• Kusin Knase

    Foton till landet, endast helt seriösa?!

    Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga den här frågan men jag vänder mig j utill er som vet hur det går till, så jag väljer Väntar barnbesked-- ni kanske har färskast info?!

    Jo, jag tänkte på det här med bilder att skicka till adoptionslandet. Det är ju lite olika vad de vill ha, men det jag har utläst av era inlägg är att man ska ta kort där husdjur inte får vara med på bild, man ska ha skor på sig även inomhus och i övrigt vara "fint" klädd, bilderna ska vara tagna både inne och ute, mamman ska gärna stå vid spisen, och diskmaskinen får gärna synas, pappan kan ha en laptop och/eller stå utomhus och se aktiv ut, bilen ska också synas där.

    Nu undrar jag... Det ser så jäkla superseriöst ut?! Givetvis hade jag inte tänkt skicka tramsiga plojbilder, festkort eller nakenfoton men jag har exempelvis ett roligt kort taget av en kompis där både maken och jag och dottern gungar, men där både maken och jag hoppar av gungan och är i luften -- det ser faktiskt lite spralligt ut men är det för utflippat??

    Tänkte att det kunde vara kul med en bild på en lekplats i närheten, som exempel på hur det ser ut häromkring samt på vad vi brukar hitta på! *s*

    Hur tror ni att mottagarna reagerar på något sådant?

  • Svar på tråden Foton till landet, endast helt seriösa?!
  • MammaBarnFamilj

    Fotona går till myndighetspersoner och jag tror de vill se föräldrar/förälder som de anser en bra förälder vara. Det är fritt att skicka in bilder till organisationen, de vet vad som fungerar eller inte. Dvs de väljer ut korten, inte familjen. Jag hade en bild med där jag busar med hunden (fast hunden syns bara lite) och den kom med. Det trodde jag faktiskt inte den skulle. Sedan om de skickade den eller inte vet jag ej.

  • Kusin Knase

    Gud, vad det här var roligt att läsa!!! Jag sitter och skrattar högt för mig själv här på jobbet! Och jag blir ju såå nyfiken på era bilder! Särskilt på den där man ser en busande MammaBarnFamilj där hunden knappt syns! ("Jaha, där busar hon för sig själv!" *s*)

    Kim Katt, eftersom du är så oblyg och visar så himla fina exempel på hur bilderna kan se ut så var det faktiskt era foton jag hade i huvudet när vi gjorde de mer arrangerade korten hemma! Jag står också och rör i en gryta (som inte ens syns bakom spisskyddet!), och så diskar jag på en bild också, och ser hysteriskt lycklig ut, hahaha. Mycket beroende iofs på att knappt tvååriga busungen smyger bakom mig och river bland besticken i diskmaskinen, undrar om det är bra eller dåligt?!

    Ja, sen har vi ju faktiskt redan fått direktiv för hur bilderna ska se ut från både Etiopien och Nigeria, men det står inte om man får hoppa från en gunga på dem! Men bra idé att mejla dem till AC och höra vad de säger, såklart.

    Själv tycker jag ju att eftersom de lägger så stor vikt vid ens personlighet i utredningen så borde det ju bara vara bra om personligheten framkommer lite på korten också. Och är man sprallig och älskar att leka så känns en sån bild helt naturlig... Låter ju underbart att Etiopien inte verkar vara så formella, Ethi. Jag resonerar som du. Ja, sen återstår det ju bara att se om de i vårt kommande adoptionsland säger likadant!

    Vad kul det måste vara att sätta ihop en sån livsbok som de gör som adopterar från Sydafrika förresten. Och vilken egoboost det kan bli! Får man behålla den sen, eller borde de som gör såna göra en kopia till sig själva? Nån som vet?

  • Gnista

    Haha, jag ser också bilden framför mig hur mammabarnfamilj busar runt alldeles på egen hand

    Vi hade blandat seriösa stå-bredvid-varandra-och-le-så-där-lagom-ansträngt-kort och mycket mer avslappnade kort där vi är ute med båten, och ett där jag sitter och håller om en av hundarna (det är mitt stora intresse och barnhemmet vi skickade till älskar djur).

    Om man skickar bilder på "befintliga" barn i familjen fick vi info att dessa ska utstråla värme och får gärna vara avslappnade, tex att man kramar varandra.

  • JAG är BÄST
    VNmamma skrev 2009-06-16 00:40:46 följande:
    Ha, ha!Vi var på väg att ta en - helt sanningsenlig - bild på maken vid pianot och med mig vid sidan av. Så slog det oss att det nog såg mer "riktigt" ut med kvinnan vid pianot. Så fick det bli, vi bytte plats . Så där sitter jag, som aldrig spelat något instrument, med händerna på tangenterna :)
    Hahaha

    Tänker man efter så är det rent löjligt, att korten måste vara såååå perfekta.
    Jösses, vi är ju inte mer än en vanlig människa.
  • JAG är BÄST
    mammamys06 skrev 2009-06-16 05:37:30 följande:
    Till Vietnam var det viktigt att någon av oss två var med på bilderna, vi kunde te x inte ta ett kort enbart på syskon eller föräldrar. Det är roligt det där med skor på fotona, vi fick inte visa tårna alls och öppna sandaler gick inte. Och så kommer vi senare till Vietnam för att hämta sonen och där är golven heliga så där tar man av sig skorna innan man går in i ett hus på utsidan redan och där går man barfota! Så det klingar lite dåligt tycker jag att man absolut inte får visa tårna på fotona, de tror väl att vi sover med skorna på och badar i badkaret med skorna på!
    Det där är j lustigt faktiskt med skorna. Jag har som aldrig förstått mig på det där.
    Man har ju inet på sig skorna inomhus.
  • Marie IE B
    KimKatt skrev 2009-06-15 23:50:13 följande:
    Jo då, vi lyckades ta en foto på mig ståendes vid spisen rörandes i en gryta. Men spisen var ju inte på ) Fast jag tror faktiskt bara att det är vi som tänker på det.
    Haha.... så gjorde vi också !

    Vi fick instruktionerna att minst en av oss skulle vara med på varje bild. Det blev en bild på mig i köket vid grytorna, en bild på mig i tv-soffan där tv och andra apparater syns, en bild på maken läsandes tidningen i vardagsrummet, en bild på oss båda i vardagsrummet, en bild på maken vid bilen med båten i bakgrunden.

    Det jag kan ångra med våra bilder så här i efterhand är att vi tog alla (inomhusbilder) på en och samma gång och att vi hade samma kläder på oss alla bilder.
  • mammamys06

    Hahaha, ja, vi har ett foto där jag står med en sockerkaksform i handen på väg in i ugnen, grejen är att kakan redan är äten av, hahahaha! Jag står med förkläde och smilar in i kameran som värsta matmamman! Guuud vad vi skrattade när vi såg detta. Tror inte AC valde det kortet att skicka med vår ansökan, hade ju 15 andra foton att välja på. Bl a ett foto där jag står och rör i en tom gryta


    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • chatnoir

    Vi hade också klassikern där jag står och rör i en tom gryta med ett stort leende, hi hi! Maken sitter framför laptopen. Sedan framför huset med bilen i "finkläder" (väldigt traditionellt med mannen i skjorta och jag med kjol), ett kort på hela stora släkten från vårt bröllop och sedan kort på småkusinerna. Det här var ju till Kina och där är det viktigt att visa på det materiella och att allt ska vara korrekt. Känns inte riktigt som att det gav en sann bild av oss, men det är bara att acceptera vad landet vill ha och göra sitt bästa. Tror inte heller att man kan falla på att korten inte är som de ska, särskilt som de ju går via organisationen som ger sitt godkännande innan akten skickas till landet. Vi var tveksamma till att vi står med champagneglas på kortet från vårt bröllop, men det var okej utifrån den festliga kontexten.

    Lycka till Knase med korten!

    JAG är BÄST skrev 2009-06-16 11:01:31 följande:


    Det där är j lustigt faktiskt med skorna. Jag har som aldrig förstått mig på det där.Man har ju inet på sig skorna inomhus.
    Fast i många länder går man inte i strumplästen inomhus. Det räcker att åka till Frankrike så går alla in med skorna.
  • Ethi

    Kusin Knase skrev 2009-06-16 09:52:25 följande:


    Ja, sen har vi ju faktiskt redan fått direktiv för hur bilderna ska se ut från både Etiopien och Nigeria, men det står inte om man får hoppa från en gunga på dem!
    Har ni bara kläder på er så är det säkert ett helt ok kort Det med kläder förresten; vi fick höra att det ansågs lite slampigt i Etiopien att visa bara axlar, så vi var noga med att inte ha linnen på oss. Fast nog såg vi folk som inte alls såg slampiga ut gå i linnen i Etiopien... Men i alla fall. *funderar* Och andra sidan är prostitution stort i Addis och vi såg verkligen INGENTING av det, så jag ska nog inte uttala mig om just det... : - ?
  • Ane63

    När vi skickade till Colombia för en massa år sedan så var det väldigt viktigt att vi alltid hade skor och strumpor på oss på alla kort, även på uppföljningsrapporterna med tillhörande kort. Det anses som att man är fattig om man inte har det på sig och jag antar att de inte vill förmedlas några barn till i deras ögon fattiga förhållanden. Det var även viktigt att vi hade det på oss när vi var i landet och detta gällde även barnen. Vet ej hur det är idag men troligen samma skulle jag tro,

  • Längtande mamma

    Det här med skor och strumpor, går det att lösa med att man aldrig fotar nedanför knäna eller så? Det är ju en enklare regel att komma ihåg när man står där med kameran. Eller det kanske krävs "panoramafoton" av hemmet där vi är med?

  • Samaste

    Kusin Knase skrev 2009-06-16 09:52:25 följande:


    Vad kul det måste vara att sätta ihop en sån livsbok som de gör som adopterar från Sydafrika förresten. Och vilken egoboost det kan bli! Får man behålla den sen, eller borde de som gör såna göra en kopia till sig själva? Nån som vet?
    Vi gjorde ett sånt album för några år sedan och det var faktiskt roligt men oj vad det tog tid! Vi la nog in ganska spralliga bilder och tänkte inte så mycket på kläder - men då hade vi fått höra att de är ganska avslappnade med sånt i Sydafrika och att de förstås vårt förhållande till husdjur - och till och med att man inte är fullt påklädd på stranden :) Och ja - man får tillbaka sitt album! Det är ett kul minne att ha i hyllan.
  • Camarogirl

    JAG är BÄST skrev 2009-06-16 11:00:09 följande:


    Hahaha Tänker man efter så är det rent löjligt, att korten måste vara såååå perfekta.Jösses, vi är ju inte mer än en vanlig människa.
    De som ser bilderna i utlandet kan ju inte vara dummare än att de fattar att mycket är arrangerat!? Alla sökanden skickar bilder på frun vid spisen och maken vid datorn...

    Våra bilder blev fantasilösa bråttombilder enligt gällande standard utan katter och med skor. Men eftersom jag är en obotlig individualist som gärna går emot strömmen så hade jag kunnat tänka mig att skicka med nån lite mer personlig, roligare bild! Vilken ju faktiskt kan säga mer om vem jag är, än vad fotot vid spisen gör...

    Jag tror helt enkelt på att de flesta har viss humor, och kanske kan ett kort som avviker lite från mängden vara positivt när man "väljs ut!"
  • Vimsa2

    Jag vet inte riktigt. Vi hade Kina som land, och de är ju inte kända för att ha världens muntraste myndighetspersoner precis... Det blev bara tråkiga bilder som vi skickade. Vi tog det säkra för det osäkra . Vi är nu hemma med vår prinsessa trots tråkiga bilder.

  • Kusin Knase

    Tack igen för fler svar!! Det här är ju superintressant ju!

    Camarogirl och Vimsa2, ni skriver så roligt att jag skrattar så jag gråter!

Svar på tråden Foton till landet, endast helt seriösa?!