• AmBeZa

    Vi som hade BF 25:e juni 2007 ± 5 dagar DEL 8

    Hittade ingen ny tråd så jag startade en!

    Vet inte hur stort intresset är men nu finns den i alla fall!

    Hoppas alla hittar hit!!!


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Amina o3o328 ♥ Benjamin o51oo4 ♥ Zackarias o7o63o ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Vi som hade BF 25:e juni 2007 ± 5 dagar DEL 8
  • Tjolanta74

    Ja det är ju bara att testa...mitt mål var att han skulle vara utan nappen vid årsskiftet iallafall..men han har inte tjatat alls om den och då tänkte jag att det var bäst att passa på!
    Nu kors i taket ligger han i sin säng med PAPPA utan NAPP och ska sova!!!!!
    Tror att maken har fått lägga honom endast när jag inte vart hemma förut. Något har hänt...han har blivit stor min lille kille...

  • Kegge

    Låter bra att det funkar utan napp här är det väldigt mycket napp just nu men det förstår jag han är lite känslig just nu så det får vara!

  • KajLinn

    Linnea bodde verkligen med sin tumme försa tiden när Kajsa kom, det är nog en logisk förklaring att de fått ett syskon och behöver lite extra tröst när mamma sitter och ammar för femtielfte ggn =)

  • KajLinn

    Hej flickor! jag säger bara ÄNTLIGEEEEN!!! har vi slutat amma =). Kajsa valde själv bort mig om natten och tog nappen istället, nu sover hon med napp istället hela natten! gör oss inget, så länge hon sover tryggt och skönt, i natt sov hon dessutom mellan 20-06.30, framgång för oss!

  • Fenderine

    Härligt marissa... widmark... äh, KajLinn hennes natt ser nästan exakt ut som lillsans då, men hur funkar det med nappen för er? Här måste vi upp en 4 ggr per natt för den förbaskade nappen, det låter inte så farligt men 3 av gångerna är mellan 4.30 och 7 så då sover jag skitdåligt förstås.

    Hur går det för Kegge??

    Och er andra? Fick ni bort nappen Tjolanta?

    En sak som är otroligt häftigt med Joni är att hon ÄTER!! Hon gillar mat!! Mina båda andra var notoriska matvägrare, Stine upp till 5 års ålder ca och Nilas ser vi heller inget slut på än... Det är superdrygt. Nilas beter sig som om allt vi ställer fram är gift, men lillsan, hon äter hon

  • KajLinn

    Fenderine: ja fast i natt så vaknade hon 2 ggr utan nappen och ville ha den, men somnade om fint efter en stunds klappande på ryggen =) hon vill känna att man är där och inte bara se! snart så lär de väl sig att somna om själva =).
    Kan ni inte börja säga som vi gör med Linnea om Linnea kollar konstigt på maten, "titta Kajsa äter ju också samma mat, fast det är puré", då brukar hon iaf smaka, vi har de som regel att hon ska smaka på maten iaf. Kajsa äter som en häst, massor, hon älskar mat, trots att vi börjat med 8 månaders bitar nu så hon kväljs ibland, men det går ner iaf =). Linnea var också storätare när hon var som Kajsa, så vi har inte ännu haft något sådant problem, och vad härligt att lilla Joni äter :D.

  • Ögonljus

    Oj, nu var det ett tag sedan jag var här igen. Fast ursäkten denna gången är faktiskt att vi har varit utan internet, telefon och TV i FEM veckor! Åskan slog ner i vårt Telia Smart modem och sedan försvann allt. Det kunde ju tagit kortare tid än fem veckor kan man ju tycka... men Telia är ju Telia... suck.

    I vilket fall som så vill vill jag berätta för er att jag är gravid! Är i vecka 14 nu och det har sakta men säkert börjat sjunka in att vi faktiskt ska få ett barn till. Ja, jag kan ju erkänna att jag är lite orolig med tanke på att bebistiden med Edvin inte var den soligaste i mitt liv, men jag försöker tänka att det nog ordnar sig. Kanske inte direkt men i alla fall så lär det väl bli bättre ju större barnen blir. Eller? Jag inbillar mig också att det inte blir lika kaosartat i huvudet nu när inte allt är sådär precis jättenytt... Men så har man ju två barn... hmm.. Nej, nu ska jag inte grubbla mer över det. För glad över den här graviditeten är jag definitivt!

    Och jag känner igen krånglet! Edvin är precis likadan och vissa dagar (som i morse) blir jag totalt gaaaaalen på honom. Här är ett utdrag ur vår vardag.

    "Mackaaaaa!" ropar Edvin och gestikulerar vilt mot brödburken.
    "Vill du ha en macka?" frågar jag och blir glad över att han vill ha frukost.
    "Aa!"
    "Vill du ha en sån här macka?" säger jag och håller upp smörgåsen för att visa.
    Edvin nickar ivrigt och springer iväg varpå jag brer smörgåsen.
    "Edvin nu är mackan klar, kom och sätt dig här vid bordet"
    Jag blir totalignorerad.
    "Kom Edvin och sätt dig här, jag har en smörgås här till dig!"
    Blir fortsatt ignorerad.
    "Edvin, sätt dig här på stolen och ät smörgåsen"
    "Nej"
    "Men du ville ju ha en smörgås. Det är mycket smör på den"
    Edvin fortsätter att leka med sin traktor på golvet.
    "Du måste äta smörgåsen nu annars kan vi inte åka till dagis..."
    Ungen funderar ett tag och kommer sedan och sätter sig på stolen.
    "Vill du ha juice?" frågar jag och visar juicepaketen.
    "Nej"
    Jag sätter mig bredvid honom och börjar äta på min frukost medan Edvin sitter och stirrar ut i luften.
    "Ät smörgåsen nu"
    "Takto!" ropar han och pekar på traktorn på golvet.
    "Inte nu när vi äter. Sen kan du få leka med traktorn men först måste du äta"
    "Takto!"
    "Nej, ät din smörgås nu!"
    Edvin funderar varpå han plockar upp smörgåsen och slickar av smöret.
    "Bit i smörgåsen istället"
    Han fortsätter att slicka.
    "Ät smörgåsen också, inte bara slicka på den"
    Edvin lägger ifrån sig smörgåsen och reser sig från stolen.
    "Tack Taaack!"
    "Men du har ju inte ätit din smörgås!"
    Sedan orkade inte mamman mer....

  • AmBeZa

    Grattis Ögonljus!!! Vad roligt!!! Det går säkert bra när bebis nr 2 kommer! För som du säger, då vet man ju lite mer vad det handlar om, omställningen blir inte så stor...   

    Zackarias största "fel" är att han kastar maten när han blir sur! Blir något inte som han vill gör han rent bord framför sig... Smörgåsar kastas, glas puttas långt bort eller i värsta fall välter han ut det. Så det gäller att vara snabb och plocka undan det närmaste när man ser att han surnar till!

    Annars är han inte så krånglig att ha och göra med MEN när han blir förbannad är han inte att leka med! Då biter han eller klöser så det gör ONT! Hoppas det är en fas som går över... Förra veckan, den andra dagen på inskolningen på nya dagiset,  klöste han en stackars kille så han blev jätteledsen! Ingen bra första intryck han lämnade precis! Men de är kompisar nu så det gick nog bra!


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Amina o3o328 ♥ Benjamin o51oo4 ♥ Zackarias o7o63o ♥¸.?°´¯) ♥
  • KajLinn

    GRATTIS ÖGONLJUS!!!

    Vet du, jag kan säga att jag tyckte det blev enklare att gå hemma med ett barn till, nu tycker jag det är härligt att vara hemma medans det var en ren pina att gå hemma med Linnea ibland när hon var för liten för att gå på dagis, dagarna bara springer fram och Kajsa blir snart 8!!! månader. Kan knappt fatta det. Linnea har ju börjat sin andra vecka på förskolan, vi tar det lugnt och jag stannar ute med henne och de andra barnen och fröknarna en timma innan jag går en runda så hon vänjs in sakta igen. Men tillbaka till det där med två barn. Kajsa har så mycket mer ut av att ha Linnea busandes med henne, man får övervaka busandet men oftast är Linnea jätteförsiktig och leker tittut med Kajsa när hon står i gåstolen, ibland skrattar Kajsa så hon nästan tappar luften sånt är kul att se.

    Det där med trotsen känner man igen, men jag har lärt mig att ge henne det "onda" ögat och se riktigt upprörd ut när hon inte gör som jag säger, så hon brukar snabbt gå in på rätt linje sen. Ibland har vi t.o.m fått lyfta henne och skicka henne ut från köket när hon krånglat för mycket! Linnea är busig som attan, och blir också ILSK som tusan men det går snabbt över, hon försöker ofta med gråt men det tolererar vi inte, fast klart de är ju lite pinsamt när hon ligger och skriker på golvet i affären,men när hon ser att vi inte bryr oss så kommer hon snabbt springandes ikapp och torkar tårarna och försöker hulka fram något som ska intressera oss:" Titta mamma, vilken fin tröja" osv :P kan låta bryskt men utbrotten har blivit betydligt färre, sen lyssnar hon nu när man ska säga något, men man får gå ner på hennes nivå, knäläge, för att hon ska lyssna.

  • Fenderine

    Instämmer i ett stort GRATTIS till Ögonljus!!! Vad roligt!
    Jag håller helt med KajLinn, det är en enorm skillnad att gå hemma med 2 små i stället för bara en liten bebis, jag har också upplevt det som väldigt mycket roligare. Visst har det kört ihop sig ibland, men det är faktiskt knappt något att tala om

    KajLinn: Haha, onda ögat, jag minns än idag min mammas isblåa blickar då vi gjort något dumt. Och jäklar vilken respekt vi hade då! Kanske ska testa det Nilas får sällan utbrott, det jobbiga med honom är just maten. ALltså han vill verkligen INTE äta, ALDRIG. Välling morgon och kväll räcker fint anser han. Det är trist, maten är en stor del av våra liv!

  • KajLinn

    fenderine: jag tror inte ni behöver oroa er om Nilas, min brorson som iofs är 5 år nu, har aldrig heller ätit riktigt bra, han har veckor som han bara sitter och petar i maten, däremot dricker han ännu välling, fast den vuxna varianten Godmorgon välling, han älskar det och dricker det morgon och kväll. Välling är jättenyttigt, så det ska man nog va glad för att de dricker! =) Kajsa bäljar också i sig välling, mer än sin storasyster, hon dricker 250 ml morgon och kväll plus fruktpure på morgonen efter det, och storasyster pinar i sin 200 ml morgon och kväll :P lustigt va!

  • Tjolanta74

    STOOOORT GRATTIS!! Ögonljus! Vad roligt...

    Nappen är borta!!! Och det är så skönt...inget tjat om tuttenapp alls längre. Han säger själv att han har slutat med den!

    Välling är borta sen länge...helt plötsligt ville inte han nha de varken på morgonen eller kvällen längre. Nu är det gröt som gäller på morgonen och på kvällen är det bara middagen vid 18 och ibland lite yoghurt kanske till kvällsmat.

  • Kegge

    Gratulerar Ögonljus! Åh härligt!

    Kan säga det att ja denna gång är det mer rosa moln än med sonen då jag bara önskade att han blev större å jag kunde jobba istället, det som är jobbigt nu är att man aldrig riktigt är utsövd även om man får sova på nätterna.
    På dagarna ska den stora underhållas å när han sover middag ja då är hon igång.
    Men som man hör om att nr 2 bara hänger med det kan jag instämma med man vet vad man pysslar med allt går lite fortare man är inte så rädd utan tjoff poff så är bebis tvättad å blöjan är bytt å kläderna på!

    Sonen ja vad säger man....pust å stön... hade inte han varit så avig hade allt varit ännu mer rosa moln men allt ska vägras så gå ut å leka vilket han älskar tar ca 30min å få på honom kläder å då börjar det bli dags för gumman att äta så då tar det ytterligare en 30min eller så...
    Men sen när man väl kommit ut är det toppen!
    Han ska snart börja på dagis igen efter ca 3mån hemma han kommer nog storgråta men vet ju att det går över å han leker å har skoj!

  • KajLinn

    Kegge: Linnea har börjat dagis, men eftersom jag har mycket tid över så gjorde vi en mjukstart och jag var med henne där, endast ute dock, 2 veckor, nu denna vecka har jag bara lämnat henne, hon är lite osäker än, hon har verkligen hatat dagis, men nu är hon inte ledsen när man går i alla fall! vi testade ju gå tillbaka med Linnea efter 3 månader men de gick inte, nu har det gått lättare!

Svar på tråden Vi som hade BF 25:e juni 2007 ± 5 dagar DEL 8