• Konichiwa

    Berätta för de blivande kusinerna

    Snart börjar det bli dags att berätta för de blivande kusinerna att vårt barn kommer komma långt bort i från och att det kommer och se annorlunda ut osv. Vet att det finns en del barnböcker i ämnet - men har tappat bort namnen på dessa. Är det någon som har tips på böcker om adoption för barn i åldrarna 3, 7 och 9?

  • Svar på tråden Berätta för de blivande kusinerna
  • Emeli

    De flesta böckerna på listan passar för små barn och kan vara lagom för treåringen. Andrejs längtan är ett undantag. Den kan passa bra för barn i sju-nioårsåldern. De större barnen är det ju lättare att förklara för, de har kanske träffat på adopterade barn i förskolan och skolan, och de klarar öht lättare att föreställa sig adoptionen.

  • Lotte

    Hej,
    Vi köpte DVD:n Alice från Kina till våra syskonbarn. Det var succé. De kopplade direkt. Tog tom med dvd:n till skolan/dagis och visade för sina kamrater. Nu väntar de med spänning på sina nya kusiner. De är 5 och 8.
    DVD:n går att köpa på SVT:s hemsida.

  • Miss TN

    Vi har också köpt "Alice från Kina" (som även är härifrån) och när den gick på TV så såg min brors barn den på TV också. Den är kanonbra!

    Sen har vi köpt pyret böckerna som går att köpa via vissa organisationer.

    Min brors barn är 5½ och 8år och de pratar ofta om sin blivande kusin som kommer komma från ett land långt borta. Jag har visat bilder på barn från samma land så de kan förbereda sig på att h*n kommer se lite annorlunda ut. Den yngsta berättade på dagis att han längtar till sin kusin kommer som är Bolivian:))

    Haha de är så roliga

Svar på tråden Berätta för de blivande kusinerna