• Missne

När är TSH för högt om man vill få barn?

Jag undrar vad TSH bör liga på om man vill att det ska vara optimalt för att bli gravid? Jag har hört olika. Min klinik säger att det är normalt mellan 0,4-4,0. Jag hae 2,8 varför de tycker att det är fullt normalt. Har dock läst andra som skrivit att det ska ligga under 2,5 eller tom mellan 1,0-1,5 för att ha så bra chanser som möjligt att bli gravid. Skulle vilja ha argument att föra fram till min klinik för att jag ska få behandling att sänka TSH. Nån som vet mer om detta???

• Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?
  • Missne

Igår träffade jag min distansbehandlande läkare och försökte resonera med henne om vilket målvärde vi ska ha på TSH. Hon har nu iallafall sträckt sig till att ligga under 2,men när jag försökte pressa det till närmare 1 sa hon ifrån. När jag hänvisade till det som stod på internetmedicin att man bör höja levaxinet 25-50 mg när man börjar med hormonbehandlingen så sa hon också ifrån och började yra om alla negativa komplikatioer man kune få med för lågt TSH och att det kommer hon inte att ordinera. Men jag får väl tjata om att ta ett prov under hormonbehandlingen för att se till att det åtmintone inte går över 2.

• grådis

Hej hopp

Känner igen en del av er härinne.Har inte varit på fl på ett tag.
    Jag håller oxå på o tragglar i TSH o Levaxinträsket

Skulle göra ivf på SU i våras men mina tsh prover var inte ok enligt läkaren. de låg på4,5.
    Hon ville tagit fler prover men jag sa att de varit i samma härad för flera år sedan också...men då sa min mag&tarmläkare att det var normalt och inom intervallet...men när hon på repro hörde det så tyckte hon att jag skulle börja med Levaxin med en gång. Fick börja med 25mg
    Efter ca 7 veckor hade det sjunkt till 3,9.
    Ökade dosen till 50mg. _Tog prover häromdan, ska ringa på fredag (idag) för svar på vad det kan vara nu.
    Enl henne så vill de på SU att det ska ligga under 2 om man ska göra IVF.

• Missne

grådis: Välkommen Jag hade 4,2 och har nu ätit 50mg i fyra veckor. Tog ett nytt prov idag så jag hoppas dert har sjunkit till under 2. Hoppas det sjunkt för dig nu då så att du får köra igång med IVF.

• Pimpinellan

Missne: min gynläkare var helnöjd när jag låg på 0,42 och tyckte inte alls det var för lågt! Först under 0,0 nånting är det _för lågt.Min V.c-läkare sa också att det gör inget alls om det sjunker under 1,0 och det var faktiskt han som sa att jag skulle höja så fort jag blev gravid också.

grådis: det har förmodligen sjunkit rätt bra-det gjorde det för mig när jag höjde till 50 mg.

• Vädur 78

Missne: Mitt TSH ligger på 0,58 och det är min läkare jättenöjd med, samt min IVF läkare.

• Missne

Varför ska alltid mina läkare vara så förbaskat aviga och inte vilja behandla överhuvudtaget när andra läkare gör det. Blir så himla less....

• Vädur 78
    Missne skrev 2009-08-22 19:09:06 följande:
    Varför ska alltid mina läkare vara så förbaskat aviga och inte vilja behandla överhuvudtaget när andra läkare gör det. Blir så himla less....
    ja det är ju jobbigt när de inte går efter samma. När får du svar på ditt första prov?
  • Missne

Vädur: JAg vet inte. Jag tog provet i torsdags, men jag vet inte om jag får nåt svar. Glömde fråga läkaren om det. Kanske hon bara ringer om jag ska ändra dosen och inte annars..... och det ska nog mycket till för att jag ska ändra dosen

• Vädur 78
    Missne skrev 2009-08-22 22:11:00 följande:
    Vädur: JAg vet inte. Jag tog provet i torsdags, men jag vet inte om jag får nåt svar. Glömde fråga läkaren om det. Kanske hon bara ringer om jag ska ändra dosen och inte annars..... och det ska nog mycket till för att jag ska ändra dosen
    Jag brukar alltid ringa 1-2 dagar efter jag tagit provet så brukar jag få provsvaren av en sköterska. Glöm inte ha papper och penna i närheten så du kan anteckna dina värden. Kram
  • Vädur 78
    Missne skrev 2009-08-20 22:54:54 följande:
    Igår träffade jag min distansbehandlande läkare och försökte resonera med henne om vilket målvärde vi ska ha på TSH. Hon har nu iallafall sträckt sig till att ligga under 2,men när jag försökte pressa det till närmare 1 sa hon ifrån. När jag hänvisade till det som stod på internetmedicin att man bör höja levaxinet 25-50 mg när man börjar med hormonbehandlingen så sa hon också ifrån och började yra om alla negativa komplikatioer man kune få med för lågt TSH och att det kommer hon inte att ordinera. Men jag får väl tjata om att ta ett prov under hormonbehandlingen för att se till att det åtmintone inte går över 2.
    Vad kunde hända enligt henne om man låg för lågt???
Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?