• CloudBerry the 1st

Skoluniform? Bra eller dåligt?

Om det skulle införas skoluniform för grundskolan och gymnasiet inom en snar framtid så skulle du tycka att det var..?

För att..?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skoluniform? Bra eller dåligt?
  • Helle333

CloudBerry the 1st skrev 2009-05-25 10:14:04 följande:

Om det skulle införas skoluniform för grundskolan och gymnasiet inom en snar framtid så skulle du tycka att det var..? För att..?
    Det skulle nog minska trycket på att man MÅSTE ha dyra märkeskläder, däremot så individer som mår så dåligt så att de behöver trycker ner/mobba en annan individ för att må bra kommer att leta reda på en annan anledning eller ta något helt ur luften som kanske inte ens är sant som de kan haka upp sig på och hacka på.
  • Lintottan

Jag tycker det är kanonbra!
    Förstår de som tycker attt barn ärgrymma och alltid hittar olikheter. Det är ju deras sätt att "växa och utvecklas" på något vis- d.v.s. att hela tiden jämföra sig med andra.

Men en sak är säker (från en som kommer från en skola där det verkligen var allt blandat mellan överklass och medelklass) att jag tror att iallafall det skulle jämna ut alla jämförelser som har med pengar och kläder att göra. Har en lillasyster som är mycket yngre än mig och har ständigt fått höra hur det fortfarande pågår enorma jämförelser med märkeskläder och dylikt- vilket jag tycker är sorgligt.

• vampyria2

Vad förvånad jag blev när jag såg resultatet av röstningen {#lang_emotions_surprised}  trode de flesta tyckte som mig i den här frågan, att det är helt sjukt och super fel med skoluniform.

Jag tycker att så mycket sitter i kläderna för mig som gammal punkare hade det varit vidrigt att behöva sätta på mig kläder som alla andra har och som någon annan har bestämmt. 
    Jag kan inte förstå varför man skulle tvinga barn till nått sånt.

Sen tänker jag på min 7 åring som är en liten tjej men hatar typiska tjejkläder, skulle det finnas skoluniform så skulle hon sticka ut mer än vad hon redan gör, för jag har aldrig sett en uniform där kläderna ser lika dana ut för bägge könen.

När det sen gäller mobbning och sånt så är det ju så att det inte blir mindre av den vara bara för att man har skoluniformer, barn hittar alltid anledningar till att reta andra om de bara vill.

• vampyria2

Sen umgås ju barnen på fritiden så märkeskläder kommer man ju inte ifrån bara för att de har visa kläder i skolan, det är mycket fritid i den åldern också {#lang_emotions_dreamer}

• Lintottan
    vampyria2 skrev 2009-07-28 22:43:54 följande:
    Sen umgås ju barnen på fritiden så märkeskläder kommer man ju inte ifrån bara för att de har visa kläder i skolan, det är mycket fritid i den åldern också
    Jag förstår vad du menar och det är klart att din flicka kanske skulle vantrivas med pliserad kjol och dylikt.
    Mina tankar kan verkligen vara naiva eftersom jag aldrig funderat så mycket påfrågan.
    Det jag tänker på är att man just på fritiden har ett eget val att umgås med de man tycker om- för deras personlighet och att det därmed redan där suddas ut risker för att hålla på och jämföra samhällsklass. Om man vill vara punkare så kan man väl vara det på fritiden? jag vet inte förjag har nogaldrig haft något sådant behov att uttrycka mig med kläder..

Men intressant tråd och se vad alla tycker och tänker olika
  • Karl Fazer

Tycker det verkar praktiskt med skoluniform. Är för!

• mini75

Bra tycker jag! Barnen slipper delas in i fack efter hur mkt pengar deras föräldrar har.
    Jag tycker det är skrämmande hur medvetna små barn är om märken på kläder osv. Det värsta är att det är föräldrarna som anser att detta är viktigt och överför det på sina barn.

• Athema

Jag tror det skulle vara bra för att mobbingen kanske skulle minska om folk hade likadana kläder, dock så kommer väl mobbarna på annat om dom väl börjat ogilla någon..
    Men pressen på att hitta kläder och ha kläder som är dyra och fina blir ju inte lika stor iaf.

• Baronessan

Jag är för!

Mest för att det känns praktiskt. Tänk vad skönt att slippa klädbråka med barnen på morgnarna.

• Trollet Ludenben

Bra... det skulle minska pressen på barn och föräldrar att köpa märkeskläder och klasskillnaderna skulle inte bli lika markanta.

• Nyfikna72

Det är ju inte uniformen allting sitter i. Länder som har det har en helt annat filosofi överhuvudtaget inom skolan med ordning och respekt och då hör ju uniformen till utan att för den sakens skull vara primär på nåt vis. Det ingår ju i hela grejen typ.

Det svenska skolan verkligen behöver är vett, förståelse och respekt för både skola och lärare. Nu får ju ungarna göra som de vill typ och det vet de och beter sig därefter. Skulle man då kräva uniform så skulle de bara vägra och sen vart det inget mer med det.

Jag tycker nästan lite synd om de barn som verkligen vill ta sig fram här i livet, de har de nog inte lätt med allt skrik, trams och allt vad det nu är innan lektioner kan komma igång.

• choklad
    vampyria2 skrev 2009-07-28 22:42:24 följande:

Vad förvånad jag blev när jag såg resultatet av röstningen   trode de flesta tyckte som mig i den här frågan, att det är helt sjukt och super fel med skoluniform.

Jag tycker att så mycket sitter i kläderna för mig som gammal punkare hade det varit vidrigt att behöva sätta på mig kläder som alla andra har och som någon annan har bestämmt. 

Jag kan inte förstå varför man skulle tvinga barn till nått sånt.

Sen tänker jag på min 7 åring som är en liten tjej men hatar typiska tjejkläder, skulle det finnas skoluniform så skulle hon sticka ut mer än vad hon redan gör, för jag har aldrig sett en uniform där kläderna ser lika dana ut för bägge könen.

När det sen gäller mobbning och sånt så är det ju så att det inte blir mindre av den vara bara för att man har skoluniformer, barn hittar alltid anledningar till att reta andra om de bara vill.

En skoluniform måste ju inte se ut som den typiska man tänker sig med kort kjol och knästrumpor. Den kan mycket väl vara likadan för alla. Jag har släktingar i England och deras barn kan välja mellan kjol, klänning, långbyxor och shorts. De kan ha kortärmad eller långärmad skjorta och kofta, pullover eller sweatshirt. Så de har ganska stora möjligheter att variera sig inom ramen för uniformen.
Svar på tråden Skoluniform? Bra eller dåligt?