• Liiii

Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #9

Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #9

Startar en ny tråd då den gamla stängt.

Välkommen till fortsättningen på REFLUXTRÅDEN där vi som han barn med gastroesofagal reflux kan diskutera.
    I denna tråd är symptomerna väldigt olika från barn till barn så inget är rätt eller fel.

Ställ frågor så ska vi svara så gott vi kan!!

Vad är gastroesofagal reflux?
    Hos en del spädbarn är den övre magmunnens stängningsfunktion så pass omogen att barnet har stora kräkningar. Men en del barn kräks lite eller inte alls utan har endast magsyra som åker hiss.Reflux påverkar nästan alltid barnet allmänt. Det kan bli irriterat, matvägra stå stilla eller minska i vikt. Barnen blir kinkiga och gnälliga och sover sämre. Men symptomerna kan vara väldigt olika från barn till barn.Vid kraftig och långvarig reflux kan slemhinnan i matstrupen irriteras och det orsakar smärta. Maginnehåll kan också rinna över i luftvägarna och orsaka luftrörskatarr eller lunginflammation.

Läs mer:
    www.meadjohnson.nu/boken/ger.html
    www.refluxinchildren.com/
    www.infantrefluxdisease.com/
    Lukas 070530, bebben i magen BF 090629
  • Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #9
  • Skumboll
    Anubisa skrev 2009-06-04 11:20:20 följande:
    Vad beror det på att de inte vill ha fast föda? Läkaren sa ju att det skulle vara så bra för honom att det blev introducerat snabbt så han inte fick uppstötningar på samma vid. Men det funkade inget bra alls. Mycket skrik och gråt och flaxande med armar. Nu går det peppar peppar lite bättre, han äter oftast en hel portion iaf av gröt och även små barnmatsburkar så jag vet inte om jag måste ta till nexium just nu. Å andra sidan är zantac flaskan slut och jag kan i nuläget välja mellan att hämta ut en ny zantac eller att prova och ge resterande jag har kvar av nexium.
    Jag tror det blir surare i magen av fast föda. Och kanske är det också så att det blir för kämpigt för magen med riktig mat just när man har reflux. Magen är ju generellt känsligare då...
    Problemet är ju så att lättflytande mat som ersättning ger mer uppstötningar. Så det är väl som att välja mellan pest eller kolera.
    Skönt att det går lite bättre med maten nu i alla fall!
  • Cosmos72

Hej !

......vill ha mer info från Er som har barn med konstaterad reflux samt fått medicinering mot detta. Vårt barn snart 8 månader , streckkrampar lite vid måltider & vi har tagit flertal tester och sjukhusbesök , läkarna vi träffat tror det är reflux . Vårt barn är glad & pigg i övrigt & inget konstigt på de prover som togs syndes ....

Vi fick Losec mot detta som hon skall ta ... 1 om dagen . Har någon hör även använt detta mot sk reflux ?!!?!?

Otäckt att se dessa "ryckningar" // sura uppstötningar !??? och man mår riktigt dåligt ibland .. de små kan ju inte säga vad som är " fel" .. Hur har ni " orkat " !?

Tacksam för snabbt svar .

Kram

• Skumboll

Cosmos: Hej, och välkommen hit!
    Losec är en vanlig medicinering vid reflux, inget konstigt!
    Och ja, hur orkar man? Man måste ju orka, och förhoppningsivs mår de ju betydligt bättre med medicin.

• Cosmos72

Skumboll : Ok , det finns inget särsklid barn medicin då ? ..det vi fått ser ut som vuxen Losec ?

........har någon här sett spänningar / konstiga streckta miner och kroppar på sina små i samband med matningen .. är det " vanligt " !?
    Kan man leva på som vanligt !? med de små !? ...

Man blir ju lite nojjig .. hmm ...

• Skumboll

Cosmos: Samma medicin för barn som för vuxna!
    Sonen var ALLTID missnöjd vid matning. Grymtade, slängde sig i matstolen, grät, spände sig bakåt, skrek, viftade osv. Inget ovanligt symptom!
    Klart du ska leva på som vanligt, förhoppningsvis kommer ju medicinen göra susen och det blir ju den enda skillnaden i vardagen. Oftast växer ju reflux bort också.

• Anubisa
    Skumboll skrev 2009-06-04 18:46:48 följande:
    Cosmos: Samma medicin för barn som för vuxna! Sonen var ALLTID missnöjd vid matning. Grymtade, slängde sig i matstolen, grät, spände sig bakåt, skrek, viftade osv. Inget ovanligt symptom! Klart du ska leva på som vanligt, förhoppningsvis kommer ju medicinen göra susen och det blir ju den enda skillnaden i vardagen. Oftast växer ju reflux bort också.
    Precis sådär gör ju min son. Morrar, slänger sig bakåt, fäktar, gråter osv. Svårt att veta ändå om det beror på refluxen eller om han är kinkig av någon annan orsak. Idag är den dag som får gå till världshistorien för idag har han inte grinat en enda gång vid matninge, inte fäktat eller något. Det har han gjort varje dag vid varje matning i hela sitt liv fram tills idag. Jag förstår inte men är överlycklig. Han har ätit mycket och han har ätit bra! Visserligen fick han ganska mycket gosaker (majskrokar och fruktpure och annat) till middag men allt som går ned och ökar på hans vikt är ju bra!

Men, jag undrar, varför blir de så här vid matning? Får de verkligen uppstötningar under själva matningen? Eller gör det ont att svälja eller vad? När du gav Nexium, slutade din son att bete sig så här vid matning då? För min son gör ju det trots Zantac, men däremot så är han väl hyffsat bra övrig tid förutom några uppstötningar/rapar på kvällskvisten när han ska sova.
  • Doldis987

Vi gjorde en kontraströntgen idag som inte visade något. Läkaren (inte röntgenläkaren) tyckte att strupen var något vidgad, men vi har inte fått skriftliga svaret ännu från röntgen. Nu är jag inte alls lika säker på att det är reflux han har. Önskade det så vi kan få gå vidare.

• Skumboll
    Anubisa skrev 2009-06-04 19:30:03 följande:
    Precis sådär gör ju min son. Morrar, slänger sig bakåt, fäktar, gråter osv. Svårt att veta ändå om det beror på refluxen eller om han är kinkig av någon annan orsak. Idag är den dag som får gå till världshistorien för idag har han inte grinat en enda gång vid matninge, inte fäktat eller något. Det har han gjort varje dag vid varje matning i hela sitt liv fram tills idag. Jag förstår inte men är överlycklig. Han har ätit mycket och han har ätit bra! Visserligen fick han ganska mycket gosaker (majskrokar och fruktpure och annat) till middag men allt som går ned och ökar på hans vikt är ju bra! Men, jag undrar, varför blir de så här vid matning? Får de verkligen uppstötningar under själva matningen? Eller gör det ont att svälja eller vad? När du gav Nexium, slutade din son att bete sig så här vid matning då? För min son gör ju det trots Zantac, men däremot så är han väl hyffsat bra övrig tid förutom några uppstötningar/rapar på kvällskvisten när han ska sova.
    Njae, nu är ju S ett skräckexempel. Han hade ju i princip slutat äta när vi fick diagnosen, fick losec och började äta okej men effekten höll inte i sig speciellt länge, ett par veckor max. Bytte till nexium och uppstötningarna blev bättre och de andra symptomen men inte matningen. Sen gick det ju utför och fick så småningom sond. Men då kräktes ju S gigantiska mängder också.

Ja, varför de gör så när de ska äta. Jag vet inte varför riktigt, men kan tro att det är för att det helt enkelt gör ont att äta och svälja, och att de förknippar det onda med mat.
  • Skumboll
    Neolotta skrev 2009-06-04 19:47:59 följande:
    Vi gjorde en kontraströntgen idag som inte visade något. Läkaren (inte röntgenläkaren) tyckte att strupen var något vidgad, men vi har inte fått skriftliga svaret ännu från röntgen. Nu är jag inte alls lika säker på att det är reflux han har. Önskade det så vi kan få gå vidare.
    Man ska ju ha tur om reflux visar sig på en kontraströntgen! Det är ju inte ofta en uppstötning visar sig just de minutrarna under röntgenapparaten.
    Hoppas läkarna har några ess i rockärmen!
  • Doldis987

Mm.. får väl prata med dom om vi ska göra en PH-mätning också. Nu känns det ju som om dom gör vad som helst. Ska tom göra MR på tisdag.

Skumboll skrev 2009-06-04 19:58:16 följande:
    Man ska ju ha tur om reflux visar sig på en kontraströntgen! Det är ju inte ofta en uppstötning visar sig just de minutrarna under röntgenapparaten. Hoppas läkarna har några ess i rockärmen!
  • Trulis78

Neolotta: Har du ett prematurt barn (tänkte på ditt nick med neo..) I så fall kan det vara bra att veta att reflux är ganska vanligt förekommande på just prematura barn. Läste att så många som upp till 10% var drabbade. Hur som helst är det ju som skumboll säger inte alls säkert att man ser reflux på en kontraströntgen utan man kan se om det till exempel finns bråck eller förträngningar på matstrupen vilket i sin tur skulle kunna vara en orsak till reflux. Reflux kan dock även orsakas av slapp muskulatur i magmunnen och det kan man inte se på en kontraströntgen utan i så fall ska man pricka ett tillfälle precis när det läcker upp för att fånga refluxen. Min tjej har slapp muskulatur och det syns inget på gastroskopin som gjordes men ph-mätning visar att hon har reflux. Håller tummarna för att det "bara" är reflux din lilla har.

• Trulis78

Piiip: Jag har definitivt också tänkt tanken att ha höjd losecdos på Lovisa just under infektioner för hon blir också sämre då helt klart! Funderingen är bara om man hinner få utdelning på effekten under en infektion för i Lovisas fall så tar det ofta ett tag innan vi märker förbättringen av ändrad dos?

• Trulis78

Jo förresten: Neolotta, min tjej har också platt bakhuvud. Jag kan se det än fast hon är tre år så hon lär väl få dras med det. Intressant att höra att det kan förknippas med reflux, det har jag inte hört förut...

• Doldis987

Trulis78: Han är inte prematur, det är hans storebror som heter Neo

Jag har nu förstått att det bara var bråck dom kollade efter och att det inte utesluter reflux. Ronden har inte varit ännu, så jag har inte fått veta något om dom vidare analyserat om strupen var vidgad eller inte. Ska kolla med PH-mätningen. Det känns ju enklare om dom gör den innan dom söver honom, om det nu skulle visa sig något där. Annars blir det MR och jag antar gastroskopi när han ändå är sövd på tisdag?

• Trulis78

Neolotta: Aha, där ser man. Hoppas hur som helst att det har gått bra för er idag. Håller tummarna här!

• Preppy

Trulis: Ja tusan det är ju sant. Jag tänkte inte på att effekten kommer lite sent. Kan man inte ge typ gaviscon då?? Någon som testat att prutta i gaviscon som extra medicin när de är förkylda?

• Trulis78

Piiip: Vi ger gaviscon vid behov och då bland annat vid förkylningar, när Lovisa har ätit något dumt osv. Det funkar ok åtminstone tycker jag, vi får effekt men den håller inte i sig så länge och så får man putta i igen. Hur är det med lilleman? Och er andra?

• Preppy

Trulis: Jo just nu är det ganska ok! Vi hade nyss en förkylning som som vanligt resulterade i en kraftig försämring. Hopplöst. Tillslut kräktes han upp allt som hamnade i magen. Fick ge bara vätskeersättning två dygn. Hopplöst att det ska bli så här vid varje liten förkylning. Annars är det faktiskt lite bättre nu{#lang_emotions_smile}, själv då?

• Trulis78

Piiip: Aj då! Ja vad tröstlöst att det blir sådär! Konstigt att det är sådär att magen liksom måste "vila" för att klara av att få ner något alls sen om det väl blivit fel. När Lovisa var riktigt liten var vi rätt ofta tvungen att svälta henne under ganska många timmar (i bebisväg då) om hon kommit in i en ond cirkel och börjat spy mycket annars kom allt upp lika fort igen och det bara vällde ut. Hur mår du då? Här är allt ok. Vi har haft en lite sämre periodm ickså i samband med förkylning eller möjligen pollenallergi (snuva i alla fall) men just nu känns det faktistk som Lovisa låter lite bättre igen så jag hoppas det håller i sig.

• Hl89

Hej!

Har en dotter på snart 10 månader som vid 3 månaders ålder fick tydliga reflux-symptom så som stora mängder kräkningar (ej i direkt samband med måltid), mat som åkte hiss upp och ner i strupen, konstanta bågningar med bakåtlutat huvud och ett konstant gnyende. 

Fick Nexium utskrivet som vi tyckte gav effekt efter ca 2 veckor med förbättrad sömn och mindre uppstötningar. 

Allt någorlunda frid och fröjd till ca 8 månaders ålder då hon började vägra äta mat, skrek så fort man satte henne i matstolen, ryckte fram och tillbaka med kroppen när hon åt och fladdrade med armar och ben. 

Hon har sedan dess även vaknat konstant på kvällar och nätter, sover som max 1 timme innan hon vaknar och är väldigt ledsen och gnyr och gnor och man hör ofta hur hon behöver svälja. Hennes generella beteende på dagarna har också ändrats, tidigare var hon alltid en glad och pigg tjej men nu är hon betydligt mer ledsen, trött och ledsen på dagarna. 

Hon har gått upp ca 0,6-0,7 kg i vikt senaste 4 månaderna och tappat sin kurva. 

I dagsläget äter hon dock relativt bra (om hon får äta själv).
    Hennes sömnproblem kvarstår dock där hon vaknar konstant och är väldigt ledsen och gnyr och gnor. Måste mer eller mindre sova med bröstet i munnen för att bli lugn. Har alltid antagit att uppvaken beror på att hon får upp magsaft eller dyl. när hon ligger ner och sover, men nu vet vi knappt ut eller in. Hennes läten låter lika mycket som hon kan ha ont i magen. 

Hon känns aldrig utvilad när hon vaknar och är trött, har mindre energi och är gnällig på dagarna. 

Hennes läkare är väldigt vag i sina rekommendationer kring Nexium och känns aldrig som hon riktigt tar oss på allvar ("det växer bort" osv). De får bara se den glada tjejen när hon kommer på läkarbesök men kan inte se hur hon mår hemma.
    Hon har gått på Nexium i ca 5 månader, men sedan två veckor har vi testat att köra utan Nexium. Ingen drastisk förändring men sömnen har blivit sämre. Funderar på att återinföra det igen. 

Hon har alltid blivit väldigt andfådd/ansträngd andning när hon ligger ner på rygg och mage vilket har fortsatt efter hon börjat krypa. Har alltid tänkt att det hänger ihop med reflux-symptomen?

Har också haft problem med magen under hela denna period med väldigt hård avföring och har gått på Forlax senaste månderna. Läkaren tror att magproblemen hänger ihop med reflux-symptomen. 

Är det någon som känner igen sig i ovan? Framför allt reflux-symptom tillsammans med magproblem? Har börjat fundera på om hon kan ha någon gluten-intolerans eller liknande. Man har aldrig tagit något blodprov på henne så vi vet inte riktigt.

Tack på förhand!  

Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #9