sasssyy skrev 2009-03-19 10:29:16 följande:
Ska man öppna förskola så är nog iaf det första steget att lära sig att kalla det för vad det heter, sen får ni se det som att vi hoppar på TS, jag gör det INTE jag vill bara att hon ska vara medveten om att barn- och ungdomsnämnden avslår en ansökan direkt om det står dagis på den.
Ett litet tips bara.
Sen är ju det just det som är problemet att vi föräldrar nedvärderar, drar ner statusen på de som arbetar med våra barn till "barnvakter på dagis" i stället för lärare och pedagoger vilket de faktiskt är, en förskolelärare i dag har lika lång pedagogisk akademisk utbildning som en högstadielärare (som förresten inte heter det heller utan kallas för grundskolelärare för de senare åren).
Men för att ge TS några konkreta tips.
Man måste ha en lokal som man har tänkt att ha verksamheten i, den ska uppfylla de krav som ställs inom kommunen angående brandsäkerhet, handikapptillgänglighet osv. Vilka krav som ställs kan du lätt få genom att kontakta just barn- och ungdomsnämnden.
Man måste ha utbildad personal.
Man måste ha en utbildningsplan, och vara väl insatt i de regler som finns vad gällande läroplan men även LAS, miljö och alla andra regler som gäller för alla som startar eget företag.
Man måste tillåta kommunen att ha regelbunden tillsyn av verksamheten, kort sagt så kan en kontrollant dyka upp när som helst och man får inte neka dem tillträde.
Sen måste ni ha en revisor.
Alla de här sakerna ska vara i det närmsta klara för att få tillstånd.
Ni kan alltså inte söka tillstånd och sedan börja leta lokal, anställa revisor och läsa på läroplanen.
Jadu, pedagoger, tja, nåja, för mig är ni inte pedagoger, ni är barnskötare, några är förskolellärare. För mig är en pedagog en som har minst en filmag i pedagogik. Inflation i titlar är bara beklagligt.
Sedan vet jag att man börjar numera kalla alla dagispérsonal för pedagoger, oavsett utbildning eller inte.
Jag vet att det finns pedagogiska krav på dagisen numera, inget fel med detta. Det hade mitt barns dagis också, men personalen kallade sig ändå inte pedagoger, en var förskolelärare, tre barnsköterskor, resten outbildade (men väldigt bra på att ta barn, vilket var det viktigaste)