• EMBLA1

    Hjälp. Lättaste sättet att få fram en igenväxt grusgång.

    Hej
    Har köpt ett gammal hus som stått tomt. Det finns en nästan obefintlig grusgång runt huset som jag vill ta fram men undrar nu om det finns några trix.
    Tack på förhand.
    Maria

  • Svar på tråden Hjälp. Lättaste sättet att få fram en igenväxt grusgång.
  • HellviHumle

    Fru X skrev 2009-03-06 22:42:13 följande:


    Roundup är det ENKLASTE sättet. Det är så frågan är ställd i rubriken. Jag skulle inte ha använt det om jag hade barn som leker ute. De övriga möjliga medoderna är redan beskrivna i tråden. Bara att välja. Jag har testat gasol och ogräsättika, men rensar hellre för hand i så fall. Det väljer man själv. Jag har tiden och intresset.
    Men du får inte fram gruset genom att bara ta död på ogräset. Annars gillar jag Round-Up. Det ger ett synbart resultat i alla fall.
  • Fru X
    HellviHumle skrev 2009-03-06 22:48:04 följande:
    Fru X skrev 2009-03-06 22:42:13 följande:
    Men du får inte fram gruset genom att bara ta död på ogräset. Annars gillar jag Round-Up. Det ger ett synbart resultat i alla fall.
    Roundup FÖRE jordfräsen i så fall, låta det vissna.
    Kör man med fräsen direkt så gör man miljarder sticklingar av ogräs som växer bra sedan.
  • HellviHumle

    Fru X skrev 2009-03-08 21:25:10 följande:


    Roundup FÖRE jordfräsen i så fall, låta det vissna. Kör man med fräsen direkt så gör man miljarder sticklingar av ogräs som växer bra sedan.
    Eller varför inte Round-Up när de små liven tittar upp. Trötta efter att ha arbetat sig upp i ljuset igen. Annars tycker jag att man fräser och sedan sållar gruset. Då blir man av med det mesta av gräsrötterna.
  • Fru X
    HellviHumle skrev 2009-03-08 21:36:42 följande:
    Fru X skrev 2009-03-08 21:25:10 följande:
    Eller varför inte Round-Up när de små liven tittar upp. Trötta efter att ha arbetat sig upp i ljuset igen. Annars tycker jag att man fräser och sedan sållar gruset. Då blir man av med det mesta av gräsrötterna.
    Ja, men de tittar ju upp i omgångar....
    Tycker det är smarare att roundupa först, så det blir sterilt sas.
    Kvickrot/Kirskål räcker ju med någon cm rot, så växer det ju på nytt.
  • fonzie 81

    jag skulle försöka få fram gången först men mänsklig kraft och redskap för att underlätta och sedan i stället för raundap så använder jag vanlig ättika som jag sprayar på ogräset i gången funkar kanon och är billigare ,jag vet många som gör det och kan man så kan man lukra lite så och då så slipper man ogräset ochsedan dör det som smångingom ut om man är ihärdig ,sprayar man på något som ska döda ogräset innan man har fått fram en gång så får man bara ett ful resultat så lite jobb är tyvär det snyggaste resultatet,

  • HellviHumle

    fonzie 81 skrev 2009-03-08 21:47:36 följande:


    jag skulle försöka få fram gången först men mänsklig kraft och redskap för att underlätta och sedan i stället för raundap så använder jag vanlig ättika som jag sprayar på ogräset i gången funkar kanon och är billigare ,jag vet många som gör det och kan man så kan man lukra lite så och då så slipper man ogräset ochsedan dör det som smångingom ut om man är ihärdig ,sprayar man på något som ska döda ogräset innan man har fått fram en gång så får man bara ett ful resultat så lite jobb är tyvär det snyggaste resultatet,
    Omm man ska använda ättika, hur gör man då? Outspädd ättiksprit?
  • HellviHumle

    fonzie 81 skrev 2009-03-08 21:47:36 följande:


    jag skulle försöka få fram gången först men mänsklig kraft och redskap för att underlätta och sedan i stället för raundap så använder jag vanlig ättika som jag sprayar på ogräset i gången funkar kanon och är billigare ,jag vet många som gör det och kan man så kan man lukra lite så och då så slipper man ogräset ochsedan dör det som smångingom ut om man är ihärdig ,sprayar man på något som ska döda ogräset innan man har fått fram en gång så får man bara ett ful resultat så lite jobb är tyvär det snyggaste resultatet,
    Om man ska använda ättika, hur gör man då? Outspädd ättiksprit?
  • fonzie 81

    jag har använt både utsbändd och inte det är olika men är det stort ogräs inte utspädd men lite smått ca hälften med vatten ,och det fungerar och man ser snabt resultat.

  • EMBLA1

    Ättika efter manuellt arbete blir det nog. Har små barn och djur. Tusen tack

  • mm m

    Ättika var nytt för mig. Dör de av det då eller?

    Och spraya på alltså, verkar bra. Annars brukar vi bränna eller rensa för hand(vlket jag tycker är det tråkigaste)

  • ALJO

    Jag tror att det bästa långsiktigt vore att anlägga nya gåpngar. Gräv bort gruset, lägg i markduk, ha på stenmjöl och toppa med grus. Förr hade man inte markduk, jorden blandar sig med sanden/gruset, rotogräs får fäste, det blir humus av löv mm och då är det lika bra att anlägga nytt. Och kratta en gång i veckan. Så får inte ogräset fäste.

  • Åsa Lund

    Roundup är giftigt, bryts aldrig ner i naturen utan går raka vägen ner till grundvattnet. Ska man helst undvika om man tänker på att nästa generation oxå ska kunna ha rent grundvatten!
    Jaga ogräs manuellt och med ättika, kräver mer jobb men det är ju en form av motion?!

  • HellviHumle

    Åsa Lund skrev 2009-05-05 10:29:19 följande:


    Roundup är giftigt, bryts aldrig ner i naturen utan går raka vägen ner till grundvattnet. Ska man helst undvika om man tänker på att nästa generation oxå ska kunna ha rent grundvatten! Jaga ogräs manuellt och med ättika, kräver mer jobb men det är ju en form av motion?!
    Round-up bryts ner i naturen! Dock inte lika fort som gjordes gällande från början.
    Totex som förr användes (enbart) av villaägare, finns däremot fortfarande kvar i grundvattnet på många ställen.
  • Nightfall Faerie

    Det finns väl flera "quickfix" metoder, men det enda som håller är ett ordentligt grundarbete, så blir underhållet av grusgången så otroligt mycket lättare sen!

  • Miffomorsan

    Ättika är superbra! Det "bränner" gräs och ögräs så att det bara är att kratta bort det sedan. Behöves ett par vändor dock så man får bort det som börjat växa under jorden.

  • Kiimen

    outspädd äika är kanon, spär man ut den tar den inte maskrosorna. Jag har även penslat ätika i mina rabbater.
    Men din gång hade jag nog gräft upp om den va min så att undrarbetet blir bra, annars kommer du ha samma problem år efter år.

  • Terapeuten

    Vad jag har förstått så blandar man ½ mugg 12% -ig ättika med 5 liter vatten 1 kopp salt och en halv kopp diskmedel, för 10 liter följaktligen det dubbla Solig

  • Gunillla

    Med ättika blir marken sur, sen kommer mossan!

    Det allra bästa är gräv upp och sålla. Lägg ev grus åt sidan och återanvänd det när ogräs och jord är borta

Svar på tråden Hjälp. Lättaste sättet att få fram en igenväxt grusgång.