• emilia77

    Hur ska man tänka angående väntetid i Polen?

    Hej!

    Vi har våra papper i Polen sedan ca 2månader tillbaka. Då hade vi plats 12 i kön,sedan dess har det glädjande nog kommit 2 barnbesked och en familj som nyss kommit hem med en liten pojke.Ska vi kunna tro att det nu bara är 9 familjer före oss??
    Vi har lägsta medgivandet så det borde ju vara så att en familj med högre medgivande/syskonmedgivande går före oss? Hur vet man hur många familjer det är före oss som har ett lika lågt medgivande som oss? vi får mail men de är mer allmän info om Polen och språkkurser etc.
    Får man något mer "privat" mail när det börjar närma sig? Har för mig att jag läst om någon på familjeliv som fått lite mer utförlig info när de väntade BB från Polen.

  • Svar på tråden Hur ska man tänka angående väntetid i Polen?
  • Jola

    Hej

    Vi fick inget besked om när det började närma sig barnbesked. Jag fick själv kontakta bfa och fråga hur vi låg till i kön lite då och då. De sa till oss att vi hade tex 10 st framför oss i kön men att det bara var tre familjer med lika högt medgivande som oss, eller medgivande för syskon vilket också brukar gå fortare. Bfa sa också att det brukar gå fortare om man har ett högre medgivande, så vi såg oss som nr tre i kön väldigt länge om du förstår hur jag menar. Sedan beror det ju mycket på om man är godkänd hos alla tre kontakter i Polen eller inte, ju fler kontakter desto större chans har man ju att det går lite fortare.

    Ja du, jag tror också på slumpen eller vad jag ska säga, för att flera gånger sa hon som förmedlar adoptionerna mellan Polen och Sverige och som också var vår tolk att "jag tyckte den här flickan skulle passa er och eran familj". Jag tänkte då vilken tur. Tänk om hon inte hade hittat något barn som hon tyckte skulle passa oss, då kanske vi hade väntat än. Nej men självklart måste det ju finnas någon form av system men jag tror att hon har ett väldigt stort finger med i spelet.

    Ring till bfa och fråga hur ni ligger till mer specifikt.

  • Jola

    JAG är BÄST skrev 2009-06-15 12:18:57 följande:


    Jag törs inte ens ringa dit. Känner mig urdum Har stått snart 13mån i själva Polen-kön.
    Maila då, det gjorde jag varje gång.
  • JAG är BÄST
    Jola skrev 2009-06-15 12:20:21 följande:
    JAG är BÄST skrev 2009-06-15 12:18:57 följande:
    Maila då, det gjorde jag varje gång.
    Jag är så feg
    Är less på väntandet, är nog rädd att bli besviken att höra "det är 4par föer er i kön"
  • Ethi

    Hahaha, i de lägena tvingade jag min man att ringa istället, så att jag inte skulle verka föööör desperat

    Vi varvade mail och telefon... Och ja, man får fråga själv och man har ingen aning om hur man ska tänka annars egentligen eftersom man inte vet om bb gått till de före eller efter en i kön!

    JAG är BÄST skrev 2009-06-15 12:18:57 följande:


    Jag törs inte ens ringa dit. Känner mig urdum Har stått snart 13mån i själva Polen-kön.
  • JAG är BÄST
    Ethi skrev 2009-06-15 12:51:07 följande:
    Hahaha, i de lägena tvingade jag min man att ringa istället, så att jag inte skulle verka föööör desperat Vi varvade mail och telefon... Och ja, man får fråga själv och man har ingen aning om hur man ska tänka annars egentligen eftersom man inte vet om bb gått till de före eller efter en i kön! JAG är BÄST skrev 2009-06-15 12:18:57 följande:
    Gubben vägrar att vare sig maila eller ringa. Å, jag väljer att låta tiden gå
  • Ethi

    Tja, det fungerar ju också förstås... Barnbeskedet kommer ju när det ska oavsett vilket

  • emilia77

    Hej! Tack för alla svar!

    Det verkar ju som att det tar mer än 12 månader iallafall om man har 0-2 år,så då "vet" man vilket tidsperspektiv man ska ha.
    När jag ringde i maj så lät de mycket positiva och trodde vi skulle passa på alla tre kontakterna,men det fick man inte reda på förrän vid barnbesked??,stämmer det?
    "Jag är bäst" skrev att de hade fyra par före sig i kön i april,men nu har det ju kommit åtminstone tre barnbesked sedan dess, eller menar du fyra familjer med 0-2 år i sitt medgivande?
    Hoppas Ni får barnbesked innan hösten,håller tummarna att det kommer många barnbesked nu i sommar!

  • JAG är BÄST
    emilia77 skrev 2009-06-15 13:27:03 följande:
    Hej! Tack för alla svar! Det verkar ju som att det tar mer än 12 månader iallafall om man har 0-2 år,så då "vet" man vilket tidsperspektiv man ska ha. När jag ringde i maj så lät de mycket positiva och trodde vi skulle passa på alla tre kontakterna,men det fick man inte reda på förrän vid barnbesked??,stämmer det?"Jag är bäst" skrev att de hade fyra par före sig i kön i april,men nu har det ju kommit åtminstone tre barnbesked sedan dess, eller menar du fyra familjer med 0-2 år i sitt medgivande?Hoppas Ni får barnbesked innan hösten,håller tummarna att det kommer många barnbesked nu i sommar!
    2utav dom hade samma medgivande som oss, dom andra som stod längst fram var lite äldre å hade högre medgivande å syskonpar.
  • JAG är BÄST

    Men kommer det verkligen BB under sommrarna?

    Är jag ute å cyklar helt nu då jag fattat dte som att dte ligger lågt eller t.om stilla under sommrarna med BB.

    Att det drar igång igen till hösten.

  • emilia77

    Hej! Jag har för mig att jag läst om någon familj här på familjeliv som fick åka på första resan i mitten av juli.
    Det står t.e.x. uttryckligen på Bulgariens info att det är sommaruppehåll,men inget står på Polens sida,så det jag kan tänka mig är att uppehållet i såfall är högst en månad för semester.
    Maila till Bfa, eller ring -de är supertrevliga och tar sig tid!

  • JAG är BÄST
    emilia77 skrev 2009-06-16 21:20:07 följande:
    Hej! Jag har för mig att jag läst om någon familj här på familjeliv som fick åka på första resan i mitten av juli.Det står t.e.x. uttryckligen på Bulgariens info att det är sommaruppehåll,men inget står på Polens sida,så det jag kan tänka mig är att uppehållet i såfall är högst en månad för semester.Maila till Bfa, eller ring -de är supertrevliga och tar sig tid!
    Nu har jag mailat
    Fick svaret att det är färre bb i år hittills. Så vi fick bara veta att vi ligger 2bra till2 i listan. Men kanske till hösten om det lossnar då .
    Men det blir nog som det jag vart inne på hela tiden,, till jul
  • Ethi

    Bra jobbat! Trist att nyheterna inte var bättre än så utan egentligen precis som du trodde... Men nu kan ni slappna av över sommaren i alla fall

  • JAG är BÄST
    Ethi skrev 2009-06-22 07:54:28 följande:
    Bra jobbat! Trist att nyheterna inte var bättre än så utan egentligen precis som du trodde... Men nu kan ni slappna av över sommaren i alla fall
    Slappnar jag av mer än så här så är jag en död fisk
  • emilia77

    Hej! Förstod inte riktigt om ni nu var par nr 2 på listan?? I så fall önskar jag att det nu går riktigt fort och att det kommer två BB snabbt efter sommaren!
    Hoppas det är så och att ni har flyttats fram i kön!

  • al5541

    Hej. kan meddela att ett par bekanta till mig har just fått barnbesked från Polen via Bfa. De hade högt medgivande och syskon. De fick tre stycken. /A

Svar på tråden Hur ska man tänka angående väntetid i Polen?