• MarieDahlström

Beagle för- och nackdelar

Jag vill veta allt o beagle både possitivt o negativt . Egna erfarenheter fakta ja ALLT .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-30 12:01
    Tanken med att starta denna tråd var att jag ville veta mer än jag redan vet om Just rasen BEAGLE . Inte huruvidare jag tänker eller ej . Jag startade denna tråd för att få mer kött på benen om just denna ras inte för att få en massa personliga påhopp. jag vet att det är en hund med mycket jaktinstinkt .

• Svar på tråden Beagle för- och nackdelar
  • MarieDahlström

För alla intresserade : Tack för alla possitiva inlägg . ja dom negativa med .
    Nu har jag köpt en valp . Det blev en BEAGLE . Ja ni läste rätt . Hon ska alltså ha en utpräglad jakthund utan att jaga med den stackars hund . Eller ? Ja det ska jag . Jag ska bevisa för er alla som är negativa till detta att det funkar . O om det inte gör det får ni väl säga vad var det vi sa .
    Jag har diskuterat väldigt mycket med många i min bekantskapskrets som sysslar mycket med hundar .
    Jag har faktiskt bara fått positiva åsikter där .

Så för mig är denna tråden inte aktuell längre då jag har gjort mitt beslut
    Tack för mmig

• hmcc

Jag träffar ofta hundar där ägarna skaffat dom enbart för utseendet skull och dom lägger sig inte ner och dör, så det finns inte så mycket att "bevisa" bortsett från att den inte kommer kunna vara lös.

Det är inte dig jag är arg på som inte förstod bättre utan att det finns uppfödare som bryr sig mer om pengar än hundarnas bästa...

Ska man föda upp sällskapsraser så finns det en uppsjö att välja mellan som blir fullt nöjda med ett vanligt aktivt svenssonliv.

• Lövings

Tråkigt att du skaffar den för att bevisa för alla att de har fel.
    Du kommer inte må dåligt men du tänker inte längre än så.
    Det är beaglen som kommer må dåligt och att du inte förstår det är
    väldigt sorgligt.
    Hoppas bara att du kommer aktivera den ordentligt som den behöver.
    Tack och hej

• hundpuss
    MarieDahlström skrev 2009-06-22 20:02:07 följande:
    För alla intresserade : Tack för alla possitiva inlägg . ja dom negativa med .Nu har jag köpt en valp . Det blev en BEAGLE . Ja ni läste rätt . Hon ska alltså ha en utpräglad jakthund utan att jaga med den stackars hund . Eller ? Ja det ska jag . Jag ska bevisa för er alla som är negativa till detta att det funkar . O om det inte gör det får ni väl säga vad var det vi sa . Jag har diskuterat väldigt mycket med många i min bekantskapskrets som sysslar mycket med hundar . Jag har faktiskt bara fått positiva åsikter där . Så för mig är denna tråden inte aktuell längre då jag har gjort mitt beslutTack för mmig
    Jag hoppas bara att den okunskap du visat i tråden inte drabbar hunden.
    Lycka till med valpen.
  • MarieDahlström

Denna hund kommer att aktiveras väldigt mycket . kommer också att användas till eftersök om hunden visar intresse för det . Men framföralltkommer den att vara sällskaps hund

• Furuhagen

Råkade se denna tråd då jag letade efter en beagel jag tog över. Ja han är inte hos mig längre jag fick placera honom hos en jagande familj, tyvärr har han försvunnit för dom när dom var på jakt. Denna hund tog jag över då han inte var så jaktig men det fick jag snart se att dom behoven var stora,i min värld var dom iallafall det. Gjorde faktiskt några försök att jaga med honom, fick hjälp av en beagel uppfödare som tyckte synd om honom. Jag hade ju fler hundar hemma, sådana promenad och sällskapshundar. Ja dom kunde ju inte vara med på dessa kalla jaktstunder. Ska jag vara riktigt ärlig så var det tråkigt och svårt när man inte har egen mark utan måste låna, dom flesta är ju redan upptagna. Det tog ju en hel dag också och det har man ju inte många av när man jobbar. Han blev ju aldrig trött, inte ens i hägnet tröttnade han.
    Dom som tog han på foder angagerade sig väldigt, byggde ett hägn på 100 gånger 100 meter där haren hoppade på natten,det luktade gott på morgonen. I mina ögon så är dom perfekta ägare av en jakthund och jag hoppas han kommer tillbaka till dom för dom älskade verkligen den hunden.
    Ja jag hoppas att det går bra med din beagel och det tror jag säkert om du har angagerat dig i träning av sök och jakt, men jag kommer inte skaffa en jakthund eller ta över något med ett sånt behov då jag inte kan tillfredställa ett sånt behov ensam.

• emeliasmamma

Har haft beagle själv... Visst finns det uppfödare som bara avlar "sällskapsbeaglar", men det tycker jag är lite synd. Att avla bort en ras egentliga användningsområde bara för man vill ha en fin hund att gå på utställning med, eller bara ha som sällskap. Visst kan du få en hund utan jaktlust, men det avlar man inte bort i första ledet. Även i flera led ned kan denna vilja att jaga följa med. Det är en jättetrevlig ras, men man kan också hamna så fel! Det gjorde vi i vårt val av beagle... Vi köpte av en uppfödare, jättefin stamtavla på hanen, mindre bra på tiken. Men ett överenskommligt pris. Hunden i fråga tog vi bort vid 3 års ålder då hennes osäkerhet och aggresivitet blev för mycket. (vi var i kontakt med alla möjliga experter innan beslutet togs) Vi jagade med henne, men så fort hon var själv hemma så rev hon hela huset. Hon grävde upp hela baksätet på vår bil en gång... Flera av hennes syskon hade samma beteende.

Så mitt råd till dig är att inte "snöa in" på en ras... Kolla ist med seriösa uppfödare som kan lämna goda referenser. Se att rasen passar dina behov och möjligheter. Hälsa på hon föräldradjuren, kolla med hälsa mm. Det lönar sig i längden. Men detta ger ju inga garantier för en bra hund, men det ökar chansen markant.

Det finns över 300 raser i sverige idag, varför välja en som är till för något som du inte pysslar med..? Se det inte som påhopp av folk, utan de vill upplysa dig om andra vägar och hjälpa dig till det bästa valet av hund. Lycka till hur det än blir...

• qenzo

Har inte läst hela tråden så risken finns att jag upprepar ngt som redan är sagt.
    För mig passar INTE en Beagle som något annat än jakthund. Jag skulle inte rek en jakthund ens till den mest fanatiske aktivitetsmänniskan, just för att det är... en jakthund. Inte ens en jaktlabbe ska befinna sig hos någon som inte vill apportera med den, i mina ögon. Jag har inte alls förstått vitsen med att skaffa jakthund om man inte ska jaga. Nu framgår det inte i TS huruvida denne jagar eller ej, men jag tolkar texten "positivt som negativt" som att så ej är fallet. 

• beaglefluffo

Läste lite grann.... Har varit beagle ägare. Vi jafade med den. Men man kan me fördel träna dem till eftersök av folk eller liknande o då blir de lika så stimulerade som me jakt. O när du jagar me dem. Det är liksom inte bara att släppa lös hunden vid sesång.... Dags o tänka ett steg till. Beagle är förbannat smarta hundar. Har de inget att göra... Hittar de på något o de bryr sig inte om att det är din mobil som just blev nattens byte.. Eller stulen plånbok... Skaffar man beagle måste den ha o göra i lika stor utsträckning som en bordercollie rent mentalt annars får du ha den i en låda för att den inte skall hitta på fanskap när du inte ser.. dock vill ni ha en bra famlije hund me gott huvud o vill ha en aktiv läraktig hund är beagle ett bra val. Men då krävs det jobb. Men lika mycket o lite till får ni tebax.

• Britthanna
    MarieDahlström skrev 2009-05-28 15:40:39 följande:

Jag vill veta allt o beagle både possitivt o negativt . Egna erfarenheter fakta ja ALLT .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-30 12:01
    Tanken med att starta denna tråd var att jag ville veta mer än jag redan vet om Just rasen BEAGLE . Inte huruvidare jag tänker eller ej . Jag startade denna tråd för att få mer kött på benen om just denna ras inte för att få en massa personliga påhopp. jag vet att det är en hund med mycket jaktinstinkt .

Hej Marie,
    undrar hur det har fungerat med beagle? Bor ni stasmiljö eller på annats sätt?

tacksam för svar.
    Vet att den här tråden är urgammal men värt ett försök.
Svar på tråden Beagle för- och nackdelar