• Mamma Zara

Hur har ni det med era 14-15 åringar är jag onormal?

Hej!
    Jag har en tonåring på 14 år.. Hon blir 15 till hösten...Jag vill bara veta hur ni andra har det med tex utetider, regler hemma osv...

Nu har vi nyss haft en dust per sms.. Hon är hos en kompis och de har lite tjejkväll.. Jag skickar ett sms och undrar hur de har det och vilken tid som blir lagom att komma hem på... när ska de andra tjejerna hem osv? Får tillbaka att de andra inte har någon tid och att hon vill stanna länge för de har kul.. Hmm ..ingen tid, det köper inte jag så jag säger att hon får vara hemmavid 24, sen ska jag lägga mig och vills e att hon kommit hem o allt e bra.. Hon blir skitsur såklart!! suck

Hur har ni andra det? Jag försöker vara lyhörd med vad andra kompisar får el inte får,när andra ska hem, har pengar att röra sig med osv..
    Jag kan inte tänka mig att ett gäng 14 åringar inte har NÅGRA tider.. isåfall skiter jag i det för jag vill att hon ska ha en tid iallafall.. är det inet normalt??

Hon träffade en kille på sin skola för2 vsen, de har setts några ggr nu och igår var de här o kollade film.. fine men han går kl 24 sa jag.. jag smnade till i soffan o vaknade till .. kl 24.20.. då e han forfarande kvar.. grr.. jag sa vänligt att nu får de avsluta och ses imorgon istället.. och går o lägger mig med vår bebis o slummrar.. då komme rhon upp efter 20min och frågar om han kan SOVA här.. Hmm näääää.. det kan han INTE säger jag.. hon var arg som ett bi... men allvar.. 14 år.. de har kännt varandra i 2 v.. och ska sova med varandra .. no way, det käänns ju helt galet.. en annan sak hade varit om de hängt ihop några månader, vi hade träffat han lite och lärt känna hnm, osv..
    Men att plötlisgt bärja sova med någon förändrar relationen till något annat.. och jag vill inte alls att det ska börja sova massa killar här .. och att det ska bli en självklarhet.. det känns mer narurligt om detta är någon som hon hänger med ett tag ..
    är jag onormal el inte?? låter ni era 14 åringar sova med killar bara så där.. som dom inte känner?
    Hon är inte alls glad nu.. anklagar mig för att hon inte får göra något alls..
    Det känns som en jiobbig sits då jag verkligen i många lägen försöker få till ett gemensamt beslut om vad som är bäst i den situationen just då.. så hon lär sig tänka själv med.. men vissa saker går jag bara inte med på..

Hjäääääälp... hur blir man en bra tonårsmamma.. hur gör man.. jag är trots allt förstagångs mamma på detta området trots 4 barn totalt..
    Vad bör man tänka på ? Alla tips till en livrädd mamma

• Svar på tråden Hur har ni det med era 14-15 åringar är jag onormal?
  • Boot

Har en pojk som är 15 år och han hade en jämngammal tjej i ett halvår (gick i samma klass och var 14 då) över sommarhalvåret. De sov över hos varandra men jag hade en väldigt öppen dialog med båda två. Om det är sexdebut man är orolig för så tror jag att det spelar ingen roll om de inte får sova hos varandra , visst blir det kanske krångligare men jag tror att det kvittar. Vet nästan helt säkert att sexdebuten väntade och inte blev av, trots att de sov över. Men som sagt. 1. jag kände flickan väldigt bra och även hennes föräldrar och 2. både jag och hennes föräldrar påtalade att visst fick de sova över men det var under ansvar. Det blev liksom ingen grej av det hela.

Men hade jag inte känt tjejen ordentligt och pratat med hennes föräldrar hade det nog känts fel.

Tycker dina regler är helt rimliga. Min son går ut 9:an i år och han får aldrig vara ute och ränna utan att ha bestämda tider och utan att jag vet var han är. Ring kanske och prata med föräldrarna till kompisen hon är hos och bestäm en gemensam sluttid för allihopa? Det brukar fungera bra för mig. Men tjejer är ju lite tidigare och mer självständiga kanske. Jag minns ju hur jag var och är tacksam för att min son inte är sån

GLAD PÅSK!

• Dejsi

Vår tjej är 14 och har vissa regler:
    Hemma 21 när det är skola dan efter
    -"- 22 under lov och helger
    Hon får 400 i mån.peng inkl. kont.kort mobil. Klädpengar ingår ej.
    Får ännu sova över hos bästis, annars tar jag kontakt med andras föräldrar.
    Hon ansvarar helt över sitt eget rum, övriga huset plocka upp.
    Tystnad efter 22 då hennes pappa ska upp nästa morgon.
    Läggdags senast 22.30.
    Lämna kläder som ska tvättas till tvättstugan/badrummet.
    Får inte åka på konserter utan en vuxen.
    Får ha personlig stil med hår och kläder,dock ej piercing el. tatuering före 18 år.
    Behöver inte konfirmeras, fått present ändå.
    Läxor före nöjen.
    Har diskuterat droger och sex. Hon vet att man inte bör ha sex före 15 och att
    man ska ha kondom. Knark ska hon INTE pröva.
    Hon får inte smaka alkohol här hemma, hon har ännu inte frågat.

• LykkeLee

Min dotter är 14. Hennes kille fick sova hos oss när dom varit tillsammans en månad. Vill dom ha sex (om det är det du är rädd för tänker jag) så kan dom ju ha det på dagtid också.. Som tonåring är man oerhört uppfinningsrik.
    Min dotter ska vara hemma kl 24 på helgerna och det har hon skött. Vi satte oss ned och bestämde tillsammans vilka regler som ska följas. Det är bättre om dom själva är med och bestämmer. Ibland fick jag backa och ibland hon tills vi kom fram till ngt som kändes bra för oss båda.. eller åtminstone OK..

• mirre2

min son blir 14år på söndag
    på vardagar ska han vara hemma senast 21 och på helger 22.00,när det är lov och helger får man vara uppe hur länge han vill men han ska vara hemma (inga problem än så länge iaf)
    Han har inte ens krävt några månadspengar än han frågar efter pengar då och då men de handlar bara om små summor som 6kr till nergerbulle i skolan eller ladda på mobilen.
    För att få cola på helgerna och chips (som han älskar) så måste han diska 2 gånger i veckan och städa sitt rum på fredagar vilket han alltid sköter oxå (ibland måste man tjata)
    Har inte problemet än iaf att han vill att tjej ska sova över här eller han hos tjejer har inte blivit så värst intreserad av tjejer än (det är än så länge bara snack om tjej me kill kompisar och *smyg* tittande på dom )
    Han e nöjd me att sitta vi datorn och spela dricka cola och äta chips
    Har nog en rätt så lugn tonåring här hemma rätt skönt att slippa problem,lite extra stolt e jag ju över Felix då jag e helt ensam me 4 barn Felix e min äldsta

• LykkeLee
    mirre2 skrev 2009-04-15 09:39:29 följande:
    min son blir 14år på söndag på vardagar ska han vara hemma senast 21 och på helger 22.00,när det är lov och helger får man vara uppe hur länge han vill men han ska vara hemma (inga problem än så länge iaf) Han har inte ens krävt några månadspengar än han frågar efter pengar då och då men de handlar bara om små summor som 6kr till nergerbulle i skolan eller ladda på mobilen. För att få cola på helgerna och chips (som han älskar) så måste han diska 2 gånger i veckan och städa sitt rum på fredagar vilket han alltid sköter oxå (ibland måste man tjata) Har inte problemet än iaf att han vill att tjej ska sova över här eller han hos tjejer har inte blivit så värst intreserad av tjejer än (det är än så länge bara snack om tjej me kill kompisar och *smyg* tittande på dom ) Han e nöjd me att sitta vi datorn och spela dricka cola och äta chips Har nog en rätt så lugn tonåring här hemma rätt skönt att slippa problem,lite extra stolt e jag ju över Felix då jag e helt ensam me 4 barn Felix e min äldsta
    Oj.. jag framstår som värsta slappa mamman i jämförelse med dig.. Ja alla har vi våra sätt
  • I have a kid

Mamma Zara skrev 2009-03-21 23:22:09 följande:

Hej!Jag har en tonåring på 14 år.. Hon blir 15 till hösten...Jag vill bara veta hur ni andra har det med tex utetider, regler hemma osv...Nu har vi nyss haft en dust per sms.. Hon är hos en kompis och de har lite tjejkväll.. Jag skickar ett sms och undrar hur de har det och vilken tid som blir lagom att komma hem på... när ska de andra tjejerna hem osv? Får tillbaka att de andra inte har någon tid och att hon vill stanna länge för de har kul.. Hmm ..ingen tid, det köper inte jag så jag säger att hon får vara hemmavid 24, sen ska jag lägga mig och vills e att hon kommit hem o allt e bra.. Hon blir skitsur såklart!! suckHur har ni andra det? Jag försöker vara lyhörd med vad andra kompisar får el inte får,när andra ska hem, har pengar att röra sig med osv.. Jag kan inte tänka mig att ett gäng 14 åringar inte har NÅGRA tider.. isåfall skiter jag i det för jag vill att hon ska ha en tid iallafall.. är det inet normalt??Hon träffade en kille på sin skola för2 vsen, de har setts några ggr nu och igår var de här o kollade film.. fine men han går kl 24 sa jag.. jag smnade till i soffan o vaknade till .. kl 24.20.. då e han forfarande kvar.. grr.. jag sa vänligt att nu får de avsluta och ses imorgon istället.. och går o lägger mig med vår bebis o slummrar.. då komme rhon upp efter 20min och frågar om han kan SOVA här.. Hmm näääää.. det kan han INTE säger jag.. hon var arg som ett bi... men allvar.. 14 år.. de har kännt varandra i 2 v.. och ska sova med varandra .. no way, det käänns ju helt galet.. en annan sak hade varit om de hängt ihop några månader, vi hade träffat han lite och lärt känna hnm, osv..Men att plötlisgt bärja sova med någon förändrar relationen till något annat.. och jag vill inte alls att det ska börja sova massa killar här .. och att det ska bli en självklarhet.. det känns mer narurligt om detta är någon som hon hänger med ett tag ..är jag onormal el inte?? låter ni era 14 åringar sova med killar bara så där.. som dom inte känner?Hon är inte alls glad nu.. anklagar mig för att hon inte får göra något alls.. Det känns som en jiobbig sits då jag verkligen i många lägen försöker få till ett gemensamt beslut om vad som är bäst i den situationen just då.. så hon lär sig tänka själv med.. men vissa saker går jag bara inte med på.. Hjäääääälp... hur blir man en bra tonårsmamma.. hur gör man.. jag är trots allt förstagångs mamma på detta området trots 4 barn totalt.. Vad bör man tänka på ? Alla tips till en livrädd mamma
    som tonårs mamma är det inte alltid lätt.
    även en tonåring behöver rutiner fasta tider dom ska komma hem på osv. Hon ska inte bestämma tiden utan du ska göra det. Sen följer hon inte reglerna så får du göra indrag på månads peng eller någon annan konsikvens . JAg fick göra vad jag ville då jag var 13 år å det har inte varit till min fördel kan jag säga.
  • I have a kid
    lövet2 skrev 2009-03-21 23:59:44 följande:
    *svarar snabbt och lite halvsovande*Våra regler är ungefär följande:Inga pojkvänner sover över före 15-årsdagen. Sedan är det tillåtet.Vi bestämmer tid för varje kväll separat när hon är borta. I kväll var vi t ex och hämtade 14-åringen och hennes kompis vid 23.30, men om hon bara är hos grannen (som har föräldrarna hemma), så får hon komma hem valfri tid.Veckopeng 50 kr.
    50 kr shiiiiiit det var inte mkt
  • Strumpan08

Tycker också att du gör rätt. Har inga tonårsbarn, men var inte så fasligt länge sen jag var tonåring (är 22), och jag har syskon i tonåren.

Tycker dock att det är bra att i förväg komma överens om tider, så att hon vet hur mycket tid hon har på sig och kan anpassa sig och förbereda kompisarna. Svårt att kanske prata med kompisarna om att stanna ute hela natten för att sen bli hemringd vid 12-tiden. Och är det 12 så är det 12. Om du har bil eller har möjlighet att skicka ut någon att hämta henne så är det bra, då blir det liksom lättare för henne att slita sig med ursäkten "äsch, min mamma är här nu så jag måste hem".. istället för att hon själv måste säga "jag måste börja gå nu...".

Och, sen undrar jag över den där killen. Om min mamma hade kommit in och sagt åt min kille att dra, så hade han dragit direkt. För att så gör man om man är halvvettig i skallen som kille. Att han inte gjorde det får mig att undra lite... Men men. Nästa gång kan du ju säga att visst, han får sova över, men att dottern ska sova i ditt rum och han i vardagsrummet eller något liknande. Lite tidigt för fuffens tycker jag.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • lövet2
    I have a kid skrev 2009-04-16 00:47:12 följande:
    50 kr shiiiiiit det var inte mkt
    Nej, men även hon får anpassa sig efter familjens ekonomi.
    This is where it stops!
  • konkelbär

Man kan aldrig lära sig av andras misstag. Du kan inte skydda henne mot livet. Så länge våld eller droger eller liknande är inblandat, och så länge skolan fungerar tycker inte jag att man behöver sätta upp massa gränser "bara för att". Hon är 14 och lär sig just nu att bli en vuxen människa, det innebär också att hon måste lära sig att ta ansvar. Sådant lär man sig genom att göra fel. Man måste få göra fel innan man kan göra rätt.

Jag tycker det är lite väl överbeskyddande.

• mirre2
    LykkeLee skrev 2009-04-15 23:14:28 följande:
    Oj.. jag framstår som värsta slappa mamman i jämförelse med dig.. Ja alla har vi våra sätt
    alla sett e ju bra utan dom dåliga Men  Jag är rätt så nöjd att ha  *en lätt tonåring*hade nog blivit jobbigt annars när jag e ensam me 4 barn
  • EllieMay

Jag har ingen tonåring än i alla fall, men ser jag tillbaka på de regler mamma satte så skulle jag vara hemma senast kl 23:00, det var taxi hem som gällde. Har aldrig fått ha pojkvänner eller liknande som fått sova över.
    Min mamma var stenhård med regler, så var det bara och det uppskattar jag idag väldigt mycket, för jag förstår henne nu fullkommligt.
    Jag tror som förälder måste man sätta regler som man håller fullt ut, och förklara varför. Visst det blir bråk och tjaffs ibland, men endå så har man ju ansvaret för sitt barn och man vill det bästa.

Hoppas allt löser sig för er

Malachim
  • Tiny360

Galet vad snäll min mamma har varit om man jämför! Är själv 17, fyller snart 18. Men har ändå passerat 14-årings stadiet för ett bra tag sedan. Tog mig dessutom ur det väldigt fort, och bor idag på egen hand.

Jag kan inte komma ihåg några fasta regler hemma hos oss. När jag skulle komma hem om kvällarna gjorde vi ofta upp under kvällens gång. Så länge jag hörde av mig regelbundet (då på sms) och berättade var jag befann mig var det inga problem att komma hem vid ett-två på natten. Mamma hämtade dessutom mig gärna, vilket alltid var en stor trygghet.

Killar existerade, och jag fick ha pojkvänner som sov över vid 14-års ålder. Vi har alltid haft en öppen dialog om sex, vilket jag idag är väldigt glad över. Det har gjort att jag inte behöver känna mig obekväm och att mamma heller aldrig har behövt vara orolig för den sakens skull. Vill era tonåringar ha sex, så kommer de ha det även om det är nattetid eller inte. Det kan ni inte förhindra.

Och som sagt, man lär sig aldrig av andras misstag. Med för hårt dragna regler så kommer de däremot aldrig att ha möjlighet till att göra egna misstag och lära sig av dem. Jag förespråkar faktiskt hellre lite friare förhållanden än vad många utav er verkar ha, men däremot en mycket öppnare dialog, då det medför förtroende. På så sätt kommer ni ändå att få reda på allting, tids nog.

• LykkeLee
    Tiny360 skrev 2009-06-18 14:47:15 följande:
    Galet vad snäll min mamma har varit om man jämför! Är själv 17, fyller snart 18. Men har ändå passerat 14-årings stadiet för ett bra tag sedan. Tog mig dessutom ur det väldigt fort, och bor idag på egen hand. Jag kan inte komma ihåg några fasta regler hemma hos oss. När jag skulle komma hem om kvällarna gjorde vi ofta upp under kvällens gång. Så länge jag hörde av mig regelbundet (då på sms) och berättade var jag befann mig var det inga problem att komma hem vid ett-två på natten. Mamma hämtade dessutom mig gärna, vilket alltid var en stor trygghet. Killar existerade, och jag fick ha pojkvänner som sov över vid 14-års ålder. Vi har alltid haft en öppen dialog om sex, vilket jag idag är väldigt glad över. Det har gjort att jag inte behöver känna mig obekväm och att mamma heller aldrig har behövt vara orolig för den sakens skull. Vill era tonåringar ha sex, så kommer de ha det även om det är nattetid eller inte. Det kan ni inte förhindra. Och som sagt, man lär sig aldrig av andras misstag. Med för hårt dragna regler så kommer de däremot aldrig att ha möjlighet till att göra egna misstag och lära sig av dem. Jag förespråkar faktiskt hellre lite friare förhållanden än vad många utav er verkar ha, men däremot en mycket öppnare dialog, då det medför förtroende. På så sätt kommer ni ändå att få reda på allting, tids nog.
    Din mamma verkar ha samma regler som jag har.. Skönt att höra att du uppskattade det. Mina barn är faktiskt skötsamma för dom vet att dom behöver inte ljuga och smita ut för att vara ute längre, utan det är något vi kommer överens om i samförstånd. Jag vet andra tonåringar som är betydligt mer hårt hållna som har prövat både droger och alkohol, med den skillnaden att dom inte vågar gå hem. Jag har en väldigt öppen dialog med mina barn och vi pratar om allt. Min dotter hade beskrivit mig som "Den jag allra först går till om jag behövar prata.. för henne behöver jag inte ha några hemligheter" på sin blogg.. Det är ett ganska gott betyg tycker jag.. men var och en gör ju det dom tycker känns rätt såklart.
    Kram
  • Tiny360
    LykkeLee skrev 2009-06-18 23:05:17 följande:
    Din mamma verkar ha samma regler som jag har.. Skönt att höra att du uppskattade det. Mina barn är faktiskt skötsamma för dom vet att dom behöver inte ljuga och smita ut för att vara ute längre, utan det är något vi kommer överens om i samförstånd. Jag vet andra tonåringar som är betydligt mer hårt hållna som har prövat både droger och alkohol, med den skillnaden att dom inte vågar gå hem. Jag har en väldigt öppen dialog med mina barn och vi pratar om allt. Min dotter hade beskrivit mig som "Den jag allra först går till om jag behövar prata.. för henne behöver jag inte ha några hemligheter" på sin blogg.. Det är ett ganska gott betyg tycker jag.. men var och en gör ju det dom tycker känns rätt såklart. Kram
    Väldigt roligt att höra att någon annan har gått efter samma principer som min mamma. Det ger en oerhört mycket som tonåring och idag när jag inte bor hemma ringer jag min mamma på samma sätt som jag ringer mina vänner. För det senaste skvallret, eller för att fråga om hon vill hyra film med mig.
    Försöker alltid uppmuntra föräldrar till att göra på detta sätt, då jag vet hur mycket det har gett mig.
    Kram
  • Coockie

ja jag är i samma situation som flera andra här inne, har just haft världens bråk med min "snart" 14 tjej.... jag fick inte ha killar som sov över-och det får inte hon heller...har gjort väldigt klart för henne om vad som gäller..sen om man gör rätt eller hur det blir får ju tiden visa. Att jag har höga moraliska värderingar, betyder ju inte att hon har det men jag önskar att hon inte bara kommer att ha sex för att nån kille e kåt o vill ha det med henne..utan att hon verkligen spar sig till nån som betyder nått mer än en 2 veckors kille.dvs nån som inte betyder nått mer än ett kort förhållande.....o sen över till nästa tjej.Kommer givetvis att tala med den killen och ev föräldrar-15 år är gränsen för byxmyndig-allt annat är straffbart.Hårt eller ej, sån e jag som mamma.

• Tiny360

Coockie, du tror inte din dotter har sex dagtid om hon nu vill det? Jag hade också gått i taket om jag var henne

Svar på tråden Hur har ni det med era 14-15 åringar är jag onormal?