• fjärilita

nekad snitt, vad nu???

Hej!
    Jag har stark förlossningsrädsla men har ändå blivit nekad snitt! Hur går jag vidare med detta??? snälllllaa hjälp!!!! De sa att de endast gör planerade snitt om det finns medicinska grunder för det.Jag kan absolut inte tänka mig föda vaginalt!!
    ps. är i v 30!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-30 13:17
    Vill uppdatera om att jag har fått snitt! tack alla som stöttat mig! Krammmm

• Svar på tråden nekad snitt, vad nu???
  • Flicka88
    AdoXa skrev 2009-07-28 22:13:22 följande:
    Men då är du emot att använda smärtlindring under en vaginal förlossning också alltså? Epidural innebär ju t.ex. också en smått förhöjd risk för komplikationer under förlossningen, då bör man inte få använda det heller alltså? Det finns mycket i livet som gör ont som vi har kommit på knep för att göra mer behagligt. Varför ska just förlossningar fortsätta göra ont om det inte behövs? Nu är jag själv av den inställningen att jag tror att en vaginal förlossning är bäst för både mor och barn, men just argumentet att "en förlossning gör ont och den SKA göra ont" andas lite medeltidens kvinnohatande präster tycker jag. ^^
    Nej det är jag inte. Men jag kommer själv undvika smärtlindring så långt det går, ska försöka att klara mig med enbart lustgas. Det går inte att jämföra epidural med ett ks. Det är inte fel att minska smärtan, men att göra ett ks enbart för att man inte vill vara med om smärtan som uppstår när man föder barn tycker inte jag är en anledning till att få beviljat ks.
  • AdoXa

Fast det tror jag inte att någon gör, ett kejsarsnitt för att man inte vill känna smärta? Man har ju i regel ondare efter ett snitt än en vaginal förlossning, och under längre tid efteråt, vad jag har förstått... I den här tråden handlade det istället om en rädsla och ångest inför att föda vaginalt "i allmänhet" och inte just rädsla för smärta. Det är inte samma sak. Man kan ha ångest och vara rädd för andra saker än smärta vid en förlossning, exempelvis att tappa kontrollen. Detta är ju "ogrundade rädslor" som kan jämföras med en fobi men som fortfarande måste tas på allvar.

• Diva
    Flicka88 skrev 2009-07-28 21:57:41 följande:
    Men VAD är man rädd för?! Det GÖR ont att föda barn, så är det bara. Tänk om alla skulle begära att få snitt bara för att slippa smärtan? Då skulle hela systemet rasa och dom som verkligen behöver snittas (akutsnitt eller planerat snitt pga för trångt bäcken tex) skulle ju inte få plats. Nej jag tycker det är löjligt. Väljer man att skaffa barn så får man stå ut med att det gör ont. Det är min personliga åsikt. Och jo, det innebär en MYCKET större risk att snittas. Det är en väldigt komplicerad bukoperation.
    Jag är rädd för att min stressnivå kommer bli så hög (då jag har sjukhusskräck sen mycket komplicerade brännskador som barn, inte rädd för smärta) att min stressnivå kommer leda till en högriskförlossning. Något läkarna där jag ska förlösas håller med om. Adrenalin, oavsett varför det triggas, leder till större risker under en vaginal förlossning.
    Det finns en mängd orsaker till att folk är förlossningsrädda; dåliga erfarenheter av sjukhusvård (t ex jag), rädd för att något ska gå fel, rädd för okontrollerad smärta, tidigare övergrepp som gör att man inte vill ha massa människor grävandes i ens underliv, rädd för allvarliga komplikationer på en själv, komplikationer på bebisen, CP-skador och andra allvarliga förlossningkomplikationer osv.
    Och sluta vara så korkad och utgå ifrån att folk inte fattar att snittet också gör ont.
    Och sluta påstå att det är MYCKET större risker med planerat - märk väl PLANERAT - snitt än vaginal förlossningar. Och nej, du kan inte räkna bort alla de vaginala förlossningar som slutar i akut snitt då dessa de facto är misslyckade vaginala förlossningar.
  • Flicka88
    Diva skrev 2009-07-29 12:50:28 följande:
    Jag är rädd för att min stressnivå kommer bli så hög (då jag har sjukhusskräck sen mycket komplicerade brännskador som barn, inte rädd för smärta) att min stressnivå kommer leda till en högriskförlossning. Något läkarna där jag ska förlösas håller med om. Adrenalin, oavsett varför det triggas, leder till större risker under en vaginal förlossning. Det finns en mängd orsaker till att folk är förlossningsrädda; dåliga erfarenheter av sjukhusvård (t ex jag), rädd för att något ska gå fel, rädd för okontrollerad smärta, tidigare övergrepp som gör att man inte vill ha massa människor grävandes i ens underliv, rädd för allvarliga komplikationer på en själv, komplikationer på bebisen, CP-skador och andra allvarliga förlossningkomplikationer osv. Och sluta vara så korkad och utgå ifrån att folk inte fattar att snittet också gör ont. Och sluta påstå att det är MYCKET större risker med planerat - märk väl PLANERAT - snitt än vaginal förlossningar. Och nej, du kan inte räkna bort alla de vaginala förlossningar som slutar i akut snitt då dessa de facto är misslyckade vaginala förlossningar.
    För det första ska du sluta kalla mig korkad, bara onödigt och dessutom har jag aldrig påstått att folk inte förstår att ett snitt också medför smärta. Inte för att den smärtan kan jämföras med förlossningssmärta men ändå. För det andra så JO ett snitt innebär alltid en större risk eftersom att det är en KOMPLICERAD BUKOPERATION! Såklart kan det vara säkrare om barnet ligger i tex säte eller om mamman har för litet bäcken, men jag anser att det inte ska vara något alternativ om det inte finns en riktigt bra orsak till det. Stress och sånt kan man jobba med under graviditeten, finns psykologer, dulor och allt vad det är som kan hjälpa. Jag har rätt till mina åsikter, sen får du och alla andra säga vad ni vill. Men du kallar inte mig för korkad!
  • blivande fsk lärare

har du fött barn själv?? Flicka88 alltså??

• Flicka88

blivande fsk lärare skrev 2009-07-30 07:43:11 följande:

har du fött barn själv?? Flicka88 alltså??
    Jag har bf imorron, så nej inte än. Hurså? Tycker du inte att jag ska uttala mig innan jag varit med om det själv?
  • Honey Boo

Vill bara inflika att planerade snitt, görs nästintill alltid i spinalbedövning. Enstaka fall så söver man, men eftersom jag jobbar på operation på KK så är snitt vardagsmat för mig Och, om en spinal har tagit bra, som den nästan alltid gör, så KÄNNS det inte ont ALLS att snittas! De som snittas upplever att "någon" tycker på dom, att det känns som om någon sitter på magen ( i det skedet då BM pressar ut barnet och obstretiken drar) men det gör INTE ont alls. Pust, stånk, press, så visst, det är inte lönt att komma sminkad och piffad, för det är ju bökigt. Dessutom tycker många det är jobbigt att ligga på rygg när de är stora som hur.

MEN, vid en vanlig förlossning så lägger man ju inte epidural/spinal/kvaddlar osv. förrän mamman BÖRJAR få så ont att hon BEHÖVER DET! Alltså, du "hinner" oftast inte få ont om du gör ett planerat snitt, men vid en vagnial förlossning så har du ju smärtan ett tag innan man lindrar den.

Att kejsarsnittas elektivt (planerat) medför lika stor/liten risk som vid andra operationer, dvs. infektioner osv. i efterförloppet. Är det ett akut snitt däremot, så säger man att risken för infektioner är betydligt högre. Därför ger vi rutinmässigt intravenös antibiotika till aktua kejsarsnitt men ALDRIG till planerade, det finns ingen anledning. Att ge antibiotika "om" ett planerat kejsarsnitt skulle bli infekterat, då skulle man ju ge antibiotika för OM någon gravid får en urinvägsinfektion under graviditeten. Och varför gör man inte det då? Nej, vinsten är så ofantligt liten jämtemot risken att någon drabbas.

Summa summarum: Om man upplever att man av en eller annan anledning vill kejsarsnittas, allt från att man har traumatiska minnen, rädsla för smärta/kontroll/osv eller av estetiska skäl, så ska man säga dessa. Sen är det upp till obstretiskern att gallra ut de som har fått en fix idé och de som vill det. Vi har möjligheten att kejsarsnitta unde oerhört kontrollerade former i Sverige, varför inte låta folk använda sig av metoden då? Om man mår bättre mentalt?

Jag har inte fött barn (än!) men är gravid. Jag har som ambition att föda vanligt. Det är jag inställd på, mitt mål. Likaväl som det är mina åksikter så får andra ha sina. Sina visioner och tankar. Men jag tycker absolut inte att man är "feg", "tramsig" eller liknande om man har en önskan om kejsarsnitt. Inte förrän man gjort båda två kan man uttala sig om vilket man förespråkar. Och det är ju bara att inse att det finns fördelar med både och.

Fjärlita: Lycka till i massor när det är dags för er! Hoppas ni får det bra och att det blir en bra stund! Vill du berätta vilket sjukhus du ska snittas på?

• Flicka88

Jag har rätt till en åsikt och så är det. Så får du ts bli hur förbannad du vill. Kanske sticker det i ögonen för att jag inte håller med, vad vet jag. Visst får folk föda som dom vill, men JAG tycker det är löjligt att skylla på att man är rädd och pga det vill ha snitt. Speciellt nu när det är så ont om pengar överallt inom vården. Man behöver inte vara otrevlig för att man har olika åsikter, men så är det tydligen i denna tråd.

• Honey Boo
    Flicka88 skrev 2009-07-30 15:57:07 följande:
    Jag har rätt till en åsikt och så är det. Så får du ts bli hur förbannad du vill. Kanske sticker det i ögonen för att jag inte håller med, vad vet jag. Visst får folk föda som dom vill, men JAG tycker det är löjligt att skylla på att man är rädd och pga det vill ha snitt. Speciellt nu när det är så ont om pengar överallt inom vården. Man behöver inte vara otrevlig för att man har olika åsikter, men så är det tydligen i denna tråd.
    Hm, då hoppas jag du tänker på det när du ska ha epidural, för ett sådant set, Carbocainet som ska vara i och narkosläkarens timlön när han/hon ska lämna operation och lägga epiduraler gå på ett antal 1000 kronor...En aortagraft vid en bukoperation går loss på ett par hundra tusen...så ett snitt är inte dyrare än någon som går och segar på förlossningen och öppnar sig långsamt. Ett vårddygn på en intensivvårdsavdelning går på ca 20 000:-/dygn.

Så besparingskravet känns som ett oerhört futtigt argument. Men det är min åsikt, och det fick man ju ha egna, även i den här tråden! Jag tycker man ska göra som man vill, det som känns bäst! Snitt eller ej! Men att vi har så många val som vi har i landet ska vi tacka för, och för och nackdelar med Sverige, men generös sjukvård finns det, så gör det som känns bäst tror jag abolsut på! Så välj, gör som ni känner bäst och hoppas att det blir så bra som alla har tänkt sig!
  • Sjöutsikt

Honey Boo skrev 2009-07-30 16:03:35 följande:

Hm, då hoppas jag du tänker på det när du ska ha epidural, för ett sådant set, Carbocainet som ska vara i och narkosläkarens timlön när han/hon ska lämna operation och lägga epiduraler gå på ett antal 1000 kronor...En aortagraft vid en bukoperation går loss på ett par hundra tusen...så ett snitt är inte dyrare än någon som går och segar på förlossningen och öppnar sig långsamt. Ett vårddygn på en intensivvårdsavdelning går på ca 20 000:-/dygn.Så besparingskravet känns som ett oerhört futtigt argument. Men det är min åsikt, och det fick man ju ha egna, även i den här tråden! Jag tycker man ska göra som man vill, det som känns bäst! Snitt eller ej! Men att vi har så många val som vi har i landet ska vi tacka för, och för och nackdelar med Sverige, men generös sjukvård finns det, så gör det som känns bäst tror jag abolsut på! Så välj, gör som ni känner bäst och hoppas att det blir så bra som alla har tänkt sig!
    Har bara läst delar av denna tråd. Men vill bara säga att du skriver mycket bra inlägg Honey Boo. Jag håller verkligen med dig! Lycka till TS!
  • blivande fsk lärare

flicka 88, efter som du har dina åsikter så får väl jag ha mina, och min åsikt är av de att har man inte fött barn så kan man inte säga huruvida det gör ont eller ej...
    eller om man ska ha rätt till snitt eller inte...
    men det är bara mina åsikter..

• fjärilita
    Det är som sagt inte värt att svara på dumma kommentarer, jag har bättre saker för mig.
  • Novia
    Och jag tycker det är rätt löjligt att yttra sig om en rädsla som man inte alls själv är insatt i? Tänk om du blir förlossningsrädd EFTER din förlossning? Bit dig i tungan en liten stund är du snäll.

Sen undrar jag bara vad du vill åstadkomma med att skriva i en sån här tråd där TS vill ha hjälp och stöd? Starta en egen tråd om dina åsikter istället för att skriva så nedsättande om förlossningsrädsla när TS inte ber om debattåsikter utan vill ha stöd och hjälp för att få igenom ett snitt.
  • fjärilita
    Novia skrev 2009-07-30 22:18:45 följande:
    Och jag tycker det är rätt löjligt att yttra sig om en rädsla som man inte alls själv är insatt i? Tänk om du blir förlossningsrädd EFTER din förlossning? Bit dig i tungan en liten stund är du snäll. Sen undrar jag bara vad du vill åstadkomma med att skriva i en sån här tråd där TS vill ha hjälp och stöd? Starta en egen tråd om dina åsikter istället för att skriva så nedsättande om förlossningsrädsla när TS inte ber om debattåsikter utan vill ha stöd och hjälp för att få igenom ett snitt.
    TACK SÅ MYCKET! Tänkte faktiskt på samma sak, har hon problem med snitt eller ngt annat och hon vill skriva skit får hon starta en egen tråd .
  • Novia
    fjärilita skrev 2009-07-30 22:30:31 följande:
    TACK SÅ MYCKET! Tänkte faktiskt på samma sak, har hon problem med snitt eller ngt annat och hon vill skriva skit får hon starta en egen tråd .
    Exakt, men endel roar sig med att hoppa in i trådar och skriva helt irrelavanta saker. Skönt att höra att du får ditt snitt föresten!

Jag lever i valet och kvalet hur jag ska göra, har som tur är låång tid kvar...
  • fjärilita
    Novia skrev 2009-07-31 16:58:20 följande:
    Exakt, men endel roar sig med att hoppa in i trådar och skriva helt irrelavanta saker. Skönt att höra att du får ditt snitt föresten! Jag lever i valet och kvalet hur jag ska göra, har som tur är låång tid kvar...
    ja, det känns så härligt!! E bara lite nervös att hon ska komma innan snitt dagen. Men det är väl inte så vanligt? Jag bor ju inte nära sjukhuset.
  • ceciliaL

Åhh så skönt att höra att du blev beviljad snitt tillslut!!!
    Jag hade en svår förlossning med min flicka för ganska precis ett år sedan, o det enda som gör att vi inte vågar skaffa ett syskon till henne är att jag är rädd att behöva gå igenom helvetet en gång till. Kan man bli beviljad snitt innan man ens är gravid???? För annars kommer jag nog aldrig våga bli det igen.

• Diva
    ceciliaL skrev 2009-08-02 20:51:09 följande:
    Åhh så skönt att höra att du blev beviljad snitt tillslut!!! Jag hade en svår förlossning med min flicka för ganska precis ett år sedan, o det enda som gör att vi inte vågar skaffa ett syskon till henne är att jag är rädd att behöva gå igenom helvetet en gång till. Kan man bli beviljad snitt innan man ens är gravid???? För annars kommer jag nog aldrig våga bli det igen.
    Ja, det kan du absolut! Kontakta din BM.
Svar på tråden nekad snitt, vad nu???