• inga76

    Utredning när man studerar?

    Jag läser just nu min andra universitetsutbildning. Den är femårig och jag har två och ett halvt år kvar. Har alltså en examen sedan tidigare, men ville av olika skäl avsluta en annan (av intresse och för att förutsättningarna för bra jobb är bättre när jag är klar med den). Jag jobbar samtidigt 40% inom det fält jag redan är utbildad för. Min man har en relativt välavlönad fast tjänst.

    Tror ni som har koll att det alls kan vara någon idé för oss att dra igång utredningskarusellen innan jag har pluggat färdigt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-11 08:38
    Jag har inga studielån kvar, och eftersom jag bara jobbar 40% är min SGI inte mycket att skryta med, tyvärr. Men när vi räknar på det uppfattar vi att vi skulle klara av att få barn rent ekonomiskt.

  • Svar på tråden Utredning när man studerar?
  • Manchester

    Det tror jag absolut. Du skriver ju att din man har ett jobb med bra lön och det brukar vara det viktigaste i de länder man adopterar ifrån. Den svenska utredningen ser till er totala ekonomi. Klarar ni er på det ni tjänar? Skulle ni dessutom kunna försörja ett barn med nuvarande ekonomi? I så fall finns inget hinder för att du jobbar 40%, med eller utan studier. Att du dessutom går en utbildningen som kan resultera i ett bättre jobb på lite sikt är ju bara positivt.

    Jag sitter i en socialnämnd och har varit med och gett medgivande till familjer där kvinnan studerar. Någon gång har mannen studerat, men då har det rört sig om en begränsad tid och han har varit tjänstledig från ett jobb han sedan skulle kunna gå tillbaka till.

  • MammaSusan81

    Hej!

    Jag studerar & är föräldraledig samtidigt, min man arbetar Vi fick medgivande utan problem. Så vi hoppas få hämta lillebror/lillasyster i sommar/höst

  • Miss TN

    Jag studerar och hade inte alls några problem att få medgivande för två år sedan. Det var heller inga problem denna gång heller eftersom vår ekonomi är god och min man arbetar.

    Dock ser vissa länder att man inte ska studera som man i familjen.

  • inga76

    Kära nån, jag blir nästan lite nervös . Plötsligt känns det ju inte sådär galet avlägset att sätta igång processen på det planet också. Men vi gifter oss inte förrän i augusti, och ska gå utbildningen i höst, så lite tid har jag ju att förbereda mig...

  • Sockerpiller

    Här har du en till som studerat under adoptionsprocessen och även efter hemkomst med barn.

    Lycka till!

  • Lilla Mumintrollet

    Då vi adopterade vårt första barn studerade jag och jobbade då inge extra eller så... min man hade fast arbete. Och det var inga problem att få ett medgivande. Vid vår andra hemutredning var jag föräldraledig med vårt första barn och det var inga problem att få ett medgivande för syskon.

    Så, lycka till!!

  • majsalotta

    Jag är också inne på min andra långa universitetutbildning och har tre år kvar på den. Jag jobbar lite extra, men under 20% på terminerna och drar inte in så mycket cash till stacken. Min man jobbar heltid men har ca en termin kvar på sin universitetsutbildning som han förhoppningsvis komemr att avsluta inom det kommande året. Vi har precis fått vårt medgivande och det var alls inga problem! Vi bor i och för sig rätt billigt, trots att vi har eget hus på landet. Vi har inga stora skulder eller lån (förutom studielånen!) men vår utredare frågade oss egentligen bara om vi ansåg att vår ekonomi var stabil. Visst är det stabil! (stabilt rätt usel !)

    Kör igång med utredningen så snart som ni har gått klart utbildningen! Lycka till!

  • inga76

    Jaha... Vad intressant. De bara frågade om ekonomin var stabil? Jag som trodde att vi skulle få ta fram typ våra deklarationer från de senaste tio åren..?

    Vi tycker ju att vi har rätt stabil ekonomi, trots rejäla huslån. Vi har flera rum i huset uthyrda, ganska små utgifter och ett par hundra tusen undanstoppade. Men jag har inga studielån kvar att ta ut, vilket förstås inte är idealiskt.

  • Pulkåkarn

    Se till att få med i hemutredningen ang det svenska universitetssytemet att det är gratis och att man FÅR pengar av staten för att studera (TS kanske har brakat i maxtaket för studiemedel dock...). Det gör också lite reklam för skolsystemet som är en orsak till att många länder "gillar" sverige som mottagarland. För socialnämnden är det nog viktigast att man har en plan för hur man ska försörja sig och barnet framöver. Har du rätt till full föräldrapeng (bevarad SGI) eller inte är ju också en viktig uppgift.

  • mammamys06
    inga76 skrev 2009-05-10 22:36:03 följande:
    Jaha... Vad intressant. De bara frågade om ekonomin var stabil? Jag som trodde att vi skulle få ta fram typ våra deklarationer från de senaste tio åren..?Vi tycker ju att vi har rätt stabil ekonomi, trots rejäla huslån. Vi har flera rum i huset uthyrda, ganska små utgifter och ett par hundra tusen undanstoppade. Men jag har inga studielån kvar att ta ut, vilket förstås inte är idealiskt.
    Nej, nej, inte till utredningen. Däremot finns det länder som kräver intyg från banken vad man har för skulder och vad man har för summor på konton som ni ska redovisa, typ Indien har det. Men inte utredarna. Ni uppger vad ni tjänar var och en och hur mycket era boendekostnader är tror jag vi gjorde i alla fall och om ni anser att ni har stabil ekonomi.
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • inga76

    Tack för svar! Jag har inga studielån kvar, och eftersom jag bara jobbar 40% är min SGI inte mycket att skryta med, tyvärr. Men när vi räknar på det uppfattar vi att vi skulle klara av att få barn rent ekonomiskt. Vi har ändå lite marginaler som det är nu.

  • emilia77

    Hej! Vi fick medgivande då jag studerade på halvfart och jobbade 50%.Min man har fast jobb,men vi har inga höga inkomster,men en "stabil ekonomi" som det så fint heter!

    För ansökan till utlandet så tror jag att det till de flesta länder räcker med att mannen har fast arbete,kvinnan kan vara hemmafru,tror att det är värre tvärtom.
    Jag skulle inte tveka att ansöka,utredarna kommer avråda från att begära socialnämndens godkännande om de inte tror att det kommer gå igenom.Du kan ju alltid ta upp frågan i början av utredningen,om de tycker ni skall avvakta,men eftersom ni inte verkar ha några ekonomiska bekymmer så tror jag att det kommer gå vägen!
    Lycka till!

  • Ethi

    Här är en till som studerade under den första hemutredningen Det var inga problem alls! Det står i hemutredningen vad jag läser till, när jag kommer att bli klar och att arbetsmarknaden för det arbetet ser mycket god ut, ungefär. Kör på!

  • Annwika

    Samma här! Studerar på en femårig utbildning och har ungefär hälften kvar. Jobbar lite vid sidan av. Min man forskar men med fast relativt ok lön. När det gäller medgivandet är det nog inga problem. Sedan är det ju som sagt olika vad länderna kollar upp innan och vad de har för preferenser, men har man inget speciellt land som krav blir det ju lättare.

    Lycka till!

Svar på tråden Utredning när man studerar?