Jag puffar upp den här jättegamla tråden! Har något i lagen ändrats? Jag hittar ingen paragraf när jag letar i den nya skollagen om avgiftsfri förskola för barn med funktionsnedsättning.
Jag har ett barn som verkligen behöver börja och vi har diagnos och ett intyg av läkare att han behöver gå i förskola för utvecklingens skull.
Det enda jag hittar som rör speciella behov är:
7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola.
Särskilt stöd: 9 § Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling ska ges det stöd som deras speciella behov kräver.
14 § När vårdnadshavare har anmält önskemål om förskola med offentlig huvudman ska kommunen erbjuda barnet förskola inom fyra månader. Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl har behov av särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola ska skyndsamt erbjudas förskola.
Jag hittar ingenting om att man har rätt till avgiftsfritt. Någon som vet vad som gäller?