• Mimmi64

    Vi singlar 40+ som försöker bli gravida

    Startar en ny tråd för oss singlar över 40 som försöker bli gravida på olika sätt! Sleepingbeutys senaste Försöker-bli-gravid tråd 40+ var nämligen stängd för svar!

  • Svar på tråden Vi singlar 40+ som försöker bli gravida
  • hymafr

    Epepepa: Tack för erbjudandet om hundvakt men dom är "a handful", far i luven på varandra jämt och ständigt, puuuhh, så det vill jag inte utsätta någon för

    Att du fick 33 dagar mellan denna gång har säkert enbart att göra med att du absolut INTE ville det. Så typiskt när man har allt planerat. Våra kroppar spelar oss små spratt hela tiden.
    Jag har nog inte riktigt hängt med - ska du göra IVF utan medicinering?!? Eller har jag missuppfattat det?
    Min erfarenhet är att gyn i Sverige inte kan så mycket om vare sig ägglossning eller slemhinnor. Kanske de inte vidareutbildar sig så mycket som man hoppas. För 20-30 år sedan var det väl inte möjligt att mäta slemhinnor eller kolla ägglossning (annat än att ta tempen på morgonen, något min mamma fick göra när de försökte skaffa mig). Därför tycker jag att jag ofta fått informera mina två gyn-läkare (samma klinik) om vad läkare som jobbar med fertilitetsproblem kommit fram till genom egna och andras studier.

  • Epepepa

    hymafr - Ah, det var väl bara små pudlar du hade? Jag är van vid hundar, har ju fem själv Men det är alltid lättare att lämna hundarna någonstans där de är vana att vara. Och så känns det bättre för en själv.

    Jag ska åka till Polen och adoptera ett embryo. Det ska göras i naturlig cykel så läkaren säger att medicineringen börjar efter. Om det nu ville bli 33 dagar en gång till så kan jag ev åka på onsdag. Håller tummarna. Måste säga att jag börjat avundas de kvinnor som säger sig kunna känna precis när ägglossningen sker.

    Ja, jo, jag fick flera goda råd som att kolla temperaturen. Men fick också veta att inte alla kan mäta någon skillnad. Inte alla ger utslag på stickor. Det var första gången jag hörde någon säga så. Nästa gyn vet jag iallafall att andra singlar gått till.

  • hymafr

    Epepepa: Du vet vad de säger "stor hund i en liten kropp" - stämmer sååå bra på min ena hund Men när hon är med mig själv eller tex varit själv med mina föräldrar hos deras vänner så är alla sååå förtjusta i henne...
    Skulle gärna ställt upp och passat dina hundar, förstås, om det inte varit för min lilla "kamphund"

    När det gäller din medicinering så brukar man ju börja med Progesteron några dagar innan ET/FET. (Progynonen kanske du ska hoppa över helt, eller?)

    Jag håller tummarna för dig att du lyckas.
    Håll oss gärna uppdaterade om hur det funkar i Polen och på kliniken och - förstås - hur det går med ruvningen

  • mytrouble

    Hyma: Neej, det var inte det minsta krångligt med ESB och transporten till kliniken. Dom är så otroligt hjälpsamma och smidiga på ESB. Man fyller ju bara i en beställning på nätet när man betalat (via nätet) och där skriver man klinikens adress och telefon etc. Så fixar ESB resten. Sen kan man också ha mejlkontakt med den trevliga Janne om exakt NÄR sperman ska skickas. Antingen så fort som möjligt, så den är på kliniken i god tid - eller om man vill vänta lite. På Elite fick man nämligen betala en lagringsavgift för de dagar sperman var där innan ETn (fast det var inte många kronor). På Cypern kostade det inget extra. Sperman inkl transport kostade 6-7000 kr (ca halva kostnaden är transporten!) Nej, jag fick ingen rabatt för att jag hade egen sperma. Men på Cypern slapp jag betala en extra kostnad för sperma - där var allt specificerat exakt vad man betalade för vad.

    Du får gärna också ta Theis om du vill {#lang_emotions_wink} Jag tog honom för de gröna ögonen. Eftersom äggdonatorn har blå, och jag själv har gröna. Skulle tycka det var så roligt om (någon av) mina små knattar får gröna ögon. Det är ju en ovanlig ögonfärg {#lang_emotions_dreamer}

  • mytrouble

    Epepa: Tack!! {#lang_emotions_smile}
    Men jösses vilket krångel för din del. Och vad håller gyndoktorerna på med? Håller med Hyma, men om de inte kan avgöra något från slemhinnan så måste de ju kunna se på äggstockarna om det är ägglossning på gång?!!!! Jag menar finns det äggblåsor? Hur många, och hur stora?? Och finns det inget blodprov man kan ta? Tror annars att äggstockarna är det säkraste tecknet... Men kör du ägglossningsstickor då? Eller har kliniken föreslagit något sätt för dig att veta när ägglossn är på gång?? Blev många frågetecken där {#lang_emotions_wink} Kram!

  • hymafr

    mytrouble: Vi får väl se om det blir Theis

    Finns ju så många att välja bland. Har inte direkt tänkt så mycket på ögonfärg eftersom jag själv har grå-blå, men min dotter har underbart vackra guldbruna ögon (stämmer verkligen med låten "Leende guldbruna ögon" )

    Men du valde alltså spermadonator EFTER du fått veta lite grand om äggdonatorn?

  • mytrouble

    Hymafr: Ja det gjorde jag. Behövs ju inte så lång framförhållning för att välja spermadonator - bara en vecka kanske. Så eftersom de inte hade någon grönögd äggdonator (som matchade mig i övrigt) - försökte jag kompensera det sedan i valet av spermadonator. Du får försöka hitta någon spermadonator med guldbruna ögon då - så kanske båda dina barn får samma ögonfärg  {#lang_emotions_wink}

  • hymafr

    Ha,ha - ja en till med guldbruna ögon vore ju underbart.

    Men då kanske det blir som med en avlägsen släkting till mig - hon och hennes man är mulatter och har svarta ögon - men ena dottern (har inte sett den andra ännu) har klarblå ögon!!! Ett arv från mormor eller farmor.

  • Epepepa

    Hymafr - Så här skrev min läkare i Polen "Since I remember we discussed transfer in the natural cycle. In such a cycle you do not need drugs before ovulation. After ovulation you will receive drugs to maintain the pregnancy"

    Jag har iallafall tänkt ta Pergotime för att vara säker på ägglossning.

    mytrouble - med facit i hand vet jag att jag redan hade haft ägglossning när jag var hos gynekologen. Och stickorna började jag med försent. Det vart den kortaste perioden jag haft, endast 20 dagar. Först en lång och sen en kort. Så nu är jag där jag skulle varit om allt hade varit regelbundet
    Har dubbelbokat gyn två dar i rad näst vecka. Så får jag ju bara hoppas att allt går enligt planerna och att de två gynekologerna är överens Har iallfall bokat flyg och boende.
    Hur KÄNNS det att vara gravid? Jag föreställer mej att det känns helt overkligt?

  • mytrouble

    Epepepa: Hmm, intressant det där med naturlig cykel. Men det var ju synd att du missade den här gången - lycka till med nästa! Kan inte det där med Pergotime - men det är alltså för att du ska vara säker på att få ägglossning? Och sedan kollar du med stickor för att se NÄR den blir? Så du åker alltså nästa vecka då?! {#lang_emotions_dreamer}

    Jaa, känns och känns. Dels blir det ju ett lugnt - eftersom så länge allt löper på behöver jag inte längre tänka på och planera för nästa ÄDbehandling - utan jag kan bara koppla av. Så DET är skönt. I kroppen känns det mest som om man hela tiden är konstig i magen, med illamående och så. Så jag fattar att de som inte mår illa knappt tror att de är gravida. Men genom det påminns jag hela tiden - annars skulle jag nog glömma bort det ibland. Sen själva tanken - att det är något levande som växer därinne känns så abstrakt - så det har jag nog inte fattat än. Brösten är ju ömma och svullna förstås. Tyckte häromdagen att magen börjat bli lite större - men det måste ju bara vara vanlig uppblåsthet. För det ska ju inte synas än. Men jag tänkte att eftersom det är tvillingar så kanske magen kommer tidigare...? Jo, så du har ju rätt - det känns helt overkligt. Är det verkligen JAG som är gravid?? Hoppas du får uppleva samma snart!! Kram {#lang_emotions_smile}

  • Epepepa

    mytrouble - Ja, jag tar pergo för att vara säker på att få ägglossning. Och så går jag till gyn för att mäta äggblåsor och sen tar jag en ägglossningsspruta så är jag ju säker på vilken dag det sker. Nästan. Förhoppningsvis så känner jag det.
    Japp, jag åker näst vecka. Det ska bli spännande. Kommer iallafall att vara gravid i några timmar väl? Och det blir första gången i mitt liv.
    Om det inte fastnar vad har jag då att vänta mej?

    Jaaaa du, jag skulle inte alls ha något emot att få tvillingar. Visst, det är säkerligen jättejobbigt men så som vi kämpar kan jag inte se det som annat än en dubbel vinst Kram

  • Lilla Fia 65

    Finns det några singlar 40+ som föröker få barn nu? Jaf är inte riktigt singel just nu. Men relationen är aningens svajig ibland både från min och hans sida. Har behov att höra hur singlar tänker kring försöken kring att få barn . Och kring att vara ensam mamma.

  • An onym

    Lilla Fia 65
    Jag är 41år och singel försöker med IVF. Detta har mognat fram för mig i många år och jag har nu försökt under lång tid. Tror bara det kommer bli lättare då det bara blir fler och fler som skaffar barn själva. För 3 år sedan hörde jag nästan inte talas om det. Nu är det insemination IVF och äggdonation hur vanligt som helst. Kommer snart bli tillåtet i Sverige också (inget datum men det är jag säker på)

Svar på tråden Vi singlar 40+ som försöker bli gravida