• Caribe

    KompiSHarna på Drömkliniken (fd IVF/SH del 10)

    Jaha då har den 10.e tråden stängts för oss som en gång började kämpa med IVF på Sophiahemmet! (Vi som gör IVF på Sophiahemmet del 10)

    Numera är vi ett starkt kompis gäng som går på olika kliniker och gör olika behandlingar, men vi håller ihop, peppar och stöttar varandra oavsett problem

    Därför ändrar jag lite på vår rubrik så att den passar oss lite bättre!

    Nya medlemmar är alltid välkomna så länge man är lyhörd för att de flesta av oss härinne har kämpat väldigt länge och har gått igenom mkt svåra stunder!

    Vår bompa figur, kan hjälpa upp vilken ÄL som helst



    Hoppets Groda som behövs titt som tätt!

    Här är länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m41270940.html


    Skall strax lägga till vår nya kalender oxå så vi kan hålla koll på varandra!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-14 10:59
    Här kommer vår nya kalender:

    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m43941426.html
  • Svar på tråden KompiSHarna på Drömkliniken (fd IVF/SH del 10)
  • Neh

    Feia, vad jobbigt med din man. Hur ska ni göra nu? Är det någon av de läkare som som konstaterat missfall som kommer se till att ni får göra en ordentlig utredning nu? Jag önskar verlkigen att den dörren kommer hållas stängd för er. Många kramar till dig

  • callimero

    Känner samma sak med den där dörren feia, skräckslagen är jag... enda trösten kanske kan vara att du inte är på gränsen åldersmässigt och att det kanske är din sköldkörtel som ställer till det vilket ej ännu hunnit korrigeras? Har du talat med din gyn än om vidare utredning? Kram till dig. 


    Det är extra tungt när det slår en kil mellan oss i förhållandet. Här är det riktigt illa på den fronten, känner mig väldigt ensam och rädd. Tror i och med att han är yngre + man inte inser eller orkar inse hur illa det är. Han lever och resonerar i sin egen sfär, han kan trots allt skaffa barn en lång tid framåt i sitt liv om vi går isär.
    Jag var på VUL igår och det var fortfarande två som är på 20 mm, 1 på 16 och 2-3 mindre som man inte tror hinner med. AA tyckte jag skulle fortsätta och komma in igen på tisdag för nytt VUL.
    Var på samtal hos KK idag och hon höll med AA om att det kanske är på väg utför, att det aldrig kanske kommer att bli en bra cykel som sist igen. Hon tyckte ev att det är dags för Ovitrelle om vi går vidare men jag vill hoppas på att den 3:e som nu var 17 mm ska komma ifatt. Man borde väl kunna hålla på det någon dag till? Hon skulle återkomma efter deras möte i em. 
    Jag hoppas de tar hänsyn till mitt första försök där jag tappade ett halvår av dyrbar tid och ger mig extra utrymme. Sjukt att man ska känna att man kanske riskerar bli utslängd efter att ha betalt så mycket pengar för alla försök. Förstår de måste ge realistiska råd men det känns konstigt att jag senast i maj fick så fint resultat och nu ska det vara hopplöst.
  • sylvie

    Kram till Feia och Kalimero! Jag hoppas innerligt att den där dörren kan hållas stängd för er. Tycker också att ni borde få en ordentlig missfallsutredning nu Feia.

  • Caribe

    Kalimero hoppas du får spruta en kväll till och ta ovitrelle imorgon så att den 3:e blåsan hinner växa till sig, fast det är ju vid 20 mm man brukar få ovitrelle, fick du ta blodprov idag oxå?

    Ledsen att höra att KK höll med AA om att det är på väg utför, så snabbt tror inte jag det ändras? man kan ju ha en dålig cykel imellan bättre oavsett ålder! Hoppas dom kommer fram till positiva saker efter deras möte i em.

    Om du vill fördriva tiden kanske du vill skapa en ny tråd du är ju så duktig och pysslig? Den här går ju ut på fredag. Det bringade ju mig tur när jag startade den senaste och sa att det skulle banne mig vara sista gången som ogravid jag startade den.....

    Feia jag har tänkt på dig hela helgen och jag är så himla ledsen för Er skull nu när jag själv går och fruktar MF eller MA varje dag så lever jag mig in i er smärta och riktigt förstår hur outhärdligt det måste vara, ja så mkt man nu kan förstå utan att råka ut för det själv... instämmer med ovan talare barnlöshetens dörr skall hållas stängd!!!! Hoppas det handlar om att hitta balans i skölkörteln och att ni sen skall få gå hela vägen! Jobbigt jobbigt med maken som stänger dig ute, men killar brottas nog ofta så med känslor, tvångskrama honom hårt, be honom att inte stänga dig ute, berätta att det gör ondare för dig då - jag hoppas ni snart hittar tillbaka till varandras armar och styrkan igen!

  • Strix

    Kalimero - Jag fattar inte hur de kan konstatera att det inte kommer bli en likadan cykel igen trots att det bästa resultatet var nyss och det senaste? Tänker ni köra i alla fall? Tror att jag hade gjort det i samma läge. Hoppas att det löser sig mellan er.

    Jag fick ju tag i en gynekolog i början av sommaren som hade tid för mig, men inte kände till missfallsutredningar. Genom henne har vi fått göra några prover. Vet inte om man kan ta fler. Vi har inte tagit immunologiska tester t.ex, men det finns inga misstankar om något sådant i min sjukdomshistorik. Vi har kollat koagulation, kromosomfel och TSH och det som gav  något var TSH. Jag vet inte hur min nivå har varit under semestern och om det är det som har medfört missfallet. Tror inte att de kan svara på det. Tror att de kommer hänvisa till dålig äggkvalitet. Det brukar ju vara slasktratten när de inte har några svar att ge.

  • Caribe

    Chippi skönt att höra ifrån dig och att du mår bra! Ja du är otroligt lyckligt lottad även om jag inser att din vägg oxå kantats av en hel del gropar, varm kram till dig vännen!{#lang_emotions_heart} njut av din mamma ledighet nu när alla andra börjar jobba

  • callimero

    Jag hoppas det med Caribe. Var det inte Fru H som propsade på att få spruta längre sist? 


    Inget blodprov. Tog ett dag 7 och det var bara på runt 700 men normalt för de få blåsor som fanns.
    Ja, skulle man döma efter behandlingen i oktober sist när jag hade 3 blåsor skulle jag inte fått två följande försök med två embryon insatta? Det är väl det magiska hemska 42 år? Jag vägrar tro min kropp lagt av. Har haft lite samma känsla i kroppen som den gången i oktober, stressad och slut. Känns som att kroppen är på sparlåga och på något märkligt sätt "står still". 
    Klart jag kan fixa ny tråd! Men jag är osäker på hur jag får med bompa och grodan? Inte lika lätt att copy-paste med Mac har jag märkt?
  • Caribe

    Kalimero om du inte får med bompa och grodan i trådstarten så får väl jag vara flitig med att lägga in dom när det behövs

    Det vore konstigt om din kropp inte påverkades ngt av all oro, stress och press du hr utsatts för på sistone och jag skulle inte bli förvånad om det kan ha inneburt färre ägg för att som du säger kroppen står på ngn slags sparlåga, men det behöver ju inte innebära ngt för de 3 ägg du faktiskt har på gång, tänk om det faktiskt är så att det gömmer sig ett guldägg eller två där? Jag hoppas sannerligen det... men överväger du att bryta innan ÄP eller hur tänker Ni? Jag skulle ha svårt att bryta när de ändå är 3 på gång.... om man bryter efter ÄP får man reducerat pris då?

  • callimero

    Förstår inte heller hur de bara gör den bedömningen hux flux feia. Vi gamlingar drar väl ner statistiken? 


    Jag vill ta alla chanser som finns inklusive denna. Vi får väl se vad de säger efter mötet om det ekonomiska också. 
    Dålig äggkvalitet verkar vara universalsvaret feia. Men, om du nu har kunnat bli gravid flera gånger, är det verkligen så? Jag har aldrig fått ett plus, visst är äggen mina gamla men vem vet tex hur spermierna verkligen påverkar? 
    Tror jag får med bompa & groda. Ska vi göra en ny tråd nu eller vänta tills slutet av veckan?
  • Caribe

    Jag skriver kanske lite otydligt, jag tror inte att fertilitet påverkas av stress, press och oro, men jag tror att kroppen påverkas kraftigt.

    Såsom när jag utvecklade giftstruma när det var som värst för mig psykiskt och att sådana stress sjukdomar kan i sin tur påverka saker i kroppen som indirekt påverkar infertiliteten såsom sköldkörteln bl.a - så när jag oroar mig för att du känner dig stressad och pressad och skriver sånt som försök tänka positivt etc så är det ditt allmäntillstånd jag tänker på inte fertiliteten... såg att Vera skrivit ngt efter mitt inlägg om att du skulle försöka tänka positivt så jag vill bara förtydliga då det värsta jag vet är folk som tror att man själv kan påverka sin fertilitet genom at tänka positivt eller inte tänka på det alls

    Jag tror fortfarande stenhårt på dom 3 ägg som nu faktiskt har utvecklats, det behövs ju bara ett som möts av en spermie! {#lang_emotions_heart}

  • smôla

    Tack återigen alla för ert stöd. Vi ska försöka göra allt för att korta ner tiden men väljer att försöka privat men vet inte riktigt hur, ska googla runt lite efter info. Min underbara man säger att vi självklart kan stå för kostnaden, får se vad vi hittar, är det någon som har några tips här?

    Kalimero: Menar du med just det försöket eller inför framtiden? De tyckte att vi skulle fortsätta då. Fick rådet efter andra ivf:en att inte vänta allt för länge innan nya försök eftersom jag var så svårstimulerad och det skulle inte bli bättre framöver. Efter att vi misslyckades nu så hade vi ett möte med vår doktor där vi diskuterade hur vi skulle göra. I mitt län så kan man byta ut ivf mot ÄD, vi har vårt sista landstingsbetalda försök nu. Om vi skulle misslyckas med det så kan vi inte få ÄD i sverige eftersom man inte får betala för det här. Så vi var tvungna att bestämma oss för hur vi skulle göra, ivf eller ÄD. Vår doktor är super, han sa att i slutändan är det han som bestämmer om det sista försöket ska räknas så om vi får ett dåligt resultat så kan han bevilja ett nytt, därmed också chans för ÄD i sverige.

  • callimero

    Man får tillbaka 26.000:- om man avbryter innan ÄP. 20.000:- om det ej går till ET efter utfört ÄP. Vet ej om listan är korrekt då den har några år på nacken, men ungefär.


    14.000:- skulle det bli om det ej går vidare i vårt fall.
  • Neh

    Jag kommer också hålla mina tummar stenhårt för dina 3 ägg nu, Kalimero. Känner du själv att du vill köra hela vägen? Om man avbryter inn ÄP får man 26 tillbaks och om man avbryter innan ET får man 20 tillbaks.

    Allt du har gått igenom, Kalimero har säkert påverkat psyket och hur du själv mår men jag håller med Caribe, tror inte att fertiliteten påverkas av det. Jag har hört så mycket som visar på motsatsen. Folk som mår pissdåligt blir ändå gravida. Och även då man känt sig lugn och harmonisk har det inte blivit barn!
    Ska du få besked i em?

    Feia, ska du inte ta om tsh nu? Det borde ju visa vad värdet legat på sista tiden i alla fall, kanske kan ge något svar?

  • Caribe

    Gör en ny nu Kalimero tycker jag annars blir det som sist att vi plötsligt stängs ute

  • Neh

    Lightis, tror att Aleris på Sabbatsbergs sjukhus har bra väntetider. Kolla deras hemsida, där brukar väntetiderna stå. www.aleris.se

  • smôla

    Tack för svar neh. Har kollat in det och det är absolut ett alternativ.

Svar på tråden KompiSHarna på Drömkliniken (fd IVF/SH del 10)