• SandvikenMamma

Får era 14-åringar vara vaken hur länge dom vill?

Vi har en 14-åring hemma och vi är intresserad av att höra när era 14-åringar går och lägger sig på kvällarna... när vi frågar honom hur länge hans klasskompisar får vara vaken så säger han att dom får lägga sig när dom vill men jag vet inte om det stämmer

När lägger dom sig då det är skola dagen efter, om dom börjar kl 8? Och när lägger dom sig på helgen när det inte är skola dagen efter?

• Svar på tråden Får era 14-åringar vara vaken hur länge dom vill?
  • mimmi 1
    Thaleya skrev 2009-03-18 20:22:13 följande:
    mimmi 1 skrev 2009-03-16 23:14:59 följande:
    Är det så farligt att hon ligger och lyssnar på musik när hon ska sova? Min lillasyster kunde inte sova utan att lyssna på radio hela natten och det fick hon göra utan problem hon somnade ju så. Att ligga vaken och inte kunna sova är aldrig roligt, då går det bättre om man lyssnar på musik ett tag eller läser lite bok sen somnar.
    nej.. eller jo... det är väl inte så farligt... men det jag menar är ju att jag inte vet hur länge hon ligger och lyssnar innan hon somnar.. och hon behöver sin sömn, eftersom det går ut över resten av familjen om hon är trött... sen kan jag inte förstå hur man kan slappna av och överhuvudtaget somna till värsta sortens hårdrock!!
    Jag vill hellre att hon läser....
    men det jag egentligen undrar över, är väl varför det är så svårt att sova? jag har själv aldrig haft sådana problem, och en unge på14 ska väl inte ha sömnproblem? och då blir jag som mamma lite orolig... men det är kanske överilat?
  • Skumboll

Jag har alltid skött mig själv och mina tider sen jag var 12. Så länge jag skött skolan, kommit upp i tid osv så har ingen vart på mig att jag måste gå och lägga mig en viss tid. Om jag ville vara uppe till tre var det upp till mig, bara inte skolan blev lidande dagen därpå. Jag tror på frihet under ansvar.

Mimmi1: Alla är vi nog olika, vissa somnar ju så snabbt de lägger huvudet på kudden. Andra, tex jag själv, kan ju ligga och vrida sig i timmar innan man somnar.

• Thaleya

mimmi 1 skrev 2009-03-19 19:50:34 följande:

nej.. eller jo... det är väl inte så farligt... men det jag menar är ju att jag inte vet hur länge hon ligger och lyssnar innan hon somnar.. och hon behöver sin sömn, eftersom det går ut över resten av familjen om hon är trött... sen kan jag inte förstå hur man kan slappna av och överhuvudtaget somna till värsta sortens hårdrock!! Jag vill hellre att hon läser.... men det jag egentligen undrar över, är väl varför det är så svårt att sova? jag har själv aldrig haft sådana problem, och en unge på14 ska väl inte ha sömnproblem? och då blir jag som mamma lite orolig... men det är kanske överilat?
    Hon kanske av vana har vänt på dygnet lite. Jag brukade ha perioder så jag absolut inte kunde somna på flera timmar, men var jätte trött på dagarna. Är nog ganska vanligt i alla åldrar, speciellt i de åldrar då man har mycket att tänka på.
  • hemlis

Vår blivade 15-åring ska gå till sängs 22-22.30 på vardagar och får sitta uppe till ca 1 på helgerna.
    Han accepterar våra tider och så länge han gör det så är det så här bra

• Sharky

Mina tonårskillar får själva bestämma när de somnar.

Det skall vara tyst i huset klockan 23.00, så är de vakna efter det så skall ljudet på den egna tv:n eller datorn vara minimalt. Och går de i dusch eller fixar nattmat, så är det smygande som gäller.
    För det mesta brukar det nog vara tyst senast 24, ibland somnar de till och med redan 10, de har nog lärt sig att man behöver sova för att orka.

På helgerna är de också vakna så länge de vill, så länge de inte stör resten av huset.
    Däremot har vi bestämda hemkomsttider ifall de är ute med kompisar, men det är en annan historia

• mimmi 1

jag tycker inte att sängtiderna helt och hållet har att göra med att vi andra inte vill bli störda, (även om det naturligtvis är så också) utan att jag tror att dom behöver sin sömn mer än dom tror själva, och att man som förälder måste vara lite sträng där... dom växer inte som dom ska om dom sover för lite bla. funkar inte helt 100 i skolan om dom är uppe för länge på kvällarna osv... men det ÄR svårt, man vill ju inte ha konflikter hela tiden heller... men att dom ska få bestämma helt själva? nej det tror jag inte är bra.. åtminstone inte i nedre tonåren....

• lövet2
    mimmi 1 skrev 2009-04-17 13:46:05 följande:
     men att dom ska få bestämma helt själva? nej det tror jag inte är bra.. åtminstone inte i nedre tonåren....
    De allra flesta lär sig snabbt hur mycket sömn de behöver, och hur viktigt det är att lägga sig i tid när man ska upp nästa morgon. För oss är det viktigt att de lär sig det innan de börjar gymnasiet, eftersom vissa program inte finns på gymnasieskolan i vår kommun. Risken är alltså stor att de får bo själva i studentlägenhet från 16 års ålder, och då måste de kunna klara av att sköta sömnen själva.
    Your pants are on fire!
  • mimmi 1
    lövet2 skrev 2009-04-17 13:52:03 följande:
    De allra flesta lär sig snabbt hur mycket sömn de behöver, och hur viktigt det är att lägga sig i tid när man ska upp nästa morgon. För oss är det viktigt att de lär sig det innan de börjar gymnasiet, eftersom vissa program inte finns på gymnasieskolan i vår kommun. Risken är alltså stor att de får bo själva i studentlägenhet från 16 års ålder, och då måste de kunna klara av att sköta sömnen själva.
    desto större orsak att vara lite sträng då innan det är dags?
    Min son som går i tvåan i gymnasiet går alltid isäng självmant utan att vi behöver säga till... men 14-åriga dottern???? nej. nej, hon tror att man kan vara uppe dygnet runt utan att det gör nåt!! och skulle vi låta henne bestämma själv så vill jag då inte ens tänka på konsekvenserna
  • Angeeliina

Verkligen inte, senast 21.30 på vardagar ska hon vara på sitt rum. Sedan om hon ligger och läser eller så är ok.

• iser

Min bonusdotter som fyller 14 snart lägger sig senast 22 på vardagar. Hon verkar också tycka att det är en bra tid eftersom hon aldrig klagat.

Jag har jobbat en del på högstadieskolor och märkt att många tonåringar är väldigt trötta och ofta framkommer det att de suttit framför datorn långt in på natten, så därför tycker jag att det är ganska viktigt med sömnen.

• bananflugan82

Vi har en 13 åring hemma och vardagar ska hon vara i säng vid 21 (går upp kl 06.00) sedan kanske hon ligger och läser men brukar nog slockna ganska snart.  :) Helgerna brukar hon vara uppe till senast 23, eller när vi skickar henne i säng. Hon brukar inte vilja vara uppe jättesent ändå för hon blir trött.

Svar på tråden Får era 14-åringar vara vaken hur länge dom vill?