• Love2009

Hur många veckor har ni sem m era barn + bonusbarn på sommaren?

Jag o mitt ex har våra barn varannan vecka (9 och 4 år) även under sommaren

Han kommer endast ta ut 2v sem med dem i sommar + 2v själv, det tycker jag låter jättelite, hur gör ni andra?

Själv kommer jag låta barnen vara lediga 4v med oss.

Detta är andra året i rad det är såhär. men det kanske bara är jag som tycker 2v sem m sina barn är lite??

• Svar på tråden Hur många veckor har ni sem m era barn + bonusbarn på sommaren?
  • Noran

Jag har för mig att vår son var 4 veckor med mig och en med pappa förra året. Skulle inte bli förvånad om det blir samma i år. Jag tycker en vecka är lite, men det är hans val. Han gör som han vill såklart.

• häxvrål

husmorsan: Det är klart att vi gör som vi vill, men det är så tråkigt att biomamman så tydligt komunicerar till barnen att det är dåligt att de inte får 5 veckors semester med oss. Hon säger i princip till oss att det är så synd om barnen som inte får hela sommmarlovet med sina föräldrar och att alla andra barn får det. Ja, inte vårt gemensamma i alla fall...

• Gremlin666

Jag kommer ha 4 veckor med min sambo och vårat barn och ingen semestervecka med vv"bonusen"
    Ser det inte som semester att vara med honom.
    Pappan kommer ha 2 veckor med sitt barn sedan innan tror jag... Eller skulle han vara på fritids en vecka?
    Hmm.. Minns inte.
    Och bryr mig faktiskt inte heller så mycket

• tre barn o hund

Mina killar som bor hos sin pappa är hos oss minst 6 veckor varje sommarlov vi delar upp det i 3-veckorsperioder beroende på hur pappan jobbar. Övriga året är dom hos oss alla skollov och varannan helg.
    Min sambos son som är vv i vanliga fall är en 3-veckorsperiod på sommaren därefter varannan vecka som vanligt.
    Jag arbetar hemifrån så det fungerar ju därför, men vi är alltid noga med att hela familjen ska ha minst en 3-veckors period tillsammans allihop.
    Jag förstår inte vitsen med att man ska ha "egen" semester utan barn, det är väl just semestern man ser fram emot att få vara med barnen i lugn och ro utan att behöva tänka på bytesdagar hit och dit?

• AnnanAnna

Vi har vanligtvis min mans dotter VV men under sommaren kör vi två veckor hos oss och två veckor hos mamman. Mamman tycker att vi ska ha våra barn hemma på samma sätt som hennes barn är här, och alltså ha vårt dagisbarn på dagis två veckor, sedan hemma två veckor, så dagis två veckor o.s.v... Inte det minsta rörigt . Mamman till min mans dotter är ledig hela sommaren och självklart är det inte svårt att kräva att vi ha semester i tvåveckorsintervaller då.
    Men vi kör inte så, vi tar ledigt när det passar bäst för ALLA, vuxna, dagisbarn och min mans barn sedan innan, och ledigheten är fr.o.m. förra året sammanhängande och inte upplagd efter att han har barn sen innan.

Hur många barn som har föräldrar som arbetar är hemma 10 veckor på sommaren, vilket det skulle bli om mamman fick bestämma och vi var lediga i tvåveckors perioder?
    Nä, vi är lediga två eller tre veckor när hans dotter är här, och fem eller sex med våra gemensamma, vanligtvis.
    I år är en av oss hemma hela sommaren, så då blir det annorlunda, men annars kan jag inte se någon anledning till att man ska stressa halvt ihjäl sig för att få ihop ett sommarschema som passar någon man inte lever med...

• violis

Jobbar som fskl och har även jobbat på fritids och jag kan säga att det INTE är många barn som är hemma hela sommaren!
    Skillmässobarn är som regel lediga mellan 4-6 veckor UNDANTAGSFALL 8 veckor och detta oavsett om de går på fsk el fritids! Och vist till viss del styr VI detta genom att vi stänger fsk/fritids 2-4 veckor varje sommar och då "tvingar" föräldrarna att vara ledig de veckorna (finns alltid någon fskoch fritids öppet i kommunen)och måste då båda föräldraran ta ut en del av sin sem då så minskar ju skillsmässobarnens ledighet då föräldrarna inte kan lägga sem omlott.
    "Kärnfamiljsbarn är lediga mellan 3-6 veckor så de är som regel lediga mindre än skillsmässobarnen!

MEN har barnen det då dåligt för att de MÅSTE gå på fsk /fritids på sommaren?
    NEJ!!! Vi hittar på en massa skoj när vi har lite mindra gryupper,vi går på utflykter,tar fram poolen mm mm så barne har det defenitift inte dåligt!

• Molly1982

Vi hoppas kunna ha min mans dotter tor-mån varannan vecka...samt två sista veckorna i Juli...då dagis/förskolan har stängt hela Juli.

Får se hur mamman tar detta dock...som det ser ut nu så funkar det inte alls nämnligen...tyvärr.

• Pelargonen

Jag är lärare så jag är ledig alla lov med mina barn. Mycket lyxigt måste jag säga!

• Pymsan

Mina bonusbarn är ganska stora, 12 och 13,5. Normalt är de två veckor i stöten hos oss och deras mamma, på sommaren kör vi två st 3-veckorsperioder. Så de har lov tillsammans med sin mamma o hennes man + med oss sammanlagt 6 veckor. Det funkar bra för oss och barnen har inga problem att vara själva några veckor, då gör de mycket tillsammans med kompisar.

• SCSI

"min" biomamma är oxå av uppfattningen att det är synd om ungen om han får gå på dagis några veckor under sommaren... men han GILLAR ju dagis och får göra massa skojiga saker där, inte går det nån nöd på honom för att han inte får 10 veckors sommarlov. Han har ju sina kompisar på dagis, det finns inga jämnåriga barn att leka med på vår gård och han är dålig på att ta kontakt med ungar i lekparker och liknande så förrutom oss vuxna är det rätt ensamt med sommar för min bonus...

Jag stör mig oxå på att mamman försöker (och i viss mån lyckas) styra när vi ska vara lediga - vilket i år resulterar i att vi inte kan åka och hälsa på min familj när min syster fyller år, en vecka JAG alltid försöker ha semester och tillbringa hemma i Norrland. *surar lite* För då ska HON minsann ha semester och vi kan ju inte ha ledigt samma veckor - stackars barn blablabla. *morr*

• AnnanAnna

Usch, jag känner igen det där... Men vet du vad? Hon bestämmer inte över er semester .
    Nämen allvarligt, vill du/ni åka till din syster kör på det! Antingen åker ni när bonusbarnet är hos er, och han får föja med, eller så är du och din man lediga SAMMA vecka som hans ex och åker upp själva. Tar semestern slut finns det som sagt dagis, och om ni inte kan anpassa en hel sommar efter att din mans barn måste vara ledig i 10 veckor så kan ni inte.

Jag vet att det är svårt med såna situationer, och som sagt så har vi varit i dem varje sommar vi också. Senaste somrarna har dock mamman fått ha sina utbrott då saker och ting krockar. Det är inte alltid vi som ska kompromissa!
    Förra sommaren fick hon spel då hon insåg att ALLA vuxna kring hennes dotter jobbade en viss vecka, och krävde att någon här skulle vara hemma med dottern. Kan tillägga att hon då var 12 år, och med andra ord fullt kapabel att lära sig vara hemma på dagarna utan att någon vuxen hela tiden talar om för henne vad hon ska göra och när och hur det ska gå till.
    Men nä, då var det syyyyyyyynd om barnet, och man kunde faktiskt inte kräva av en 12-åring att hon skulle veta hur länge (den färdiglagade) maten skulle stå i micron etc...?!?!
    Sorgligt!

SCSI skrev 2009-04-07 23:11:19 följande:
    "min" biomamma är oxå av uppfattningen att det är synd om ungen om han får gå på dagis några veckor under sommaren... men han GILLAR ju dagis och får göra massa skojiga saker där, inte går det nån nöd på honom för att han inte får 10 veckors sommarlov. Han har ju sina kompisar på dagis, det finns inga jämnåriga barn att leka med på vår gård och han är dålig på att ta kontakt med ungar i lekparker och liknande så förrutom oss vuxna är det rätt ensamt med sommar för min bonus...Jag stör mig oxå på att mamman försöker (och i viss mån lyckas) styra när vi ska vara lediga - vilket i år resulterar i att vi inte kan åka och hälsa på min familj när min syster fyller år, en vecka JAG alltid försöker ha semester och tillbringa hemma i Norrland. *surar lite* För då ska HON minsann ha semester och vi kan ju inte ha ledigt samma veckor - stackars barn blablabla. *morr*
  • SCSI

AnnanAnna: Jo, klart jag skulle kunna åka upp den vanliga veckan oavsett bonus och semestrar och så, men eftersom det bara blir nån gång om året som vi har tid och råd att åka är det roligast att ha med sig hela familjen - inte minst för att jag vill att bonusen ska få möjlighet att umgås med sina plastkusiner, som älskar honom. Om min syster klarade av att lämna hemmet och komma och hälsa på OSS några gånger om året vore det en annan sak, men hon funkar liksom bara som människa om hon får stanna i sin kontrollerade hemmiljö.
    Så nu blir det att vi åker upp några veckor tidigare, när bonusen är hos oss. Tårta får vi i vilket fall - halva syrrans familj fyller år i juli.

Och ja, herreguuud - en tolvåring ska väl kunna klara sig själv om dagarna!? Nu är jag visserligen uppvuxen med en ensamstående studerande/heltidsarbetande mamma, men jag var hemma efter skolan fram tills mamma kom hem från åtta års ålder. Jobbade mamma kväll brukade jag gå till mormor som bodde intill skolan för att slippa vara ensam i mörkret men det slutade jag nog med när jag var ungefär 12, och vid det laget kunde jag åtminstone koka snabbmakaroner eller värma bruna bönor och steka korv om jag blev hungrig.

• Rix

Här har vi bara en vecka ihop med maken söner. Dom bor heltid hos oss och träffar inte sin mamma ofta alls. Har dom tur så blir det en helg i månaden. Däremot ska dom vara hos henne i 4 veckor. Vi jobbar dock skift så vi är hemma någon nästan hela sommaren ändå.

• J3O

Vi har bonusen varannan helg och på sommaren är det inget undantag.

Förr förra sommaren åkte vi tillsammans med bonusen och min syster son och campade i husvagn i 1 vecka men gjorde inget förra sommaren och kommer troligtvis inte göra det denna sommaren heller.

Varannan helg kommer det bli precis som vanligt.

• Freja

Vi har hans barn varannan helg i vanliga fall och på sommaren har vi haft de i 2 veckor i sträck. denna sommaren kommer vi ha dom tre veckor i sträck fast vi kommer båda jobba en vecka utav dom. (de är så pass stora att de kan va själv och även passa småsyskonen.)

• TessaS

Vi har min sambos barn varannan vecka (ska ha... de väljer själva nu så det är lite hipp happ...)
    Vi brukar ta 4 veckors semester varav två är med hans barn och två är "själv"... fast det är egentligen med vårt gemensamma barn.
    Resten av sommaren kör vi varannan vecka som vanligt.

Svar på tråden Hur många veckor har ni sem m era barn + bonusbarn på sommaren?