• Cia1975

10 åring i framsätet? Vuxen i baksätet...

Hej!

Ibland blir jag så förvånad att man kan vara så oense om vissa saker.
    I min värld så sitter barn i baksätet om det inte har med säkerhet att göra dvs småbarn som måste sitta i en barnstol.
    Mitt bonusbarn som är 10 år är van att få sitta framme hos pappa, jag anser att jag ska sitta fram och att han som är barn ska sitta i baksätet.
    Min sambo anser att om barnen vill sitta fram så ska de få göra det då och då och jag kan sträcka mig till att när man skjussar barnen själv och inga andra vuxna är i bilen så är det ok...

Jag förstår att om ett barn är van att få sitta fram så är det svårt att komma in med nya regler men jag vill bara veta vad ni andra anser om detta?

Tacksam för synpunkter och hur jag bör agera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-15 13:20
    Jag förstår att vi har olika åsikter om detta men tack för era synpunkter.

• Svar på tråden 10 åring i framsätet? Vuxen i baksätet...
  • Hoppentoss

Vuxna fram och barnen bak.

Skulle aldrig drömma om att sätta mannen bak och barnen fram.
    Mannen är lång barnen korta s¨det skulle blir trångt om han satt där.

Nej jag skulle nog sätta mig fram så får barnet sätta sig bak.

Kram på dig

Cia1975 skrev 2009-05-15 12:56:31 följande:
    Hej!Ibland blir jag så förvånad att man kan vara så oense om vissa saker. I min värld så sitter barn i baksätet om det inte har med säkerhet att göra dvs småbarn som måste sitta i en barnstol.Mitt bonusbarn som är 10 år är van att få sitta framme hos pappa, jag anser att jag ska sitta fram och att han som är barn ska sitta i baksätet.Min sambo anser att om barnen vill sitta fram så ska de få göra det då och då och jag kan sträcka mig till att när man skjussar barnen själv och inga andra vuxna är i bilen så är det ok...Jag förstår att om ett barn är van att få sitta fram så är det svårt att komma in med nya regler men jag vill bara veta vad ni andra anser om detta?Tacksam för synpunkter och hur jag bör agera...TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-15 13:20Jag förstår att vi har olika åsikter om detta men tack för era synpunkter.
  • Mittilvet

fam kaos skrev 2009-08-01 17:57:42 följande:

Tja det beror ju på hur man ser det. I vår familj är det en liten bagatell om sonen sitter fram nån gång ibland påväg till ica och inget som jag känner mig hotad av på samma sätt som du gör.
    Varför sitter han bara fram korta bitar nån gång ibland?

Vill du sitta fram de flesta gångerna eller brukar framsätet vara tomt för att barnet vill sitta bak alla andra resterande gånger för att det är så mysigt?

• fam kaos
    Mittilvet skrev 2009-08-01 20:43:01 följande:
    fam kaos skrev 2009-08-01 17:57:42 följande:
    Varför sitter han bara fram korta bitar nån gång ibland?Vill du sitta fram de flesta gångerna eller brukar framsätet vara tomt för att barnet vill sitta bak alla andra resterande gånger för att det är så mysigt?
    Helt enkelt för att lillebror sitter i sin bakåtvända bilstol fram nästan jämt och då sitter stora sonen bak bredvid mig. Men åker han och pappa själva och handlar så sitter han ibland fram, helt enkelt för att hans pappa liksom jag är så säker i sin föräldraroll att det inte känns hotande att hans son sitter fram bredvid honom då och då. Det handlar nog om personlig mognad och hur långt man kommit just som förälder om man tycker barnet är ett hot mot vuxenrollen eller inte.
  • Cuthalion

fam kaos skrev 2009-08-01 20:49:23 följande:

Helt enkelt för att lillebror sitter i sin bakåtvända bilstol fram nästan jämt och då sitter stora sonen bak bredvid mig. Men åker han och pappa själva och handlar så sitter han ibland fram, helt enkelt för att hans pappa liksom jag är så säker i sin föräldraroll att det inte känns hotande att hans son sitter fram bredvid honom då och då. Det handlar nog om personlig mognad och hur långt man kommit just som förälder om man tycker barnet är ett hot mot vuxenrollen eller inte.
    Det är du som drar upp att barnet känns som ett hot, inte någon annan.
  • Mittilvet

...hahaha, du är rolig du.

Jag trodde att TS handlade om att barnet sitter fram och bonusmamman vackert får sitta bak (eftersom det var det TS skrev men du måste ha fått någon hemlig information vi andra inte fått) men i dina exempel finns inte ens det scenariot.

Jag bryr mig inte heller det allra minsta om min sambos barn sedan innan sitter fram då inte jag är med
  • fam kaos
    Mittilvet skrev 2009-08-01 21:12:58 följande:
    ...hahaha, du är rolig du.Jag trodde att TS handlade om att barnet sitter fram och bonusmamman vackert får sitta bak (eftersom det var det TS skrev men du måste ha fått någon hemlig information vi andra inte fått) men i dina exempel finns inte ens det scenariot.Jag bryr mig inte heller det allra minsta om min sambos barn sedan innan sitter fram då inte jag är med
    Dina många smileysar säger något annat men visst, säger du det så
  • Mittilvet

fam kaos skrev 2009-08-01 21:56:55 följande:

Dina många smileysar säger något annat men visst, säger du det så
    Har du ens varit i TS situation?

Saknar du förmågan att sätta dig in i hennes situation?

Eftersom du inte diskuterar sakfrågan eller ger respons på mina inlägg så slutar jag banka huvudet i väggen och gör något nyttigare istället.

Men lycka till
  • sanne82

För mig har det alltid varit så att de vuxna sitter fram och barnen bak i bilen. När vi var små satt vi barn bak i bilen och mor och far satt där fram. Åkte vi med en vuxen och platsen fram var ledig så var det det äldsta barnet som fick hoppa fram. Alla får sin tur att sitta fram i bilen! Min sambo har växt upp på samma sätt. Jag är själv bonusmamma och jag är glad att min sambo har förståelse för att jag inte ville sitta bak i bilen. Givetvis sitter ju flickan fram när hon är med ensam vuxen. Det är nått som fort accepterades hos oss då vi båda vuxna sa att så här är det nu..
    Jag själv vet inte hur du TS ska gå till väga. Kan inte mer än råda dej till att förklara hur du känner när du blir placerad bak i bilen.

• ejja81

oftast har man ju barnen bak.
    men när vårat bonus är här hemma får jag sitta bak =/

han är åksjuk så han spyr,,,så sitter han fram går det bättre

jag rä med åksjuk bak men jag kan behärska det ltie bättrt å spyr itne i bilen....

men oftast så åker vi itne så långt eller så får jag köra å pappa sitta där bak=)

• sanne82
    ejja81 skrev 2009-08-12 09:37:28 följande:
    oftast har man ju barnen bak.men när vårat bonus är här hemma får jag sitta bak =/han är åksjuk så han spyr,,,så sitter han fram går det bättrejag rä med åksjuk bak men jag kan behärska det ltie bättrt å spyr itne i bilen....men oftast så åker vi itne så långt eller så får jag köra å pappa sitta där bak=)
    Ja om han spyr bak är det ju klart bra att han sitter fram och inte spy :) Jobbigt och stanna bilen varje kvart.
    Blir nog skillnad sen när han bli äldre. :) Bra ni turas om att köra
  • LyckligtSlut

Jag tycker också att vuxna ska sitta fram. Jag sitter iofs i baksätet med bonusen och ena framsätet är tomt. Vet inte riktigt varför vi gör så. Ska fråga barnets pappa! Han som tycker att det är bäst att jag sitter bredvid henne.

Svar på tråden 10 åring i framsätet? Vuxen i baksätet...