Flicka88 skrev 2009-07-28 21:57:41 följande:
Men VAD är man rädd för?! Det GÖR ont att föda barn, så är det bara. Tänk om alla skulle begära att få snitt bara för att slippa smärtan? Då skulle hela systemet rasa och dom som verkligen behöver snittas (akutsnitt eller planerat snitt pga för trångt bäcken tex) skulle ju inte få plats. Nej jag tycker det är löjligt. Väljer man att skaffa barn så får man stå ut med att det gör ont. Det är min personliga åsikt. Och jo, det innebär en MYCKET större risk att snittas. Det är en väldigt komplicerad bukoperation.
Jag är rädd för att min stressnivå kommer bli så hög (då jag har sjukhusskräck sen mycket komplicerade brännskador som barn, inte rädd för smärta) att min stressnivå kommer leda till en högriskförlossning. Något läkarna där jag ska förlösas håller med om. Adrenalin, oavsett varför det triggas, leder till större risker under en vaginal förlossning.
Det finns en mängd orsaker till att folk är förlossningsrädda; dåliga erfarenheter av sjukhusvård (t ex jag), rädd för att något ska gå fel, rädd för okontrollerad smärta, tidigare övergrepp som gör att man inte vill ha massa människor grävandes i ens underliv, rädd för allvarliga komplikationer på en själv, komplikationer på bebisen, CP-skador och andra allvarliga förlossningkomplikationer osv.
Och sluta vara så korkad och utgå ifrån att folk inte fattar att snittet också gör ont.
Och sluta påstå att det är MYCKET större risker med planerat - märk väl PLANERAT - snitt än vaginal förlossningar. Och nej, du kan inte räkna bort alla de vaginala förlossningar som slutar i akut snitt då dessa de facto är misslyckade vaginala förlossningar.