• Mijjo

Synskad/Blind 4 månaders bebis

Finns det nån här som har/har haft en liten bebis som är född synskadad ? Hur upptäcktes det och i vilken ålder? Och i vilken grad av synskada är det?

Jag har en 4 månaders liten tjej och misstänker att hon kan vara synskadad, hon följer inte nått med blicken, fokuserar inte ögonen ens några sekunder.

Ska till ögonläkare i veckan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 11:42
    Uppdaterat i ett inlägg/svar..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-17 08:56
    imorgon bär det av till ögon i Lund,,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-18 19:52
    nu har vi varit i lund,,men tror faktiskt vi har fler frågetecken nu än innan vi åkte dit..

Men man pratade om DVM *delayed visual maturation* och okulär Albinism eftersom hon hade mkt dåligt med pigment i ögonen,men har inte fått nått säkert svar utan ska träffa dom för uppföljning om 2-3 månader,fick träffa en synkurator för att gå igenom hur man "tränar" ögonen.

Säkert var iallfall att blind är hon inte men har lite nedsatt syn,men man vet inte hur mkt än,men eftersom synen utvecklats enormt på bara några veckor så hoppas dom att det fortsätter gå framåt..

• Svar på tråden Synskad/Blind 4 månaders bebis
  • K H
    Moa0810 skrev 2009-07-06 14:31:31 följande:
    Hej!Har en dotter som är 8 mån. Sökte för hennes ögon första gången då hon var 1,5 mån. Hon tittade inte på oss, inge leenden. De har kollat henne i ögonen 2ggr men det syns inget säger dom. Hon harfortfarande inget intresse för saker men ler massor när hon hör oss=). Vad är nästa steg, de har sagt att det inte är någon brådska för hon är för liten... Men tiden går och mammadagarna blir inte fler...Vill gärna ha lite erfarna kommentarer.Kram Linda
    Att det kan vara så olika. Min dotter var drygt 4 månader när hon var på ögonmottagningen på Östra sjukhustet för sin första kontroll. Då lyste de i ögonen på henne och såg att allt såg bra ut. Läkaren trodde att det kunde vara DVM hon hade.
    Vid det besöket skickades en remiss till neurologen och vi har fått en tid den 28 juli, då är hon knappt 5 månader.
    Då ska det göras en sådan där VEP undersökning.
  • Prinsessmor

Min dotter har ett missbildat öga. Hennes ena öga är väldigt litet (som en pärla) och saknar helt funktion. Det är andra ögat har hon fullgod syn på. Eftersom hon är adopterad har vi bara kunnat följa henne det senaste året. Hon är snart 3 år. Just nu förbereder vi hennes ögonhåla för en protes. Ögonhålan måste vidgas så den blir lika stor som den andra ögonhålan. Vi räknar med att hon får en protes i höst. Utvecklingsmässigt tycker vi inte att det påverkar henne något. Hon har något svårare med avståndsbedömningar och vi får tänka på hur vi placerar henne så hennes friska öga kommer rätt.

Det har varit många läkarbesök och hon har blivit sövd vid flera tillfällen. Visst har det varit kämpigt med allt ibland, särskilt när de sövde henne. Det är inte lätt med en 2 åring som saknar anknytning och språk. Men nu tycker jag att det känns allt bättre. Vår lilla tjej är en tuffing och jag känner mig säker på att hon kommer att fixa det här. Men det vore roligt att komma i kontakt med andra som har barn med "ögonproblem".

• K H

Ni som har barn med synproblem, har ni fått era barn försäkrade och isåfall hos vilka föräkringsbolag?

• rosakaninen

Är det någon som bor i Dalarna i tråden? Vi var på träff med SRF för ett par veckor sen och vi var bara tre familjer, av 31 inbjudna. Lite synd, för det skulle kännas bra med ett stort kontaktnät med andra i samma (liknande) situation. Och viktigt för barnen när de blir större, att få träffa andra barn som verkligen förstår hur det är att vara synskadad.

• Mijjo

nej ingen försäkring här ,vår tjej har också ett ryggmärgsbråck så redan där backar bolagen..

I morgon ska vi till ögonspec i Lund,,, men det verkar som synen har utvecklats till det bättre , iallfall verkar det som om hon kan ser mer nu.. som jag skrev till en annan tjej.. lite pinsamt om vi kommer dit och hon ser som en hök

K H skrev 2009-08-16 11:53:46 följande:

Ni som har barn med synproblem, har ni fått era barn försäkrade och isåfall hos vilka föräkringsbolag?
  • WhiteAngels

K H skrev 2009-08-16 11:53:46 följande:

Nej hon fick inte sjukdomsförsäkring pga ögat,och tal och språksvårigheter men hon har olycksfall
  • qwertyui

Hej.
    Hur går det för din dotter när de gäller andra moment som att vända sig om, sitta osv. Kan tänka mig att många fysiska moment får stryk av dålig syn.
    Stå på dig vid nästa besök. Det ska generera närmare kontroller om man inte klarar eller visar tecken på att klara punkterna på BVCs lista över saker man ska klara vid olika åldrar. Och syn var vid 4 veckors ålder.
    Visst kan man inte träna blindhet men man kan stimulera balans och motorik.

Moa0810 skrev 2009-07-06 14:31:31 följande:
    Hej!Har en dotter som är 8 mån. Sökte för hennes ögon första gången då hon var 1,5 mån. Hon tittade inte på oss, inge leenden. De har kollat henne i ögonen 2ggr men det syns inget säger dom. Hon harfortfarande inget intresse för saker men ler massor när hon hör oss=). Vad är nästa steg, de har sagt att det inte är någon brådska för hon är för liten... Men tiden går och mammadagarna blir inte fler...Vill gärna ha lite erfarna kommentarer.Kram Linda
  • K H

Är det någon som har några bra tips på leksaker för att kunna stimulera synen på barnen på ett positivt sätt?

• Mijjo

vi fick en del bra tips idag,, saker som glittrar,blinkar och låter är bra. Även leksaker i vitt och svart, och att tänka på att ha bra beslysning vid all lek,på tex golvet,viktigt att ljuset inte bländar barnet.

Leksaker man kan göra själv; en 50 cl tomflaska med julgransglitter och några pärlor i, en hemmasydd figur av paljett-tyg eller liknade som glittrar ordentligt.

K H skrev 2009-08-18 10:09:05 följande:

Är det någon som har några bra tips på leksaker för att kunna stimulera synen på barnen på ett positivt sätt?
  • rosakaninen

KH: Dotterns favoritleksaker har alltid varit de som låter eller blinkar i olika färger m.m. Men jag tycker det är svårt att hitta bra böcker med tydliga bilder och bra konturer (när de vuxit ifrån pekböcker o.dyl)

• anna2001

Krypspegel, saker som känns på olika vis, klara färger och gärna kontraster, saker som låter eller blinkar.
    Själv hann jag inte tillverka eget men jag tycker att Fisher price har mycket babyleksaker som uppfyller "kraven". De har även pekböcker med olika tyger och bra färger, där man kan känna djuren och bilderna är rena, dvs inte massa smådetaljer.

Vi hade även en aktivitetsmatta från ikea som var bra, en turkos sak med speglar och djur som vår kille gillade jättemycket.
    Belysning är jätteviktigt precis som Mijjo skriver, mycket ljus samt att det inte bländar.

• Malinice

Den 12/7 födde jag en tös som redan va grå i ögonen vid födseln.
    Född på CSK i Kristianstad och enligt ögonläkaren där så ska inget kunna göras och hon kommer inte kunna se något typ.
    Enbart lyst henne i ögonen och man kan inte se in i ögonen pga den gråhinnan.
    Hoppas vi får något litet positivt besked imorgon.
    Hade varit skönt att få kontakt med någon mer förälder till ett synskadat barn, känner mig fruktansvärt ensam och uppgiven.

Svar på tråden Synskad/Blind 4 månaders bebis