• insolito

HJÄLP ska min ekonomi rasa för mig och vår gemensamma son bara för att särkullebarnet ska ha 25 % vid en eventuell bortgång av min man

Ja, hur ska man få det rättvist? Så här skulle jag vilja, Från en tråd innan: vad tycker ni om det? Är det rättvist? ÄR det lagligt möjligt när särkullebarnet är omyndigt och inte skrivit under ngt papper?

Anonym (Styvbarn) skrev 2009-03-28 22:37:59 följande:
    [citat]
    Nu har jag inte läst igenom hela tråden och vet inte om samma förslag kommit upp. Jag är styvbarn i två familjer och i min ena är mamma sambo med en man sedan länge. Vi har skrivit papper angående arvsrätt att jag som "bonus" har lika stor arvsrätt som "biobarnen". Dvs. om min mamma går bort kan inte jag som särkullebarn gå in och kräva mitt arv av min styvpappa direkt, vilket skulle kunna sätta honom på bar backe. Men å andra sidan ärver jag lika mycket som mina syskon efter både mamma och styvfar. Det tycker jag känns bra.
    [/citat]

Det här tyckte jag låter bra, jag är livrädd att ställas på "bar backe"om ngt skulle hända min man. Jag menar, vi har allt gemensamt nu och funderar på husinvestering och dylikt. Jag vill inte behöva flytta om ngt händer honom, då skulle ju vårat gemensamma barn må och jag må väldigt dåligt ngt som inte skulle hända om inte bonusbarnet fanns för att pengarna skulle gå till bonusbarnets förmyndare (hans ex, de var ihop i 3 mån)

Vi ska behandla barnen lika nu, varför skulle vi inte kunna behandla dem lika efter döden?

Hur går man tillväga för att göra detta? Går det överhuvud taget när barnet inte är myndigt?

ÄR livrädd för att hela den ekonomiska världen skulle rasa, räcker det inte med att den känslomässiga gör det, vid ett ev dödsfall. Jag vill leva med en trygghet...

• Svar på tråden HJÄLP ska min ekonomi rasa för mig och vår gemensamma son bara för att särkullebarnet ska ha 25 % vid en eventuell bortgång av min man
  • millipore

Det är väl inget fel på lagen? Jag förstår inte vad du tycker är så orättvist mellan barnen?
    Dör din man ärver ju hans båda barn. Du kommer att "förvalta" ert gemensamma barns del tills du dör (och för att använda din egen formulering; vem säger att det kommer att finnas något kvar till barnet den dagen du dör?) och din mans andra barn har sin egen förvaltare.
    Tycker du att det hade varit mer rättvist att din mans barn ska vänta med sin del tills hans pappas nya fru också dött? Var finns rättvisan då? Ett barn ärver båda sina föräldrar, precis som ditt barn också kommer att göra.

• milla89

kanske teckna en livförsäkring? där kan man ju själv välja förmånstagare. ni kan ju teckna en varsin och ha varandra som förmånstagare? då går hela försäkringssumman till dig.

är kommunen som skulle ha hand om pengarna för hans eget barn inte mamman.

• insolito
    milla89 skrev 2009-06-08 21:24:14 följande:
    kanske teckna en livförsäkring? där kan man ju själv välja förmånstagare. ni kan ju teckna en varsin och ha varandra som förmånstagare? då går hela försäkringssumman till dig. är kommunen som skulle ha hand om pengarna för hans eget barn inte mamman.
    precis håller med, ska fixa med alla papper så får saker och ting lösa sig. Är väl graviditetshormoner mkt också. tack alla
  • insolito
    buselibus skrev 2009-06-08 11:59:34 följande:
    Men bonuspojken fanns väl även där när du gick in i relationen. Jag tycker det är självklart att ett barn ska få ärva sin förälder och ska inte behöva vänta till förälderns sambo/fru dör. En vän till mig har löst det med försäkring för lägenheten så halva bostaden betalas. Det är ju bra att ha försäkringar så att det inte fattas pengar om han skulle dö. Annars är det som det är. Skulle din man vinna 10 miljoner och sedan dö har hans son rätt till sin del och det ska han. Vid enskild egendom så har du rätten vid en skilsmässa så det kanske din man inte går med på. Och om ni båda skulle dö är det bara dina barn som ärver i så fall och det känns ju inte heller rätt mot bonussonen.
    nä det vore inte rätt mot bonusonen om han inte ärvde nåt, jag skulle vilja att han behandlades som om han vore mitt eget barn i arvefrågan för jag vill behandla dem lika...
  • insolito
    millipore skrev 2009-06-08 12:10:07 följande:
    Det är väl inget fel på lagen? Jag förstår inte vad du tycker är så orättvist mellan barnen? Dör din man ärver ju hans båda barn. Du kommer att "förvalta" ert gemensamma barns del tills du dör (och för att använda din egen formulering; vem säger att det kommer att finnas något kvar till barnet den dagen du dör?) och din mans andra barn har sin egen förvaltare. Tycker du att det hade varit mer rättvist att din mans barn ska vänta med sin del tills hans pappas nya fru också dött? Var finns rättvisan då? Ett barn ärver båda sina föräldrar, precis som ditt barn också kommer att göra.
    Absolut tycker jag det skulle vara rätt om mitt barn fick vänta tills hans nya fru dött såvida barnet ärvde henne också. Jag skulle förvalta hans pengar lika bra som för min egen son för jag behandlar dem lika. Det är bara det jag vill och tycker är rättvist. ATT VÅRA BARN BEHANDLAS LIKA EFTER DE SYSKON DE ÄR.
  • Cocco
    insolito skrev 2009-06-08 11:13:38 följande:
    071001 skrev 2009-06-08 11:09:39 följande: Men varför ska bonuspojken få sitt arv från sin far med en gång, så att hans ex kan få en chans att sätta sprätt på pengarna, medan vårt gemensamma barn ska vänta på min bortgång... varför ska lagen behandla barnen olika när vi inte gör det... :( nån som vet hur man gör med huset? Sen är ju bil och möbler och buffert också...
    Alltså din mans ex kommer inte att förvalta pengarna oövervakat.

Om du nu är så himla rädd för att förlora allt få ni väl se till att ordna en buffert som täcker detta eller på annat sätt lösa problemen. Det är ju inte heller säkert att man som ensamstående har råd att bo kvar i huset.
  • ester

Vi har nyss varit till jurist ang samma problem.
    Det spelar ingen roll om ni är gifta eller inte, särkullbarnen har rätt till sin laglott. Däremot kan man skriva ett testamente där man skriver att särkullbarnet bara får ta ut hälften av sin rätt nu och resten efter att du dör.

• Alexi

Särkullbarnet kommer ju kunna få max 25 procent om ni skriver testamente. Sen kan din sambo skaffa en livförsäkring på så stort belopp att du kan lösa ut sonens arb och sen ändå ha pengar kvar att leva på under en övergångsperiod. Dessutom ska du ju veta att om sambon dör och du har ett minderårigt barn så kan du få efterlevandepension under en period från Försäkringskassan, gå in och läs där angående belopp mm, dessa pengar är ju till för att just hjälpa till att klara omställningen om en dör.

Dessutom, barnets arv kommer inte kontrolleras av hans mamma utan det kommer kopplas in kommunens överförmyndare tills barnet är 18.

• Anna Sui
    Laisen80 skrev 2009-06-08 11:40:00 följande:
    Min man har skrivit mig som fömånstagare i sin livförs. Då blir det inte något problrm för mig och våra 2 barn om något skulle hända, jag behöver då heller inte ha något att göra med hans ex...Sen är vi gifta också..
    Precis vad jag tänkte föreslå. Man kan också teckna försäkring hos banken för halva lånet om något skulle hända någon av er. Dvs dör din man, skrivs hans del av lånet av.
  • Vasen

Anna Sui skrev 2009-06-09 12:01:47 följande:

Precis vad jag tänkte föreslå. Man kan också teckna försäkring hos banken för halva lånet om något skulle hända någon av er. Dvs dör din man, skrivs hans del av lånet av.
    Men är det inte så att om en del av lånet betalas av en försäkring så blir dödsboet större? Om man har lån på 1,8 miljoner, huset värderas till 2 miljoner så är det väl 200 000 som är tillgången? 100000 är den efterlevande makan/makens och 100 000 som är dödsboets tillgångar och alltså det som kan ärvas. Om då 900 000 amorteras av försäkringen blir ju dödsboets tillgångar högre, 1,1 miljoner i exemplet och vilket innebär ett högre belopp till bröstarvingarna?

*Nyfiken, inlägget är inte alls något påstående eller någon fakta, en undran bara*
  • Anna Sui
    Vasen skrev 2009-06-09 12:49:40 följande:
    Anna Sui skrev 2009-06-09 12:01:47 följande:
    Men är det inte så att om en del av lånet betalas av en försäkring så blir dödsboet större? Om man har lån på 1,8 miljoner, huset värderas till 2 miljoner så är det väl 200 000 som är tillgången? 100000 är den efterlevande makan/makens och 100 000 som är dödsboets tillgångar och alltså det som kan ärvas. Om då 900 000 amorteras av försäkringen blir ju dödsboets tillgångar högre, 1,1 miljoner i exemplet och vilket innebär ett högre belopp till bröstarvingarna?*Nyfiken, inlägget är inte alls något påstående eller någon fakta, en undran bara*
    Bra frågor. Tyvärr har jag inga bra svar
    Eftersom vi är gifta och bara har gemensamma barn är jag inte såå insatt. Vet bara att om mannen dör skrivs halva lånet av och att jag får en miljon från hans livförsäkring. Ett par miljoner till mig alltså.
  • insolito

tack för all bra info, skriv gärna om ngn vet mer

• chilipeppar77

Jag har inte läst tråden men...

Vi har talat med en jurist (på banken).
    Särkullsbarnen har ALLTID rätt att kräva ut sin laglott (50% av din mans del, dvs 25% av allt ni äger delat med hur många särkullsbarn det nu är). De resterande 25% fogar mannen över själv.
    Så kan man skriva att de får ut sin del av de 25% också om de väntar tills du går bort, men om de vill ha ut det direkt får de bara sin laglott.
    Barn inom förhållandet får vänta tills båda föräldrarna gått bort.

Men du kan om du vill teckna en livförsäkring på din man och skriva den som enskild egendom så att du har råd att lösa ut särkullsbarnen om han skulle gå bort. Men då är det viktigt att den är "enskild egendom" eftersom den annars också ska delas på.

• insolito
    chilipeppar77 skrev 2009-06-09 16:45:05 följande:
    Jag har inte läst tråden men... Vi har talat med en jurist (på banken). Särkullsbarnen har ALLTID rätt att kräva ut sin laglott (50% av din mans del, dvs 25% av allt ni äger delat med hur många särkullsbarn det nu är). De resterande 25% fogar mannen över själv. Så kan man skriva att de får ut sin del av de 25% också om de väntar tills du går bort, men om de vill ha ut det direkt får de bara sin laglott. Barn inom förhållandet får vänta tills båda föräldrarna gått bort. Men du kan om du vill teckna en livförsäkring på din man och skriva den som enskild egendom så att du har råd att lösa ut särkullsbarnen om han skulle gå bort. Men då är det viktigt att den är "enskild egendom" eftersom den annars också ska delas på.
    Enligt inforamtion vi fått hos mvc så kan man skriva ner 50% av mannens del till 25 % med hjälp av testamente, det är alltså 25% som man aldrig kan skriva bort.... Eftersom enbart 50 % av våra tillgångar är mannens tillgångar så betyder det att 12,5 % av alla våra tillgångar får särkullebarnet

om man inte skriver testamente så får barnet de siffrorna du skrev...

Eller har vi fått fel information?
  • Lily Lily

Det är som du säger. Tillsammans har ni 100%, 50% var. Av dessa 50% kan han välja att testamentera bort hälften, dvs 25% av era 100%, till tex dig. Den andra halvan tillfaller hans bröstarvingar. Och ska delas mellan dem. Har han två barn, varav den ena är särkullsbarn, så får denne ut 12,5% av era 100% direkt. Ert gemensamma barn får vänta tills du gått bort.

• yrväder

Lily Lily skrev 2009-06-09 23:23:54 följande:

Det är som du säger. Tillsammans har ni 100%, 50% var. Av dessa 50% kan han välja att testamentera bort hälften, dvs 25% av era 100%, till tex dig. Den andra halvan tillfaller hans bröstarvingar. Och ska delas mellan dem. Har han två barn, varav den ena är särkullsbarn, så får denne ut 12,5% av era 100% direkt. Ert gemensamma barn får vänta tills du gått bort.
    Fast hur blir det då om dom skaffar ett till gemensamt barn, då borde väl särkullsbarnet få 25/3? Dvs 8,3 %
  • chilipeppar77
    insolito skrev 2009-06-09 22:32:14 följande:
    Enligt inforamtion vi fått hos mvc så kan man skriva ner 50% av mannens del till 25 % med hjälp av testamente, det är alltså 25% som man aldrig kan skriva bort.... Eftersom enbart 50 % av våra tillgångar är mannens tillgångar så betyder det att 12,5 % av alla våra tillgångar får särkullebarnetom man inte skriver testamente så får barnet de siffrorna du skrev...Eller har vi fått fel information?
    Nej, jag tror vi beskriver samma.
    Tillsammans äger vi 100% av boet. Men om min man dör så äger ju han hälften, alltså 50%, av dessa 50% är 25% barnens laglott.
    Så i dagsläget skulle alltså dessa 25% delas mellan de tre barnen och i framtiden mellan 25%:e delen delas mellan de fyra barnen, men det barn vi har gemensamt skulle alltså få vänta med att få ut sin del tills jag avlidit.

Den andra delen (25%) som är min mans får han skriva testamente om och dela precis som han vill, om då din make vill ge allt till dig så kan han det.
    Men vår jurist föreslog att om särkullsbarnen väntar tills jag avlidit får de sin del ur den men om de kräver ut sitt arv direkt så får de bara laglotten. Alltså sin del av 25% inte sin del av 50%.
  • chilipeppar77

I och för sig är det mer komplicerat än så om barnen är omyndiga.
    Om det då finns STORA tillgångar (vilket vi i och för sig inte har idag) så går alltid en överförmyndare in och en sådan kan inte välja att vänta utan måste alltid kräva ut arvet direkt.

• Lily Lily
    yrväder skrev 2009-06-10 08:43:04 följande:
    Fast hur blir det då om dom skaffar ett till gemensamt barn, då borde väl särkullsbarnet få 25/3? Dvs 8,3 %
    Precis.
Svar på tråden HJÄLP ska min ekonomi rasa för mig och vår gemensamma son bara för att särkullebarnet ska ha 25 % vid en eventuell bortgång av min man