• Mammanseko

    Akvarifiskar och akvarier Del 1

    Gör ett nytt försök till att starta upp en akvarietråd här på fl!

    Det fanns en tidgare men den dog sakta ut när tråden flyttades till medlemsgrupper.

    Här är tanken att vi ska prata och disskutera allt som har med akvarie och akvariefisk att göra!

    Hoppas det finns flera akvarieintresserade!


  • Svar på tråden Akvarifiskar och akvarier Del 1
  • Emotional

    Pumsig:
    *Hehe* Ja, har man väl börjat så kan man inte sluta! Jag fick mitt första akvarium när jag var 10 år, det var av en granne som tack för att jag var barnvakt till hennes barn. Mamma brukar skämta och säga att det är grannens fel att jag "fastnade". När jag bodde hemma hade jag akvarium runt hela rummet, väggen syntes inte och så stod min säng inklämd i mitten. *ler brett åt tanken*. Det var som att sova i ett växthus eller en tropisk jungel. *hehe*. Det var också ett av kraven när jag och sambon skulle flytta ihop, att jag skulle ha ett rum bara till för akvariumen. :) Nu hyr jag ju en lokal istället, vi byggde om akvarierummet till ett kontor. Vill du se bilder på mina fiskar så har jag hemsida, iskristallens.se Det är inte bilder på alla fiskar jag har, men jag försöker så gott jag kan. De vill ju inte stå still precis! :P Om du köper ett nytt akvarium sedan, vad vill du ha för fiskar? Vad har du för tankar/planer? Det är roligt att prata med någon som också tycker det är roligt, sambon bara suckar åt mig när jag går igång. *hehe*. Det vore roligt om fler ville vara med och diskutera här också!

  • Pumsig

    åhh låter som ett ganska häftigt rum med säng å en massa akvarier:)

    jag skulle vilja ha diskusfiskar lite senare men dom kräver ju lite plats dom:) sen skulle det ju vara kul att få upp hobbyn på den nivån att man kanske kan ha det i uthuset å kunna taemot folk som vill titta men det e ju några år dit:) men drömma kan man ju hehehehe

  • Pumsig

    ja det ser vi fram emot och få veta vad du har för fiskar:) bara kul om fler vill vara med å disskutera ju!!!

  • Mammanseko

    Emotional: Här har jag också en make som suckar och dotter på 2 år är inte intresserad

    Har just nu ett kar på 180 liter med 2!! lekpar skalarer, köpte 5 stycken och fick två par. Otroligt!
    Har två ancistrusar, hon och hane men de verkar inte bry sig om varandra.
    En kopparbarb jag tagit från ett kar som skulle läggas ned, den är över 7!! år gammal! 2 kardinaltetror jag väntar på ska ge upp, en dalmatinermollyhane som tror att han är en platy (väntar på att han ska ge upp också) och 5 blå platy, de är riktigt vackra.

    I år startade vi upp en damm där det just nu går två större guldfiskar. Dessa ska få flytta in i ett 160 liters kar över vintern.

    Just nu har jag lite strul med mitt akvarie. Har behandlat mot både svamp och bakterier men det verkar inte bita på den bakteriella infektionen ancistrushonan har. Jag ska göra ett sista försök nu med små dagliga vattenbyten och se om det ger sig annars får jag nog ge upp och avliva den.
    Trist bara eftersom den fisken hängt med längst av de jag har nu.


  • Emotional

    IssaPissa:
    Hur ser fisken ut? Vilka mediciner har du provat? Är inte de andra fiskarna påverkade? Mediciner tar hårt på allt det goda i akvariet också. Brukar bli problem med balansen i akvariumet efter medicinbehandling.

    Slåss inte scalarerna när de har så trångt och dessutom är 2 par? :s Har du fått nångra frisimmande yngel? Mina scalarer lägger ägg hela tiden men inte fått frisimmande, jag tänkte att de skulle få träna tills de lär sig. *ler*.

    Ja, blåa platys är fina! De står högt på min inköpslista. *ler*. Vad tycker du om korallplaty och gröna svärdbärare? Korallplatysarna tycker jag om, de är lite mer knubbiga än de andra platysarna.

  • Mammanseko

    Emotional:

    Skalarerna hade hinnor för ögonen men de försvann med behandligen mot svamp, körde Seras Mycopur.
    Ancistrusen blev inte bättre så jag körde en omgång med bactopur efter ett vattenbyte emellan.
    NU äntligen! verkar det ha börjat läka ihop på malen! En tålig rackare.
    Hade det inte varit så att jag haft denna ancistrus sedan start så hade jag nog tagit bor den och avvaktat lite med bactopuren.

    Jo det kan vara ganska livat men bara vid lek, så det blir 2 dagar var 3:e vecka. Hade ju aldrig kunnat tro att jag skulle få 2 par av 5 inköpta skalarer.


    Har precis startat upp ett 160 liters som ska bli vinterbostad åt våra två dammfiskar. Ville eg ha större men lite kostnadsfråga men fa platsfråga!

    Gillar eg inte levandefödande tandkarpar öht men just dessa platyn är de jag tycker om för färgens skull och kan tänka mig att ha.
    Skalarerna gör sitt jobb också verkar det som för jag har inte sett några yngel!


  • Lena

    Såg precis tråden. Har tre akvarium, ett semisydamerika , ett platy och ett salt. Våra skalarer har precis fått frisimmande yngel

  • Emotional

    Lena:
    Välkommen! Trevligt med fler som hoppas in i diskussionerna. :)
    Kul med frisimmande yngel, är det "vanliga" randiga scalarer du har?
    Hur stor är ditt saltvattensakvarium? Vad har du däri? *nyfiken*. Har tänkt ha ett saltvattensakvarium någon gång i framtiden men har inte plats just nu.

    IssaPissa:
    Vilka fiskar tycker du bäst om?
    Det enda tråkiga med de gröna svärdbärarna är att de behöver stor plats då de annars tjafsar sinsimellan. Platysarna är ju så snälla, så de är det svårt att inte tycka om. :P

    Det är förresten ganska otroligt att du fick 2 par av de du köpte in. Hoppas jag har samma tur, jag köpte inte 6st bebis-scalarer i början av året som jag har på uppväxt nu. Hoppas innerligt på någon/några fina par. :)

  • Lena

    Den är vildfångade spetsnosskalarer. De hade en kull förra året, drygt 40 överlevde. Och då går de ändå kvar i karet med en kulfisk, en siames, pansarmalar, kardinaltetror och ett par badis badis.

    Det är min makes :)

    Han har lite eremitkräftor och en clownfisk förutom korallerna. Det är väl på 40-100 liter vet inte riktigt.

Svar på tråden Akvarifiskar och akvarier Del 1