• Väntarochlängtar

Prematura barn och dess utveckling - vad har era läkare sagt?

Undrar vad era läkare har sagt ang att man ska korrigera barnets ålder?
    Är det upp till 7 år som läkare/vårdpersonal kan ha "överseende" med vissa saker i utvecklingen pga att ert barn är prematurt?

• Svar på tråden Prematura barn och dess utveckling - vad har era läkare sagt?
  • Pallas

Bite me skrev 2009-04-13 19:47:39 följande:

OK, BVC, det förklarar allt. De är inte alls insatta i ämnet prematurer, tyvärr. Snarare verkar de gilla att ha det att skylla på då de inte har några andra svar eller förklaringar. En av mina bästa vänner hade ett barn som utvecklades väldigt sent, men de skyllde hela tiden på hennes föryidiga födelse (v.32), när barnert var 18 månader visade det sig att hon hade en hjärnskada och led av någon form av epilepsi.
    Jaha. Vad menar du att vi ska göra då? Skita i läkarutlåtanden och köra på känn?
  • Full av förhoppning

Nämen har du hört det så måste det ju vara sant ?

Bite me skrev 2009-04-13 20:01:24 följande:
    Har de sagt 6 år? I Uppsala har de en uppföljning vid två år, de önskar sig en uppföljning vid fem, men jag har ALDRIG hört om en korrigering upp till sex års ålder, och jag har absolut ldrig hört att barn födda efter v.32 ska korrigeras efter ett år.
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning

Menar har du ALDRIG hört det... så måste det vara så ju

Full av förhoppning skrev 2009-04-13 20:12:06 följande:
    En älva och ett mirakel
  • Bite me
    Pallas skrev 2009-04-13 20:09:32 följande:
    Bite me skrev 2009-04-13 19:47:39 följande:
    Jaha. Vad menar du att vi ska göra då? Skita i läkarutlåtanden och köra på känn?
    Självklart ska det utredas, men det kanske inte alls beror på att barnet föddes några veckor tidigt, och därför skulle det ju vara helt fel att korrigera.

Full av förhoppning skrev 2009-04-13 20:12:36 följande:
    Menar har du ALDRIG hört det... så måste det vara så ju
    OK, spydighet känns lite omoget, men min poäng är att de inte ens korrigerar min son som är född i v.24+1 längre, och han är fyra, men enligt erat sätt att tänka inte fyra år än alltså. De i Uppsala, som knappast är noviser på ämnet, anser att barn ska vara ikapp då, och inte korrigeras längre, detta då korrigeringen leder till att människor rycker på axlarna och hänvisar till den tidiga förlossningen, istället för att fråga sig varför ett barn vid en viss ålder inte klarar av vissa saker.
  • Bite me

Full av förhoppning skrev 2009-04-13 20:12:06 följande:

Var har du hört det?
  • Pallas

Bite me skrev 2009-04-13 20:17:39 följande:

Självklart ska det utredas, men det kanske inte alls beror på att barnet föddes några veckor tidigt, och därför skulle det ju vara helt fel att korrigera.
    Hans sena utveckling behöver inte bero på den tidiga födelsen, men den kan göra det. Därför är det inte fel att korrigera för den, samtidigt som man utreder eventuella andra fel.
  • Full av förhoppning

Det var ett skämt Därav smileyn

Bite me skrev 2009-04-13 20:17:39 följande:
    Självklart ska det utredas, men det kanske inte alls beror på att barnet föddes några veckor tidigt, och därför skulle det ju vara helt fel att korrigera. Full av förhoppning skrev 2009-04-13 20:12:36 följande: OK, spydighet känns lite omoget, men min poäng är att de inte ens korrigerar min son som är född i v.24+1 längre, och han är fyra, men enligt erat sätt att tänka inte fyra år än alltså. De i Uppsala, som knappast är noviser på ämnet, anser att barn ska vara ikapp då, och inte korrigeras längre, detta då korrigeringen leder till att människor rycker på axlarna och hänvisar till den tidiga förlossningen, istället för att fråga sig varför ett barn vid en viss ålder inte klarar av vissa saker.
    En älva och ett mirakel
  • Proletariatet

Nu är jag mycket konfunderad, fick ett brev hem från Uppsala, vi hade tackat ja till att delta i en studie under neotiden och de ville nu få detta bekräftat. Studien genomförs av läkare i Lund och Uppsala, med uppbackning från Socialstyrelsen och ska göras vid två och ett halvt års KORRIGERAD ålder.
    Hur förklarar ni detta? Om man inte ska korrigeras efter två skulle väl inte läkarna på två av de bästa sjukhusen (umeå är ju också grymma som jag förstår) göra det?

• tinaw

Fast det beror ju alldeles på vad som är syftet med studien. Är syftet tex att undersöka om man borde ändra korringeringsålder är det ju ett jättebra sätt, att göra en studie där man undersöker barnen vid 2,5 år korrigerat. Fråga dem som har hand om studien tycker jag. :)

• Proletariatet
    tinaw skrev 2009-05-09 20:50:21 följande:
    Fast det beror ju alldeles på vad som är syftet med studien. Är syftet tex att undersöka om man borde ändra korringeringsålder är det ju ett jättebra sätt, att göra en studie där man undersöker barnen vid 2,5 år korrigerat. Fråga dem som har hand om studien tycker jag. :)
    Jo, fast till oss har ju alla läkare (uppsala & västerås) sagt att vi ska korrigera till förskoleåldern. Men ja, jag ska absolut fråga.
  • pysen

Av den litteratur jag kom över på sjukhuset så spelar barnets ålder roll. Det finns tre olika indelningar av för hur mycket för tidigt födda barnen är och dessa indelningar påverkar hur länge man korrigerar åldern vid kontroller.

Min son är född mycket för tidigt ( ej extremt för tidigt född) vilket är den mellersta och enligt det jag känner till kommer vi att få kontroller i korrigerad ålder tills han är 3-5 år. Det varierar lite mellan kommunerna enligt litteraturen.

• StarkMamma

Min son är född 2 månader för tidigt och blir inte ens uppföljd av läkarna på neo.
    Men sen har vi neurolog pga av han huvud problem istället.

• MammaDiana

det är ju mer som spelar in än just veckan man är född i. Hur de mått? Hur mycket extra infektioner som de drabbats av osv påverkar ju också.

Jag har en son född v 30+1.
    Nån särskild ålder för korrigering har jag inte fått, men dock att han inte ska vara ifatt förrän skolåldern, men då avses längd och vikt. Nu är han 22 mån (okorr) och är vädligt liten för sin ålder, men äntligen så börjar han nu komma ifatt utvmässigt, han var väldigt sen med att gå, 20 mån ungefär, och sen dess har det hänt massor, han pratar dock mycket. Vi har en kontroll på neo nästa vecka och sen görs även en vid 5 års ålder om man anser att det behövs när man är på 2årskontrollen

Mina tjejer föddes v 34 och 36 och korrigerades inte, dock med äldsta tjejen född v 34 hade man lite hänsyn till prematuriteten i början, men det var inte många månader. och det behövdes inte heller.

Svar på tråden Prematura barn och dess utveckling - vad har era läkare sagt?