• Missne

När är TSH för högt om man vill få barn?

Jag undrar vad TSH bör liga på om man vill att det ska vara optimalt för att bli gravid? Jag har hört olika. Min klinik säger att det är normalt mellan 0,4-4,0. Jag hae 2,8 varför de tycker att det är fullt normalt. Har dock läst andra som skrivit att det ska ligga under 2,5 eller tom mellan 1,0-1,5 för att ha så bra chanser som möjligt att bli gravid. Skulle vilja ha argument att föra fram till min klinik för att jag ska få behandling att sänka TSH. Nån som vet mer om detta???

• Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?
  • Vädur 78
    Missne: Bra att du fatt Levaxin nu!!! Jag borjade oxa pa 50 mg och mina varden gick snabbt ner men sen kom ett bakslag nagra manader senare och de steg igen, det tog nastan 1,5 ar innan TSH stannade pa samma varde. Har nu i ar legat pa TSH 0,58.
    Oftast stiger ju vardet nar man borjar med spraybehandlingen och jag har okat levaxinet nar jag borjat mina behandlingar.
    Jag har inte fatt nagra biverkningar
  • Mamma 2b

Hoppar in här.. Försöker också få ner mitt TSH eftersom jag försöker bli gravid och har nyligen haft missfall. Den paranoida sidan av mig undrar om det finns samband såklart.
    Har haft problem att hitta en läkare som tar mig på allvar och som inser att TSH måste ner för att optimera chanserna till en graviditet och en fullföljd sådan.
    Det är inte klokt att man måste slå sig fram i sjukvården, är både trött, less och är inne på sista hoppet nu.
    Har bytt VC och väntar just nu bara på att få fullständig provtagning på den nya, hoppas att denna läkare är villig att höja min medicinering.
    Det enda jag nånsin fått veta är att jag ligger lite högt, men inget mer. Så det ska bli spännande att se vad jag har för värden egentligen.
    Hoppas att en justering av mitt TSH kan skynda på en ny graviditet, förra tog så lång tid.

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Missne

Vädur 78 skrev 2009-08-04 05:37:16 följande:

Missne: Hur går det med Levaxinet?
    Jo, jag tar ju tabletterna vaarje dag, men det är svårt att veta om det gett nån effekt. känner mig inte riktigt lika trött men jag är fortfarande lika hård i magen. så jag vet inte om det beror på att jag har semester eller levaxinet att jag är lite piggare. Nästa vecka ska jag till läkaren och ta nya prover. Får väl se då om det gett nån effekt men jag tror inte att det gett så väldigt stor skillnad.
  • Vädur 78
    Missne skrev 2009-08-09 19:49:56 följande:
    Vädur 78 skrev 2009-08-04 05:37:16 följande: Jo, jag tar ju tabletterna vaarje dag, men det är svårt att veta om det gett nån effekt. känner mig inte riktigt lika trött men jag är fortfarande lika hård i magen. så jag vet inte om det beror på att jag har semester eller levaxinet att jag är lite piggare. Nästa vecka ska jag till läkaren och ta nya prover. Får väl se då om det gett nån effekt men jag tror inte att det gett så väldigt stor skillnad.
    Mina värden hände det väldigt mycket med i början, tog prov var fjärde vecka.
    Kram
  • Madderakka

Missne: Mina värden sjönk varje gång jag var på semester eller sjukskriven, dvs varje gång jag var inne i en period där jag inte superstressade så gick värdena ner.
    Selen är viktigt för sköldkörteln så ät kost som innehåller sånt. Jag har själv kollat upp vad jag själv kan göra för att förbättra mina värden genom kosten, för jag orkar inte förlita mig helt på Levaxin i nuläget...

• Missne
    Madderakka skrev 2009-08-11 20:27:23 följande:
    Missne: Mina värden sjönk varje gång jag var på semester eller sjukskriven, dvs varje gång jag var inne i en period där jag inte superstressade så gick värdena ner. Selen är viktigt för sköldkörteln så ät kost som innehåller sånt. Jag har själv kollat upp vad jag själv kan göra för att förbättra mina värden genom kosten, för jag orkar inte förlita mig helt på Levaxin i nuläget...
    Har du tips på vilken typ av kost som innehåller selen så snälla dela med dig, och är det nåt man ska undvika?? För mig verkar det inte stämma med stress och högre värden. Har bara tagit prover 3 ggr och de två gångerna jag hade 2,7 och 2,8 jobbade jag som vanligt (ganska stressigt), men efter att jag haft semester och bara latat mig hade jag 4,2 så för mig blev det tvärtom
  • Madderakka
    Missne skrev 2009-08-11 21:02:51 följande:
    Har du tips på vilken typ av kost som innehåller selen så snälla dela med dig, och är det nåt man ska undvika?? För mig verkar det inte stämma med stress och högre värden. Har bara tagit prover 3 ggr och de två gångerna jag hade 2,7 och 2,8 jobbade jag som vanligt (ganska stressigt), men efter att jag haft semester och bara latat mig hade jag 4,2 så för mig blev det tvärtom
    Vad jag har läst så är det inte "vanlig" vardagsstress som påverkar sköldkörteln utan extrem stress.
    Eftersom jag är vegeterian så tar jag nu vitamineral tabletter för att få i mig selen, som ju finns i fisk mm. Men det finns även i paranötter och alger. Det som inte var bra att äta, som jag tyvärr älskar att äta, är bl.a dessa grönsaker i rå form: spenat, blomkål, broccoli och frukter som jordgubbar, päron, persika.

Här står ganska bra info och tips:
    www.yourbodycanheal.com/diet-for-hypothyroid.html
  • gedansk

hej

Under 2 tycker min läkare på Sophiahemmet (spec. endokrinolog läkare) han menade att det är lite annorlunda när man försöker att bli med barn än annars att man är välinstäld men Levaxin men han brukar också ta T3 eller om det var T4 fritt och se de ligger i jämförelse.

• Pimpinellan

Jag ska till V.c imorron och ska _försöka_ få dem att ta prov. Inte han som skrivit ut Levaxin så vi får väl se.

Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?