• förväntan68

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Saknar vår gamla tråd som försvann. Här kommer en början på tråd för oss som gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • saknarknytte

Hej alla tappra!

Jag är så ledsen och orolig. Planen är/var att jag ska ta zoladex injektionen nu på måndag. Jag har dock mått rätt så dåligt av P- pillrena som de gav mig på Riga. I ca 10 dagar har jag haft en del bruna flytningar varje dag och mått lite illa. Jag har tyckt att det var lite konstigt men ändå inte trott att det kan vara något avgörande. Det var så länge sedan jag tog p-piller så jag kommer inte ihåg exakt hur det var.

Sedan i morse har jag haft jätteont i magen och det känns som jobbiga menssmärtor plus att mina bruna flytningar har ökat i mängd. Jag mejlade Nadia på Riga och förklarade situationen och poängterade att det inte var rött blod. Frågade henne om detta skulle kunna vara ett hinder för mig att ta sprutan på måndag. Som vanligt så förstod hon inte och jag fick mejla flera gånger. För varje gång så blev jag nervösare. Fick inget riktigt svar men det slutade med att hon sa till mig att jag göra ett ultraljud innan jag tar sprutan på måndag. Självklart så hände allt detta efter min Gyn mottagnings telefon öppentid så jag har inte kunnat få tag i någon.

Jag känner mig så ledsen att kommunikationen inte fungerar för det gör mig hispig och nervös att allt ska gå åt fanderns. Såg så fram emot att få ta zoladex sprutan för då skulle vi vara ett steg närmare till insemination och förhoppningsvis graviditet.

Är det någon som har råkar ut för samma sak?

Kramar

• kramiiis

saknarknytte: har inte varit i samma situtation, jag fick inte ppiller innan sprutan utan tog sprutan på cykeldag 21 (gör ÄD i åbo).
    Hoppas du får tag på gyn imorgon iaf! och att det orndar sig. Svårt när man inte riktigt förstår språket.

KRAMAR!

------------

Jag har börjat med progynon idag, så det närmar sig

kramar till alla!

• Hinos

Jag har avbokat min resa till skåne, mår inte bra och idag har jag spytt igen och det är inte kul att åka iväg när man inte mår bra. Min man ska till Sundsvall torsdag-fredag det passade ju bra eftersom att jag inte var hemma men nu blir jag själv... orkar inte heller följa honom så jag får väl klara mig själv!!

• saknarknytte
    kramiiis skrev 2009-09-09 19:03:28 följande:
    saknarknytte: har inte varit i samma situtation, jag fick inte ppiller innan sprutan utan tog sprutan på cykeldag 21 (gör ÄD i åbo). Hoppas du får tag på gyn imorgon iaf! och att det orndar sig. Svårt när man inte riktigt förstår språket.KRAMAR!------------Jag har börjat med progynon idag, så det närmar sig kramar till alla!
    Tack snälla för upmuntran. Känns så trist när man inte har en gynekolog som man kan prata med. Ens tankar och oro skenar så lätt iväg. Min förra Gynekolog gjorde så fatala misstag att jag har ingen nu. Den som ska ge mig sprutan på måndag har jag aldrig träffat. Fick namnet från AVA i Rigas lista över Gynekologer som de samarbetar med. Jag hoppas att de kan göra ett ultraljud där imorgon eller att jag hittar någon annan i stan som kan hjälpa mig.

Spännande att det börjar närma sig. Håller tummarna!

Kram,
  • Nioli

Saknarknytte jag kan inte heller hjälpa dig eftersom inte heller jag har ätit p-piller innan.

Själv är jag i det läget att inte slemhinnan har vuxit som den ska. Skulle ju göra ET nästa vecka enligt planerna, men får nu se hur det blir. Om jag svarar på ökad progynon dos.

• merlot

saknarknytte: jag fick inte heller ppiller innan sprutan och tog zoladexen dag 21 i cykeln (gör äd på EGV i Riga). men som jag kommer ihåg det är det inte alls ovanligt med brun flytning och/eller småblödningar när man börjar ppiller. hoppas du får tag på din gyn imorgon för att fråga.

• kramiiis

hinos: usch vad jobbigt att du mår så dåligt var nog vettigt att avboka resan. kram

saknarknytte: ja det är ju lite svårt när läkarna sitter på andra sidan östersjön. Jag hittade sån tur va en väldigt bra gyn här på hemmaplan, han ställer upp och fixar och donar med allt. Om det är gynekologer som riga samarbetar med så borde de ju kunna ställa upp hoppas jag. Usch hade haft panik...

tack för tummar

förresten när jag åt ppiller (var ju ett antal år sen nu...) så hade jag ett uppehåll på några månader och började sen igen och då blödde jag i 4-5 veckor! men kanske att det spelar roll när man ska ta nedregleringsspruta. hmm. vågar inte spekulera i det.

kram igen!

nioli: usch vad jobbigt att den inte växer. ngt jag oxå oroar mig för... shit man är ju så nervös för varenda steg. När jag gjorde ivf visste jag ju iaf tillslut hur min kropp fungerade med de hormonerna..
    vad tar du för dos? och vad ska du öka till? hur tjock är slemhinnan nu förresten?
    kram!

• Makima46

Tyckte det var dags att "dra fram" listan.

VÄNTAR{#lang_emotions_cool}:
    HoppasLina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar...
    Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3 ÄD
    Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni

PÅ GÅNG{#lang_emotions_flower}:
    Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite
    Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET aug/sept.
    Nioli: 7 mf/ma 2:a ÄD v. 38, Åbo
    Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. Plan. ET början av oktober.
    Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo, ET v40.
    Makima46. 46år. 3:e ÄD, FET v.40, IVI Spanien

RUVARE{#lang_emotions_heart}:
    amn 49 år: FET 5/9, 2 st 7-celliga embryon - testdag 18/9

GRAVIDA{#lang_emotions_gravid}:
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, missfall 1:a ÄD i sept. 2:a ÄD Tampere, FET 4:e dec
    Pigan74, 34 år: Tidigare 5 IVF utan resultat, 1:a ÄD ET 2/2
    Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)
    MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo
    Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter
    Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.
    Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.
    Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
    Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8.
    Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8

FÅTT BARN{#lang_emotions_baby}:
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Vitsippa65: v 41+2, pojke född 090813, 3555 gr 51 cm

Tänk om min enda önskan kunde slå in
  • Makima46

saknarknytte: Hoppas du får ett lugnande besked snart. Har också tagit sprutan på dag 21, så jag vet inte hur det ska funka med p-piller.

Nioli: En ökning av progynonintaget brukar vara en räddande ängel när slemhinnan inte vill riktigt.

hinos: Tråkigt att du mår dåligt det är som tur är något som är övergående.  

Tänk om min enda önskan kunde slå in
  • villsågärna38

Hej alla underbara kämpande tjejer
    Skulle behöva lite råd ifrån er. Vi har fått tag på en donator och om vi har tur får vi hjälp på Huddinge om 6 månader men behöver en back-up-plan om det inte skulle gå vägen, vi vet ju inte det till 100% ännu. Vi tänkte därför sätta igång processen utomlands också om det går. Vet ni hur det funkar? Vad förbinder man sig vid om man åker på ett första besök och vad kostar det i så fall? Funderar på Riga eller Island i så fall. Kram

• Nioli

Kramiiis:
    Jag har haft en himla koll på min kropp och hur den raegerat tidigare. Men nu..... den har fått fullständigt fnatt. Hade 4,7 mm efter 14 dagars användning av progynonen (3*2mg) fick nu öka till 4*2mg. Skulle den inte svara tillräckligt  till på torsdag skulle den ökas ytterligare lite grann.

Tack Makima för uppmuntringen.

• kramiiis

nioli: vad skumt att den fått fnatt och väldigt irriterande kan jag tänka mig. 4,7 mm lät ju väldigt lite på 2 veckor hoppas så att det funkar med ökad dos!

• Rödhåriga tjejen

saknarknytte: Oj, vilken oro. Som Kramiiis skrev, man oroar sig verkligen för varje steg i processen.
    Jag har ätit p-piller Regulon i 20 dagar (piller jag köpte i Riga), dag 21 tog jag inj Zoladex. Nu idag, femte dagen efter sprutan, fick jag mens. Jag har inte haft några bruna flytningar under tiden jag tog pillren. Fick lite strimmor med färskt rött blod på toapappret några dagar innan mensen kom igång.

Hoppas det löser sig för dig och att du får träffa någon imorgon som kan kolla läget.
    Ledsen att jag inte kan vara till mer hjälp.

kram

• plupp06
    Nioli skrev 2009-09-09 20:12:14 följande:
    Kramiiis: Jag har haft en himla koll på min kropp och hur den raegerat tidigare. Men nu..... den har fått fullständigt fnatt. Hade 4,7 mm efter 14 dagars användning av progynonen (3*2mg) fick nu öka till 4*2mg. Skulle den inte svara tillräckligt  till på torsdag skulle den ökas ytterligare lite grann.Tack Makima för uppmuntringen.
    Jag vet att vissa som har svårt att bygga slemhinna får plåster istället. Min kropp är oxå helknasig. Under testcykeln jag gjorde precis innan sommaren fick jag en slemhinna som var 8,5 mm på 10 dagar med dosen 3x2mg. Nu för några veckor sedan vid samma dos mätte jag slemhinnan efter ca 15 dagar och då var den knappt 6 mm?! Ska snart påbörja den "skarpa" behandlingen inför mitt första ÄD försök och är rädd att slemhinnan kommer vägra att växa till sig.
  • Bette
    saknarknytte skrev 2009-09-09 17:26:47 följande:
    Hej alla tappra! Jag är så ledsen och orolig. Planen är/var att jag ska ta zoladex injektionen nu på måndag. Jag har dock mått rätt så dåligt av P- pillrena som de gav mig på Riga. I ca 10 dagar har jag haft en del bruna flytningar varje dag och mått lite illa. Jag har tyckt att det var lite konstigt men ändå inte trott att det kan vara något avgörande. Det var så länge sedan jag tog p-piller så jag kommer inte ihåg exakt hur det var. Sedan i morse har jag haft jätteont i magen och det känns som jobbiga menssmärtor plus att mina bruna flytningar har ökat i mängd. Jag mejlade Nadia på Riga och förklarade situationen och poängterade att det inte var rött blod. Frågade henne om detta skulle kunna vara ett hinder för mig att ta sprutan på måndag. Som vanligt så förstod hon inte och jag fick mejla flera gånger. För varje gång så blev jag nervösare. Fick inget riktigt svar men det slutade med att hon sa till mig att jag göra ett ultraljud innan jag tar sprutan på måndag. Självklart så hände allt detta efter min Gyn mottagnings telefon öppentid så jag har inte kunnat få tag i någon. Jag känner mig så ledsen att kommunikationen inte fungerar för det gör mig hispig och nervös att allt ska gå åt fanderns. Såg så fram emot att få ta zoladex sprutan för då skulle vi vara ett steg närmare till insemination och förhoppningsvis graviditet. Är det någon som har råkar ut för samma sak? Kramar
    Varför äter du p-piller, det fick inte jag, lite nyfiken bara. Det låter som du har spottings.

Bette
  • Hinos

Villsågärna38: det är ingen kö på AVA kliniken i Riga så man behöver ingen plan B för att komma dit. Man kan säkert åka dit på första mötet innan om man vill... men det går fort där!

• villsågärna38
    Hinos skrev 2009-09-09 21:34:48 följande:
    Villsågärna38: det är ingen kö på AVA kliniken i Riga så man behöver ingen plan B för att komma dit. Man kan säkert åka dit på första mötet innan om man vill... men det går fort där!
    Det var bra att veta. Då får vi ha Riga i bakfickan i så fall. Tack för tipset!
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa