• sunsed1

6 åring - Är det ett krav att använda kniv i skolmatsalen?

Idag blev min tjej lite ledsen då två fröknar påpekade för henne att hon ska använda kniv i matsalen när hon äter. Hemma är vi inte alls noga med det. Bara man sitter och äter fint och i sin takt och det inte finns massa slask runtomkring så bryr jag mig inte ett skvat ifall hon använder kniv eller ej.

Hon kan använda bestiken men tycker kniven är jobbigt att använda. Om hon äter stor köttbit och den är mör delar hon den med gaffeln i annat fall spetsar hon den på gaffeln och biter små bitar av den. Har aldrig varit ett problem. Men tydligen två av fröknar i skolan tycker annat. Vad göra? För jag bryr mig verkligen inte om hon använder sig av kniv eller ej om hon inte själv vill göra det.

Men ska fröknarna verkligen ställa krav på barnen i 0:an att äta korrekt med båda bestiken? (jag påpekar igen att hon inte alls är "grisigt", har aldrig varit när hon äter. Har alltid haft utmärkt bordskickt.) Det är bara det där med kniven......

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-27 14:25
    föresten : hur äter ni eran kyckling? Med kniv och gaffel eller med händerna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-27 15:00
    SVAR på kyckling -

händer eller bestik?

jobbade i en 5 stjärnigt restaurang i Schweiz för ett tag sen. Hade en gemensam bjudning 15 - 20 personer. Jag tog fram kniv och gaffel och rensade benet väldigt fint. MEN - alla vid matbordet slutade äta och stirrade på mig. Att använda bestick för att äta kyckling var tydlingen det löjligaste de varit med om.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-03 22:05
    hon KAN äta med kniv och gaffel. Och kan sköta sig utmärkt enligt etiketen eller var den nu må kallas vid middagsbjudningar, restaurangbesök osv.

Det jag inte förstår är hettsen kring det. Det måste ju finnas viktigare saker än att hacka på en 5 åring att ajabaja nu så SKA du äta med kniv för vi säger det.

Sådant kommer automatiskt, eftersom "alla andra gör det" med tiden. Vem av oss inte kan äta med bestick, eller väljer att låta bli vid finare evenemang? Undrar vem vågar göra så för att inte få alla gästers blickar på sig för att man brutit etiketen.... hahaha

hon kan äta med bestick, OK? Att hon inte gör det är hennes val. Hon kommer nog att välja den rätta väggen när hon mognar till insikten om ETIKETSBROTT om hon inte använder sig av kniv och gaffel.

Puff, jag undrar - skulle jag inte ha öppnat tråden i SANDLÅDAN istället.... för vekligen... suck

• Svar på tråden 6 åring - Är det ett krav att använda kniv i skolmatsalen?
  • sunsed1
    Busbellan skrev 2009-05-27 14:46:21 följande:
    Ja, det gör det nog kanske, har inte full koll på ettiketten
    jobbade i en 5 stjärnigt restaurang i Schweiz för ett tag sen. Hade en gemensam bjudning 15 - 20 personer. Jag tog fram kniv och gaffel och rensade kyckling benet väldigt fint. MEN - alla vid matbordet slutade äta och stirrade på mig. Att använda bestick för att äta kyckling var tydlingen det löjligaste de varit med om.
  • sunsed1

så olika kan det vara. Etiketen ellej ej. Man kan inte göra alla nöjda. Tycker fortfarande inte det är så viktigt, bara tillgjort. Så länge barnen sköter sig vid matbordet its fine for me.

• Lovan
    sunsed1 skrev 2009-05-27 15:01:55 följande:
    jobbade i en 5 stjärnigt restaurang i Schweiz för ett tag sen. Hade en gemensam bjudning 15 - 20 personer. Jag tog fram kniv och gaffel och rensade kyckling benet väldigt fint. MEN - alla vid matbordet slutade äta och stirrade på mig. Att använda bestick för att äta kyckling var tydlingen det löjligaste de varit med om.
    En liten servett, eller en servett liknande en kondom (vet inte hur jag ska förklara det bättre än så! *s*) är nog det som är mest etikett-rätt i Sverige.
    Nere i Asien äter de med händerna, och rapar när de ätit färdigt för att visa att maten är god.
    Men så gör vi ju inte här i Sverige, så det går ju liksom inte att jämföra med andra länder.
    C'mon - let's göra get-ragu!!!
  • Miss Lau

Oj, tänkte inte ens på att folk äter kycklingbenen. Själv håller jag mig till filéer och det var därför jag tyckte det var så konstigt att äta med händerna

Fast de gånger jag blir bjuden på kycklingben så brukar jag "rensa" rent med kniv och gaffel för att sen äta som vanligt. Blir så kladdigt annars.

• Pochahontas

Jag arbetar på förskola, och våra barn brukar kunna äta med kniv och gaffel från att dom är i fyraårsåldern - ibland tidigare. Är det väldigt svårt att dela behöver dom hjälp, annars klarar dom sej själv.

Är man i sexårsåldern är det VERKLIGEN dags att kunna äta med kniv och gaffel! Jag måste nog påstå att jag hittills inte träffat ett barn i den åldern som inte kunnat det.

Det är nog dags att plocka fram kniven hemma också.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Lady Namárië

Alttså, lärarna äter ju "pedagogisk lunch" med barnen. Det ingår i deras arbetsuppgifter att uppmuntra barnen att lära sig skära maten, tugga med stängd mun osv osv. Det är ju meningen att också lunchen skall ses ur ett pedagogiskt perspektiv, en del av verksamheten.

Hissa seglen! Skruva däcken! Kasta ankan! Borsta tänderna!
  • Alisa

Det är väl bra att de ska lära sig sådant också i skolan 
    Jag reagerar på om sonens (8 år) kompisar inte klarar att äta med kniv och gaffel, så som 6-åring är det ju jättebra att börja träna på det om man inte redan kan.
    Sonen får inte spetsa en köttbit och ta bitar ifrån längre..

• sunsed1

hon KAN äta med kniv och gaffel. Och kan sköta sig utmärkt enligt etiketen eller var den nu må kallas vid middagsbjudningar, restaurangbesök osv.

Det jag inte förstår är hettsen kring det. Det måste ju finnas viktigare saker än att hacka på en 5 åring att ajabaja nu så SKA du äta med kniv för vi säger det.

Sådant kommer automatiskt, eftersom "alla andra gör det" med tiden. Vem av oss inte kan äta med bestick, eller väljer att låta bli vid finare evenemang? Undrar vem vågar göra så för att inte få alla gästers blickar på sig för att man brutit etiketen.... hahaha

hon kan äta med bestick, OK? Att hon inte gör det är hennes val. Hon kommer nog att välja den rätta väggen när hon mognar till insikten om ETIKETSBROTT om hon inte använder sig av kniv och gaffel.

Puff, jag undrar - skulle jag inte ha öppnat tråden i SANDLÅDAN istället.... för vekligen... suck

• Lovan
    sunsed1 skrev 2009-06-03 22:04:34 följande:
    Att hon inte gör det är hennes val. 
    Puffar lite för min fråga, och ser om jag kan få nåt svar nu av dig.
    Lovan skrev 2009-05-27 14:43:01 följande:
    Är det samma sak om hon kommer hem och tycker det är jobbigt att räkna minus. Kommer du tycka att det inte är en stor grej och vill låta henne slippa?

*kommer rusandes med lim till MH's hjärta*
  • nssn0550

på den skolan våran dotter går och sonen skall börja har dom tre saker som barnen skall lära sig under 6årsverksamheten...
    1. klara toabesöken
    2. äta med kniv och gaffel
    3. knyta sina skor

tycker inte det är höga krav alls, men det finns föräldrar som har klagat över dessa självklara saker för en 7åring.... grejen är ju den att klassen övar mkt på detta eftersom dom har samlad skoldag och alltid äter tillsammans....

Svar på tråden 6 åring - Är det ett krav att använda kniv i skolmatsalen?