• vårwilmer08

Följas åt med 2an??

Hej!Jag har pco och fick hjälp av pergotime för att bli gravid med första barnet.Nu är det snart dags att påbörja en ny kur för att försöka få till ett syskon,någon som oxå ska försöka igen å vill följas åt?

• Svar på tråden Följas åt med 2an??
  • HW06
    vårwilmer08 skrev 2009-05-17 19:02:40 följande:
    Hej på er!Usch vad kass jag har varit på att skriva här nu,har varit otroligt mycket denna veckan pust;)Ville bara uppdatera lite,det blev finfin ÄL av pergon så nu inväntar jag bara ev mens,tänkte ta gravtest på fredag!!Ett gott tecken är mensvärk och lite ont under sex-det hade jag precis i början av förra graviditeten så jag håller alla tummar och tår jag kan!2065-ang kosten så åt jag inga transfetter mellan mens och ÄL(vet inte om det gör någon skillnad men det är ju värt att testa)Äter mycket frukt och grönt och har slutat med kaffe och alkohol!Känns jättebra
    Hoppas det kommer visa ett plus, lycka till
    Family and friends keeps the life worth living!
  • TrollBoll

Hej hej!!

Hoppar gärna in här! Fick min son i februari i år, han blev till med hjälp av Gonal-F injektioner! Nu imorgon ska jag till läkaren igen och börja diskutera syskon! Vi vill gärna ha barn tätt och när det är lite "jobbigare" att bli gravid än för de flesta andra så tycker vi att vi lika gärna kan på det med en gång igen.

Elliot 090203
  • HW06
    TrollBoll skrev 2009-05-18 13:10:38 följande:
    Hej hej!!Hoppar gärna in här! Fick min son i februari i år, han blev till med hjälp av Gonal-F injektioner! Nu imorgon ska jag till läkaren igen och börja diskutera syskon! Vi vill gärna ha barn tätt och när det är lite "jobbigare" att bli gravid än för de flesta andra så tycker vi att vi lika gärna kan på det med en gång igen.
    Den tanken hade vi med när vi började i Augusti, fortfarande inge plus så det var tur att vi började försöka tidigt hehe
    Family and friends keeps the life worth living!
  • 789

vårwilmer: Åh vad roligt!! Håller tummarna på fredag. Kan tänka mig att dagarna går sakta i väntan nu

• TrollBoll
    HW06 skrev 2009-05-18 13:23:48 följande:
    Den tanken hade vi med när vi började i Augusti, fortfarande inge plus så det var tur att vi började försöka tidigt hehe
    Ahhh... Ja, det kan ju ta vääldigt lång tid frustrerande nog... Såg på din pres att du har PCO, precis som jag!
    Tog det lång tid innan ni fick till första?

Vi ska som sagt på besök imorgon så vi får se vad som händer sen.
    Spännande, men nervöst... Känns mer nervöst denna gången av någon konstig anledning.
    Elliot 090203
  • TrollBoll
    TrollBoll skrev 2009-05-18 23:03:51 följande:
    Såg på din pres att du har PCO, precis som jag!
    Hahaha... nu är jag virrig... Alla här har ju PCO.... Ber om ursäkt.
    Elliot 090203
  • HW06
    TrollBoll skrev 2009-05-18 23:03:51 följande:
    Ahhh... Ja, det kan ju ta vääldigt lång tid frustrerande nog... Såg på din pres att du har PCO, precis som jag! Tog det lång tid innan ni fick till första?Vi ska som sagt på besök imorgon så vi får se vad som händer sen. Spännande, men nervöst... Känns mer nervöst denna gången av någon konstig anledning.
    2 år. Pergo funkade inte, tillslut efter utredning (fick aldrig veta att jag hade PCO) funkade Puregonsprutor, andra försöket blev hon till.
    Nu för bebbe nr 2 sökte vi hjälp i Oktober, kommer dit och jag undrar vad som är fel på migm först då säger läkaren att jag har PCO och det har de vetat i den andra staden där jag gick för att få W hela tiden
    Ja, ja är inne på 5:e försöket i Augusti. Inte lika lätt denna gången för nu måste man må bra oxå för att orka med den man redan har och alla hormoner gör en lätt depp och trött
  • TrollBoll
    HW06: Jag fick aldrig ens prova Pergo! Min gyn sa med en gång att det inte var någon mening, att de inte skulle hjälpa mig, så jag fick starta med Gonal det första jag gjorde, ja, efter att utredningen var klar då förstås. Elliot blev till på första försöket med Gonalen! Så fort förväntar jag mig dock inte att det går denna gången - man kan nog omöjligt ha sådan tur två gånger tänker jag...
    Oj, shit vad dåligt av dem att inte berätta det för dig!! Bra att du i alla fall hittat en läkare som berättar saker för er denna gången!!
    Ja, det är ju påfrestande att försöka utan resultat, definitivt!! Men jag inbillar mig att det ändå borde vara psykiskt lättare andra gången eftersom man i alla fall vet att man KAN bli gravid... Men jag har kanske helt fel??
    Dey märker jag ju snart om inget annat.
    Elliot 090203
  • HW06
    TrollBoll skrev 2009-05-18 23:20:25 följande:
    HW06: Jag fick aldrig ens prova Pergo! Min gyn sa med en gång att det inte var någon mening, att de inte skulle hjälpa mig, så jag fick starta med Gonal det första jag gjorde, ja, efter att utredningen var klar då förstås. Elliot blev till på första försöket med Gonalen! Så fort förväntar jag mig dock inte att det går denna gången - man kan nog omöjligt ha sådan tur två gånger tänker jag...Oj, shit vad dåligt av dem att inte berätta det för dig!! Bra att du i alla fall hittat en läkare som berättar saker för er denna gången!!Ja, det är ju påfrestande att försöka utan resultat, definitivt!! Men jag inbillar mig att det ändå borde vara psykiskt lättare andra gången eftersom man i alla fall vet att man KAN bli gravid... Men jag har kanske helt fel??Dey märker jag ju snart om inget annat.
    För mig är det inte så självklart känns det som. Men andra gången är lättare för nu har man åtminstinde en bebbe redan
    Men det är psykiskt, fysiskt påfrestande för kroppen. Blev jag trött och deppig kunde jag bara gå in och lägga mig, men nu har jag en 1-åring som påkallar min uppmärksamhet och till henne måste jag vara helt pigg och klar
  • Filips mamma06

Ny här inne.
    Har en son som är född 2006. Blev gravid först 1½år efter p-piller stop då.
    Började aldrig med p-piller efter sonen föddes då jag förstod att jag hade svårt att bli gravid.
    Läkare har konstaterat att jag har pco,inte så svår kanske men endå så jag kan få pergotime om jag vill.
    Men är ändå lite "rädd" för att ta pergotim då jag har hört att man lättare kan få tvillingar o sånt. Skulle gärna vilja ha lite tips o råd ang. pergo.
    Börjar starkt fundera på att börja med det nu när vi aldrig lyckas bli gravid.
    Fick mf mars08 & feb09 så orken att försöka börjar ta ut sin rätt nu.

• TrollBoll

Jaha, idag bär det då av till första besöket hos nya läkaren (min gamla som hjälpte mig första gången dog hastigt och lustigt! {#lang_emotions_surprised}). Han har fått min gamla jounal sen förra året skickad till sig, så förhoppningsvis kanske jag inte behöver gå igenom lika mycket tester osv denna gången!! Eller det får man kanske ändå? Ni som redan är inne i det igen? Nåja, i vilket fall få ni hålla tummarna att jag få hjälp snabbt (har övervikt som kan ställa till det).

HW06
    : Jo, det är klart att man måste vara det... Jag är inte så orolig över sjäva grejen att gå igenom processen och försöken denna gången (ännu), men däremot har jag funderat på hur det skulle bli om jag blev gravid. Men sonen fick jag en jäkla foglossning ganska tidigt nämligen, och det hade ju varit extra jobbigt om jag fick det denna gången också - jobbigt att springa efter en liten när man knappt kan röra sig.

Filipsmamma06: Hej! Kan tyvärr inte ge dig råd om Pergo då jag aldrig fått prova det, pga att min PCO är för svår för att kunna bli hjälpt av Pergo. Men min sons kusins mamma har också PCO av en händelse (hon och jag är inte släkt) och hon fick sin dotter med hjälp av Pergo och gör inget annat än pratar varmt om det! Det gav ju reultat liksom. Du kan ju alltid prata med din läkare om det innan du bestämmer dig.
    Oj, tvillingar ja... Det är ju ännu större chans för tvillingar när man får injektioner som jag fick... Men jag hade bara tyckt att det hade varit kul med tvillingar!

Elliot 090203
  • Bellbox
    Filips mamma06 skrev 2009-05-19 00:29:05 följande:
    Ny här inne. Har en son som är född 2006. Blev gravid först 1½år efter p-piller stop då. Började aldrig med p-piller efter sonen föddes då jag förstod att jag hade svårt att bli gravid. Läkare har konstaterat att jag har pco,inte så svår kanske men endå så jag kan få pergotime om jag vill. Men är ändå lite "rädd" för att ta pergotim då jag har hört att man lättare kan få tvillingar o sånt. Skulle gärna vilja ha lite tips o råd ang. pergo. Börjar starkt fundera på att börja med det nu när vi aldrig lyckas bli gravid. Fick mf mars08 & feb09 så orken att försöka börjar ta ut sin rätt nu.
    Beklagar dina MF Har haft ett nu (blev spontangravid denna gång) i vår och det var jobbigt ffa psykiskt!...

Jag använde Pergo och blev gravid med dottern
    Jag var dock mest orolig för biverkningarna, då mellan 10-20% får dem och det är allt från insomnia till ångest, huvudvärk och värmesvallningarr...
    Jag fick enbart lite huvudvärk och drogs med lite värmesvallningar ála Klimakterie (som läkaren sa) men det var helt klart värt det!! Var bara periodvis på dygnet...

Ang tvillingar; glöm inte att en kunnig doktor ser till att du får komma på VUL runt beräknad ägglossning för att se att INTE en massa äggblåsor växt till så att det är risk för trillingar t.ex (& det ÄR heller inte så vanligt sa läkaren till mig!)
    Skulle det vara för många ägg på väg att släppa så kan ni ju då välja att inte ha sex den månaden, men som sagt så är det ovanligt
    Det är däremot vanligt att ÄL kan komma lite senare än vanligt, jag fick t.ex komma 2ggr till läkaren för VUL, vid första besöket såg det inte så ljust ut, men redan 4 dagar senare (runt dag 18) såg det jättebra ut, någon dag senare fick jag stegring på ÄL-test och därefter blev jag gravid
    Jag såg också til sen att göra ett VUL i v.8 så att jag såg hur många barn det var (vi har tvillingar i båda släktled)
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan född 08ღ ♥ ღ MA 0902 ♥.?°´¯)
  • HW06
    Filips mamma06 skrev 2009-05-19 00:29:05 följande:
    Ny här inne.Har en son som är född 2006. Blev gravid först 1½år efter p-piller stop då.Började aldrig med p-piller efter sonen föddes då jag förstod att jag hade svårt att bli gravid.Läkare har konstaterat att jag har pco,inte så svår kanske men endå så jag kan få pergotime om jag vill.Men är ändå lite "rädd" för att ta pergotim då jag har hört att man lättare kan få tvillingar o sånt. Skulle gärna vilja ha lite tips o råd ang. pergo.Börjar starkt fundera på att börja med det nu när vi aldrig lyckas bli gravid.Fick mf mars08 & feb09 så orken att försöka börjar ta ut sin rätt nu.
    Som föregående talare säger så är chanserna till tvillingfödsel intte lika vanlig med Pergo...klar att där finns en liten chans, men den blir större med Puregonsprutor mm
    Så jag tycker absolut ni ska prova pergo
  • Hk83

Hej alla!

Har också Pco och nu var det tänkt att vi skulle försöka få ett syskon till våra tvillingar (som troligtvis kom till av pergon)
    Ska försöka nån månad utan hjälp men chansen är nog närmst intill obefintligt att det skulle lyckas för jag har nog aldrig haft egen äl vad jag vet. Men men man kan ju alltid hoppas.=)
    Kanske man har fått lite ordning på hormornerna efter p-piller knaprande.=) Skulle vara skönt och slippa springa hos läkaren hela tiden och göra massa undersökningar. Men vad gör man inte.=)

• Bellbox
    Filips mamma06 skrev 2009-05-19 23:48:08 följande:
    Måste fråga om man går på pergo "måste" man gå till läkaren hela tiden då vid äl o allt?
    skulle vilja säga ja det bör man; åtminstone de första 2-3 cyklerna (om det behövs fler cykler) så att du ser hur du reagerar på Pergon...
    Inte så kul om det skulle råka bli fyrlingar och man hamnar i ett etiskt/medicinskt dilemma...
    Men med största sannolikhet blir det inte så, så visst kan du avstå
    -det finns läkare som inte bryr sig om detta med VUL heller, vilket jag tycker är felaktigt från läkarens sida, men om du som pat avstår så får du ju besluta det själv såklart

MEN; man ska också veta att preparat som Pergo ökar riskerna till viss typ av cancer (ökar riskerna alltså, behöver ju inte vara så stora men ändå...) så en ANNAN SASPEKT är ju att man vill se att Pergo har önskad EFFEKT; lite dumt annars tycker jag att proppa i sig ett sånt här preparat om det inte funkar (men man då inte vet det eftersom man inte kollat upp det)
    Men läkaren kan ju ta ett blodvärde efter förväntad ÄL också & på så sätt få veta om det blev någon ÄL eller inte
  • Bellbox

Ps: alltså det brukar räcka med 1 besök runt ÄL för VUL (och sen KAN man behöva ta ett blodprov efter ÄL), om det var mer antal besök per månad du menade? *förvirrad*

• 789

Är det nån härinne som vet hur det är med ÄL-test för oss PCO-S:are? Jag har hört att det inte är helt pålitligt, att det kan visa Äl fast man inte har det. Men om testet visar att man INTE har ÄL kan man ÄNDÅ ha det? Fick tipset från min gyn att jag kan använda det om jag känner av min ÄL. Tog ett test för skojs skull som visade på noll ÄL.

• 789

Vårwilmer: Har du testat idag? *nyfiken*

• vårwilmer08

Hej på er!
    Ingen bebis denna gången:( men det hade vi väl inte riktigt vågat hoppas på ändå!Dock blev cykeln endast 22dagar denna gång så redan på onsdag är det dags för nästa pergokur.Vi får hålla tummarna!Lite seg idag,inatt fick vi åka ambulans med lillkillen.Han slutade andas inatt och det var ett anfall av falsk krupp.När något sådant händer blir man lite osäker på om man redan är redo för en liten älskling till,men det där går ju upp och ner!

Någon mer som vet något om det där med tester som visar ÄL fast man inte har det?Hur kommer det sig?

Svar på tråden Följas åt med 2an??