• Missne

    När är TSH för högt om man vill få barn?

    Jag undrar vad TSH bör liga på om man vill att det ska vara optimalt för att bli gravid? Jag har hört olika. Min klinik säger att det är normalt mellan 0,4-4,0. Jag hae 2,8 varför de tycker att det är fullt normalt. Har dock läst andra som skrivit att det ska ligga under 2,5 eller tom mellan 1,0-1,5 för att ha så bra chanser som möjligt att bli gravid. Skulle vilja ha argument att föra fram till min klinik för att jag ska få behandling att sänka TSH. Nån som vet mer om detta???

  • Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?
  • Pimpinellan

    Min privata läkare är nöjd om det ligger strax under 2,men tyckte det var toppen när jag låg på 0,42. Ska tigga mig till ett nytt prov nu,har inte sagt att jag ökat dosen. Kan knappast sjunka för lågt med 18 mg ökning bara när jag låg på 1,6 sist! Hur stor betydelse det har för en enskild person kan ju ingen veta. Blev gravid trots 3,5,men fick MA,gick till ET på 0,42 och sen inte när det steg så jag har ingen aning vad som gäller mig själv. Vill ligga neråt 1.

  • Missne

    Jag måste försöka hitta en annaläkare som förstår sig på det här med högt TSH och infertilitet. Vet bara inte var jag ska hitta nån sån... De fins iallafall inte bland IVF-läkare i Linköping. Kanske ska försöka med min husläkare? Hur som helst hjälper ju inte det nu då det tar tid att få läkartid. Kanske jag borde höja dosen på eget bevåg till jag vet hur denna IVF gått. JAg har ju 50mg-tabletter och frågan är om jag ska höja till 1½ tablett, dvs 75mg/dag. Vad tror ni om det? Måste kolla hur mycket jag har kvar också så att de inte tar slut för snabbt. Min läkare kommer ju inte skriva ut nytt i förtid, så envis som hon är.

  • Pimpinellan

    Missne: höj du lite,men kanske inte hela 25 mg. Då tar pillren slut fort och hon kommer ifrågasätta vad du gjort. Behövs nog inte heller förutom om du nu blir gravid. Då ska du kolla up dig o.m.g! Och det håller vi tummen för!

  • Missne

    Pimpinellan: tack för ditt råd kanske ska ta 1,25 tablett då så har jag iallafall höjt lite.

  • Vädur 78
    Missne skrev 2009-10-03 16:03:02 följande:
    Pimpinellan: tack för ditt råd kanske ska ta 1,25 tablett då så har jag iallafall höjt lite.
    Men det låter bra gör så!!!
    CARLANDERSKA ÄR BÄST!!!♥♥♥
  • Vädur 78
    Missne skrev 2009-10-03 15:33:49 följande:
    Jag måste försöka hitta en annaläkare som förstår sig på det här med högt TSH och infertilitet. Vet bara inte var jag ska hitta nån sån... De fins iallafall inte bland IVF-läkare i Linköping. Kanske ska försöka med min husläkare? Hur som helst hjälper ju inte det nu då det tar tid att få läkartid. Kanske jag borde höja dosen på eget bevåg till jag vet hur denna IVF gått. JAg har ju 50mg-tabletter och frågan är om jag ska höja till 1½ tablett, dvs 75mg/dag. Vad tror ni om det? Måste kolla hur mycket jag har kvar också så att de inte tar slut för snabbt. Min läkare kommer ju inte skriva ut nytt i förtid, så envis som hon är.
    Jag har nog uttag kvar på 75 mg om du skulle behöva, äter ju inte den dosen längre
    CARLANDERSKA ÄR BÄST!!!♥♥♥
  • Missne

    Vädur 78 skrev 2009-10-03 18:04:26 följande:


    Jag har nog uttag kvar på 75 mg om du skulle behöva, äter ju inte den dosen längre
    Tack, kan vara bra att veta ifall det blir kris
  • grådis

    Jo, jag blev rejält påverkad av att hamna så lågt...fick en pms så det nästan sluta med flytt hemifrån och vart skitdeppig och allt vara jobbigt o svart
    Ska nu prova med 50 varannan dag o 75 varannan, samt nya prover om 4 veckor.

    Är det sprayningen som kan påverka värdet eller sprutorna eller är det först om det tar sig som man behöver justera dosen?

    Husläkaren är nog ingen ide´att gå till Missne...jag fick inte ens beställa tid förra vintern på vc för att kolla upp det och min syster håller på och bråkar med sin vc också...man blir ifrågasatt varför man ska kolla upp det och man får inga tider...så chansen att de skulle ha koll på att man ska ligga under 2 är rätt liten...

    Min tarmläkare kollade för flera år sen men sa att jag låg inom gränsen eller strax över så det var ingen fara...4,5 hade jag då tror jag.
    Så inte ens inom läkarkåren har de riktig koll.

    Det är först nu på Sahlgrenska jag fått hjälp. de vill att man är under 2 inför en ivf.
    Och läkaren sa att sen kan man variera inom gränserna, en del mår bra i det högre läget andra i det lägre, man får inte bara gå på siffrona utan se till hur man reagerar och mår.

    Hoppas du ska fånån hjälp, verkar jobbigt att inte vara överens med sin behandlande läkare.
    Lycka till

  • Thotis90
    Mela78 skrev 2009-07-11 20:00:52 följande:
    Jag fick Levaxin på stört när jag hade TSH på 2,1 i mitten av min senaste graviditet. Var som en zombie pga trötthet.
    Jag har ett TSH på 2.2 och jag får ingen behandling för det (har gjort en fertilitetsutredning)  
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Nat31

    @Missne - skaffade inlogg här enbart för att svara på nåt du skrev på sida 1. 

    Om du har slem i halsen och misstänker att det kan relatera till sköldkörteln, kan du kolla om du kan få ett ultraljud. 

    Hoppas jag inte oroar dig, det är säkert inget att oroa sig för men: Själv har jag en godartad knöl i sköldkörteln på närmare 4 cm som besvärar en del men den är kollad ordentligt. Vill inte slänga runt med siffror utan källa men har hört att knölar där är jättevanliga och nästan enbart godartade, men kände för att ge ett godhjärtad råd om att ultraljud kan vara en bra idé.

  • Citronsmör

    Jag inser att detta är en lång tråd och kanske har detta nämnts tidigare, men om inte: det relevanta är TPO-antikroppar. Om man har TSH under 4, men över 2, är det inte något problem om man har låga nivåer av TPO-antikroppar. 

Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?