• MarreBus

Min 3åring vill inte svoa i sitt rum!

Hej!
    Min son som är 3 år gammal vill inte sova i sitt rum, han somnar ofta ganska fort när han gått och lagt sig men sen vaknar han efter en timma och vill lägga sig i min säng(trots att jag inte lagt mig än). Förut så gav vi med oss och la honom i vår säng efter en timma, men nu i ett par månader har vi sagt att han får ligga kvar i sin säng. Detta har resluterat i att han är ligger vaken i sin säng nästan hela kvällen. När han blir ledsen och ropar på mig så går jag in till honom för att lugna ner honom, ibland säger han att han är rädd och då sitter jag hos honom och tröstar och letar monster för att visa att det inte finns något att vara rädd för. Igår grät han tills han kissade på sig och jag blir helt förtvivlad av att han är så ledsen. jag försöker trösta och finnas där med det räcker inte, gör vi fel som låter honom vara kvar i sitt rum? det känns som ifall vi tar honom därifrån att vi räddar honom från rummet och bekräftar hans rädsla för att sova där. Hur ska vi göra? ska vi lägga honom i vår säng eller ska jag fortsätta göra som jag gör att uppmuntra, trösta och peppa för att han ska ligga kvar? och i så fall hur? några konkreta tips.

Tack på förhand
    Malin

• Svar på tråden Min 3åring vill inte svoa i sitt rum!
  • Barnpsykologen

Hej, att ditt barn helst av allt vill ligga hos er är naturligt. Små barn vill vara nära sina föräldrar och har inget eget behov av att bo i eget rum. Det konkreta råd jag kan ge är att, ni föräldrar bestämmer er för vilken inställning ni har till att ligga i er säng.
    Att ditt barns rum känns tryggt är naturlgtvis en förutsättning, att det är ett rum som barnet tycker om att vara i på dagen och att det är ordning och städat i rummet när barnet ska lägga sig. man vet att oordning i rummet gör att barn har svårare att komma till ro. Man kan ha olika varianter beroende på sin egen inställning. Man kan säga att barnet ska somna i sin säng och att det får komma in till föräldrarna på natten. Eller att det får sova i föräldrarnas rum i egen säng. Eller att det får komma in till föräldrarna och ligga på en madrass på golvet. Eller att det får somna i föräldrarnas säng. Allt beror på er inställning och att ni sover bra. Oavsett vad ni bestämmer är det viktigt att barnet får en tydlighet i vad som gäller. I takt med att barnet blir äldre så ändras förutsättningarna.
    Lycka till Anneli

Svar på tråden Min 3åring vill inte svoa i sitt rum!