• ullisg79

Rekommenderar Tunisien

Till er som funderar på att tillbringa er semester i Tunisien; Gör det!!!
    Var där i september, i Yasmine Hammamet som är en "turistförort" till Hammamet.
    Bo på All Inclusive hotell, restaurangerna var ingen höjdare.
    Rent o snyggt öevrallt o fina stränder.
    Lång shoppinggata med massor med grejer o väldigt prutvänligt =) Försäljarna var inte otrevliga på något sätt o inte mer påflugna än i t ex Turkiet.
    Jag o min kompis blev inte heller "trakasserade" av männen, inte en enda gång. Förvisso hade vi våra pojkväner med men det hände ju att vi gick själva med.

Om ni åker dit så glöm inte att gå på barnlandet (om ni har barn med er) ligger mitt i centrum, åk häst o vagn på kvällarna o ta en tur med ngn av piratbåtarna (ät ej maten på båten dock).
    Och om ni gillar sprit i era drinkar så kontrollera så bartendern verkligen häller i sprit, de tycks "glömma" bort det emellanåt. Deras inhemska öl, Celtia är iaf tokgod =)
    Åk ngn gång mellan maj-augusti om ni vill ha sol o varmt, det var lite för kallt i september för min smak. Hade två hela kanonfina soldagar, annars frös man i poolen, men havet vart varmt iaf =)

Trevlig resa!!!!

• Svar på tråden Rekommenderar Tunisien
  • Vic2ria

har oxå varit i tunisien o gillade det. vi hade vårt näste i sousse men reste runt lite i landet, vilket är en stor skillnad motför turisthaken. Hammamet var vi bara en snabbis i men det verkade vara en trevligare stämning än sousse, däremot är det ju mkt mindre.

Landet är jättefint o människorna trevliga bara man kommer utanför turisthålorna, finns mycket att se!

• Ekorrfamiljen
    Elli47 skrev 2009-06-11 21:56:34 följande:
    När vi ändå är inne på Tunisien... är det någon som tagit en ospecad resa dit, isåfall, hamnade ni på schysst hotell?
    Jag har rest ospecat två gånger och båda gångerna har jag hamnat på Hotel Soussana i Sousse. Helt ok place, men inte något speciellt. Man ska ju mest sova där ändå, så jag har inte brytt mig. De har frukost på hotellet, men mat får man äta ute. Ett litet kylskåp på rummet. That's it.

Tyvärr höll de på att bygga om grannhotellet, Kaiser, när jag var nere senast, så jag väcktes 8 varje morgon av betongborrar och hamrande. Det höll sedan på hela dagarna fram till 16-17. Surt!
    The confused squirrel strikes again...
  • Elli47
    Ekorrfamiljen skrev 2009-06-11 22:03:39 följande:
    Jag har rest ospecat två gånger och båda gångerna har jag hamnat på Hotel Soussana i Sousse. Helt ok place, men inte något speciellt. Man ska ju mest sova där ändå, så jag har inte brytt mig. De har frukost på hotellet, men mat får man äta ute. Ett litet kylskåp på rummet. That's it. Tyvärr höll de på att bygga om grannhotellet, Kaiser, när jag var nere senast, så jag väcktes 8 varje morgon av betongborrar och hamrande. Det höll sedan på hela dagarna fram till 16-17. Surt!
    Ok, jag funderar på att ta en ospecad med ungarna i augusti... tack för svaret! Var det långt till stranden förresten?
  • Sarah84

Jag åker aldrig mer tillbaka till Tunisien. Vi hörde ingen som sa nått negativt innan vi åkte, men då vi kom hem har jag inte hört en enda prata "gott" om de. Handla va inte alls roligt. Otrevligt folk så de bara smäller om de. Så fort prutningen inte gick deras väg, blev de arga. Ne fy fan.
    Men ja är van vid Thailand där är de aldrig arga då man prutar =)
    Så Tunisien blir de aldrig igen

Enda positiva va sol&bad.

• Elli47
    Sarah84 skrev 2009-06-11 23:04:33 följande:
    Jag åker aldrig mer tillbaka till Tunisien. Vi hörde ingen som sa nått negativt innan vi åkte, men då vi kom hem har jag inte hört en enda prata "gott" om de. Handla va inte alls roligt. Otrevligt folk så de bara smäller om de. Så fort prutningen inte gick deras väg, blev de arga. Ne fy fan.Men ja är van vid Thailand där är de aldrig arga då man prutar =)Så Tunisien blir de aldrig igenEnda positiva va sol&bad.
    Tråkigt att du fick så dåligt intryck av Tunisien! Jag tillhör den skaran som varit där två gånger, med och utan barn, och tycker det är ett bra ställe! Å andra sidan har jag aldrig varit där under direkt högsäsong vilket kanske gör att försäljarna inte var särskilt jobbiga?!
  • Vipera

I Tunis är de rätt otrevliga om man prutar för mycket faktiskt. Inte i Sousse dock, där var det glimten i ögat och vänlighet överallt. Från Hotel Soussana är det typ 10 minuters vandring ner till stranden kan jag tillägga

• Sarah84
    Elli47 skrev 2009-06-11 23:06:30 följande:
    Tråkigt att du fick så dåligt intryck av Tunisien! Jag tillhör den skaran som varit där två gånger, med och utan barn, och tycker det är ett bra ställe! Å andra sidan har jag aldrig varit där under direkt högsäsong vilket kanske gör att försäljarna inte var särskilt jobbiga?!
    Vi va där i Juli 2006. Ja alltså mer oförskämda försäljare får man leta efter. Hade de vart i Sverige hade jag inte varit nådig mot dom, men där nere vågar man ju inte. =)
  • kirsikka
    Elli47 skrev 2009-06-11 23:00:53 följande:
    Ok, jag funderar på att ta en ospecad med ungarna i augusti... tack för svaret! Var det långt till stranden förresten?
    Tänk på att om barnen får barn/extrabäddsrabatt kan det bli nästan lika billigt med specad hotell än med ospecad eftersom med ospecad får du aldrig några andra rabatter. Fick bittert uppleva det när vi sist var i Egypten, hade jag lagt ett par tusenlappar till (2-veckorsresa) hade vi fått specad 4-stjärnigt hotell nu hamnade vi på 2-stjärnigt råtthåla med vägglöss och fick betala dyrt för att byta. Aldrig med ospecad med barn säger jag.
  • kirsikka
    Sarah84 skrev 2009-06-11 23:13:05 följande:
    Vi va där i Juli 2006. Ja alltså mer oförskämda försäljare får man leta efter. Hade de vart i Sverige hade jag inte varit nådig mot dom, men där nere vågar man ju inte. =)
    Jag tyckte också det var jobbigt att handla, men mest för att om jag försökte köpa någonting ensam så fick jag "turistpriser" är jag är urdålig på att pruta och orkar inte med sånt strunt på riktigt. Varje gång när jag ville köpa något fick jag kalla på mannen som pratar arabiska och så fort han dök upp var det helt andra priser. Tom på hotellets minimarket.

Mannen som är superduktig på att pruta (han kan göra de galna och hålla på i timmar) tyckte också att vissa hade en riktig dålig attityd och om han märkte det så vände han direkt och gick till nästa affär. Samma sak var det lite i Egypten fast jag tyckte det var värre i Tunisien. Med Thailand går det inte riktigt ens att jämföra, där är ju alla så glada och vänliga att det är nästan onormalt.

Däremot tyckte det var mycket trevligare att handla i Medinan i huvudstaden Tunis än i Sousse, jag tror de är kanske lite mer vana "affärsmän" där.
  • Ekorrfamiljen
    Elli47 skrev 2009-06-11 23:00:53 följande:
    Kanske runt en km, knappt? Usch, jag är brakdålig på avståndsbedömning! Det tar inte lång stund att gå ner dit iaf.
  • Sarah84
    Satu skrev 2009-06-11 23:22:56 följande:
    Jag tyckte också det var jobbigt att handla, men mest för att om jag försökte köpa någonting ensam så fick jag "turistpriser" är jag är urdålig på att pruta och orkar inte med sånt strunt på riktigt. Varje gång när jag ville köpa något fick jag kalla på mannen som pratar arabiska och så fort han dök upp var det helt andra priser. Tom på hotellets minimarket.Mannen som är superduktig på att pruta (han kan göra de galna och hålla på i timmar) tyckte också att vissa hade en riktig dålig attityd och om han märkte det så vände han direkt och gick till nästa affär. Samma sak var det lite i Egypten fast jag tyckte det var värre i Tunisien. Med Thailand går det inte riktigt ens att jämföra, där är ju alla så glada och vänliga att det är nästan onormalt.Däremot tyckte det var mycket trevligare att handla i Medinan i huvudstaden Tunis än i Sousse, jag tror de är kanske lite mer vana "affärsmän" där.
    Det jag reta mig kanske allra mest på var att JAG fick aldrig prata. Jag är ganska bra på att pruta, betydligt bättre än min man. Men de va alltid till honom de pratade. Gahh jag är kvinna med åsikter. Bara för att deras kvinnor inte verkar få öppna käften så får jag det.
    Ne uchamej. Betalar inte för Tunisien mer. & mest beror de på befolkningen, inget trevligt folk alls.
  • Ekorrfamiljen
    Sarah84 skrev 2009-06-11 23:33:00 följande:
    Det jag reta mig kanske allra mest på var att JAG fick aldrig prata. Jag är ganska bra på att pruta, betydligt bättre än min man. Men de va alltid till honom de pratade. Gahh jag är kvinna med åsikter. Bara för att deras kvinnor inte verkar få öppna käften så får jag det. Ne uchamej. Betalar inte för Tunisien mer. & mest beror de på befolkningen, inget trevligt folk alls.
    Haha, jag brydde mig inte! Ville JAG prata och pruta så gjorde jag det. Om försäljarna verkade otrevliga så vände jag bara på klacken och gick. Saken är den att när man väl börjat pruta så har man genom deras oskrivna lagar gjort upp om en affär och nu ska man bara förhandla om priset.

Vill man absolut inte köpa en vara ska man aldrig diskutera priset på den heller. När de ville slita in mig i sina butiker "just look for a minute mam" så sa jag bara att jag inte hade några pengar för att det var min sista dag, även om jag just hade kommit dit. *funkar alltid*
  • linnomini

Jag är från tunisien.jag brukar åka dit varannat år typ. Men föratt få bästa pris prut lite itaget om ni fattar.När man pratar tunisiska så pratar man väldigt snabbt och "argt".Om man vill göra någon liten ut flykt så tipsar jag att rida kamel väldigt roligt Flört. Inte så dyrt tar ca fyra timmar att flyga.Ta helst 4-5 stjärnors hotel.Ta med sår salva om ni ska gå till stranden för att det finns brännmaneter men det finns oftast när det är blåsigt och kallare än vanligt (du ska dock absolut inte vara rädd föratt bada) Testa tunisiska maträtter. Men om du vill hålla dig till kötbullar så var inte orolig det finns svenska resturanger men också tunisiska maträtter.Om man vill gå ut och äta så tipsar jag port el kantauio bra resturanger litte små affärer.De sista dagen/dagarna kan man göra harkos/henna som försvinner av vatten man gör det en dag sen går man andra dagen och fyller i den igen.

/HOPPAS NI GILLADE TIPSEN

Svar på tråden Rekommenderar Tunisien