• Sköna Emma

Lagen om kopplad hund

Vad blir straffet om man inte kopplar sin hund nu när lagen har kommit? Jag funderar på att koppla hunden i en viss mån. Jag går mera alltid med hunden lös än kopplad.
    Härom dan koppla jag hunden för vi skulle gå en längre tur. Men hunden "kunde" inte gå i koppel så längre. Han trsla in sig, drog (han förstod inte att han hade ett koppel på sig) Såg på honom att han led av det. Tyckte så synd om honom att jag tog bort kopplet.
    Jag tycker att inte hundar ska vara kopplade för att vi människor vill det, det är bara för vi ska kontroll på dem. När det lever i skogen och är fira så som de finns i hunden. Så är det inte kopplade och är inte vana vid det, så varför koppla då?
    Det är ju som att ge barn hund-mat. Det blir lixom fel.
    Sen att det finns hund-rädda-människor ja synd att de inte kan söka hjälp. Jag är LIVRÄDD för ormar ja då menar jag LIVRÄDD jag hyperventlilerar när jag ser någon. Men jag undviker var de finns. Går jag i skogen gå jag och stampar i baken för att inte stöta på någon. Så alla Hund-Rädda ni får väl också "Anpassa" er lite så som jag får göra i skogen!?!
    Jag förstår inte att de kommer en lag, då tycker ag de ska utrotnings-hota alla ormar också för jag är också rädd och de kan också BITAS!

• Svar på tråden Lagen om kopplad hund
  • Voluptuous Shalimar
    Thaleya1 skrev 2014-04-14 17:59:29 följande:

Men är det verkligen så ofta som hundar kommer in på första inkallningen? jag ser ju hemskt ofta att de inte gör det?

har nog endast sett 2 gånger någon som har hund som lyder till 100%.

Då är det väl det man har koppel till...
  • Radhuspinglan
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-04-14 17:55:18 följande:
    Men. Menmenmen. Om din hund inte är så disciplinerad att den OMEDELBART kommer på inkallning och ALDRIG går fram till någon innan du okejat detta så får du ju träna med hunden och tills dess att det uppfyller detta måste du förstås ha den kopplad! Jag är väldigt hundrädd bl a pga ansvarslösa hundägare. Oftast vill hunden "bara leka/hälsa", har också hänt att den har huggit efter mig. Jag kan inte tolka hunden, jag ser inte om den kommer rusande för att den är glad och vill leka eller om den är ute efter att hugga mig i strupen. Så min kropp reagerar instinktivt, jag drabbas av panik som övergår i chock. Det finns ingen ursäkt, man utsätter inte andra människor för detta.

• Hallonbåt02
    Thaleya1 skrev 2014-04-14 17:27:11 följande:

Det är där skon klämmer främst hos mig,  verkligen huvudet på spiken!  jag är inte den roligaste på Jorden för henne, så ibland så stannar hon upp och överväger och bedömer ändå situationen som att kanske är det roligare där borta.

Har du tips så tar jag gärna emot dem. På hundkursen så sa läraren att min hund var nästintill olärbar...? och hon lät mig träna henne själv ca 80 meter bortanför alla de andra.

För det första så låter det som om din instruktör inte har erfarenhet av polarhundar överhuvudtaget då det är en ras som är lite mer självständig än många andra avlade hundar.
    Hundar av polarras behöver oftast en människa som samarbetar med dem som kan lita på deras förmåga i förhållanden som är karga och som i  sin tur  också  lita på sin husse eller matte i situationer som är läskiga.
    Ju mer tid man spenderar med sin hund i vardagliga förhållande dessto starkare blir bandet med djuret.
    Din sambo och du verkar även ha 2 olika sätt att "behandla" hunden på vilket gör att hon har lärt sig att det inte finns en konsekvent "uppfostring".
    Samtala gärna med din sambo så att ni alltid gör likadant  och ha alltid en långlina på henne om du nu vill ha henne "lös"
    Det kanske finns en annan instruktör i närheten som kan hjälpa er men på ett bättre och mera tillmötesgående sätt.
    Samojeden är en oerhört lojal familjehund i grundochbotten :)
  • slutatsnusa
    Thaleya1 skrev 2014-04-14 17:27:11 följande:

Det är där skon klämmer främst hos mig,  verkligen huvudet på spiken!  jag är inte den roligaste på Jorden för henne, så ibland så stannar hon upp och överväger och bedömer ändå situationen som att kanske är det roligare där borta.

Har du tips så tar jag gärna emot dem. På hundkursen så sa läraren att min hund var nästintill olärbar...? och hon lät mig träna henne själv ca 80 meter bortanför alla de andra.

jag hoppas att du inte behövde betala ett öre för den kursen!
    ingen hund är obildbar, men det finns gott om inkompetenta tränare!
  • Hundrädd1

Hej "Sköna Emma"!
    Sitter och surfar för att hitta hur man kan få koppeltvång utanför sitt hus.
    Läste ditt inlägg om att du sätter din ormrädsla som något värre än rejäl hundrädsla.
    jag hyperventilerar i princip när jag är för nära hundar, enorm hjärtklappning får jag i alla fall och lätt panik.

Och ja, vi som är rejält hundrädda vi försöker "anpassa oss" ... det är bara det att det för mig börjar bli rejält omständigt att behöva gå omvägar vart jag än ska.
    En cykelbana är för mig inte bred nog för att möta en hund i ett flera meter långt koppel.
    Inser efter att ha läst ditt inlägg att det uppenbarligen finns en bristande förståelse för detta hos många hundägare.

Jag bör antagligen försöka bli av med min hundrädsla och en vacker dag hinner jag ta tag i det. kanske.
    Blev påhoppad av en schäfer när jag var liten, så rädslan är inte obefogad. er eller mindre påhoppad av en annan hund för endast ett par år sedan.

Snälla försök förstå att vi som är hundrädda inte kan "gå och stampa i marken" för att hundägarna och hundarna ska försvinna bort- det gör de inte. De kommer med 100% säkerhet att gå där på cykelbanan så att du inte kan passera. Är inte direkt förtjust i orm jag heller, snarare rädd. Men det är hanterbart för man behöver inte ränna i det höga gräset tyst som en mus utan stövlar. Men att gå på promenad till affären, det måste man faktiskt emellanåt!

• nizze1
    Thaleya1 skrev 2014-04-14 16:12:42 följande:
    Saken är väl den att jag förstår inte riktigt vad det stora problemet är för en vanlig fotgängare som inte är hundrädd? Är det så mycket mer värt för dem att inte bli lite störd i sin promenad, än att en snäll men livlig hund får springa lös ett tag?
    Men hur fan ska hundägaren veta om jag är hundrädd eller inte??? Varför är det så stort problem att ha sin hund kopplad!?!!
  • puss
    nizze1 skrev 2014-06-12 12:39:29 följande:
    Men hur fan ska hundägaren veta om jag är hundrädd eller inte??? Varför är det så stort problem att ha sin hund kopplad!?!!

för att de tror attderas hund är snäll, vilket betyder att de på nåt vis lyckats sopa bort alla hundens instinkter och egenskaper och gjort den mänsklig.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • sarnil

Jag tillhör den skalan som går medlös hund varje dag. Kan lita på min hund till 99% och hon ha aldrig struntat i en inkallaning och dragit på något annat. Nu har jag även turen att ha en hund med noll jaktlust men hon tok älskar människor och få hon tillåtelse så hälsa hon mer än gärna. Av ren respekt till andra kopplar jag alltid min hund i möten alltid!! Jag vet aldrig hur människan jag möter känner och den 1% jag inte kan lita på min hund kan inträffa och hon går fram, människan i fråga kan ju få panik å sparka henne i försvar. Runt trafik skulle hon aldrig få gå lös heller då om olyckan är framme är hon mer värd för mig en stund i koppel än lycklig lös.

Varför koppeltränar man inte sin hund? Min hund lider inte ett dugg i koppel för hon kan gå i ett. Att man bor på landet på stor gård ha ju ingen betydelse! En hund ska kunna gå i koppel lika viktigt som allt annat. Gud var irriterad jag bli på folk som inte vardagstränar sina hundar!!

• sanliii
    Sköna Emma skrev 2009-05-13 13:16:41 följande:
    Jag menar lagen som kam 1maj om att hunden ska vara kopplad i tättbebygt område, vi skolar dagis mm
    Och det tycker du ska avskaffas? okej...

Själv tycker jag det är helt rätt! 
  • Hundbloggerskan

Jag har inte läst någon av kommentarerna men kan gissa mig till vad ni skrivit haha :)
    Jag tycker det är SUPERBRA med lag på att ha hundar kopplade i tätbetyggda områden. Jag kan inte räkna på två händer hur många gånger jag haft hundar (stora som små) som kommit fram till mig när jag gått med mina. Och det har krävts hel del gymnastik för att hålla mina hundar från att hugga ihjäl deras hund.
    Är man mitt ute i en skog och en man möter har en lös hund som inte bryr sig om mina, så bryr jag mig inte märkbart om det. SÅLÄNGE deras hund inte försöker ta sig fram till mina, för mina bryr sig inte ett dugg sålänge deras hund inte springer fram med nosen upp i rumpan på mina.

• Emile

Själv är jag hundrädd för okända hundar. men jag klarar och gå förbi dem. OM de är kopplade. Man vet aldrig när en hund får för sig och flyga på någon. Även den allra lydigaste kan. 

Är man i staden tycker jag att koppel är ett måste! Men är man ute på landet och inte i närheten av hus så tycker jag man kan få ha lös hunden. Men det gäller ju även då att man har en hund som lyssnar, Men det finns mindre risk för att något händer. Även jag har hunden jag passar då och då lös. (jag bor på landet) Men är jag i stan med hund har jag alltid koppel på!

Det är inte så lätt för hundrädda och anpassa sig i städer när typ alla har hund. 

• Thaleya1
    nizze1 skrev 2014-06-12 12:39:29 följande:
    Det är jobbigt eftersom varje gång man är ute med sin hund kopplad så får iaf jag dåligt samvete för att hon vill springa. Det är inte snällt att aldrig få låta sin hund springa lös och sträcka på benen. De är liksom inte människor, de måste få springa i maxfart ibland och känna frihet. Jag tycker det är jobbigt för samvetets skull...Man släpper ju sin hund lös för att vara en djurvän och för att vara snäll. Man gör det ju inte av illvilja.
  • Dexter dot com
    Thaleya1 skrev 2014-11-13 19:42:54 följande:
    Det är jobbigt eftersom varje gång man är ute med sin hund kopplad så får iaf jag dåligt samvete för att hon vill springa. Det är inte snällt att aldrig få låta sin hund springa lös och sträcka på benen. De är liksom inte människor, de måste få springa i maxfart ibland och känna frihet. Jag tycker det är jobbigt för samvetets skull...Man släpper ju sin hund lös för att vara en djurvän och för att vara snäll. Man gör det ju inte av illvilja.
    Men ut och cykla med hunden om du känner att den behöver få sträcka på benen eller ta en joggingtur. Annars är det inhägnat område som gäller om man inte har en 100 %ig inkallning.
  • ankielisabethjohansson

Vi har två hundar. Den ena är så lydig så det finns inte och den andra är helt annorlunda. Vi måste ha hon i koppel och dom drar och är förjäklig. 
    Men bara man vet att hunden klarar att gå lös utan att springa fram till folk så är det helt okej enligt mig. DEn snälla hunden hatar koppel. Han är så duktig och går ALLTID lös. Om jag säger varsegod så går man och luktar lite här och var och har samtidigt koll på mig. Varenda person jag har mött ler och älskar när de ser en lös, lydig hund som både ser snäll ut och är. Om det är okej, vilket det alltid är så får han gå fram och hälsa. Jag ser verkligen hur glada många lite äldre blir. 

( Kanske lite off topic men aja) 

Svar på tråden Lagen om kopplad hund