• Penapöna

    Vad händer om man blir arbetslös när man väntar BB?

    Har funderat lite, nu är det ju sådana tider att många blir arbetslösa trots man haft en säker anställning. Vad händer med medgivandet om man blir arbetslös? Kan det äventyra adoptionen på något sätt om man blir arbetslös, även om man har rätt till a-kassa?

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Vad händer om man blir arbetslös när man väntar BB?
  • Biene

    Så vitt jag vet innebär en sådan förändring att medgivandet slutar gälla. Iallafall är man skyldig att ta upp detta med sin hemutredare, och de gör en bedömning utifrån er situation. Alla länder kräver ju inte att båda föräldrar arbetar, det är ofta accepterat att kvinnan är t.ex. hemmafru.

    Jag hoppas dock att ni eller någon annan här på forumet inte ska drabbas av arbetslöshet mitt i er väntan som en käpp i hjulet.

  • Penapöna

    Är det så illa alltså, det vore ju katastrof att ens medgivande slutar gälla när man bara väntar på det magiska samtalet.

  • Spargris

    Jag har svårt att tro detta.. Bara man har ekonomin ska det väl inte vara något bekymmer med medgivandet.. men det är bäst att kolla..

  • mammamys06
    Biene skrev 2009-06-08 13:29:52 följande:
    Så vitt jag vet innebär en sådan förändring att medgivandet slutar gälla. Iallafall är man skyldig att ta upp detta med sin hemutredare, och de gör en bedömning utifrån er situation. Alla länder kräver ju inte att båda föräldrar arbetar, det är ofta accepterat att kvinnan är t.ex. hemmafru. Jag hoppas dock att ni eller någon annan här på forumet inte ska drabbas av arbetslöshet mitt i er väntan som en käpp i hjulet.
    Det stämmer. Det är en förändring och jag vet flera som varit med om detta, att medgivandet drogs in och de gjorde en ny bedömning. Det beror också mycket på landets syn på detta med att vara berättigad till A-kassa. Men jag vet de som fått indraget medgivande från Kommunen.
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • Smulan1973
    Spargris skrev 2009-06-08 18:05:26 följande:
    Men om man blir med ex. 50% Vad händer då?
    Det kan bara din hemutredare svara dig på. Det skiljer sig hur dom resonerar.
  • mimpen

    Jag känner till en familj som fick sitt medgivande indraget. De var, så vitt jag har förstått, mycket nära barnbesked. Däremot TROR jag att de skulle få ha sina papper "vilande" i landet ett tag i väntan på nytt jobb (och sannolikt alltså nytt medgivande). Men jag vet inte hur länge de skulle få ha det så.

    Det är ju två saker som ska klaffa - först ska kommunen godkänna en igen trots att man blivit arbetslös. Sen har ju vissa av länderna krav på anställning, särskilt hos mannen.

  • Penapöna

    Men fy, får verkligen hoppas att det inte händer då. Men i dessa tider verkar ju ingen sitta säkert på sin tjänst.

  • Osiris75

    Hej!
    Jag kontaktade BFA i februari när min man blev arbetslös och de sa att det troligen inte är något större bekymmer ? bara vi kan visa upp att han i alla fall har en inkomst (a-kassa) och att vi har råd att försörja ett barn.

    På frågan om vi skulle kontakta hemutredaren så kom vi överens om att vänta eftersom vi inte kommit så långt i vår process ännu och medgivandet ändå kommer att behöva uppdateras kommande år. Mycket kan hända innan dess?..

    I de europeiska länderna är det inte samma krav på att mannen i familjen ska vara försörjaren och det är ju bra för vår del?.

    /C

  • en glad
    Osiris75 skrev 2009-06-14 17:55:48 följande:
    Hej!Jag kontaktade BFA i februari när min man blev arbetslös och de sa att det troligen inte är något större bekymmer ? bara vi kan visa upp att han i alla fall har en inkomst (a-kassa) och att vi har råd att försörja ett barn.På frågan om vi skulle kontakta hemutredaren så kom vi överens om att vänta eftersom vi inte kommit så långt i vår process ännu och medgivandet ändå kommer att behöva uppdateras kommande år. Mycket kan hända innan dess?..I de europeiska länderna är det inte samma krav på att mannen i familjen ska vara försörjaren och det är ju bra för vår del?./C
    Man är enligt lag skyldig att anmäla alla väsentliga förändringar till sin medgivandeutredare och det ansvaret kan ingen på organisationen ta över... vad som är en väsentlig förändring kan förstås ibland vara svårt att bedöma och då är det klokast att prata med sin medgivandeutredare (inte organisationen) även om det....
  • sari

    Vi har vänner där den ena i paret blev arbetslös precis när de skulle förnya sitt medgivande. De talade naturligtvis om det för utredaren och de fick sitt nya medgivande ändå utan problem, det var ingen stor sak.

    Men jag tror att utredaren tittar på omständigheter kring arbeslösheten. Bland annat på hur goda möjligheterna är att få ett nytt jobb är. Bor man i en större ort med bättre arbetsmarknad, har man god utbildning, stor arbetslivserfarenhet m.m.

    De tittar säkert också på hur ekonomin i övrigt ser ut. Klarar man sig bra på bara en lön eller måste man sälja huset efter några månaders arbetslöshet. Det är en väldig skillnad.

    Alla de sakerna borde en vettig utredare titta på och det gjordes i fallet med mina vänner. De hade kunnat leva länge på bara en lön och även försörja barn på bara en lön och chanserna till nytt jobb var goda. Några månader senare fick h*n nytt jobb och det hade varit förskäckligt, tjänstefel om de behövt dra tillbaka sin adoptionsansökan för de få månadernas arbetslöshet.

  • Penapöna

    Jag har faktiskt ringt och frågat vår utredare. Han sa att det medgivande vi har nu inte påverkas. Men får vi barnbesked eller behöver förnyat medgivande när det vi har nu går ut så kan det påverka. Självklart spelar det roll hur omständigheterna ser ut. Arbetslöshet var inget problem men helst inte vid barnbesked eller förnyat medgivande

  • Ålen
    Penapöna skrev 2009-06-15 09:12:51 följande:
    Jag har faktiskt ringt och frågat vår utredare. Han sa att det medgivande vi har nu inte påverkas. Men får vi barnbesked eller behöver förnyat medgivande när det vi har nu går ut så kan det påverka. Självklart spelar det roll hur omständigheterna ser ut. Arbetslöshet var inget problem men helst inte vid barnbesked eller förnyat medgivande
    Hoppas ni inte behöver ställas inför problemet överhuvudtaget!
  • mammamys06
    Penapöna skrev 2009-06-15 09:12:51 följande:
    Jag har faktiskt ringt och frågat vår utredare. Han sa att det medgivande vi har nu inte påverkas. Men får vi barnbesked eller behöver förnyat medgivande när det vi har nu går ut så kan det påverka. Självklart spelar det roll hur omständigheterna ser ut. Arbetslöshet var inget problem men helst inte vid barnbesked eller förnyat medgivande
    Kanon ju!
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • bebis ja tack

    När jag riskerade att bli arbetslös ringde jag min hemutredare för att kolla vad som skulle hända om så blev fallet. Hon sa att det inte skulle påverka medgivandet eftersom jag säkerligen hittar ett nytt jobb snart. Jag blev aldrig arbetslös, däremot bytte jag jobb och då skrev utredaren en komplettering till hemutrednigen. Tror att det som mycket annat görs väldigt olika i olika kommuner och ollika utredare gör dessutom olika bedömningar.

  • en glad
    Penapöna skrev 2009-06-15 09:12:51 följande:
    Jag har faktiskt ringt och frågat vår utredare. Han sa att det medgivande vi har nu inte påverkas. Men får vi barnbesked eller behöver förnyat medgivande när det vi har nu går ut så kan det påverka. Självklart spelar det roll hur omständigheterna ser ut. Arbetslöshet var inget problem men helst inte vid barnbesked eller förnyat medgivande
    men det är nog bäst att förankra det i den nya kommunen och dess medgivandeutredare också.... det är ju de som blir snsvariga för ev beslut om samtycke!
Svar på tråden Vad händer om man blir arbetslös när man väntar BB?