• sunsed1

6 åring - Är det ett krav att använda kniv i skolmatsalen?

Idag blev min tjej lite ledsen då två fröknar påpekade för henne att hon ska använda kniv i matsalen när hon äter. Hemma är vi inte alls noga med det. Bara man sitter och äter fint och i sin takt och det inte finns massa slask runtomkring så bryr jag mig inte ett skvat ifall hon använder kniv eller ej.

Hon kan använda bestiken men tycker kniven är jobbigt att använda. Om hon äter stor köttbit och den är mör delar hon den med gaffeln i annat fall spetsar hon den på gaffeln och biter små bitar av den. Har aldrig varit ett problem. Men tydligen två av fröknar i skolan tycker annat. Vad göra? För jag bryr mig verkligen inte om hon använder sig av kniv eller ej om hon inte själv vill göra det.

Men ska fröknarna verkligen ställa krav på barnen i 0:an att äta korrekt med båda bestiken? (jag påpekar igen att hon inte alls är "grisigt", har aldrig varit när hon äter. Har alltid haft utmärkt bordskickt.) Det är bara det där med kniven......

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-27 14:25
    föresten : hur äter ni eran kyckling? Med kniv och gaffel eller med händerna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-27 15:00
    SVAR på kyckling -

händer eller bestik?

jobbade i en 5 stjärnigt restaurang i Schweiz för ett tag sen. Hade en gemensam bjudning 15 - 20 personer. Jag tog fram kniv och gaffel och rensade benet väldigt fint. MEN - alla vid matbordet slutade äta och stirrade på mig. Att använda bestick för att äta kyckling var tydlingen det löjligaste de varit med om.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-03 22:05
    hon KAN äta med kniv och gaffel. Och kan sköta sig utmärkt enligt etiketen eller var den nu må kallas vid middagsbjudningar, restaurangbesök osv.

Det jag inte förstår är hettsen kring det. Det måste ju finnas viktigare saker än att hacka på en 5 åring att ajabaja nu så SKA du äta med kniv för vi säger det.

Sådant kommer automatiskt, eftersom "alla andra gör det" med tiden. Vem av oss inte kan äta med bestick, eller väljer att låta bli vid finare evenemang? Undrar vem vågar göra så för att inte få alla gästers blickar på sig för att man brutit etiketen.... hahaha

hon kan äta med bestick, OK? Att hon inte gör det är hennes val. Hon kommer nog att välja den rätta väggen när hon mognar till insikten om ETIKETSBROTT om hon inte använder sig av kniv och gaffel.

Puff, jag undrar - skulle jag inte ha öppnat tråden i SANDLÅDAN istället.... för vekligen... suck

• Svar på tråden 6 åring - Är det ett krav att använda kniv i skolmatsalen?
  • nssn0550
    nog var det i stil med det sistnämnda som saker har dragits fram i ljuset. Att hon kände sig kränkt där framför alla hennes kompisar. Stilen hon blev tillsagt på... Fröknarna vill bara inte att barnen ska sitta halvhängandes ovanför tallriken med fötterna uppdragna under sig och lutandes på ena armen och fösa in maten i munnen. Det är det bettende de vill avskaffa - och tack och lov för det - synd bara att min tjej blev indragen i det för hon gör inte på det viset. Vet det, har frågat om det. Då så de att hon alltid sitter som hon ska, på stolen, på sin rumpa, nära bordet så ingen mat ramlar utanför och faktiskt rak i ryggen.....suck, suck,....så det där men knivsaken.....har utvecklats helt enkelt till en överflödig detalj....och onödigt disskution....konstigt att det finns folk som vekligen stör sig på petitesser
    Kanske känner din dotter sig kräkt för att hon för engågnsskull får en tillsägelse....
    Ibland kan även lärare använda fel tonval till fel elev.... alla kan ha en dålig dag!!!!
    Men det var ju du som tog upp det, då måste ju folk också få fortsätta på tråden, eller hur menade du med sista meningen??????
  • Kan inte bli bättre än såhär

Jag tycker att det är rätt att uppmuntra till att äta på ett korrekt sätt, hur ni väljer att äta hemma är ju upp till er. Att hon kan är ju en sak men om hon aldrig behöver så kommer hon ju att vara ganska dålig på att skära och äta med kniv om ni dessutom inte gör det hemma.

• Nifelheim

Men menar du TS att du tycker att det är "okej" bordsskick att spetsa en köttbit med gaffeln och gnaga bitar ifrån den? {#lang_emotions_surprised}
    Så får inte ens min TVÅåring äta såvida vi inte är utomhus etc (picknick alltså). Han försöker alltid skära sin mat själv, och är det något svårskuret får han hjälp.

Tycker faktiskt det hör till normalt hyffs att man inte spetsar en köttbit och biter bitar ifrån. Åtminstone inte om man är bland folk.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Pappatilltwins

Jag tycker att det är skitsamma hur man äter bara man inte skvätter omkring sig eller liknande.

Jag tycker att dessa sk "pedagoger" kan använda tiden till annat är att bry sig om en liten tjej äter med kniv eller inte.
    Varför inte bara föregå med gott exempel och genom det så uppmuntrar man barnen följa deras sätt istället för att ge pikar eller tillsägelse som sänker barnet.

Jag blir SÅ irriterad på att våra förskolärare/pedagoger ska lägga DERAS värderingar på våra barn.
    Det finns väl ingenstans i läroplanen att de ska överföra sina personliga rutiner och åsikter på mina barn.
    Lär dem att läsa, skriva mm men dessa små egna idéer kan de lämna i personalrummet.
    Det är ofta dessa "pedagoger" lägger sig i saker de inte har med att göra tex om ett barn får gå till skolan själv eller inte. Om man får svära hemma eller inte.

• Lovan

pappatilltwins:

Det ingår i läroplanen att man ska pedagogiska luncher - dvs, att man ska äta med barnen och lära dem hur man uppför sig vid matbordet.
    *kommer rusandes med lim till MH's hjärta*
  • Lady Namárië
    Pappatilltwins skrev 2009-06-04 12:36:54 följande:
    Det finns väl ingenstans i läroplanen att de ska överföra sina personliga rutiner och åsikter på mina barn.Lär dem att läsa, skriva mm men dessa små egna idéer kan de lämna i personalrummet.Det är ofta dessa "pedagoger" lägger sig i saker de inte har med att göra tex om ett barn får gå till skolan själv eller inte. Om man får svära hemma eller inte.
    Öh nej, tvärtom. Däremot står det med all önskvärd tydlighet att det är pedagogernas ansvar att överföra läroplanens värderngar på barnen. Tack och lov, skulle jag vilja säga, för det är inte alla barn som får med sig bra värderingar hemifrån.

Och, som sagt, lunchen är också en "lektion" när eleverna är i den åldern.
    Hissa seglen! Skruva däcken! Kasta ankan! Borsta tänderna!
  • sunsed1
    Pappatilltwins skrev 2009-06-04 12:36:54 följande:
    Jag tycker att det är skitsamma hur man äter bara man inte skvätter omkring sig eller liknande.Jag tycker att dessa sk "pedagoger" kan använda tiden till annat är att bry sig om en liten tjej äter med kniv eller inte.Varför inte bara föregå med gott exempel och genom det så uppmuntrar man barnen följa deras sätt istället för att ge pikar eller tillsägelse som sänker barnet.
    Du är en på miljonen - håller fullständigt med dig.

samt jag tycker lunchen ska vara avslappnande och man ska kunna äta i lugn och ro, inte stressa och inte behöva bli rädd för det ena eller andra.

Inte konstigt barn får ont i magen eller slutligen så småningom skippar skolluncherna

Vet ni vad? Jag har överhuvudtaget inte pratat mer om den dagens händelse för flickan mer än att det är bra att följa vad fröknar säger i skolan. Att de vill bara väl.

Några dagar senare var vi på stranden, hade bland annat stekta kycklingklubbor med. Det var bara att ta de i handen och börja smaska i sig. Men barnet fick heeeelt hysterisk attack för hon var tvungen enligt henne att använda en kniv. Så klart vi inte hade plastknivar med oss på stranden. Men tydligen är det enklare för barnen att generalisera beteende, fast hon aldrig ifrågasatte våra picknikstunder innan. Det var knappt hon ville äta alls för hon var rädd vi inte hade någon kniv med och någon skulle se henne.....

Flickan är en ängel, eftersom hon alltid vill vara tillags för personer hon ser upp till, som oss här hemma och fröknarna i skolan.... hon lyssnar till punkt och pricka om du ber henne om något på ett respektfullt sätt. Det finns alltid ömsesidigt respekt. Dåliga dagar eller inte - vi respekterar alltid varandra. Den dagen i matsalen gick det tydligen snet för jag fick tillbaka en psykad 5 åring som fick frispel en vacker dag på stranden..... över besticken....

Alltså.....alla ni....säg vad ni vill... jag hade en harmonisk liten flicka... fick tillbaka en på gränsen till nervsammanbrott..... över en bestick.....
  • sunsed1

men men, det där på stranden gick också över, alla får ju frispel nån gång.

Jag fick mina svar och såg att majoriteten tycker det är viktigt.Varför jag blev intresserad av andras åsikter berodde mest på min egen objektifiering. Och jag vill ju inte säga till henne att strunta göra något som hon kan bli senare utpekat i skolan för. Då så, case closed for me. Tack för allas engagemang.

• Anonym (1)

Kan absolut tycka att en 6-åring bör träna på att äta med kniv, om du skrivit att hon inte kunnat hade det känts fel av dem att pusha men nu skrivet du ju flera ggr att hon kan äta med kniv och då är det väl jättebra att de pushar henne framåt? Tänker att tycker hon det är jobbigt att använda kniven behövs ju mer övning och då är det ju rimligt att försöka träna varje måltid för att komma framåt.

• Anonym (1)

Kan absolut tycka att en 6-åring bör träna på att äta med kniv, om du skrivit att hon inte kunnat hade det känts fel av dem att pusha men nu skrivet du ju flera ggr att hon kan äta med kniv och då är det väl jättebra att de pushar henne framåt? Tänker att tycker hon det är jobbigt att använda kniven behövs ju mer övning och då är det ju rimligt att försöka träna varje måltid för att komma framåt.

• Anonym (Gittan)

Jag jobbar i skola, med barn från förskoleklass till åk 3.

Generellt sett tänker man att bordsskicket ska komma hemifrån, men ja, barn som äter med händerna, barn som bara använder gaffel hela tiden, påminner man vänligt om att äta med kniv och gaffel. Iallafall tex skära potatisen med kniv och gaffel, inte bara dela med gaffeln. 

Har sett många barn i förskoleklass som inte kan bre sin egen smörgås, eller knappt få på sig skorna för den delen. Den uppfostran bör komma hemifrån.

• Anonym (nja)
    sunsed1 skrev 2009-06-03 22:04:34 följande:

Sådant kommer automatiskt, eftersom "alla andra gör det" med tiden. Vem av oss inte kan äta med bestick, eller väljer att låta bli vid finare evenemang? Undrar vem vågar göra så för att inte få alla gästers blickar på sig för att man brutit etiketen.... hahaha

Problemet är att bordsskick kommer inte automatiskt, tyvärr, utan måste läras ut. Lär man sig det inte hemma så är det förskolan och skolans uppgift att lära ut det. Jag har, i vuxen ålder, då och då stött på vuxna personer (konstigt nog oftast män) som äter på ett "slafsigt" vis. I jobbsammanhang så har det inneburit att kollegor inte har velat luncha med dessa och de har blivit uteslutna ur gemenskapen.

Jag har faktiskt lärt en vuxen person att äta med bestick, just på grund av detta.

• Anonym (Lis)
    Anonym (1) skrev 2024-06-15 14:48:44 följande:

Förhoppningsvis äter hon med kniv också nuförtiden?
  • Anonym (1)
    Anonym (Lis) skrev 2024-06-16 01:00:47 följande:
    Förhoppningsvis äter hon med kniv också nuförtiden?
    Nuförtiden? TS skriver ju att hon kan äta med kniv så det är ju inte att hon inte kan som är problemet. hon tycker det är jobbigt dock vilket jag tänker är ett tecken på att hon behöver få träna mycket mer :) så att träna även i skolan är ju toppen! Jag hade uppskattat det massor om det var något mina barn behövde träna på lite extra.
  • glassgumman78
    Anonym (1) skrev 2024-06-16 18:57:49 följande:
    Nuförtiden? TS skriver ju att hon kan äta med kniv så det är ju inte att hon inte kan som är problemet. hon tycker det är jobbigt dock vilket jag tänker är ett tecken på att hon behöver få träna mycket mer :) så att träna även i skolan är ju toppen! Jag hade uppskattat det massor om det var något mina barn behövde träna på lite extra.
    Tråden är 15 år gammal så "barnet" är ju över 20...
  • Spucks
    Anonym (1) skrev 2024-06-16 18:57:49 följande:
    Tråden är 15 år gammal, dvs. flickan i fråga är en vuxen kvinna på 21 år. Jag gissar att det är det "LIS" sufter på när hen skriver "nuförtiden".
    Varför gräva du upp en så gammal tråd?
  • Anonym (1)
    Spucks skrev 2024-06-16 19:05:15 följande:
    Tråden är 15 år gammal, dvs. flickan i fråga är en vuxen kvinna på 21 år. Jag gissar att det är det "LIS" sufter på när hen skriver "nuförtiden".
    Varför gräva du upp en så gammal tråd?
    Fick upp den när jag sökte på ett ämne och det stod att den senast var kommenterad 6 juni och tråden startades i maj? Står inget år alls på min så därav att jag tolkade den som att den var inlagd i maj? Vart ser man vilket år den är inlagd? På alla andra har det stått typ ?27 maj 2015? i så fall och på de nya står det bara 27 maj och inget år, men inte på denna då tydligen. 

du måste ju förstå att man inte gör något sådant med flit? Eller det slog dig inte att någon kanske missat den infon haha?
  • Anonym (Anonym1)

Ja du borde öppnat tråden i kategori sandlåda. Ungefär så pass allvarlig din upprördhet över detta är. 2 pedagoger ber ditt barn använda kniv till maten 2024 och du går bärsärk. Finns väl mycket man inte kan dela med bara gaffel och personal i förskola kan, tycker jag, spendera sin tid på bättre saker än dela mat när barnen nått den åldern

Har du generellt problem med auktoriteter eller ser du med lugn fram emot 15år där auktoriteter i samhället kommer sätta riktlinjer för ditt barn? När skolsystern anser ditt barn bör vaccineras, när betyg ska sättas, när klassindelningar ska ske osv osv.. get ready säger jag bara

• Anonym (1)
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-06-16 20:53:13 följande:

Ja du borde öppnat tråden i kategori sandlåda. Ungefär så pass allvarlig din upprördhet över detta är. 2 pedagoger ber ditt barn använda kniv till maten 2024 och du går bärsärk. Finns väl mycket man inte kan dela med bara gaffel och personal i förskola kan, tycker jag, spendera sin tid på bättre saker än dela mat när barnen nått den åldern

Har du generellt problem med auktoriteter eller ser du med lugn fram emot 15år där auktoriteter i samhället kommer sätta riktlinjer för ditt barn? När skolsystern anser ditt barn bör vaccineras, när betyg ska sättas, när klassindelningar ska ske osv osv.. get ready säger jag bara

Var tydligen an gammal tråd från 2009 fick jag info om! Stod bara senaste inlägg i juni när jag såg det men i trådstarten stod det 2009, vilket jag missade när jag läste för snabbt. 
Svar på tråden 6 åring - Är det ett krav att använda kniv i skolmatsalen?