• Delphi

    Göra rent marmor(kross)-stenar???

    Hej.
    Är det någon som har bra tips på hur man skall göra rent marmor kross?
    Dom ser så tråkiga ut nu efter ett par år? Och hur kan man hålla dom rena sen?
    Herre gud, va dumma vi va som köpte vita stenar!!
    Hjälp!!

  • Svar på tråden Göra rent marmor(kross)-stenar???
  • Saffy

    Högtryckstvätt? Jag tänkte lägga vit marmorkross i en stor rabatt som vi har längs med huset. Låter inte som en bra idé.. :)

  • CLT

    Det är jättesnyggt med marmorkross men dom blir tyvärr lite "ärgade", lite gröna efter ett tag...
    Vill oxå ha tips...

  • Delphi

    Ja, det är jätte snyggt i början. Och jag vill få fason på dom, men funderar på om inte alla stenar flyger iväg med högtryckarn. En granne sa att i polen sprayar dom på lack för att dom skall hålla sig snygga.... Men lite sent nu för vår del.

  • Saffy

    Kan man inte få olika styrka på högtrycken? Annars vet jag inte, lite omständigt att plocka upp alla och skrubba dom..

  • bettangirl

    Hejsan!

    Jag fick en ide men vet inte om det fungerar, men kanske värt att pröva.

    Ta en tom sprayflaska, blanda till "alg & mosstvätt" som man andvänder till altaner, spraya på och låt ligga, sen ta vattenslangen med ganska lågt tryck, och skölj av..... upprepa några gånger..

    Bara en ide... om du gör detta så skriv gärna om det fungerade!

  • Delphi

    Ja, jag skall testa mig fram när det blir lite bättre väder.
    Jag återkommer om jag hittar nån bra lösning. Men sten för sten att skrubba, den går bort!!! : )
    Men skall kolla med nåt rengöringsmedel och högtryckarn, så får vi se.
    jag återkommer när städlusten i trädgården infunnit sig.

  • MaxenBrax

    Jag använder marmorkross i mindre krukor ovh när det är dags för omplantering brukar jag lägga dem i klorinvatten över natten. Om du har en större mängd kanske du bara kan lägga det i en skurhing och ösa på med klorin + vatten - det borde funka!

  • Delphi

    Skall testa, hoppas det funkar. Jag fundera på vit spray-färg ( och bara spraya på ??? ) Ja vi får se, får testa mig fram.
    Tack för alla förslag

  • Delphi

    Skall testa, hoppas det funkar. Jag fundera på vit spray-färg ( och bara spraya på ??? ) Ja vi får se, får testa mig fram.
    Tack för alla förslag

  • Livia

    Jag har marmorkross i stora rabatter efter husväggen. Jag ringde stenföretaget och fick till svar: " Plocka upp stenarna och lägg i en stor balja. Veva runt, skölj". Detta låter som ett mardrömsjobb så även jag blir nyfiken på om klorin, lack eller annat kan göra att hållbarheten i fortsättningen förlängs.

  • Delphi

    Vi har likadant, massa marmor stenar i 2 stora rabatter, Så att plocka upp dom och veva runt.... NOT !!! Men när jag har testat lite så återkommer jag.

  • Janne2015

    Jag brukar använda alg-rengörning som jag sprayar på mina 3 marmor skulpturer och låter stå över natten eller rättare sagt det brukar bli flera dagar, då jag glömmer bort att spola av dem. Så helt plötsligt kommer det en regnskur och då lägger jag märke till hur vita de har blivit. Då brukar jag komma på att jag sprayat dem och glömt spola av dem, men som sagt regnet brukar fixa det.

Svar på tråden Göra rent marmor(kross)-stenar???