• bennysson

    Vad kostar ett körsbärsträd?

    Hej, skulle vilja plantera ett körsbärsträd i trädgården. Vet någon vad det ungefär kostar? Samt när ska man plan tera dem?

  • Svar på tråden Vad kostar ett körsbärsträd?
  • Kindibary

    Vi köpte vårt för ca 300 kr och planterade det på sensommaren.
    Men vet inte när det är bäst att plantera egentligen. Du får googla på det eller fråga där du tänkt köpa trädet.

  • mlsa

    Man brukar få betala någonstans mellan 250-400 för fruktträd i de vanliga plantskolorna. På hösten rear de ofta ut sånt som inte blivit sålt under säsongen, men är det något särskilt träd du funderat över är det ju en chansning att vänta på rean.
    Du kan plantera när du vill under vår, sommar och höst, men tänk på att om du planterar mitt i sommaren behöver du vattna mer för att inte trädet ska torka ut.
    Vi har två sötkörsbär, ett Gårdebo och ett Merton Glory. Båda är ganska små fortfarande men ger i alla fall lite bär varje sommar. Dessutom har vi ett vårkörsbärsträd som alldeles snart kommer spricka ut i blom!!

  • mamma till 3 små

    jag har massor med körsbärs träd då våra skuter iväg rötter å det kommer upp nya träd överalt (som dessutom får bär) så bor di i närheten av borlänge i dalarna så får du gärna komma å hämta här

  • mm m

    En kompis köpte ett förra året 1 maj för 600-700kr var dock vid den lokala handelsträdgården det kanske är dyrare.

  • VIXIE

    Jag jobbar på en handelsträdgård och vi tar 320 kr ,ligger strax norr om Halmstad


    Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • mm m

    Pratade med henne idag det ena kostade 590 och det andra 690 så var ungefär som jag skrev iaf.

    Ska köpa ett nytt i morgon få se vad det blir/kostar.

  • ALJO

    Det är stor skilklnad på krukodlade och inkrukade. Köpte ett på Blomstelandet, det kostade 300 och var inkrukat, rötterna ser för d-iga ut, trädet står och svajar trots tre störar, medans ett krukodlat på den lokala handellsträdgården kostar nästan det dubbla men är krukodlat, etablerar sig bra och står stadigt, stor skillnad på kvalitè där alltså. Jag tycker faktiskt det dyrare är värt pengarna, man blir ju så besvilen om ett dyrt träd inte tar sig.

  • svårt att vara unik

    Vi betalade 600 för vårt tror jag, ett ganska stort träd. Planterade på sensommaren, vattnade massor fram till frosten och fick frukt redan följande år. ok, typ 5 bär, men ändå!

  • wind of change

    vilket körsbärsträd har mörkrosa blommor i massor? det står ett sånt på jobbet och en sån skulle vara snyggt att ha hemma.

  • ALJO

    wind of change skrev 2009-05-02 12:22:38 följande:


    vilket körsbärsträd har mörkrosa blommor i massor? det står ett sånt på jobbet och en sån skulle vara snyggt att ha hemma.
    Det finns flera prydnadskörsbär, dom flesta blommar i rosa. Vanliga är Prunus `Kanzan`och Àccolade`googla på det så får du se om det kan vara någon av dom.
  • Åsa Lund

    Vi köpte ett superstort för 3000. men vi ville kunna cykla precis förbi utan att slå huvet i grenarna...

  • zamia
    mamma till 3 små skrev 2009-04-15 20:05:58 följande:
    jag har massor med körsbärs träd då våra skuter iväg rötter å det kommer upp nya träd överalt (som dessutom får bär) så bor di i närheten av borlänge i dalarna så får du gärna komma å hämta här
    Hej! Måste fråga om du fortfarande har massor av körsbärsträd? Vi bor i Falun och tänkte plantera ett i vår trådgård. Är det söta bär?
  • Tuffen

    Vill ni ha ett träd eller bär? Man kan ju köpa körsbärsbuskar numera, också. Behändiga i formatet och lätta för barnen att plocka bär från.

Svar på tråden Vad kostar ett körsbärsträd?