• JAG är BÄST

    Vad gör/gjorde ni under tiden?

    Ja, hur får man tiden att gå under väntandet???

    Jag är urled nu,,,,,,,väntan känns bara sååååå låååååååång. Å inte händer det heller något i kön i Polen.

    Vill heller inte börja att inreda barnrummet förrän vi har en bild på barnet så man kan göra det mer personligt.
    Törs ju heller inte införskaffa några saker, så handla är inget alternativ för att få tiden att gå här hemma.

    Så vad gjorde ni för att ha tankarna på annat under väntan?

  • Svar på tråden Vad gör/gjorde ni under tiden?
  • MammaSusan81

    När vi väntade Astrid jobbade jag & på min lediga tid läste jag massvis med litteratur i ämnet, vissa böcker älskade jag & vissa kändes inte alls bra.
    Tittade även på youtube efter klipp när andra fick sina små juveler.

    Denna gång studerar jag & är föräldraledig så mina dagar rullar på ganska smidigt ännu (vi har ännu ej fått iväg våra papper som är på legalisering) . Ändå får jag panik då vi vet att inom 3 mån efter att papperen väl är skickade så kommer ett magiskt samtal sedan får vi resa när vi kan, så vi siktar på att vara på plats inom 14dgr .
    Om ingenting mer krånglar så borde våra papper bli färdiga inom 14dgr kanske till & med tidigare......

    Vi ska starta att provpacka alla väskor, inhandla kläder (men de väntar vi med tills efter BB denna gång) bestämma oss för om Astrid & 2,an ska dela rum eller få varsitt......

    Det konstiga är att jag trodde det skulle vara lättare att vänta 2,an än första, vilket det iof är men jag har mer panik i kroppen denna gång för vi vet en maxtid på väntan & vi vet att resan kommer att bli lång.

    Skrev ett inlägg om just drömmar & väntan i min blogg igår om nån vill kika.....

    mammasusan.blogspot.com/2009/05/drommar.html

  • Utlandssvensk

    Jag jobbade. Och jobbade. Och jobbade. Och jobbade. Och jobbade. Det blev MYCKET övertid medan vi väntade. Likadant med sambon.

    Fördelen med det var att vi inte hann tänka, tiden flög iväg och pengarna rann in. Nackdelen är att det inte blev mycket tid till att ta vara pâ oss själva och det gick sâ lângt att jag blev sjukskriven för utbrändhet strax innan barnbeskedet kom... (Och tur var det, för hade inte läkarna satt stopp i tid sâ vete tusan om jag hade haft ork att ta hand om ett barn. Men nu fick jag en mânads vila och sedan kom vârt älskade barn.

  • ACK

    Vi fixade faktiskt barnrummet även fast vi inte visste vem det var vi väntade på. Valde ett neutralt tema som skulle passa både kille och tjej. Hade medgivande 0-24mån så vi trodde och antog att barnet skulle vara närmare två år när vi hämtade. Vi skaffade spjälsäng som skulle stå i vårat sovrum OCH juniorsäng till barnrummet, resesäng, bilbarnstol, mjukisdjur, tallrikar och bestick i plast.  I farten bytte vi även upp oss till kombibil. Kläder och sådant som anses typiskt flickigt eller pojkigt väntade vi med.


    Ett projekt som kan vara kul att fördriva tiden med är scapbooking. Sätt ihop bilder på er själva, ert hem, släkt och vänner (alla som väntar på att lill*n ska komma hem) skriv ner tankar och funderingar som ni sedan kan visa barnet.

    det finns ju ingen direkt regelbok på vad man ska eller inte ska göra, det måste man nog känna efter själv. Hoppas att tiden går fort för er och att ni inte behöver vänta mkt längre.

  • Hej och Hopp

    Jag handlade en del också - men väntade med kläder. Mest för att det kändes roligt att köpa första plagget när jag visste vem det var till. Men en del leksaker, böcker, tallrikar,bestick och liknande köpte jag innan.
    Jag hade extrem kort väntan mellan skickade handlingar och barnbesked så det här var innan jag skickat handlingarna.

  • Kusin Knase

    Ååh, Youtube, vilken bra idé! Måste spana in sen.

    Ett bra, konkret tips som vi fick på föräldrakursen var att styrketräna!! När man får biobarn så tränas ju rygg och armar lite i taget allteftersom barnet växer, men är man ovan vid att lyfta och kånka och bära, bära, bära så är det snabbt väldigt tungt med ett barn som kanske väger 10--20 kg när man får det...

    Här blir det antagligen intensivkurs i spanska som gäller i sommar/höst, om det nu blir Colombia som vi får skicka våra papper till. Många språk har vi läst, men inte just spanska...

  • Längtande mamma
    Namaste72 skrev 2009-05-24 17:41:19 följande:


    på sånt här och drömmer (och gråter glädjetårar)
    Usch, jag är inte i rätt fas för att se sådant här, kom inte glädjetårar utan sorgetårar. Men tack för tipset! När vi kommit längre i vår adoptionsprocess så ska jag göra ett försök igen!
  • Kusin Knase

    Måste bara skriva en bra grej till: gå en kurs i barnolycksfall och första hjälpen för barn! Ovärderligt, och kan ju bli svårare att komma iväg på sen...

  • Smulan1973

    Kusin Knase skrev 2009-06-02 19:13:14 följande:


    Måste bara skriva en bra grej till: gå en kurs i barnolycksfall och första hjälpen för barn! Ovärderligt, och kan ju bli svårare att komma iväg på sen...
    Vart hittar man sådana kurser?
  • Marie IE B
    Smulan1973 skrev 2009-06-03 10:27:14 följande:
    Kusin Knase skrev 2009-06-02 19:13:14 följande: Vart hittar man sådana kurser?
    Röda Korset brukar anordna det.
  • Kusin Knase
    Smulan1973 skrev 2009-06-03 10:27:14 följande:
    Kusin Knase skrev 2009-06-02 19:13:14 följande:
    Vart hittar man sådana kurser?
    Marie IE B skrev 2009-06-03 11:59:53 följande:
    Röda Korset brukar anordna det.
    Ja, ring Röda korset i din kommun! Ofta är de lite dåliga på att marknadsföra sig, men paradoxalt nog brukar såna kurser ofta bli fulltecknade fort.
  • Konichiwa

    Den långa barnlösa väntan har vi lindrat med resor! Gärna till riktigt "obarnvänliga" destinationer (bara för att vi ska kunna säga - vilken tur att vi inte behöver släpa runt på barn här!). Nu när vi närmar oss slutet (okej, säkert 1-2 år kvar men ändå) är vi besatta av att SPARA pengar! Vi vill vara hemma minst ett halvår tillsammans när äntligen liten kommer! Spara, spara, spara! Men snart kommer vi säkert tappa hoppet och boka en resa igen ;) Man måste ju leva också!

  • Kusin Knase

    Jag förbereder mig just nu (som vanligt när jag står inför något nytt) genom att läsa, läsa, läsa. Har bl a beställt några av häftena i AC:s skriftserie och just läst ut "Bli adoptivfamilj", som jag gillade mycket (bortsett från att den, liksom de andra ur skriftseien som jag läst, är ganska illa skriven med mystisk konmmatering etc). Den var jättebra med många konkreta tips att ta till sig.

    Det ur det häftet som jag tänker betona särskilt för min rastlösa man är att man måste ta sig TID som familj, tid för anknytningen, tid att bara vara, tid att lära känna varandra, att inte ge sig ut på resor etc utan att barnet måste få lära känna sin nya miljö och sin nya familj i lugn och ro.

    (Och så ska man ju vara beredd på att få bära, bära, bära och inte längre kunna laga mat (brännrisk) eller gå på toa ensam... Tur att biodottern också var sån, så att jag har vanan uppe, tänker jag! )

    Ni som läser om adoption och barn etc, vad läser ni?

  • morgonsolan

    Jo men shopping gå då alltid.. även om man inte riktigt vet vem som ska komma . "Förberedande shopping", som jag kallar det. Man tittar och tittar och tittar på sulkys, små söta hattar, tofflor med roligt mönster på, bärsjalar (fungerar ju även med äldre barn), detta är iallafall för mig en del i längansprocessen, att få planera och drömma om att de här sakerna ska få bäras, eller låta bära, en liten!

    Sjalar förresten, finns ju t o m kurser i hur man väver egna sjalar, och hur man sknyter på bästa sätt för olika behov och olika åldrar på barn.

    www.sjalbarn.se/

    Jag gillar tanken på att jag ska bära mycket i sjal. Jag har inte burit barnet i min mage, men jag ska bära så nära jag kan så mycket jag kan iallafall!

  • Mandarinmamma

    Läser mandarin, skriver ner tankar att spara inför framtiden, tar bilder och pysslar en längtansbok, förbereder barnrum, försöker komma i bättre form så att man orkar med samma bus och spring som en 2,5-åring...
    ... längtar nästan sönder ibland för det är så lång tid mellan bb och rb, men blir glad och får styrka att vänta när jag tittar på fotona vi har fått och jag blir påmind om vilken liten solstråle som vi ska bli en liten familj tillsammans med...

Svar på tråden Vad gör/gjorde ni under tiden?