• India

Mardrömmar och "pajas"

Hej,

Jag har två frågor egentligen om min son som är 4,5 år.

1. För 1,5 år sedan så såg han djungelboken hemma hos sin kusin. När Share Khan kom så spolade vi för att vi tänkte att det kunde vara läskigt att se en elak tiger. Det som var läskigt i den filmen var ormen Kha...den här ormen jagar honom i sömnen fortfarande och han vaknar och är jätteledsen och rädd. Ormen har hoppat på honom, slagit honom etc. Vi vill inte förringa hans rädsla och samtidigt inte prata sönder detta. Hur gör vi för att hjälpa honom att ta sig igenom detta och hantera detta så att det inte blir en ormfobi eller dyligt?

2. Ibland händer det lite saker runt min son på förskolan. Han kan kasta saker på sina kompisar, lyssnar inte på det vuxna etc(så kan ju i och för sig alla barn bete sig). När vi får reda på detta så tar vi upp detta med honom i lugn och ro hemma och pratar igenom saken. Han tar väldigt lätt åt sig och nu har det blivit att han är orolig ibland på förskolan för vad vi ska säga om han har råkat göra något dumt. Han kan bli jätteledsen där och vill helst inte att personalen ska säga något till oss. Det har tyvärr också hänt att hans kompisar spär på detta och hotar honom med att berätta för oss om något han har gjort. Hur ska vi göra för att dels prata med honom om sånt som har hänt och dels att han inte ska känna sig orolig inför vad vi ska "tycka"? Jag tycker att detta känns jättejobbigt. Jag vill ju inte att min son ska vara orolig över vad vi ska tycka men samtidigt känner jag att jag inte bara kan se igenom fingrarna om något har hänt....

• Svar på tråden Mardrömmar och "pajas"
  • India

Fel rubrik!!! Mardrömmar och orolig skulle det vara...jag hade en tredje fråga på lut...

• Barnpsykologen

Hej, angående ormen så tycker jag inte i ska förstora upp det precis som du är inne på. Se vart det tar vägen. Finns där när han vaknar och se till att han somnar om.

Den andra frågan tycker jag är oroande och viktig. Hur er son beter sig skall i första hand vara en fråga som ni behöver diskutera med personalen utifrån vad dom gör.
    Vilket bemötande har man kring detta och vilken hjälp får han att hantera situationen. Varför slänger han saker, i vilka situationer? Detta är inget ansvar som ni kan lägga på er son. Barn gör vad de måste och kan och om det blir fel behöver de hjälp att göra det rätt. Stärk hans självkänsla genom att bekräfta honom i det han är bra på. Gör saker som han tycker om och lyckas med.
    Den här perioden är enormt viktig för hur hans bild av sig själv utvecklas.

Anneli

Svar på tråden Mardrömmar och "pajas"