• Pistou

Flyttstädning - hur gör du?

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.25in 1.0in 1.25in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

En väninna som just har flyttat beklagade sig över hur trist det är att flyttstäda när man själv inte får njuta av det. Själv har jag flyttat fler gånger än jag kan komma ihåg och har alltid ansträngt mig för att städa ordentligt innan jag lämnar ifrån mig nycklarna för gott. Däremot har det varit mer regel än undantag att den bostad jag flyttat in i varit ostädad. Vad har du att säga om flyttstädning? Städar du eller ej? Hur tänker du?

People don't care how much you know until they know how much you care.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-01 23:44
    Jag har ingen aning om varför inlägget inleds med en massa underliga koder. Hoppas att det framgår vad jag ville ha sagt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flyttstädning - hur gör du?
  • pucken

röstade på alternativ 1, men sanningen är snarare att jag låter svärmor städa va fan, om jag hatar att städa och hon tycker det är kul, varför kan jag inte unna henne den glädjen?

• Tvåbarnsmor

Det är ju ett nytt boende för dom som ska flytta in så det är klart att man städar över allt även om det är "överdrivet". Man vet ju själv hur det känns när man flyttar in i en ny lägenhet så är det ex. bara dammsugit men inget annat. Usch!!

• isisisis

Jag städar ordentligt själv.
    Lägger hellre de pengarna på tex en ny matta eller nåt

Jag har städat proffessionellt på flyttfirma innan och blivit upplärd av en dam som verkligen kunde detta med städning.

En spis ser som ny ut efter en behandling.
    Jätteglad för hennes kunnande.

Jag tycker det är roligt att lämna en välstädad lägenhet efter mig.

Inte så kul om man själv kommer till en halvdan såklart

• leaah

Brukar städa väldigt noga själv med hjälp av mamma. Visst är det trist att städa men jag tycker det är fräschare att städa sin egen smuts än någon annans.
    När vi flyttade in i vår nuvarande lägenhet däremot så var det jättesunkigt. Förre hyresgästen hade inte gjort något- det var inte dammsuget någonstans, ugnen var snuskig och bakom spisen låg det 150 små "skalbaggar" och väntade. Det äckligaste var nog kanterna på skåpsluckorna i köket som inkletade av massor små, svarta ägg.
    Jag fotade allt men eftersom jag inte kunde leva med smutsen lör-sön så städade jag till slut själv. Det var det vidrigaste jag varit med om.

• Smulan87

man MÅSTE flyttstäda!

visst flyttarman ifrån ett hus och tycker att det är okej att lämna det skitit... fine.
    men som i hyreslägenheter el för den delen lägenehter så finns de ju regler på att dom ska flyttstädas, :P men jag har inget emot de, känns bara fräscht och med gott samvete så kan man lämna lägenheten.

BF 11Juni 2009
  • M Y L F

Har alltid städat själv och skall aldrig mer göra det. Jag skall anlita städ firma om vi skulle flytta.

Man får ju städa i flera dygn för att få det riktigt rent.

• Muris81

Skulle gärna anlitat en städfirma, men har så ansträngd ekonomi just nu, att vi tokstädade själva istället. Nya lägenheten var dock inte ens dammsugen... massa jord och kexsmulor på golvet i alla rum

• Miraklet09
    Muris81 skrev 2009-04-10 13:18:29 följande:
    Skulle gärna anlitat en städfirma, men har så ansträngd ekonomi just nu, att vi tokstädade själva istället. Nya lägenheten var dock inte ens dammsugen... massa jord och kexsmulor på golvet i alla rum
    ah visst e sånt trevligt, man sliter röven av sig i timmar/dagar så se de ut som fan
     på stället man går till?
    E
  • Shea 1

Jag städar som en dåre, mot slutet står jag och städar med tops... Vi ska snart flytta igen, men nu ska vi ha flyttfirma, för jag blir helt sönderstressad vid tanken på att flyttstäda igen...

• Hallonröd

Städar ordentligt själv...är väldigt noga. Vill inte att någon ska komma och kräva något av mig för att jag inte städat ordentligt. Sedan vill jag ju lämna lägenheten i ett sådant skick som jag själv förväntat mig att den skulle vara i om jag flyttat in i den.

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • P ä r l a n

jag städar jättenoga!

Men i lägenheten jag flyttade till var det inte alls lika rent, tom smutsigt på vissa ställen. Då anlitade husvärden en firma som fick städa hos oss, och hon som bodde här innan fick fakturan

• Elavela87

Hade tänkt å hyra flyttgubbar för att flytta på vår vackra skinnsoffa, annars städar jag allt noga från grund och botten och flyttar sakerna själv. Och när jag menar "själv" menar jag såklart : Sambon plus hans kompisar får fixa de tunga grejerna ;p

• JohanBlo

Aldrig att jag någonsin städar själv när det kommer till flyttstädning. Nu finns ju RUT, så det är superbilligt :) . Dessutom finns det många billiga och bra städfirmor, sista jag flyttade från Göteborg så använde jag en tjänst där man såg pris direkt och slapp offertträsket: www.compify.se/flyttstadning/goteborg
    Körde på städmyran, inte billigast, men det var bra kvalite :) 

• Anonym (Hyresvärd)

Jag är själv hyresvärd, en mycket liten hyresvärd, då jag hyr ut två lägenheter i mitt eget hus.
    Hittills, under lite mer än 20 år har det bytts totalt ca 10 st hyresgäster, den förra har flyttat och en ny har flyttat in.

Hittills är det en (1 st) hyresgäst som har lyckats utföra flyttstädningen så som den ska utföras enligt Hyresgästföreningens rekommendationer och checklista. Hyresgästföreningen är alltså den stöd-organisation som är hyresgästens egen och som står på hyresgästens sida.
    Jag brukar välja att för hyresgästens skull följa deras egen enkla checklista, och för att jag som hyresvärd ska slippa de ändlösa diskussioner och undanflykter som annars lätt uppstår.

Ingen skulle ha lyckats utföra en godkänd flyttstädning om jag skulle följa fastighetsägar-föreningen eller dyl checklista.

Den hyresgästen som fick godkänt var en dam i mogen ålder som städade själv, och som följde en checklista.

Ingen städfirma, av 6 st olika, har lyckats utföra en godkänd flyttstädning. I några fall har den utflyttande hyresgästen krävt att städfirman kommit tillbaka och åtgärdat bristerna, vilket i något fall har fått göras om också en tredje gång. I några fall har hyresgästen själv valt att (försöka...) åtgärda i bristerna.

I samtliga fall (alla 10 st) har jag själv fått åtgärda brister i flyttstädningen innan nästa hyresgäst flyttar in.
    För mig som hyresvärd är det en självklarhet att när nya hyresgästen flyttar in så ska bostaden vara städad och i fullgott skick.

En sak är tydlig, på 2020-talet verkar gälla rent generellt att de allra flesta människor/hyresgäster verkar sakna förmåga att ens städa upp sin egen skit.

En annan sak jag har lärt mig är att städfirmor, särskilt i de fall (samtliga...) där det förekommer risk för språkförbistringar, där saknas förmåga att städa och det saknas förmåga förstå vad det innebär att ha ett rent hem enligt någon s k normal-svensk standard.
    De flesta städfirmor har saknat checklista och de har saknat förmåga att utföra det jobb som hyresgästen har anlitat dem för och städfirmor saknar generellt förmåga att ens klara av Hyresgästföreningens enkla checklista.
    Alla hyresgäster, i samtliga fall, har varit missnöjda med sin städfirma.

I de fall jag själv har klarat åtgärda brister och slutföra städningen med en arbetsinsats på 6-8 timmar så har jag själv tagit den kostnaden.
    I övriga fall har jag skickat räkning på den utflyttande hyresgästen. Det har blivit dyrt för hyresgästen, i vissa fall med extra kostnader från Kronofogden.

Mitt råd som hyresvärd är:
    För din egen skull, gör en riktig flyttstädning, den lägsta nivån bör åtminstone vara enligt Hyresgästföreningens enkla checklista.

Svar på tråden Flyttstädning - hur gör du?