunnighet om vilka regler som gäller så det var ju bra att du kollade upp det själv.

• HaltaLotta

Ari Gold skrev 2009-02-24 20:43:12 följande:

Din sambos arbetstider har inget med barnets dagistider att göra över huvud taget.Visst FÅR han hämta tidigare än vad du slutar på jobbet, men det är helt upp till er som familj att avgöra. men RÄTTEN till dagisplats och antalet timmar baseras på den biologiska förälderns arbetstid + restid. Detta regleras i lag och det finns prejudikat som fastställer hur reglerna ska tolkas så det är inte upp till varje kommun eller varje förskola att avgöra. Däremot kan det på vissa håll finnas okunnighet om vilka regler som gäller så det var ju bra att du kollade upp det själv.
    Okej. Du låter väldigt säker på din sak!
    Det va mitt ex som påtalade att barnen kanske bara fick gå 15 h nu när min sambo blir arbetslös, därför började jag fundera.... men då är det ju inte så. tyckte det lät lite konstigt faktiskt, eftersom han inte har nåt ansvar gentemot dom annars (ja visst tar han ansvar, rent familjemässigt o sånt )
  • HaltaLotta

Ari Gold skrev 2009-02-24 20:56:17 följande:

Jag är 100% säker på min sak.
    GRAÄÄJT Då slipper jag fundera på det mer då.
  • rismalt

det är bara vårdnadshavarens/havarnas tider som avgör. spelar ingen roll om bonusföräldern bor med dig.

sen kan bonusföräldern ändå såklart hjälpa till och förkorta dagarna om det fungerar för alla men INGEN kan så att säga tvinga en person som inte är förälder/vårdnadshavare att ha ansvaret för barnet!

• HaltaLotta

Tack för alla svar. Bra att ha lite kött på benen om det kan komma att strula sen....

• DrömmenSomBlevSann

Har varit i detta fall. Då fick jag till svar av kommunen , att eftersom den icke biologiska pappan bor under samma tak som mig o mina barn, så ska barnens tider rätta sig efter hans = alltså 15 timmar per vecka då han är arbetslös.

Inkomsten i hushållet räknas ju ihop, fastän han inte är biologisk pappa. Avgiften ska alltså beräknas på din + hans inkomst.

Men det kanske är olika i olika kommuner?

• Ari Gold
    DrömmenSomBlevSann skrev 2009-02-28 11:57:50 följande:
    Har varit i detta fall. Då fick jag till svar av kommunen , att eftersom den icke biologiska pappan bor under samma tak som mig o mina barn, så ska barnens tider rätta sig efter hans = alltså 15 timmar per vecka då han är arbetslös.Inkomsten i hushållet räknas ju ihop, fastän han inte är biologisk pappa. Avgiften ska alltså beräknas på din + hans inkomst.Men det kanske är olika i olika kommuner?
    Nej det är inte olika i olika kommuner. Det är din kommun som gjorde/sa fel.

Tråkigt att ni inte kollade upp det, men jag hoppas att det funkade bra ändå!
  • DrömmenSomBlevSann
    Ari Gold skrev 2009-02-28 20:33:46 följande:
    Nej det är inte olika i olika kommuner. Det är din kommun som gjorde/sa fel.Tråkigt att ni inte kollade upp det, men jag hoppas att det funkade bra ändå!
    Han hann faktiskt få jobb innan schemaändringen gick igenom

O personalen på dagis tyckte det var vansinnigt att hans arbetslöshet skulle styra barnens tider..men tantalanta på kommunkontoret sa att så var reglerna..?
  • lisley

Tycker det låter vettigt att bonuspappan inte ska ta ansvar för barn som inte är hans. MEN, har läst om fall där mammor varit tvugna att ta hand om sina bonusar när dom själv varit föräldralediga med nia biologiska...just för att dom bor unde samma tak. Så någonstans är det ju fel, så kolla upp det innan du ringer kommunen, så du har lite kött på benen.

• Ari Gold

En del kommuner är inte så noga med lagen utan försöker hitta på egna regler om man inte står på sig. Men det finns något papper man kan beställa från skolverket om det krånglar.

Det är fastslaget genom prejudikat hur lagen ska tolkas och den ger inte utrymme för några lokala kommunala avsteg.

• regnbarn

Jag har varit i denna situation, kommunen sa att barnet bara skulle få gå 15h/ veckan.
    Ringde då skolverket som sa att kommunen gjorde fel, tiderna ska som det skrivits tidigare i tråden baseras på vårdnadshavarnas arb.tider.

• HaltaLotta

Ja nu är jag i den sitsen ¨på riktigt med.... Dagiset sa idag att barnen, enligt barnomsorgstanten i kommunen, bara har rätt till 15 timmar när min sambo blir arbetslös nästa vecka.... :-s

Får väl ringa i morgon o försöka stå på mig. Inte min starka sida dock..... :-s

Svar på tråden Bonuspappan arbetslös, hur blir det med dagisplatsen?