• Romantica1981

KUB test?

Ska man göra KUB test även om man inte är 35 år? Är snart 28 år och känner ingen i min släkt som har fått ett barn med Down Syndrom. Min kille vill att vi ska göra det eftersom att han känner en tjej som var ca 33 år och fick ett barn med DS. ÄR rådvill.

• Svar på tråden KUB test?
  • Fröken Juni
    JoJo02 skrev 2009-05-28 21:36:58 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-05-26 23:20:13 följande:[citat]Men gjorde du själva NUPP/KUB-ultraljudet så sent? Trodde inte man gjorde NUPP/KUB i samband med rutinultraljudet.Nej, jag blandar nog ihop det. Det var nog runt v.12
    Nej, jag gjorde inte KUB /NUPP så sent.

Det jag menar är att man gör NUPP mellan v.9-11
    KUB mellan v.11-14

FVP görs tidigast i v.15 men ju senare desto säkrare.

Det är ju så oerhört många veckor emellan v.9 till v.16 och sen dröjer svaret 3 veckor efter FVP och då är man ju nästan halvvägs in i graviditeten.
  • Fröken Juni
    MmedM skrev 2009-05-28 22:03:22 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-05-28 18:25:25 följande:
    Skillnade mellan KUB och nupp är att man vid KUB även tar ett blodprov. Det gör ju att KUB resultatet är något säkrare. Risken för att få missfall vid FVP är enligt min BM 2%. Det innebär alltså att risken är en på femtio att ditt barn dör vid FVP, oavsett om det är friskt eller inte.KUB berättar ju om du har hög eller låg risk. Vid hög risk kan du få göra FVP och få ett säkert resultat, och det bör du få v 17-18. Men om du har låg risk är det väl ändå onödigt att göra FVP?
    De har kommit fram till att risken för MF vid FVP är mindre än 0,5-1%.
    2% är det iaf inte.

Men hur kan man vara säker på att det är låg risk då? Har faktiskt läst om folk som fått låg risk vid CUB, ändå gjort FVP efter detoch fått besked om att deras barn har kromsomavvikelser och någon annan fick besked om att hennes barn hade Downs syndrom trots låg risk vid CUB.
  • JoJo02

Jag gick privat i vecka 7 för ul, ville vara säker på att bebis levde. (hade läst massor om ma och blev lite paranoid.) Läkaren i fråga erbjöd att ta blodprov för kub test. När vi sedan var på rutin ul i v.12 (i östergötland gör man 2) så skickade vi nupp info till honom och han räknade ut något..................
    Vad hon som gjorde ul sa ar att då jag är över 30 hamnade jag på en risk på ca 1 på 500 bara genom att kliva in genom dörren. Efter ul blev det en på 3000 och efter blodprov ännu mindre. De sa att de rekomenderade fvp om man hamnar under 1 på 300.

• Fröken Juni
    JoJo02 skrev 2009-05-31 22:46:39 följande:
    Jag gick privat i vecka 7 för ul, ville vara säker på att bebis levde. (hade läst massor om ma och blev lite paranoid.) Läkaren i fråga erbjöd att ta blodprov för kub test. När vi sedan var på rutin ul i v.12 (i östergötland gör man 2) så skickade vi nupp info till honom och han räknade ut något..................Vad hon som gjorde ul sa ar att då jag är över 30 hamnade jag på en risk på ca 1 på 500 bara genom att kliva in genom dörren. Efter ul blev det en på 3000 och efter blodprov ännu mindre. De sa att de rekomenderade fvp om man hamnar under 1 på 300.
    Gäller det även om man är 35? Jag har nämligen hört att de rekommenderar FVP när det är 1:200.
  • siamusen

Fröken Juni skrev 2009-05-31 23:12:28 följande:

Gäller det även om man är 35? Jag har nämligen hört att de rekommenderar FVP när det är 1:200.
    Varför gör du inte MKP? Gar att göra fran v. 12 (eller tidigare egentligen men de väntar gärna till v. 12) och ger 100% svar till skillnad fran NUPP/KUB.
  • Fröken Juni
    siamusen skrev 2009-05-31 23:55:27 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-05-31 23:12:28 följande:
    Varför gör du inte MKP? Gar att göra fran v. 12 (eller tidigare egentligen men de väntar gärna till v. 12) och ger 100% svar till skillnad fran NUPP/KUB.
    Det verkar så otäckt att ta en bit av moderkakan tycker jag. Får för mig att det blöder från moderkakan om man nyper av en bit och det då kanske kommer ut via slidan och att man då får ren panik och tror det är kört. Har du gjort det?
  • siamusen

Fröken Juni skrev 2009-06-01 00:19:57 följande:

Det verkar så otäckt att ta en bit av moderkakan tycker jag. Får för mig att det blöder från moderkakan om man nyper av en bit och det då kanske kommer ut via slidan och att man då får ren panik och tror det är kört. Har du gjort det?
    Har gjort det 2 ganger. Blött lite båda gangerna men det är väl inte helt ovanligt iofs.
  • Fröken Juni
    siamusen skrev 2009-06-01 00:28:03 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-06-01 00:19:57 följande:
    Har gjort det 2 ganger. Blött lite båda gangerna men det är väl inte helt ovanligt iofs.
    Vad är inte ovanligt? Jag skulle bli så rädd om jag fick en blödning pga ett MKP och genast tro det värsta.
  • siamusen

Fröken Juni skrev 2009-06-01 00:48:23 följande:

Vad är inte ovanligt? Jag skulle bli så rädd om jag fick en blödning pga ett MKP och genast tro det värsta.
    Inte helt ovanligt att man blöder lite. Men att man blöder lite betyder i sig inte mycket.

var bara en tanke om du tror att du ändå kommer fa daliga siffror och inte vill vänta pa FVP.
  • Fröken Juni
    siamusen skrev 2009-06-01 01:10:16 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-06-01 00:48:23 följande:
    Inte helt ovanligt att man blöder lite. Men att man blöder lite betyder i sig inte mycket. var bara en tanke om du tror att du ändå kommer fa daliga siffror och inte vill vänta pa FVP.
    Åldern är emot mig, jag är ju ändå 35.
  • Egget13

Hur har det gått för er som skrivit i denna länken? Ser att det va längesen ni skrev så nu är ni alla mammor :). Jag ska till BM 6 aug o då ta ställning till KUB-test. Jag fyller 40 i vinter så jag funderar på att göra en KUB men vet ej hur säkert det är. 

O om man är i högrisk, tänk om det är friskt iaf? Jättenojig är man nu :/ 

• Ova

Vi har fått risk 1:135 för Downs och blivit rekommenderade fvp, men valt att inte göra det. Risken för mf uppges vara 1% vid fvp och även om det visar att barnet har Downs så säger det inget om hur drabbat barnet är. Vi tänker i alla fall inte göra abort om det visar sig ha Down så dä känns fvp meningslöst. Visst kan vi oroa oss fram tills barnet är fött, men det finns så mycket annat som kan hända som inte ses på fvp, t.ex. syrebrist vid födseln. Vi kommer däremot att göra en extra organscreening i v.22.

• Egget13

I vilken vecka är du nu? Vi vill inte ha ett barn med DS då jag har en kompis som har en lillasyster med DS samt en kompis som fick ett barn med DS när hon va 19, min kusins pappa har även en moster med DS så tre st i min närhet med DS. Har tre inte så bra erfarenheter av detta därav mitt beslut. Skriv gärna hur det går. Håller tummarna för Er. Kram

• Egget13

Är missfallsrisken mindre med moderkaksprov än fostervattensprov?

Svar på tråden KUB test?