• Anonym (dagis)

Hur starta dagis??

Skriver i Känsliga Rummet eftersom jag inte vill att "vem som helst" ska veta mina/våra planer.

Vi är ett gäng mammor som har allvarliga planer på att starta ett eget dagis.
    Är det någon härinne som VET vad som krävs i form av lokaler, utbildning etc
    Måste man vara ansluten till kommunen & ta ut enligt kommunens taxa eller får man driva dagis helt i egen regi & ta ut tex en högre summa per barn?
    Vi vill tex erbjuda att man får ha barn nr 1 på dagis i 30 timmar istf 15 som kommunen här har...får man det eller är det lag på att barn nr 1 måste gå ner i tid?
    Vi funderade även på att ha nattöppet mm

Finns det någon härinne som har startat eget dagis?

• Svar på tråden Hur starta dagis??
  • Nyfniken83

After Forever skrev 2009-03-18 15:50:31 följande:

En början är ju att veta att det inte heter dagis utan förskola.
    Tack!!! Du tog orden ur munnen på mig..
  • Flygfotogen
    sasssyy skrev 2009-03-18 16:17:34 följande:
    Numera är det nästan krav på att man är förskoleläraer också när man ska bli dagbarnvårdare, främst för att även dem ska följa läroplanen... det är ju både positivt och negativt.
    Det är sant, kommunerna ser väl över sådant just nu? Jag är dåligt insatt i dagbarnvårdares yrkesregler etc.
  • sasssyy

I de allra flesta kommuner så rensas det rätt friskt just nu, både bland obehöriga lärare och obehöriga dagbarnvårdare, man ska idag inte få en tillsvidareanställning som något av dessa två utan att ha en lärarexamen.

Men jag vet att en del kommuner ser igenom fingrarna med just dagbarnvårdare och "nöjer sig" med barnskötarutbildning eller likvärdigt pga bristen på förskoleplatser.
    Men i Ts fall där det var frågan om att starta upp förskoleverksamhet så måste minst EN ha förskolelärarexamen men för att mäta kommunernas kvalitetskrav och inte bränna ut den stackaren som är utbildad bör man nog åtminstone se till att det är 50/50 dvs MINST 50% utbildade

• tillit71
    sasssyy skrev 2009-03-18 16:31:25 följande:
    varför står det i "registret" att den här tråden har 11 svar.. jag ser bara 9 ... 10 med detta?????
    Jag ser att nr 10 och 11 är borttagna
  • 1111

Men DAGIS är vedertaget och svårt komma ifrån, syftet är väl ändå att själva verksamheten inte skiljer sig något oavsett namn. Dagis - Förskola. Det är ju som att Obs! blev Coop. Vad har det för betydelse?

Dagis står för Daghem. Något man sagt i "alla tider" - varför är det då så fel att säga dagis - trots att det "rätta" heter Förskola?

Själv så tjuras jag med att säga Förskola, men det är svårt, alla säger dagis.

Men det viktigaste i den verksamheten TS har plan att starta är väl att det utgår ifrån barnen och deras bästa.

Sak samma om någon råkar säga Dagis, någon säger Förskola.

Telia heter TeliaSonera hur många säger det?? Garanterat att alla ni här inne säger TELIA... Om nu rätt ska va rätt

• Anonym (hmm)
    1111 skrev 2009-03-18 20:00:01 följande:
    Telia heter TeliaSonera hur många säger det?? Garanterat att alla ni här inne säger TELIA... Om nu rätt ska va rätt
    Om rätt nu ska vara rätt och ännu mer O.T så är väl Telia ett bolag som ägs av TeliaSonera, dvs inte alls samma sak. Man ska inte kasta sten i glashus..
  • Nyfniken83
    1111 skrev 2009-03-18 20:00:01 följande:
    Men DAGIS är vedertaget och svårt komma ifrån, syftet är väl ändå att själva verksamheten inte skiljer sig något oavsett namn. Dagis - Förskola. Det är ju som att Obs! blev Coop. Vad har det för betydelse? Dagis står för Daghem. Något man sagt i "alla tider" - varför är det då så fel att säga dagis - trots att det "rätta" heter Förskola? Själv så tjuras jag med att säga Förskola, men det är svårt, alla säger dagis. Men det viktigaste i den verksamheten TS har plan att starta är väl att det utgår ifrån barnen och deras bästa. Sak samma om någon råkar säga Dagis, någon säger Förskola. Telia heter TeliaSonera hur många säger det?? Garanterat att alla ni här inne säger TELIA... Om nu rätt ska va rätt
    Vill bara poängtera att "dagis" och förskola inte alls e samma sak... 1998 kom Lpfö98 dvs läroplanen för förskolan och då byttes även namnet för att "dagiset" nu skulle bli mer ihopkopplat med skolan och också samarbeta med skolan på ett annat sätt... Detta var också då förskoleklassen kom vilket också är en del av utvecklingen.....
    Förskolan idag har till skillnad från "dagiset" styrdokument och mål att uppnå precis som skolan..... I förskolan läggs grunden för lärandet!
    Så de så!
  • Sarge

Jag lämnar iallafall min dotter till något som JAG kallar för DAGIS....sen om det i verkligheten heter förskola eller vad fan som helst, skiter jag fullständigt i & det gör väl inte mig till en sämre mamma eller människa....
    Man har väl sagt dagis i alla tider....jag gick på dagis när jag var liten & då blir det lätt så att man säger dagis istf det mera nymodiga förskola. ( som det bara har hetat de senaste 10 åren)
    De flesta härinne har således gått på dagis, inte förskola & då är det väl inte helt konstigt att många säger just dagis

Måste säga att det är lite dåligt att ta över tråden & börja "tracka ner" på ts för att hon skrev dagis istf förskola, när det är det mest vanliga uttrycket.

• sasssyy

Ska man öppna förskola så är nog iaf det första steget att lära sig att kalla det för vad det heter, sen får ni se det som att vi hoppar på TS, jag gör det INTE jag vill bara att hon ska vara medveten om att barn- och ungdomsnämnden avslår en ansökan direkt om det står dagis på den.
    Ett litet tips bara.

Sen är ju det just det som är problemet att vi föräldrar nedvärderar, drar ner statusen på de som arbetar med våra barn till "barnvakter på dagis" i stället för lärare och pedagoger vilket de faktiskt är, en förskolelärare i dag har lika lång pedagogisk akademisk utbildning som en högstadielärare (som förresten inte heter det heller utan kallas för grundskolelärare för de senare åren).

Men för att ge TS några konkreta tips.

Man måste ha en lokal som man har tänkt att ha verksamheten i, den ska uppfylla de krav som ställs inom kommunen angående brandsäkerhet, handikapptillgänglighet osv. Vilka krav som ställs kan du lätt få genom att kontakta just barn- och ungdomsnämnden.

Man måste ha utbildad personal.
    Man måste ha en utbildningsplan, och vara väl insatt i de regler som finns vad gällande läroplan men även LAS, miljö och alla andra regler som gäller för alla som startar eget företag.
    Man måste tillåta kommunen att ha regelbunden tillsyn av verksamheten, kort sagt så kan en kontrollant dyka upp när som helst och man får inte neka dem tillträde.
    Sen måste ni ha en revisor.

Alla de här sakerna ska vara i det närmsta klara för att få tillstånd.
    Ni kan alltså inte söka tillstånd och sedan börja leta lokal, anställa revisor och läsa på läroplanen.

• sextiotalist
    sasssyy skrev 2009-03-19 10:29:16 följande:
    Ska man öppna förskola så är nog iaf det första steget att lära sig att kalla det för vad det heter, sen får ni se det som att vi hoppar på TS, jag gör det INTE jag vill bara att hon ska vara medveten om att barn- och ungdomsnämnden avslår en ansökan direkt om det står dagis på den.
    Ett litet tips bara.

Sen är ju det just det som är problemet att vi föräldrar nedvärderar, drar ner statusen på de som arbetar med våra barn till "barnvakter på dagis" i stället för lärare och pedagoger vilket de faktiskt är, en förskolelärare i dag har lika lång pedagogisk akademisk utbildning som en högstadielärare (som förresten inte heter det heller utan kallas för grundskolelärare för de senare åren).

Men för att ge TS några konkreta tips.

Man måste ha en lokal som man har tänkt att ha verksamheten i, den ska uppfylla de krav som ställs inom kommunen angående brandsäkerhet, handikapptillgänglighet osv. Vilka krav som ställs kan du lätt få genom att kontakta just barn- och ungdomsnämnden.

Man måste ha utbildad personal.
    Man måste ha en utbildningsplan, och vara väl insatt i de regler som finns vad gällande läroplan men även LAS, miljö och alla andra regler som gäller för alla som startar eget företag.
    Man måste tillåta kommunen att ha regelbunden tillsyn av verksamheten, kort sagt så kan en kontrollant dyka upp när som helst och man får inte neka dem tillträde.
    Sen måste ni ha en revisor.

Alla de här sakerna ska vara i det närmsta klara för att få tillstånd.
    Ni kan alltså inte söka tillstånd och sedan börja leta lokal, anställa revisor och läsa på läroplanen.
    Jadu, pedagoger, tja, nåja, för mig är ni inte pedagoger, ni är barnskötare, några är förskolellärare. För mig är en pedagog en som har minst en filmag i pedagogik. Inflation i titlar är bara beklagligt.

Sedan vet jag att man börjar numera kalla alla dagispérsonal för pedagoger, oavsett utbildning eller inte.

Jag vet att det finns pedagogiska krav på dagisen numera, inget fel med detta. Det hade mitt barns dagis också, men personalen kallade sig ändå inte pedagoger,  en var förskolelärare, tre barnsköterskor, resten outbildade (men väldigt bra på att ta barn, vilket var det viktigaste)   
Svar på tråden Hur starta dagis??