• Melmis

    Nån som haft urinvägsinfektion när ni varit gravid????

    Kändes det väl och hur kändes det???
    Jag tror jag kan ha fått det. Har lite molvärk nere i magen och det svider lite när jag kissar men inte alls mycket. Jag har däremot fått mer sammandragningar som oroar mig mer....

  • Svar på tråden Nån som haft urinvägsinfektion när ni varit gravid????
  • Minimagen

    Det kan nog tyvärr vara UVI (=urinvägsinfektion) Jag hade återkommande uvi utan symtom när jag var gravid och fick äta penicillinkur på penicillinkur! be dem göra lämna ett urinprov på MVC.

  • MS82

    japp, jag hade det förra grav. men hade inga dirketa känningar av att jag hade uvi. Be att få lämna urinprov på mvc. Man ska inte gå o dras med uvi under grav.

  • småsmulor

    Jag misstänker också att jag har UVI och ska till vårdcentralen för en koll idag. Läste att det är oerhört viktigt att behandla infektionen när man är gravid p g a ökade risker för fosterskada. Bättre att gå en gång för mycket än för lite så jag skulle lämna urinprov på vårdcentralen eller MVC om jag var du.

  • lightfish

    Jätteviktigt att man går  och lämnar ett urinprov om man är gravid och misstänker urinvägsinfektion. Helst ska urinen ha varit i blåsan i 4 timmar så det är bra om man tar provet efter man sovit eftersom annars brukar det vara svårt att hålla sig 4 timmar. Glöm inte att hålla provet kallt tills du kan ta det till läkaren/MVC.

    Man ska alltid behandlas med medicinering som gravid om man har en urinvägsinfektion. Ibland kan det vara svårt att påvisa bakterier i urinen eftersom det kan vara svårt att hålla sig i de 4 timmar för ett snabbprov. Men då ska man få medicin som man kan ta tills odlingen kommer tillbaka, visar odlingen ingenting kan man ju sluta med medicinen men om det visar bakerier så ligger man steget före och kanske kommit halvvägs i sin behandling vilket är bra.

  • jaf

    fick reda på idag att jag hade lite bakterier i urinen men de var knappt inget alls sa doktorn men de e bäst att behandla de när man e gravid och när de e uvi bakteri men e de farligt för bebisen jag e såå orolig!

  • lightfish
    jaf skrev 2009-03-12 11:33:34 följande:
    fick reda på idag att jag hade lite bakterier i urinen men de var knappt inget alls sa doktorn men de e bäst att behandla de när man e gravid och när de e uvi bakteri men e de farligt för bebisen jag e såå orolig!
    Vadå lite bakterier? {#lang_emotions_undecided} Du ska inte ha några.... Hur länge har du haft besvär och fick du medicin?
  • jaf

    alltså gjorde urinodling i fredags, fick svaret idag och det syntes inte så mycket bakterier i urinet fanns knappt något alls, har inga symtom alls! hon har skickat antibiotika idag till apoteket ska hämta de...

  • lightfish
    jaf skrev 2009-03-12 11:44:48 följande:
    alltså gjorde urinodling i fredags, fick svaret idag och det syntes inte så mycket bakterier i urinet fanns knappt något alls, har inga symtom alls! hon har skickat antibiotika idag till apoteket ska hämta de...
    Ok... Kan ju vara så att provet togs tidigt i din infektion och att du pga det inte hade så mycket bakterier eller att urinen inte varit i blåsan tillräckligt länge.  Hur som helst så se till att ta tabletterna noga och alla.

    Det som är faran med obehandlad urinvägsinfektion är att det kan starta ett felaktigt förlossningsarbete; alltså att man får sammandragningar av infektionen vilket startar en förlossning... Det är därför man alltid behandlar med medicinering.
  • jaf
    Svar på #8
    oki ja ska hämta medicinen ikväll men eftrsom de inte knappt fanns nåt i urinet så e de väl inte farligt för barnet? då kan de ju inte blivit så stor uvi än? eller fattar ja fel?
    tack för ditt svar
  • lightfish
    Svar på #9
    Alltså; en urinvägsinfektion är alltid att se som en risk vid graviditet av anledningen som jag skrev ovan. Och som jag skrev så kan det ha varit så att ditt prov togs väldigt tidigt och att du då inte hade hög halt av bakterier i urinen men har nu.... Ta bara medicinen enligt ordination och drick mycket och helst saker som inte innehåller så mycket socker.
  • minismurfen

    jag kände aldrig att jag fick urinvägsinfektion fören det va för sent,fick njurbäckeninflamation,inte roligt,gå å kolla på vårdcentralen direkt om du tror att du har det......

  • jaf

    oki ska hämta den ikväll, jag dricker mycket kolsyrat vatten...

  • Angelica1991

    Hej :) jag är ett bevis på att uvi kan vara farligt under en graviditet, misstänker ni det kolla det utan att vänta.. jag märkte inget och hade ingen aning och kunde därför inte göra något innan det var försent. Sammandragningar kom och förlossningen kunde inte stoppas och min dotter var på väg v 25 med en infektion som både hon och jag hade. Tack och lov för nutid och hon klarade sig men vi har 9 veckor kvar nu till 40 veckor på neonatal intensivvården

  • Chantal

    Hej! jag är gravid i vecka 32 nu o har haft urinvägsinfektion redan från början av min graviditet ( fick veta i början av oktober att jag har urinvägsinfektion) men fick inget för de. läkaren sa att jag får inte ta något för att de kan skada fostret. Men jag va där flera gånger efteråt o fick aldrig behandling. Min smärta blev bara värre och värre. I februari fick jag min första behandling men det hjälpte inte i mars fick jag min andra behandling men de hjälpte inte heller o o början av april fick jag min tredje behandling. jag va på vc idag o gjorde urinprov o har fof urinvägsinfektion. Men kan inte få mer behandlingar sa dem. nu går jag med värsta smärtan. känner att jag måste kissa hela tiden även att de kan komma bara lite. Har jätte ont i ryggen och längst ner i magen. får svin ont när jag ska in på toa eller sätta mig ner. kan inte ha sex för det gör ont. idag sa läkaren på vc att de går inte o göra något mer för jag har fått behandling o de har inte hjälpt o dem e rädda att de ska skada fostret.

Svar på tråden Nån som haft urinvägsinfektion när ni varit gravid????