• Smilla75

    Hur lång tid från medgivande till barnbesked? Vilket land går snabbast?

    Våra vänner väntas bli godkända för adoption vilken dag som helst. Då mannen är 42 år gammal kan medgivandet inte förlängas utan det gäller att erbjudas ett barn snarast.

    Kan de ställa sig i kö till adoptionsland så fort de fått medgivandet?

    Går det bara att söka ett enda land?

    Hur lång kan man beräkna genomsnittstiden från ansökan till barnbesked?

    Vilket land skulle vara att rekommendera för paret? De är 42 och 39 år, vill ha ett relativt litet och friskt barn så fort som möjligt.

  • Svar på tråden Hur lång tid från medgivande till barnbesked? Vilket land går snabbast?
  • Kalinka

    Men alltså, har de inte ställt sig i kö hos någon organisation ÄN? Eller missuppfattar jag nu?

  • Kalinka

    Vad jag förstår är det väl så att de skickar in en kopia på medgivandet till sina organisationer, och sen talar organisationen om vilka länder de är aktuella för. Man kan stå i kö för alla länder man passar in på, tills man skickar papper till ett land. Man kan bara skicka papper till ett land.

  • Kalinka
    Smilla75 skrev 2009-07-03 15:21:28 följande:
    Det verkar som om Korea är det bästa för dem, många barn och det går tydligen rätt fort.
    Det som är "negativt" med Korea är att de har stränga krav.
  • Smilla75

    Jag har bara sett att ingen av makarna bör ha fyllt 44 år när ansökan skickas till Sydkorea. Åldersskillnad mellan makarna får vara högst 7 år. Minst 3 års äktenskap krävs. (Sambotid räknas inte.) Båda ska ha minst 11-årig skolutbildning. Flera barn, biologiska och adopterade, tidigare i familjen accepteras. SWS har krav på att de blivande adoptivföräldrarna är friska. Kraftig övervikt accepteras heller inte. SWS går på den sökandes "body mass index" BMI. Det uppfyller de i alla fall.

    Står de flesta i kö till alla adoptionsbyråer? Kan man på så sätt välja flera olika länder, t.ex göra ett strategiskt val som madagaskar hos en och Sydkorea hos en?

  • Namaste72
    Smilla75 skrev 2009-07-03 15:38:47 följande:
     Står de flesta i kö till alla adoptionsbyråer? Kan man på så sätt välja flera olika länder, t.ex göra ett strategiskt val som madagaskar hos en och Sydkorea hos en?
     När du skickar in den färdiga utredningen hamnar du i de sk Sverigeköerna och där kan du stå i hur många länders köer som helst. Sen, när du kommer fram i en landkö, så står du BARA i den kön eftersom du skickar din akt till det landet. Du kan alltså INTE skicka akten till flera länder via olika organisationer eftersom allt sänds i original.
    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Namaste72

    Sen är det nog enklast för dina vänner att låta organisationerna hjälpa till att välja land. De flesta länder har mycket mer omfattande krav än de som presenteras på hemsidorna, och handläggarna har full koll

    Hoppas det går bra för dina vänner!


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Vimsa2

    Om de varit gifta i 2 år så tror jag att 48 timmarslistan i Kina går snabbast. Har sett föräldrar som fått barn 1 vecka efter att medgivandet kommit till landet (skickas med en gång när adoptionsföreningen får det) och sedan är det ca 6 mån att vänta innan man får åka och hämta sin lilla prinsessa/prins. 48 timmars listan är för barn med sn (särskilda behov) men alla är låångt ifrån jättesjuka, skulle säga att 80 % av dem på listan har lätta sn som inte innebär något större problem.

  • MammaSusan81

    För Kenya är det ingen väntan på att skicka papperen, väntan på BB är 2-4 mån beroende på vilken organisation de är medlemmar i. Kort väntan till man får resa till barnet Men det är en vistelsetid ist på 7-10 mån. Underbart tillfälle att lära känna sitt barns ursprungsland & komma en bra bit påväg med anknytningen i lugn & ro.

  • MammaSusan81
    Smilla75 skrev 2009-07-06 20:01:08 följande:
    Söt dotter du har! Nej Kenya fungerar inte då de inte kan vara borta så länge.
    Tack! Ok ja det är ett pussel när det blir en så lång resa
    ♥ Astrid-06 ♥ Väntar 2,an BB inom 9v!
  • swisch

    Hej

    Om dina vänner har genomgått en utredning och står i kö hos organisationerna så vet de säkert själva var de passar. Fråga dem. Det beror mycket på hur länge de har stått i kö hos sina adoptionsorganisationer innan de fått sitt medgivande. Om de redan har ett par år är ju situationen lite annorlunda än om de är nya.

    48 h listan eller Kenya är väl annars snabbast. Om man ska välja mellan att inte bli förälder eller att vara bortrest 7 månader vid ett tillfälle i sitt liv................... Man ska ju ändå vara föräldraldig.

  • mammamys06

    Ja, 48-timmarslistan som många svarat redan! De bör ju vara öppna för SN (barn med särskilda behov) då det är deras enda chans i alla fall i Kina. Hade jag varit i deras situation hade jag utan tvekan försökt med 48-timmarslistan i Kina.


    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Gnista

    Korea torde helt klart vara det snabbaste alternativet, OM det har samlat på sig kötid (ca 3 år tror jag) häri Sverige fram tills nu. Därifrån kommer det små (oftast under året) och friska barn. Det är bara några månader till BB och sedan ytterligare några månader till RB.

    Jag tycker 48-timmarslistan är ett fantastiskt alternativ men då ska man ju också vara beredd och villig at ta emot ett barn med någon form av sn, och det låter inte riktigt som TS vänner är där (än).

  • bebis ja tack

    Vi har fått barn från Nigeria. Vi var hemma igen med vår dotter innan det ens gått ett år efter medgivandet. Vi hade stått i kö i ungefär ett år hos organisationen innan vi kom fram i Nigeriakön och jag tror att det är lite längre köer dit nu, men det borde nog ändå vara relativt korta om man jämför med många andra. Väntan på BB är 2-8 månader och man behöver vara i landet ungefär 1-2 månader. Så det är mitt tips! Sen är ju barnen därifrån världens sötaste också, rent objektivt alltså ;)

  • bebis ja tack

    Vill också tillägga att min man var 47 år när vi hämtade vår 6-månadersbebis. Jag var 35 och de gick enbart på min ålder. Vi hade bara varit gifta i drygt ett år men sambos sedan länge så de brydde sig inte om att vi inte levde upp till kraven på äktenskapslängd heller.

  • Poodle

    Taiwan och CSS, kan gå snabbt om de matchar kraven. Jag tror att kraven var ganska tuffa. Jag har goda vänner som adopterat därifrån och det gick i alla fall snabbt. De fick skicka direkt utan väntan och fick BB snabbt och var hemma med barn inom ett år.

  • Emeli

    Det är inte så enkelt att svara på din fråga om vilket land som går snabast. Det beror på så mycket: hur länge dina vänner redan har stått anmälda som adoptionssökande hos en organisation, vilken organisation det är, hur länge de har varit gifta, om de är troende kristna eller inte osv. Det beror också på vad de själva kan tänka sig och klarar av.

    Korea är ett snabbt alternativ, men det är så lång väntelista att få skicka sin ansökan dit att man bör ha varit sökande hos adoptionscentrum i 2½-3 år. Men när papperen väl är skickade går det relativt fort. Barnen är vanligtvis under året och de får mycket bra vård i Korea.

    Taiwan kan vara ett alternativ för dem som har valt BV eller BFA som organisation.

    Kenya innebär inga köer i Sverige, BB och RB kommer snabbt men landet kräver att man stannar där minst 6-8 månader. Alla klarar inte det.

    Nigeria har gått fort under 2008 - 2009 men jag tror att de har fått kö nu.

    Kina, 48-timmarslistan. Gäller barn med särskilda behov.

    Vart och ett av dessa länder har sina krav på de sökande. Vissa passar in på alla länder, andra passar bara in på några få eller kanske bara på ett enda.

    Det finns ytterligare några länder som ta emot ansökan utan att man står på väntelista först: ICBF i Colombia, Thailand, Kina (vanlig ansökan, non-sn), Hong-Kong. I dessa länder måste man räkna med lång väntan på barnbesked. Hong-Kong är ett nytt land. Räkna med lång väntan och större och/eller sn-barn.

Svar på tråden Hur lång tid från medgivande till barnbesked? Vilket land går snabbast?