• SofieKarolina

Risk för Downs syndrom?

Hur stor är risken för att få ett barn med Downs syndrom?
    Är 27 år, frisk, haft en bra graviditet och allt har sett normalt ut. Gjort VUL och UL.

• Svar på tråden Risk för Downs syndrom?
  • ulricaa

Det är väl ytterst sällan man MÅSTE offra karriär och en massa annat för ett barn med DS! 

Jag tror ni förväxlar det med andra funktionsnedsättningar. Jag har en pojke på 5 med en grav CP-skada och en massa tilläggsdiagnoser. Ja, jag har ändrat mitt liv totalt, har en halvtidstjänst på mitt gamla jobb, men är borta mer än halva den tiden! Har inte tid att träffa vänner eller förkovra mig utan lever mest i vår lilla bubbla där tiden går åt till att hitta sätt att få vardagen att fungera och saker som Liam tycker är kul! Läkarbesök, habilitering, träning osv. osv. Vi har assistenter i hemmet all tid, även natt! 

Det låter kanske fruktansvärt för en del... men jag är verkligen världens lyckligaste och det enda jag vill ändra på är att han slipper sin epilepsi och operationer som han måste genomgå pga felställningar i kroppen!  Liam är också en av de gladaste och lyckligaste ungar som finns... han lever i en mycket mindre värld än vår... men han har stor livskvalité!!! Det är det viktigaste!

Liam fick sin skada på grund av att fel begicks i samband med förlossningen. Det kan man ju aldrig testa!

I många trådar är det sånt himla fokus på just DS och rädsla för att få ett barn med DS! Var istället oroliga för att något ska hända vid förlossning och se till att alla verkligen gör rätt!
    Och framför allt, var helt övertygade om att om ni får ett barn med DS eller som vi, ett barn med mycket stora svårigheter, så blir det bra ändå!!!

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • lillasessan

Anne h. du kan ju inte säga att alla klarar av en situation? Jag har arbetat med utvecklingsstörda barn och jag anser inte att deras föräldrar särskilt ofta behandlar sina barn med kärlek utan dom blir ganska psykiskt misshandlade. I en del fall har syskon eller parrelationen råkat illa ut på grund av den ökade arbetsbelastningen. Det är bra att du är nöjd med din livssituation.

• anne h
    lillasessan skrev 2009-06-04 12:17:21 följande:
    Anne h. du kan ju inte säga att alla klarar av en situation? Jag har arbetat med utvecklingsstörda barn och jag anser inte att deras föräldrar särskilt ofta behandlar sina barn med kärlek utan dom blir ganska psykiskt misshandlade. I en del fall har syskon eller parrelationen råkat illa ut på grund av den ökade arbetsbelastningen. Det är bra att du är nöjd med din livssituation.
    Förstår inte riktigt vilket inlägg du svarar mig på här?! Citera gärna så ska jag svara sedan.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • redneck girl

läste nyligen i tidningen om en tjej på 20 år som fick ett barn med ds.pappans ålder spelar också roll,har de ju kommit fram till.tror iaf att du inte ska oroa dig.de flesta föds friska.

• anne h
    7barns mamman skrev 2009-06-05 14:34:27 följande:
    läste nyligen i tidningen om en tjej på 20 år som fick ett barn med ds.pappans ålder spelar också roll,har de ju kommit fram till.tror iaf att du inte ska oroa dig.de flesta föds friska.
    Absolut spelar pappans ålder roll, även den! För blott 10 år sedan så var de lite tvekande till det, nu vet man.
    Vilken tidning var det? Vill gärna läsa.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Allis69
    ulricaa skrev 2009-06-04 11:35:26 följande:
    Det är väl ytterst sällan man MÅSTE offra karriär och en massa annat för ett barn med DS! Jag tror ni förväxlar det med andra funktionsnedsättningar. Jag har en pojke på 5 med en grav CP-skada och en massa tilläggsdiagnoser. Ja, jag har ändrat mitt liv totalt, har en halvtidstjänst på mitt gamla jobb, men är borta mer än halva den tiden! Har inte tid att träffa vänner eller förkovra mig utan lever mest i vår lilla bubbla där tiden går åt till att hitta sätt att få vardagen att fungera och saker som Liam tycker är kul! Läkarbesök, habilitering, träning osv. osv. Vi har assistenter i hemmet all tid, även natt! Det låter kanske fruktansvärt för en del... men jag är verkligen världens lyckligaste och det enda jag vill ändra på är att han slipper sin epilepsi och operationer som han måste genomgå pga felställningar i kroppen!  Liam är också en av de gladaste och lyckligaste ungar som finns... han lever i en mycket mindre värld än vår... men han har stor livskvalité!!! Det är det viktigaste! Liam fick sin skada på grund av att fel begicks i samband med förlossningen. Det kan man ju aldrig testa! I många trådar är det sånt himla fokus på just DS och rädsla för att få ett barn med DS! Var istället oroliga för att något ska hända vid förlossning och se till att alla verkligen gör rätt! Och framför allt, var helt övertygade om att om ni får ett barn med DS eller som vi, ett barn med mycket stora svårigheter, så blir det bra ändå!!!
    Det var fint skrivet tycker jag! Känner igen framför allt det du skriver om hur din pojkes livskvalité- och glädje. Precis så upplever jag vår 9-åring med autism och epilepsi! Tycker också det är märkligt att det fokuseras så mycket på just DS, men det är väl för att det går att kontrollera under graviditeten... Tror precis som du att för de allra flesta blir det ganska bra ändå, även om ens barn har mycket stora svårigheter!
  • Allis69
    Vad hemskt det där lät - att du upplever att utvecklingsstörda barns föräldrar inte särskilt ofta behandlar sina barn med kärlek. Överensstämmer inte alls med min erfarenhet. Jag tycker att det är ganska tydligt att de allra, allra flesta som får ett barn med funktionshinder växer med uppgiften och engagerar sig väldigt mycket i sitt barn och ger det väldigt mycket kärlek (lika mycket kärlek som sina andra barn).

Sedan tror jag nog att det stundtals kan tära på parrelationen. Det gör ju alla påfrestningar. Det är ju ingen tillfällighet att många skiljer sig första året efter att första barnet fötts.

Beträffande syskon tror jag de flesta föräldrar är ganska medvetna om problematiken och försöker att undvika att de barnen blir åsidosatta. Ibland blir det nog t.o.m. så att man överkompenserar syskonet/syskonen. Så upplever i alla fall jag att vi har gjort med vårt andra barn. Han har ärligt talat blivit lite bortskämd eftersom både vi och släkten har lagt ner mycket mer tid och energi på honom än vad vi hade gjort om hans bror saknat funktionshinder. Om hans bror t.ex. också hade velat ha en massa fritidssysselsättningar hade vi varit tvungna att dra ner på hans eftersom vi inte kunnat lösa det logistiskt annars.
  • Von Ellsen

Jag tycker att människors attityd och okunskap gentemot DS är det verkligt skrämmande. Kom ihåg när jag såg en omröstning om hurvida man skulle göra abort vid ds eller inte och nästan alla röstade för abort. Hjälp tänkte jag, vart är vi på väg! Är kanske efter, men ärligt talat blev jag chockad, trodde verkligen inte att det var så.
    Jag kan inte för mitt liv förstå varför folk tycker det är okej att välja och vraka bland BARN!
    "Vilken osis, Vi tar bort det, nästa gång blir det nog rätt"

• bumsis mamma
    Synd att du kommit på en sån arbetsplats,kan knappast varit i Sverige. Ingen som vi känner behandlar sitt handikappade barn sämre.
  • lillasessan

Bumsis mamma: jaha så var tror du att det är så?

• lillasessan

Meningen med mitt första inlägg var inte att väcka så mycket känslor hos er mammor med barn till DS. Jag anser att det inte är så svart eller vitt utan att det finns så mycket gråzoner i det här ämnet, och vad jag reagerade på var er kraftiga attityd mot de som inte vill ha barn med DS. Jag förstår att ni säkert många gånger varit med om situationer där ni varit tvungna att försvara era val, men jag tycker inte det nånsin är bra att för ensidigt presentera sin vardag för andra, för det har garanterat funnits svåra stunder i era liv som varit förknippade med era DS barn.

Och vad gäller min utsago om föräldrar till handikappade barn, så finns det ju verkligen alla sorter mellan himmel och jord. Det var inte min mening att få er att känna sig träffade.

Och så sist en kommentar beträffande belastning och resurser, vilket jag har nu funderat på en del. Alla barn belastar familjen och är resurskrävande. Alla har inte samma möjligheter att ta hand om vare sig normala barn eller barn med funktionshinder. Det kan vara ekonomiska, psykiska eller brister i omgivningen. T.ex. så kanske inte vänner eller släkten förstår ens val eller så har inte kommunen resurser att hjälp till så mycket som det skulle önskas. Men som sagt det här gäller ju alla barn, på en del orter finns det för få dagisplatser etc.

Trevlig dag!

• ulricaa
    lillasessan skrev 2009-06-09 09:50:06 följande:
    Jag förstår att ni säkert många gånger varit med om situationer där ni varit tvungna att försvara era val, men jag tycker inte det nånsin är bra att för ensidigt presentera sin vardag för andra, för det har garanterat funnits svåra stunder i era liv som varit förknippade med era DS barn.
    Men saken är ju den att så är det ju för alla... funktionsnedsättning eller inte!

Jag tror att vi som har barn med funktionsnedsättningar har ett större behov av att få berätta det glada och positiva, dels för att det är så; det positiva överväger precis på samma sätt som för andra föräldrar; och dels, och kanske framförallt, för att vi ständigt möts av fördomar, huvuden som läggs på sned, beklaganden osv.

Jag brukar förklara det så här: där andra föräldrar, till barn utan speciella svårigheter, ser utveckling och framsteg... där ser vi mirakel. Jag anser mig otroligt lyckligt lottad som får uppleva mirakel precis varenda dag!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • ester

Jag tror väl knappast att risken att du skall få ett ds barn är så himla stor. Men försök vända på det. Hur stor är chansen att du skall få ett friskt barn?
    I mitt fall, jag är snart 40 år, är risken för att få ett barn med kromosomskada ca 1 %. Det låter ju rätt mycket, för man vill ju att risken skall vara 0. Men chansen att jag skall få ett friskt barn är ju 99%. Hurra!

Lycka till!

• Röda
    ester skrev 2009-06-09 10:28:51 följande:
    Jag tror väl knappast att risken att du skall få ett ds barn är så himla stor. Men försök vända på det. Hur stor är chansen att du skall få ett friskt barn? I mitt fall, jag är snart 40 år, är risken för att få ett barn med kromosomskada ca 1 %. Det låter ju rätt mycket, för man vill ju att risken skall vara 0. Men chansen att jag skall få ett friskt barn är ju 99%. Hurra! Lycka till!
  • Snowflake72
    Anser inte att deras föräldrar särskilt ofta behandlar sina barn med kärlek utan dom blir ganska psykiskt misshandlade....
    För det första- var i herrans namn är detta någonstans?
    För det andra så hoppas jag du anmält denna psykiska misshandel till socialen?!

Jag har flera vänner med ett utvecklingsstört barn. Min erfarenhet säjer mig tvärtom- vi lägger så mkt kärlek på våra barn och snarare har våra parrelationer stärkts ( som den alltid gör när man tillsammans ser att man lyckas möta oväntade saker i livet) Jag är så stolt över att jag tycker att barn med DS har samma rätt till livet som andra.
  • Lilla Snosgosen

Det är klart att alla blivande föräldrar önskar att deras barn ska vara friska, men ett liv är ett liv och min erfarenhet av barn med DS är att de har en annan livsglädje än vi som inte har en kromosomavvikelse. De är ofta smartare än vad man tror och de klarar mycket själva, de sprider glädje och jag skulle inte välja bort ett barn på grund av att det har DS.

• jag25

Jag tror att de flesta som oroar sig för DS är pga att barnet ser annorlunda ut, ett handikapp som syns. Jag vet att det låter ytligt men det är min teori..

• Lexiie
    Allis69 skrev 2009-06-05 14:48:11 följande:
    Vad hemskt det där lät - att du upplever att utvecklingsstörda barns föräldrar inte särskilt ofta behandlar sina barn med kärlek. Överensstämmer inte alls med min erfarenhet. Jag tycker att det är ganska tydligt att de allra, allra flesta som får ett barn med funktionshinder växer med uppgiften och engagerar sig väldigt mycket i sitt barn och ger det väldigt mycket kärlek (lika mycket kärlek som sina andra barn).

Sedan tror jag nog att det stundtals kan tära på parrelationen. Det gör ju alla påfrestningar. Det är ju ingen tillfällighet att många skiljer sig första året efter att första barnet fötts.

Beträffande syskon tror jag de flesta föräldrar är ganska medvetna om problematiken och försöker att undvika att de barnen blir åsidosatta. Ibland blir det nog t.o.m. så att man överkompenserar syskonet/syskonen. Så upplever i alla fall jag att vi har gjort med vårt andra barn. Han har ärligt talat blivit lite bortskämd eftersom både vi och släkten har lagt ner mycket mer tid och energi på honom än vad vi hade gjort om hans bror saknat funktionshinder. Om hans bror t.ex. också hade velat ha en massa fritidssysselsättningar hade vi varit tvungna att dra ner på hans eftersom vi inte kunnat lösa det logistiskt annars.
    Jag känner folk som ger mindre kärlek till ett sjukt barn och då gället det inte ens DS. Det gäller autism. Men resten av ditt inlägg gav mig massa ???? för det jag läser är att man "mutar" sina friska barn och köper deras kärlek för att man inte har tid eller ork att ge de tillräcklig med uppmärksamhet = bortskämda?!?!?! what,,,,, hur sjukt är inte det i så fall? Man kan inte köpa sitt barns kärlek. De behöver tid och uppmärksamhet inte prylar för att sysselsätta sig med annat........ känner man att man har fullt upp med ett sjukt barn kanske man inte borde skaffa andra barn om man inte kan ge de den tid som barn friska som sjuka behöver.... 
  • amira250

Om du gjort KUB och den inte visar något är det ju bra.
    Annars får du köpa ett NIPT test. Där får du svar med 98% sannolikhet om barnet har downs. är du orolig tycker jag du ska göra det.

Svar på tråden Risk för Downs syndrom?