• glockenbach

München och gravid!

Hej alla andra tyskländare!

Jag har precis upptäckt att jag är gravid och det är ju lite omskakande i sig... och dessutom bor jag i München och har ingen aning om vad man i tyskland förväntas göra nu. Registrera sig, börja mätablodtryck...? Jag befinner mig i Sverige i två månader till, så jag tänkte gå till mödravården här en gång till att börja med.
    Men sen då? Var går man, vad säger man, vad gör man? Är det läskigt ? Har en bild av tyska barnmorskor som nån som typ kommenderar en och nyper hårt i en och ska visa hur man gör richtig und korrekt mit das kind.

Och fråga två: Är det någon som kan rekommendera en bra mödravård / barnmorska i München, helst någon som kan OK engelska? Min tyska är rätt bedrövlig tyvärr.

Supertacksam för svar...!

• Svar på tråden München och gravid!
  • Catoz

Hi hi, ni bada later som jag vad galler SWEA Ar inte medlem, var dar 1 gang traffade 2 supermysiga tjejer som jag haller kontakt med (Fastan en av dem flyttade hem nyligen ). Kanns lite som blandad kompott med SWEA, manga kanns aldre pa nagot vis. Fast jag kankse inte ska saga sa mkt... ar sjalv precis fyllda 36 ar, gift sen i somras med en fantastisk svensk-tysk och vi umgas bara med tyskar i princip sen jag flyttade hit (bor i Au/Glockenbach) fran New York for snart ett ar sen. Har bott sa lange utomlands (sen 96) att jag sallan langtar till Sverige men ibland kan man kanna att det vore kul med lite svensk kontakt, i synnerhet nar allt kanns valdigt tyskt som det ju blir ibland (fast jag trivs bra har ska tillaggas).

Tanken ar val att ga pa typ mer svenska barnaktiviteter nar den dagen kommer...Apropa det sa sager den obotliga optimisten i mig att vi rent statistiskt alltsa borde ha battre lycka nasta gang
    Roar mig under tiden med att leta ny lagenhet

• Hedi

Taz: Jag förstod inte riktigt det där med 49% chans? har ni gjort provrör?
    Kul att du tycker alla är äldre tänk pa mig da jag är 25 ar. Ha ha nä men de flesta som är med i blabären är mellan 30-40. Blabären har inget med Swea att göra tror jag. Där betalar man 5 euro per gang och sa far man fika och kaffe.

Jag längtar väldigt mycket till Sverige nu, hade varit skönt att ha familjen nära. Att kunna träffas när man vill, jag brukar dock aka till Sverige väldigt ofta. Ska dit nu i nov sen kommer jag vara där hela jan.

• Catoz

Hedi: Nej, det var vart allra forsta forsok: en liten honeymoon bebis var det...Men som alltsa inte ville hanga med hela vagen och oddsen som lakaren menade var att 47% av alla graviditeter (enligt nagon tysk undersoknuing lat det som pa honom for jag hade hort 40% men det ar val inte sa petigt kanske) slutar i missfall eller att MA som jag nu lart mig att det heter...Oaktat vilket kanns det mest jobbigt just nu.

Anyway, det dar med att sakna Sverige forstar jag och tycker att mina 10 tal ar utomlands lart mig att det gar upp och ner oaktat hur man trivs dar man bor. Maste vara harligt att kunna aka till Sverige langre perioder nar du har barn. Kanns sakert annorlunda da.

Vad var det som forde dig/er hit och hur lange har ni varit har? Var bor ni och vad gor du? Blabaren kanner jag inte till men misstanker att man maste ha barn eller?

Ha ha, jag ar sakert omogen for jag vantar fortfarande pa att bli vuxen! Har docj forstatt av min 62 ariga mamma att det ar en arftlig brist hos oss for hon har inte blivit det annu!

Har just kollat pa 1 lagenhet som vi inte ska hyra! Var helt nyrenoverad och jattecool men otroligt opraktiskt redan innan vi fatt barn...Dessutom ruskigt dyr sa vi letar lugnt vidare eftersom vi anda trivs sa himla bra i var 2,5:a.

• Hedi

Ja ok, de flesta missfall märker man väl inte ens. Min läkare sa att 1/4 graviditeter slutar i missfall ( det kanske är om den gatt sa langt sa att man vet om den). Själv fick jag konstaterat att jag har en cysta pa vänster äggstock igar, kanske därför jag inte blivit gravid ännu (jobbar pa ett syskon).

Jag kom hit som Au-Pair för 5 ar sedan, 4 lägenheter senare har vi äntligen köpt nagot. Vi flyttade fran Schwabing ut till Vaterstetten 1 manad innan min dotter föddes i april 2008. Annars sa pluggar jag till ekonom pa distans i Sverige (halvfart).

Ha ha ja alder är ingen siffra. Min mamma är 52 och ocksa ung i sinnet, speciellt efter separtionen med min pappa .

• glockenbach

Jag har saknat Sverige rätt så mycket ända tills nu i somras, faktiskt. Jag var tjänstledig en månad för att jobba på mitt examensarbete och skulle sitta i Malmö och göra det, men jag längtade hit så mycket att jag smet hit två veckor av fyra..! För tillfället längtar jag inte hem alls. Fast jag vet att jag så klart saknar familjen och vänner - och bara samhället, kulturen. Vet hur mycket jag trivs när jag är där.
    Tror inte vi stannar många år efter att vi fått barn, men kanske några.

Jag och min pojkvän kom hit för jobb. I vårt yrke är det ganska svårt att få jobb och vi båda råkade få toppenjobb här, så det var ju inte så mycket att fundera på. Hur kom ni hit?

Taz: Flyttar ni från glockenbach då eller hur petiga är ni? Vi funderar lite på att flytta men orkar inte ta oss från vår gata ens, helst vill vi bo i samma hus..! :) Nu skaffar vi en massa nya skåp istället så tvåan ska funka ett tag till...

• Hedi

Glockenbach: Jobbar du som designer? Förstar att du trivs i glockenbach, min kompis bodde pa klenzestr sa da da brukade vi vara en del i de krokarna. Har ju hänt att man besökt Paradiso ocksa. Gillar Nero de har sa goda pizzor där.

Jag kände preics som du innan jag hade barn, ibland akte jag tillbaka till München tidigare osv.

• Catoz

Glocken: Kul med nagonstans dar det ar latt att fa jobb! Vad gor ni exakt och jobbar ni i hop?

Vi tittar pa Glockenbach, Au, Haidhausen, Alt Schwabing och nara Englischer Garten typ som alla andra. Trivs bast har i krokarna, men samtidigt kan vi bada kanna att om det finns spannande mojligheter nagon helt annanstans sa drar vi i vag igen. Dvs jag flyttade hit i november forra aret for att min man (dav pojkvan) bodde har och det var precis nar finanskrisen borjade sa det var lattare for mig att fa jobb har an for honom i New York dar jag bodde.
    Fick mycket bra jobb pa det dar stora foretaget som typ bygger allt fran glodlampor till karnkraftverk och lokomotiv och dominerar Bayern inkl Erlangen och Munchen Mastodont foretag och jag forsoker fortfarande vanja mig efter 10 ar inom fredsbevarande arbete i offentliga sektorn...Gar sa dar

Hedi: Aj, aj cysta later jobbigt. Hoppas det ordnar sig pa basta satt. Later ju som du och Glocken gar pa ett bra stalle i alla fall.
    Sa du ar tillsammans med en tysk? Imponerande att ha kopt bostad. Det har jag inte tillrackligt mkt stadga att gora annu: ar val flyttfageln i mig...Kanns inte som om det blir Munchen sa pass lange: vi ar bada pa tok for internationella och det kanns litet har ibland.

Forresten har min alskade man bokat en overraskningresa till Nice nu i helgen for att fa tankarna pa annat (vilket verkligen behovs!) och fly till varmen. Han ar underbar!
    Ha en trevlig kvall!

• Hedi

Taz: Ja vart vill ni flytta? Min man kommer fran München och han är väl inte den som gärna flyttar utomlands (Sverige skulle han dock kunna tänka sig). När man har barn är det väldigt praktiskt att ha mor- och farföräldrar nära. Svärmor bor 0,5 km fran oss och passar Emmie 3 eftermiddagar i veckan sa att jag far tid till att studera.

Personligen sa älskar jag t.ex. London, tror dock inte jag skulle vilja bo där. Iaf inte längre en 1-2 ar. München känns för mig ganska internationellt, da det finns manga stora internationella företag. Sen sa är väl inte staden sa där jättestor i jämförelse med New York. Gillar närheten till bergen men saknar havet och avskyr den daliga servicen.

Det var väl rätt seriöst att köpa nagot men jag vill inte slänga pengarna i sjön. Sedan vi köpte lägenheten har jag längtat mer till Sverige kanske just för att det är mer komplicerat att flytta nu ha ha. En fördel är dock att vi har renoverat hela lägenhet och gjort den som vi vill ha den (nytt kök, nya golv osv). Leter just nu efter lampor inte det lättaste .

• Catoz

Hedi: Vet inte sa noga. Blir nog NY igen nagon gang (bada alskar staden) i alla fall, men London (har bott dar tidigare) eller Edinburgh ar ocksa favoriter, samt Hong Kong eller kanske Cape Town (dar jag pluggade). Maken gillar aven Frankrike fast helst inte Paris och da blir det svart for de storre foretagen ar ju dar...Lyxproblem far man val saga, men jag har blivit sa van att flytta runt och upptacka olika lander (bott pa 4 kontinenter pa 10 ar) att jag blir lite rastlos nar det ar for "normalt" tror jag.
    Ang kopa hus sa ar det just den dar kanslan att lasa fast sig som jag ar radd for, aven om jag logiskt sett vet att det ar en bra investering att kopa i Munchen. Och efter vad vi sag i gar sa kanner jag annu mera spontant att vi nog ar smartare att kopa an att hyra, eftersom vi snabbt raknade ut att den hyran som tjejen ville ha gav henne en schyrre extra inkomst vis-a-vis de minimala kostnaderna....
    Mysigt att inreda och dekorera just nu nar hosten kryper in pa. Lycka till i lampjakten! Sjalv maste jag packa!

• Hedi

Taz: Ja just det glömde att kommentera. Gud vilken gullig man du har och ha det sa kul i Nice.

• glockenbach

Åh, jag är precis mitt emellan vilja-köpa-hus och vilja-flytta-till-New-york. Å ena sidan trivs vi bra där vi är nu, å andra sidan vill jag så himla gärna ha hus och trädgård, kanske till och med flytta hem och ha nånslags vardag med familj och vänner i Norrbotten som jag inte haft på tio år minst, så himla underbart att bara kunna bjuda över föräldrarna på fiskgratäng och TV en tisdagskväll - å tredje sidan är det ju nu man har bäst chans att testa bo överallt som ni gör, Taz. Skulle supergärna prova bo i NY ett tag, vi har till och med kontor där... eller London även om det är en jobbig stad, eller bara någon annanstans. Vill också upptäcka nya ställen. Älskar att resa och lära känna olika världar och människor. Fast å andra sidan skulle det var så himla underbart att slå sig till ro, bo någonstans "på riktigt", skaffa det där fina huset.

Det kommer väl att sluta med att vi inte rör oss ur fläcken tills vi blir tvingade av ett eller annat skäl bara för att vi inte kan bestämma oss.

Jag jobbar förresten som designkonsult - kortfattat kan man väl säga att mitt företag gör research och sen tar fram nya produkter som antingen kan vara fysiska saker (typ förpackningar, leksaker, astmainhalatorer...) eller fluffiga saker som tjänster, produktidéer, system...Ibland blir det lite väl fluffigt och därför syr jag och grejar en jädra massa på fritiden för att få lite utlopp för egensinnig kreativitet där inga kunder eller teammedlemmar kan komma och ha synpunkter..! ;)
    Just nu är det rätt mycket små kläder på gång här hemma. Och lite julklappar, kunde inte låta bli. Det låter lite maniskt men det var mest för att det var så kul att sy.

• Catoz

Hi hi, Glockenbach det later som om vi är rätt sa lika vad gäller det där med att inte veta var man vill bo och sa där...

Nice helgen var jättemysig och varm! Egentligen var vi i Cannes och förälskade oss helt i St. Tropez och Antibes. Bra antidote, men har haft rätt ont och det känns lite konstigt att vara tillbaka pa jobbet i dag. Fast a andra sidan lika bra att bara dyka in i alltihop igen: mate ju vara bästa sättet att komma över det hel hoppas jag...Ska tillbaka till doktorn i morgon sa da far jag väl veta vad som är normalt osv.

Happy Monday pa er!

• Hedi

Taz: Härligt att ni hade det bra i helgen. Förstar att det känns lite tungt att jobba. Är det ok för er att börja försöka bli gravida med en gang eller maste man vänta? Jag försöker bli gravid nu men det har inte gatt sa bra, vi började i Juni. Emmie var inte planerad sa da gick det ju med en gang. Vet inte om det är cystorna som har ställt till det för oss.

Glocken: Härligt att ha ett kreativt jobb säger jag som pluggar till ekonom . Sag dina barbie kläder, jättefina maste jag säga. Jag är impad, jag har iaf lyckats sy nagra kuddar till soffan ha ha.

Vi har ocksa varit inne lite pa NY min mans firma har kontor där. Da de har tidsbegränsade kontrakt har min man dock tyckt det är lite stressigt om projektet skulle bli uppsagt efter t.ex. 6 manader. Han är väl inte den som tar risker direkt. Vi funderar ocksa pa Sverige, firman har även kontor där men det finns nog ett väldigt överflöd av ingenjörer i gbg just nu. Vi far se vad som händer, vill försöka att ge München en chans till.

I helgen var vi inne i stan och tittade pa tapeter och tyger. Efter det gick vi till viktualienmarkt och köpte homos och Auberingen mousse, super gott. Är riktigt mysigt att aka in till stan ibland.

• Catoz

Jobba skulle väl funka bättre om jag inte surfade pa FL... Men det känns rätt sa okej just nu i alla fall.
    Jag tror att vi kan sätta i gang och försöka igen tämligen omgaende efter att att kroppen sagt till: i alla fall är det vad jag minns fran det nagot omtöcknade mötet hos doktorn. Far val förbereda mig lite inför aterbesöket i morgon. A ena sidan vill vi ju försöka igen asap men a andra sidan vet jag att jag kommer att vara ett nervöst vrak inför varje UL typ, vilket jag inte ser framemot. Men den dagen den sorgen. Just nu vill jag bara ha klartecken att kunna träna igen. Funkar sa himla bra mot PMS och liknande sa jag hoppas det ska ha samma effekt nu.

Ditt jobb later onekligen spännande Glocken! Min kreativitet verkar ha avstannat under aren pa nagot vis. Brukade vara duktig pa att skriva, men känner att det sällan finns tillräckligt mkt tid för det numera.
    Hedi: Ekonom later inte sa tokigt. Själv är jag ursprungligen jurist men jobbar längre och längre ifran det omradet numera med kommunikation och ledarskapsutveckling...*kliar mig i huvudet och undrar hur det gick till...*

New York är fantastiskt och rekommenderas varmt! Mina 4 ar där var suveräna med en san puls och aktivitet i stan att man verkligen kände sig levande. Men samtidigt ska erkännas att det kändes som det var dax att testa nagot nytt när jag flyttade hit, även om jag nog inte fattat att München var fullt sa sömningt. Fast jag tror att det kanske är bra när man har barn? A andra sidan skulle jag jättegärna föda och ha barn i n NY för jag har världens bästa doktor där och det finns sa mkt man kan göra med barn... Som ni ser, totalt förvirrad som vanligt!
    Far val helt enkelt vänta tills jobbmarknaden lättar i USA igen...

Nä, nu maste jag jobba.

Svar på tråden München och gravid!