• Läängtan

    Flicka eller pojke?

    Hej på er!
    Det finns en sak som jag inte kan sluta att "gå igång på". Jag antar att det är en bagatell... Jag är öppen med att jag och min man väntar barn genom adoption. Längtat har vi gjort i en evighet...Jag svarar på frågor av alla slag. Står ut med alla andras irritation över väntetider och papperssamlade. Svarar att det kommer att ta tid och att det är bara att gilla läget.

    Jag trodde tidigare att frågan som var vanligast skulle kunna vara. Vilket land kommer ni adoptera ifrån? vilken ålder? Hur reser man? Var det ett svårt beslut? Men det allra vanligast frågan (enl min erfarenhet)är:

    Får man välja om det är en flicka eller pojke?

    Jag känner mig lite förlägen över att jag blir arg för frågan är säkert helt oskyldig men jag vill bara skrika - det spelar väl för tusan ingen roll vad barnet har för kön.

    Är det ngn annan som får samma fråga som kan hjälpa mig att förstå min reaktion..? Anar att frustrationen över att veta så lite om barnet rinner över..

  • Svar på tråden Flicka eller pojke?
  • Gnista

    allfrida: Men denna tråd är ju inte för gravida, utan för att lufta sina tankar och funderar inför vad folk kommenterar och inte kommenterar (på gott och ont) när man ska adoptera.

  • mammamys06
    Gnista skrev 2009-07-11 21:21:29 följande:
    allfrida: Men denna tråd är ju inte för gravida, utan för att lufta sina tankar och funderar inför vad folk kommenterar och inte kommenterar (på gott och ont) när man ska adoptera.
    Nej, denna tråd är inte för gravida men jag är adoptivmamma och är gravid och  Cengelen vet att jag är gravid och därför kändes det lite "dumt" att skriva så som svar på mitt inlägg fast jag tar inte illa vid mig egentligen eftersom Cengelen är min vän och vi träffades förra veckan och hon frågade mycket om min graviditetet och gratulerade mig massor så så försiktig som hon uttrycker i sitt inlägg är hon inte i alla fall inte när det gäller mig
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • mammamys06

    Fel av mig, förlåt cengelen, du svarade inte på mitt inlägg eller du citerade inte det men jag tog till mig det du skrev ändå men det är helt ok


    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • Biene

    Ber om ursäkt om jag sårat någon. Svarade egentligen på inlägget från Camarogirl där hon skriver att en del personer borde fråga mera. Jag ville bara säga att alla personer kan ha sina anledningar också till att inte fråga och kommentera.

    Som redan flera sagt här ovan så var detta inte något bra exempel. Ber om ursäkt igen.

  • mammamys06
    Biene skrev 2009-07-12 19:12:07 följande:
    Ber om ursäkt om jag sårat någon. Svarade egentligen på inlägget från Camarogirl där hon skriver att en del personer borde fråga mera. Jag ville bara säga att alla personer kan ha sina anledningar också till att inte fråga och kommentera.Som redan flera sagt här ovan så var detta inte något bra exempel. Ber om ursäkt igen.
    Det är lugnt!
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • Kalinka
    mimpen skrev 2009-07-06 11:06:31 följande:
    Den frågan tycker jag inte är så skum? När folk frågar om man får välja kön vid adoption antar jag att det är okunskap. Förr har man ju faktiskt fått göra det, och för inte alls länge sen fick man i alla fall lite inofficiellt önska kön från i alla fall ett par länder (precis som Ethi skriver). Vi väntar biologiskt barn nu och råkar veta att det är en pojke. Jag måste tillstå att folk blir VÄLDIGT entusiastiska över detta faktum, eftersom vi har två döttrar (adopterade) sedan förut. Och de verkar tro att vi är liksom EXTRA glada över att det ska bli en pojke nästa gång. (Däremot har jag inte upplevt att de är extra entusiastiska över att det är ett biobarn, tack och lov, för då skulle jag nog smälla till dem *fniss*)
    Här kommer ett sent svar. Jag har varit bortrest.

    Andra tycker kanske inte att den frågan är så skum, men jag är liksom lite "privat" av mig när det gäller graviditet och barnet den första tiden. Jag gillar inte när folk vill klappa på magen, det får egentligen bara maken och när barnet är fött så vill jag ha det i bärsjal konstant hos mig eller maken den första tiden. Jag är inte alls så förtjust i sk "avlastning" de 2-3 första månaderna i alla fall.

    OCH jag tycker att det är en privat fråga om man vet könet. OM vi hade tagit reda på det skulle jag inte vilja tala om det för några andra.

    Jag kanske är onödigt känslig, men alla är vi olika och är känsliga för olika saker. Oavsett om vi har adopterade eller egengjorda barn.
  • mimpen
    Kalinka skrev 2009-07-15 21:43:11 följande:
    Här kommer ett sent svar. Jag har varit bortrest. Andra tycker kanske inte att den frågan är så skum, men jag är liksom lite "privat" av mig när det gäller graviditet och barnet den första tiden. Jag gillar inte när folk vill klappa på magen, det får egentligen bara maken och när barnet är fött så vill jag ha det i bärsjal konstant hos mig eller maken den första tiden. Jag är inte alls så förtjust i sk "avlastning" de 2-3 första månaderna i alla fall. OCH jag tycker att det är en privat fråga om man vet könet. OM vi hade tagit reda på det skulle jag inte vilja tala om det för några andra. Jag kanske är onödigt känslig, men alla är vi olika och är känsliga för olika saker. Oavsett om vi har adopterade eller egengjorda barn.
    Det där med avlastning och "utlåning" av nyfödingar - där håller jag med dig. Men jag är inte så privat av mig om annat, så här är det ingen hemlighet att det är en lillebror. Men det är klart man är olika!
  • mammamys06
    mimpen skrev 2009-07-15 22:13:16 följande:
    Det där med avlastning och "utlåning" av nyfödingar - där håller jag med dig. Men jag är inte så privat av mig om annat, så här är det ingen hemlighet att det är en lillebror. Men det är klart man är olika!
    Känner som du
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • Emeli
    Kalinka skrev 2009-07-15 21:43:11 följande:
    Här kommer ett sent svar. Jag har varit bortrest.Andra tycker kanske inte att den frågan är så skum, men jag är liksom lite "privat" av mig när det gäller graviditet och barnet den första tiden. Jag gillar inte när folk vill klappa på magen, det får egentligen bara maken och när barnet är fött så vill jag ha det i bärsjal konstant hos mig eller maken den första tiden. Jag är inte alls så förtjust i sk "avlastning" de 2-3 första månaderna i alla fall.OCH jag tycker att det är en privat fråga om man vet könet. OM vi hade tagit reda på det skulle jag inte vilja tala om det för några andra.Jag kanske är onödigt känslig, men alla är vi olika och är känsliga för olika saker. Oavsett om vi har adopterade eller egengjorda barn.
    Jag resonerar som du. Håller hårt på min integritet.

    Mammamys, det ser ut som om du bär ditt barn väldigt högt. Det gjorde jag också, och jag fick en son. Bara så du vet ... och jag var ganska övertygad om att det skulle bli en pojke (vi hade valt att inte ta reda på könet i förväg, ville det skulle bli en överraskning). Lycka till! Son eller dotter spelar ingen roll, det blir bra vilket som.
  • mammamys06
    Emeli skrev 2009-07-16 00:28:06 följande:
    Jag resonerar som du. Håller hårt på min integritet. Mammamys, det ser ut som om du bär ditt barn väldigt högt. Det gjorde jag också, och jag fick en son. Bara så du vet ... och jag var ganska övertygad om att det skulle bli en pojke (vi hade valt att inte ta reda på könet i förväg, ville det skulle bli en överraskning). Lycka till! Son eller dotter spelar ingen roll, det blir bra vilket som.
    *fnissar* ALLA tycker det ser ut som jag väntar en flicka, men jag tror på en pojke bara för att alla (ja, utom du då) tror på en tjej. För oss spelar det absolut ingen roll. Vi har tjejnamn klart men inte överens om pojknamn. Tur att halva graviditeten är kvar så vi kan komma fram till ett pojknamn Tack för lyckoönskningarna, det enda som betyder något är att det kommer gå vägen och att det blir ett syskon, kön är mindre intressant.
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • Ethi

    mammamys, ALLA trodde att vi skulle få en flicka andra gången med, bara för att vi hade en pojke sen innan. De trodde det så till den grad att när vi ringde runt och glädjestrålande berättade att vi fått en son och lillebror så blev typ hälften tysta och sa typ: "Eh... Skulle inte ni få en flicka??" Hur trist som helst

    Man kan INTE se på magformen eller någon annan form eller illamående eller mående överhuvudtaget vilket kön man väntar. Det är en myt att man skulle kunna göra det. Myten (iaf en av dem) säger väl annars att har man putmage rakt ut och man inte ser bakifrån att man är gravid, så är det en pojke. Bär man runt om så är det en flicka. Jag antar att det stämmer i ca 50% av gångerna

  • mammamys06
    Ethi skrev 2009-07-16 16:48:58 följande:
    mammamys, ALLA trodde att vi skulle få en flicka andra gången med, bara för att vi hade en pojke sen innan. De trodde det så till den grad att när vi ringde runt och glädjestrålande berättade att vi fått en son och lillebror så blev typ hälften tysta och sa typ: "Eh... Skulle inte ni få en flicka??" Hur trist som helst Man kan INTE se på magformen eller någon annan form eller illamående eller mående överhuvudtaget vilket kön man väntar. Det är en myt att man skulle kunna göra det. Myten (iaf en av dem) säger väl annars att har man putmage rakt ut och man inte ser bakifrån att man är gravid, så är det en pojke. Bär man runt om så är det en flicka. Jag antar att det stämmer i ca 50% av gångerna
    Är fullt medveten om myterna även kring graviditeter, inte bara i adoptionsprocessen som är full av myter. Jag tror ingenting på något om varken magform, samlagsställningar, kost eller annat som indikerar på vilket kön barnet har, jag tycker det bara är roligt att andra lägger vikt vid det, inget annat. Det är trist när alla tror att det ska bli ett visst kön och UTGÅR ifrån att nämen jaha blev det en pojke till, så trist Jag vet hur det är, alla tror och HOPPAS på att det ska bli en flicka, varför det liksom? jag har aldrig drömt eller önskat att vi ska få en flicka det är andra som vill att jag ska ha det Jag vill ha ett barn, inte ett kön
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Ethi

    Ja, huvudsaken att det inte blir en tapir!



    Tufft med bf julafton, det hade mamma på en av mina småbrorsor med... Fast han kom inte då utan senare, men gissa vad vi var nervösa! *fniss*

  • mammamys06
    Ethi skrev 2009-07-16 17:36:35 följande:
    Ja, huvudsaken att det inte blir en tapir! Tufft med bf julafton, det hade mamma på en av mina småbrorsor med... Fast han kom inte då utan senare, men gissa vad vi var nervösa! *fniss*
    Hahaha, ja, maken säger att jag får pressa ut ungen mellan Kalle och Carl Bertil Jonsson, hahaha...går antagligen över också, eller inte, vi får se. Nej, en tapir vore jag glad om jag slapp!
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
Svar på tråden Flicka eller pojke?