TessanS skrev 2009-07-17 20:06:16 följande:
En fråga: när ni andra är hos BVC för mätning och vägning, korrigerar de kurvorna för prematuriteten eller kör de med de vanliga kurvorna?! Vår envisas med att köra med "normala" kurvorna men jag är ju så nyfiken så jag vill ha korrigerat oxå. Det verkar dock vår bvc-sköterska tycka är helt onödigt. Hur gör ni andra?
BVC hos oss korrigerade kurvorna "hela tiden". Det blev som att göra två kurvor bredvid varandra, hon prickar in vid okorrigerad ålder och drar sedan ett streck rakt, horisontellt till vänster så många månader som ska korrigeras. I Edvins fall var det alltså tre månader i sidled.
Nu är han ju tre och ett halvt år, så ingen korrigering görs längre.
Om du är nyfiken på hur den korrigerade kurvan ser ut, men inte får sköterskan till att rita in den, så kan du ju alltid be att få en kopia på ditt barns kurvdiagram. Det har du absolut rätt att få och då kan du korrigera själv. (Du behöver inte säga VARFÖR du vill ha den, säg bara att du vill kolla lite extra på den hemma.)
BVC-sköterskan till och med erbjöd sig att kopiera Edvins kurva för att jag var så intresserad av hur den såg ut

.
Nu har jag inte koll på hur tidigt ditt barn föddes, extremprematurer borde nog alltid korrigeras på kurvorna. Är barnet född bara någon vecka tidigt så har jag för mig att de inte brukar bry sig om att korrigera.
Fast en del BVC verkar inte ha koll på prematurer överhuvudtaget...
Men så länge ni har kontakt med barnläkare på neo eller liknande så är det inte så farligt att BVC inte har full koll. Då håller ju läkarna koll på tillväxten också.
Det blir däremot jobbigt om BVC börjar lägga sig i och klaga på att barnet ligger på tok för lågt på kurvorna (eftersom de ritar in dem okorrigerade). Då tycker jag att du ska dra in barnläkare i frågan för att få "ordning" på BVC.