• malinkat

    TENS erfarenheter

    Hej!

    Har just fått hem och testat TENS apparaten så här innan förlossningsdags. Jag vet att det inte på något sätt ska vara farligt för bebis, och att man ska kunna ha den på nästan hur länge som helst.... Men lilltjejen därinne började definitivt röra mer på sig när jag satte igång den. Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden TENS erfarenheter
  • KlasStures mamma

    Där ser man! Konstigt att de säger så olika? Eller så är det olika sorters apparater som fungerar olika...

  • Bullan1978

    Att bebis reagerar på TENS är för att man frigör ett visst ämne (minns inte vilket ämne... adrenalin??) när man stimulerar musklerna på detta sätt, sa min sjukgymnast. Det skall inte vara någon fara. Hon menade att strömmen går runt enbart i musklerna och påverkar inte barnet i livmodern (mer än att det påverkas av det där ämnet som frigörs...). Med tanke på hur många som använt TENS kan det ju inte vara någon fara alls kan jag tycka. Logiskt sett. Annars skulle dom nog inte hyra ut TENS.

    När sjukgymnasten visade på mig satte hon plattorna med rött fram i ljumsken och plattorna med svart bak i ländryggen. Fick även med en bild på hur de skall sitta. På vardera sladd ska det sitta en svart sladd och en röd. Jag har en relativt ny modell fick jag reda på.

    Jag har också använt TENS på en muskellåsning i ryggen. Och tycker att det hjälpte som smärtlindring. Bebisen i magen verkar inte ha blivit påverkad efter den behandlingen utan sparkar på som vanligt.

    Ska använda TENS när värkarna sätter igång.

  • narie24

    Så som du skriver Ullan har jag tolkat det också. Låter vettigt. Då går inte "impulserna" genom barnet men tar på de värsta ställena.

  • malinkat

    Hur mycket styrka har ni förresten som mest använt under förlossningen? Nu när jag testat har jag haft mellan 1,5 & 6.0 - sjukgymnasten sa att den går upp till 60.0!! Så, därför är jag nyfiken, hur mycket har ni behövt dra upp den till för att få effekt under värkar?

  • nyfiken och otålig

    Jag hyrde en TENS båda gångerna. Med nr 1 var det verkningslöst, eftersom jag fick värkarna så långt ner. Då använde jag den knappt.

    Med nr 2 hade jag inte tänkt använda den, men en fredag ändrade jag mig och åkte ner till vårdcentralen och lånade en. Man skulle då koppla den på samma sida, alltså fram och bak eller bara bak om man ville, men absolut inte båda framtill. Hur som helst, så var det tur att jag fick hem den, för dagen därpå fick jag värkar och då åkte den fram. Det var den enda bedövning jag hade (förrutom lustgas). Vet inte om det fungerade, men det fick mig i varje fall något annat att tänka på.

    Lycka till!

  • Jo Så Fin

    hej!

    TENS fungerade jättebra för mig under förra graviditeten och jag rekommenderar verkligen det! Nu har jag BF IDAG och använder åter TENS.
    framför allt är den bra att ha hemma under latensfasen så att man inte spänner sig så mycket.

    jag håller med en del av de tidigare kommentarerna men vill förtydliga lite...

    men tänk på hur du plaserar elektroderna.
    för att strömmen inte skall passera över livmodern, bara för att vara extra säker,
    skall de två elektroderna från samma kanal (sladd) inte placeras på olika sidor om livmodern.
    man placerar sladd 1 på vänster sida, röd fram vid ljumsken och svart bak på ryggen. sedan tar man sladd 2 och sätter den på höger sida på motsvarande ställen.
    exakt var elektroderna skall sitta får man prova sig fram till. dessutom kan man behöva flytta dem under förlossningens framfart. Elektroderna skall sitta på huden "ovanför" stället du har ont.

    GLÖM inte att träna upp dig, dvs använda TENS apparaten innan förlossning satt igång på riktigt. med TENS lurar man kroppen att tro att man har ont i huden i stället för i livmodern med omnejd. och ju mer man använder den desto mer höjs kroppens endorfin nivåer. Endorfin är kroppens egentillverkade morfin.

    jag använder cefar femina och började på nivå 3 och i värk-nivå på 6. nu har jag haft den i två veckor och är uppe i grundnivå på 9-12 och i värk-nivå på 15-16. dvs man övar upp sig och när det väl kommer till förlossingen vill man ju "överrösta" smärtan med TENSEN så öva och lycka till!

  • LyNxQ

    Man kan läsa instuktioner på nätet hur man använder TENS under förlossningen (sök på TENS och kika vidare på den modellen som man kan hyra)

    Det gäller alltså att inte sätta plattparen (två plattor med samma sladd) på var sin sida om magen!
    (det är dock ingen fara om man inte är gravid)
    Jag satte en platta i ljumsken och en på baksidan (på varje sida)

    Under värkarna var jag nog uppe i närmare 20 tror jag
    Tänk på att det finns olika program också. (På ClasOhlson-varianten gillade jag program 1 och 2 bäst)

    Jag lånade ut min till min bb-kamrat för hon hade hiskeliga eftervärkar. TENSen hjälpte finfint på dem också!

  • Anna65

    Jag har lånat en apparat ifrån sjukgymnasten pga smärtor i rygg och nacke. Jag snedbelastar kroppen därför jag har brutit armen, har fibromyalgi, är i v37.
    Enl sjukgymnasten är det ej samma apparat som man använder mot foglossningar, jag fick tydliga instruktioner om var och vilka program jag ska köra. På lendryggen får jag endast köra 2 program och på nacken 3 program. Jag trodde det vara bara att åka och låna en, men jag var tvungen att träffa sjukgymnasten för rätta instruktioner. Sjukgymnasten har telefonkontakt med mig nu. Uppmuntrar mig att använda apparaten flera gånger per dag för bästa resultat. Meningen är ej att skrämma er, men tror att det är nog säkrast att ha kontakt med sjukgymnast i början. Lycka till.

  • Svea7208

    Har använt TENS till mina tre tidigare graviditeter och planerar att använda det nu med. Förra FL gick snabbt så min BM har sagt att jag ska använda den med försiktighet. Jag tycker den funkar så bra så jag gick väl hemma lite länge förra gången. Det tog bara 12 minuter på FL innan han va ute. Rätt skönt tycker jag men man vill ju hinna dit oxå har iallfall närmare 5 mil dit.

    Men jag rekommenderar den helt klart och bllir inte FL för utdragen så har jag (även fler jag känner) bara komplrterat med lustgas på FL.

    Lyck till

  • Svea7208
    Svea7208 skrev 2009-03-06 10:25:40 följande:
    Har använt TENS till mina tre tidigare graviditeter och planerar att använda det nu med. Förra FL gick snabbt så min BM har sagt att jag ska använda den med försiktighet. Jag tycker den funkar så bra så jag gick väl hemma lite länge förra gången. Det tog bara 12 minuter på FL innan han va ute. Rätt skönt tycker jag men man vill ju hinna dit oxå har iallfall närmare 5 mil dit.Men jag rekommenderar den helt klart och bllir inte FL för utdragen så har jag (även fler jag känner) bara komplrterat med lustgas på FL.Lyck till
    Korrigerar mitt eget inlägg använde inte alls TENS förra gången hann ju inte med det. Duschade och åkte till FL hann inte med Lustgas heller.
  • juffla

    Varför fungerar inte Tens på alla? Jag har provat för ryggen och tycker inte det hjälper. 

Svar på tråden TENS erfarenheter