Jag är själv hyresvärd, en mycket liten hyresvärd, då jag hyr ut två lägenheter i mitt eget hus.
Hittills, under lite mer än 20 år har det bytts totalt ca 10 st hyresgäster, den förra har flyttat och en ny har flyttat in.
Hittills är det en (1 st) hyresgäst som har lyckats utföra flyttstädningen så som den ska utföras enligt Hyresgästföreningens rekommendationer och checklista. Hyresgästföreningen är alltså den stöd-organisation som är hyresgästens egen och som står på hyresgästens sida.
Jag brukar välja att för hyresgästens skull följa deras egen enkla checklista, och för att jag som hyresvärd ska slippa de ändlösa diskussioner och undanflykter som annars lätt uppstår.
Ingen skulle ha lyckats utföra en godkänd flyttstädning om jag skulle följa fastighetsägar-föreningen eller dyl checklista.
Den hyresgästen som fick godkänt var en dam i mogen ålder som städade själv, och som följde en checklista.
Ingen städfirma, av 6 st olika, har lyckats utföra en godkänd flyttstädning. I några fall har den utflyttande hyresgästen krävt att städfirman kommit tillbaka och åtgärdat bristerna, vilket i något fall har fått göras om också en tredje gång. I några fall har hyresgästen själv valt att (försöka...) åtgärda i bristerna.
I samtliga fall (alla 10 st) har jag själv fått åtgärda brister i flyttstädningen innan nästa hyresgäst flyttar in.
För mig som hyresvärd är det en självklarhet att när nya hyresgästen flyttar in så ska bostaden vara städad och i fullgott skick.
En sak är tydlig, på 2020-talet verkar gälla rent generellt att de allra flesta människor/hyresgäster verkar sakna förmåga att ens städa upp sin egen skit.
En annan sak jag har lärt mig är att städfirmor, särskilt i de fall (samtliga...) där det förekommer risk för språkförbistringar, där saknas förmåga att städa och det saknas förmåga förstå vad det innebär att ha ett rent hem enligt någon s k normal-svensk standard.
De flesta städfirmor har saknat checklista och de har saknat förmåga att utföra det jobb som hyresgästen har anlitat dem för och städfirmor saknar generellt förmåga att ens klara av Hyresgästföreningens enkla checklista.
Alla hyresgäster, i samtliga fall, har varit missnöjda med sin städfirma.
I de fall jag själv har klarat åtgärda brister och slutföra städningen med en arbetsinsats på 6-8 timmar så har jag själv tagit den kostnaden.
I övriga fall har jag skickat räkning på den utflyttande hyresgästen. Det har blivit dyrt för hyresgästen, i vissa fall med extra kostnader från Kronofogden.
Mitt råd som hyresvärd är:
För din egen skull, gör en riktig flyttstädning, den lägsta nivån bör åtminstone vara enligt Hyresgästföreningens enkla checklista.