• TurboBubbla

    Särskrivningar

    Jag har förstått att det inte är "ok" att påpeka när någon skriver eller stavar fel. Det räknas tydligen som ett personligt påhopp, även om syftet med inlägget är att tydliggöra problem med att läsa vissa inlägg. Jag irriterar mig otroligt mycket på vissa som skriver klantigt, för jag vägrar tro att man inte KAN skriva korrekt.

    Om det nu ändå är så att man inte KAN skriva rätt så kanske vi kan hjälpas åt. Särskrivningar är ett bra exempel. Jag tror att många inte riktigt vet hur man skriver ihop ord. Varför vet jag inte men uppenbarligen existerar problemet.

    Ni som vet med er att ni inte riktigt behärskar det, skriv ordet eller meningen eller vad det nu är som ni är osäkra på här, så kanske någon
    kan hjälpa till att få det rätt.

    En enkel regel med ihopsatta ord är annars att om ordet uttalas "ihopsatt" så ska det skrivas "ihopsatt".

    Jag kommer säkert bli påhoppad för det här inlägget och någon kan säkert hitta något litet grammatiskt fel, men jag skriver begripligt och det är ändå viktigast. Problem uppstår då man skriver ett inlägg som innehåller så många fel att det blir svårt att läsa, och därmed förstå.

    Jag undviker det s.k. SMS-språket, då jag anser att vi har tillräckligt med plats i detta forum för att skriva hela ord. Jag brukar dessutom läsa igenom vad jag skrivit innan jag postar det.

    Vad säger ni, ska vi hjälpas åt?

  • Svar på tråden Särskrivningar
  • Magical

    Jag tycker det räcker med att säga som Magnus Betner: Drömmer





  • Hobgoblin

    Har vääääldigt svårt för särskrivningar. Även när man "missbrukar" auto-correct och inte ens kollar vad man skrivit innan man skickar .... eller kanske inte ens klarar av att se vad som är fel.
    Att man inte vet skillnad på de och dem, och ännu värre .. jag pratade/är ihop/gjorde slut med han eller hon.
    Det heter väl för i h-e honom/henne.

  • Mortiscia80
    TurboBubbla skrev 2009-04-05 12:06:05 följande:

    En enkel regel med ihopsatta ord är annars att om ordet uttalas "ihopsatt" så ska det skrivas "ihopsatt".


    Den regeln fungerar tyvärr inte eftersom det finns många saker som sägs "ihopsatt" men absolut inte ska skrivas på så sätt.
  • Hobgoblin

    Nu menar jag inte att vara gnällig på det viset ... eller jooo, en del.
    Tänka på att särskrivningar kan totalt ändra innebörden av det ni vill förmedla.
    Lång hårig sjuk sköterska är en helt annan sak än Långhårig sjuksköterska.
    Fråga vår kassa personal eller ska man fråga vår kassapersonal?

  • Pehrmedh

    Såg på TV att det ska bli jätte fint väder i helgen och upp till 25 grader varmt på vissa platser.

  • Kvinna1989

    Jag flyttade från sverige år 2005 när jag var 15 år och har inte sedan dess använt svenska språket dagligen. Tyvärr blir det mycket fel när jag skriver, eftersom jag har glömt bort. Ursäkta för de till alla er som stör sig :)

  • Hobgoblin
    Kvinna1989 skrev 2023-05-11 22:40:46 följande:

    Jag flyttade från sverige år 2005 när jag var 15 år och har inte sedan dess använt svenska språket dagligen. Tyvärr blir det mycket fel när jag skriver, eftersom jag har glömt bort. Ursäkta för de till alla er som stör sig :)


    Man behöver inte störa sig, alla är nya på jobbet någon gång ..
    MEN - man ska vara medveten om att det kan bli heeeelt olika betydelser beroende på hur man skriver.
    Exempel från min gamla svenkslalärare:
    Han gjorde ... Ulla.
    Rätt svar - Han gjorde slut MED Ulla men  ... en i klassen hade svarat:
    Han gjorde slut PÅ Ulla. 
    Båda rätt men , olika betydelser.
  • Kvinna1989
    Hobgoblin skrev 2023-05-11 22:52:50 följande:
    Man behöver inte störa sig, alla är nya på jobbet någon gång ..
    MEN - man ska vara medveten om att det kan bli heeeelt olika betydelser beroende på hur man skriver.
    Exempel från min gamla svenkslalärare:
    Han gjorde ... Ulla.
    Rätt svar - Han gjorde slut MED Ulla men  ... en i klassen hade svarat:
    Han gjorde slut PÅ Ulla. 
    Båda rätt men , olika betydelser.
    Jo men det är i en annan sak. Sånna fel blir det inte för mig iallafall. Men just de här med "sär skriva.. eller vänta nu, särskriva?" (Kom inte på något bra exempel nu :D)

    Men ja jag såg ditt exempel på kassa personal och kassapersonal, det känns självklart för mig att det är helt olika ord. 
  • Hobgoblin
    Kvinna1989 skrev 2023-05-11 22:59:30 följande:
    Jo men det är i en annan sak. Sånna fel blir det inte för mig iallafall. Men just de här med "sär skriva.. eller vänta nu, särskriva?" (Kom inte på något bra exempel nu :D)

    Men ja jag såg ditt exempel på kassa personal och kassapersonal, det känns självklart för mig att det är helt olika ord. 
    Vad är då en annan sak?
  • Kvinna1989
    Hobgoblin skrev 2023-05-11 23:02:10 följande:
    Vad är då en annan sak?
    Försöker komma på ord jag skrivit fel här. Minns fakriskt att du kommenterat iallafall ett av dom men minns inte vilken tråd :D

    Jag minns ärligt inte längre alltid om vissa ord ska särskrivas eller inte. Men om det är så att den regeln alltid funkar på alla ord hjälper det ju en del? Dvs att det allltid har olika betydelser. :) Är det så ska jag absolut ha det i bakhuvudet (eller bak huvudet?) haha nu blev jag osäker på riktigt! Men gissar på att bakhuvudet är rätt. Tänker att bak huvudet är "bakom huvudet".
  • Mentat

    Vem som helst kan råka slinta på tangenterna, ha omformulerat sitt inlägg och då inte märkt att det uppstått en särskrivning eller liknande. Det är inget problem.

    Om en person däremot alltid särskriver samma ord indikerar det att den inte behärskar svenska språket. Om detta beror på att man har lärt sig språket som vuxen blir man nog glad över att få hjälp med hur det skall vara. Om det beror på att man mer eller mindre struntade i skolan och i princip aldrig läser böcker så att man inte klarar att uttrycka sig skriftligt över "fjortisnivå" och inte är intresserad av det heller blir man förmodligen irriterad om andra påpekar felen.

  • Elin pelin
    Mentat skrev 2023-05-12 13:04:50 följande:

    Vem som helst kan råka slinta på tangenterna, ha omformulerat sitt inlägg och då inte märkt att det uppstått en särskrivning eller liknande. Det är inget problem.

    Om en person däremot alltid särskriver samma ord indikerar det att den inte behärskar svenska språket. Om detta beror på att man har lärt sig språket som vuxen blir man nog glad över att få hjälp med hur det skall vara. Om det beror på att man mer eller mindre struntade i skolan och i princip aldrig läser böcker så att man inte klarar att uttrycka sig skriftligt över "fjortisnivå" och inte är intresserad av det heller blir man förmodligen irriterad om andra påpekar felen.


    Jag själv stavar som en kratta, alltid läst mycket och hade bra betyg i svenska men jag kan inte uttrycka mig bra i skrift och ser inte stavfel. Jag läser periodvis massor med böcker och har alltid tyckt om det, men inte blir jag bättre på att stava för det. Jag kan störa mig på vissa grammatiska fel i böcker men ett stavfel hade jag inte noterat...
  • BaraLillaJag84

    Jag reagerar mest på TS och inser hur mycket jag håller med!! Det finns t.o.m grupper "Mot Sär Skrivning" och det är ett himla liv om det, men satan om nån skulle påpeka att någon stavat fel, då är det kränkning, mobbing, diskriminering etc etc! Säger som TS, folk KAN inte vara så extremt lågt språkbegåvade som de vill framstå ibland!
    "Va jöru?" etc, hoppade de av skolan i lågstadiet eller??
    Och har man nu någon form av svårighet, t.ex. dyslexi, som inte en bråkdel av de som hävdar det verkligen har, så märks väl det lika mycket på stavning som på särskrivning, meningsbyggnad etc! Okej att anmärka på det ena men inte på det andra?

Svar på tråden Särskrivningar