• HelenaHE

Gratis förskola??

Hej

Vet att det har funnits trådar om detta tidigare men hittar dom inte nu. Frågar därför igen.
    Har man rätt enligt skollagen till 15h/v gratis förskola när man har ett barn med funktionshinder eller är det upp till varje kommun?
    Har försökt kolla skollagen men hittar det inte. Någon som vet vart det står i såfall.

Tack i förhand..

• Svar på tråden Gratis förskola??
  • bumsis mamma
    Rubia skrev 2009-06-24 12:49:42 följande:
    Fast diskussionen gäller alltså "barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling skall anvisas plats i förskolaeller fritidshem, om inte barnens behov av sådant stöd tillgodoses på något annat sätt." enligt §9 i Skollagens kapitel 2a. Dessa fysiska, psykiska eller andra skäl ska ju dokumenteras på något sätt, och det extra stödet är alltså inget man får bara för att man tycker att det kanske skulle behövas. Det får alltså vara någon form av utredning innan det extra stödet tilldelas.  
    Tack för utförlig förklaring!
  • HelenaHE

Oj vilken disskution jag starta...
    Kan ju meddela att jag fick ett brev på posten i veckan där det stod att vi fått 15h/v gratis förskola för att vår son behöver extra stöd och stimulans. Så jag behövde aldrig fråga. Kan ju även röra runt lite i grytan med att berätta att han har egen assistent på heltid. Så snäll kommun har vi {#lang_emotions_wink} Min egen åsikt är att vi kan behöva lite vind i seglen efter allt vi fått kämpa..

• bumsis mamma
    HelenaHE skrev 2009-06-25 21:44:34 följande:
    Oj vilken disskution jag starta...Kan ju meddela att jag fick ett brev på posten i veckan där det stod att vi fått 15h/v gratis förskola för att vår son behöver extra stöd och stimulans. Så jag behövde aldrig fråga. Kan ju även röra runt lite i grytan med att berätta att han har egen assistent på heltid. Så snäll kommun har vi  Min egen åsikt är att vi kan behöva lite vind i seglen efter allt vi fått kämpa..
    Klart att ni med behöver vind i seglet. Så bra att det löste sig.
  • Seka

Som jag har uppfattat det är det inget man har rätt till, det är upp till varje kommun.
    Vi har 15 timmars reducering.

• bumsis mamma
    Seka skrev 2009-06-26 10:38:20 följande:
    Som jag har uppfattat det är det inget man har rätt till, det är upp till varje kommun.Vi har 15 timmars reducering.
    Och jag uppfattar det som att alla har rätt till det oavsett var man bor. Nån som vet?
  • Minda

bumsis mamma skrev 2009-06-26 11:13:04 följande:

Och jag uppfattar det som att alla har rätt till det oavsett var man bor. Nån som vet?
    Nope, kommunen har tolkningsföreträde. Tyvärr...
  • kattmatten
    Minda skrev 2009-06-26 11:21:26 följande:
    bumsis mamma skrev 2009-06-26 11:13:04 följande:
    Nope, kommunen har tolkningsföreträde. Tyvärr...
    Men det står ju i Skollagen och den gäller ju i hela riket.
    Fast om du menar att kommunen kan tolka behovet till att det inte är befogat är ju en annan femma. Det är dock många kommuner som fått betala tillbaka mycket pengar...
  • Paisley

Jag puffar upp den här jättegamla tråden! Har något i lagen ändrats? Jag hittar ingen paragraf när jag letar i den nya skollagen om avgiftsfri förskola för barn med funktionsnedsättning.

Jag har ett barn som verkligen behöver börja och vi har diagnos och ett intyg av läkare att han behöver gå i förskola för utvecklingens skull.

Det enda jag hittar som rör speciella behov är:

7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller  andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola.

Särskilt stöd: 9 § Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling ska ges det stöd  som deras speciella behov kräver.

14 § När vårdnadshavare har anmält önskemål om förskola med offentlig huvudman ska kommunen erbjuda barnet förskola inom fyra månader. Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl har behov av särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola ska skyndsamt erbjudas förskola.

Jag hittar ingenting om att man har rätt till avgiftsfritt. Någon som vet vad som gäller?  

Detaljerna är helheten
  • alima

När min äldsta började förskolan var det ju för att vi skulle arbeta. När hon var 3½ (2 år sen) och lillasyster skulle börja på dagis också blev hon inskriven som barn i behov av extra stöd. Detta eftersom jag jobbar oregelbundet och är ledig ganska mycket och det då ansågs att hon behövde regelbundenheten. Tror inte hon fick 15 h gratis eftersom hon ändå var över 3 och därmed redan hade rätt till allmän förskola som är ju är avgiftsfritt 15 h. Och sen sänktes förskoleavgiften till det lägsta. 
    Det som gjordes av förskolan var en bedömning av specialpedagog och sen egentligen skulle det ha gjorts ytterligare bedömning av en specialpedagog från kommunens resursteam. Jag fick även hem ett brev om att min dotter nu beviljats plats enligt den paragrafen. 

Min yngsta kommer nu också troligtvis få gå mera regelbundet på förskolan, men det har bara pratats lite löst om det, så jag vet inte riktigt om den paragrafen kommer in där också.

• alima

Jo, det står i skollagen att om barnet fått plats enligt paragraf 7 får förskolan bara ta ut avgift om det överstiger 15 timmar.

• alima

"Avgifter

16 §En kommun får ta ut avgift för plats i förskola som den anordnar. Avgifterna ska vara skäliga.

Från och med höstterminen det år barnet fyller tre år får avgiften avse bara den del av verksamheten som överstiger 525 timmar om året.

För barn som erbjudits förskola enligt 7 § får avgiften avse bara den del av verksamheten som överstiger 15 timmar i veckan."

Citat från skollagen (har fetat en del av texten)

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/

• Paisley
    alima skrev 2012-12-18 21:38:04 följande:
    "Avgifter

16 §En kommun får ta ut avgift för plats i förskola som den anordnar. Avgifterna ska vara skäliga.

Från och med höstterminen det år barnet fyller tre år får avgiften avse bara den del av verksamheten som överstiger 525 timmar om året.

För barn som erbjudits förskola enligt 7 § får avgiften avse bara den del av verksamheten som överstiger 15 timmar i veckan."

Citat från skollagen (har fetat en del av texten)

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Sven.../

DÄR var det ja! Tack.
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Gratis förskola??