HJÄLP ska min ekonomi rasa för mig och vår gemensamma son bara för att särkullebarnet ska ha 25 % vid en eventuell bortgång av min man
Ja, hur ska man få det rättvist? Så här skulle jag vilja, Från en tråd innan: vad tycker ni om det? Är det rättvist? ÄR det lagligt möjligt när särkullebarnet är omyndigt och inte skrivit under ngt papper?
Anonym (Styvbarn) skrev 2009-03-28 22:37:59 följande:
[citat]
Nu har jag inte läst igenom hela tråden och vet inte om samma förslag kommit upp. Jag är styvbarn i två familjer och i min ena är mamma sambo med en man sedan länge. Vi har skrivit papper angående arvsrätt att jag som "bonus" har lika stor arvsrätt som "biobarnen". Dvs. om min mamma går bort kan inte jag som särkullebarn gå in och kräva mitt arv av min styvpappa direkt, vilket skulle kunna sätta honom på bar backe. Men å andra sidan ärver jag lika mycket som mina syskon efter både mamma och styvfar. Det tycker jag känns bra.
[/citat]
Det här tyckte jag låter bra, jag är livrädd att ställas på "bar backe"om ngt skulle hända min man. Jag menar, vi har allt gemensamt nu och funderar på husinvestering och dylikt. Jag vill inte behöva flytta om ngt händer honom, då skulle ju vårat gemensamma barn må och jag må väldigt dåligt ngt som inte skulle hända om inte bonusbarnet fanns för att pengarna skulle gå till bonusbarnets förmyndare (hans ex, de var ihop i 3 mån)
Vi ska behandla barnen lika nu, varför skulle vi inte kunna behandla dem lika efter döden?
Hur går man tillväga för att göra detta? Går det överhuvud taget när barnet inte är myndigt?
ÄR livrädd för att hela den ekonomiska världen skulle rasa, räcker det inte med att den känslomässiga gör det, vid ett ev dödsfall. Jag vill leva med en trygghet...