• glockenbach

München och gravid!

Hej alla andra tyskländare!

Jag har precis upptäckt att jag är gravid och det är ju lite omskakande i sig... och dessutom bor jag i München och har ingen aning om vad man i tyskland förväntas göra nu. Registrera sig, börja mätablodtryck...? Jag befinner mig i Sverige i två månader till, så jag tänkte gå till mödravården här en gång till att börja med.
    Men sen då? Var går man, vad säger man, vad gör man? Är det läskigt ? Har en bild av tyska barnmorskor som nån som typ kommenderar en och nyper hårt i en och ska visa hur man gör richtig und korrekt mit das kind.

Och fråga två: Är det någon som kan rekommendera en bra mödravård / barnmorska i München, helst någon som kan OK engelska? Min tyska är rätt bedrövlig tyvärr.

Supertacksam för svar...!

• Svar på tråden München och gravid!
  • Örnie

Du väljer en trevlig gynekolog, Frauenarzt, privatpraktiserande förstås. Bara du är sjukförsäkrad så är det inga problem och kostar inget extra. Jag har bara haft jättebra gynekologer. Du får ett litet häfte, Mutterpass, där de fyller i undersökningarna varje månad. Rutingrejor som vägning och blodtryck sköter hans/hennes assistenter och sen undersöker läkaren dig själv och gör troligen ultraljud varje gång. Du kan tala med läkaren om alla saker som oroar dig och fråga var han tycker du ska föda barnet. Eller du frågar några bekanta och bestämmer själv. Jag har inte fött barn i just Muenchen, så jag är inte så insatt.

Sen när barnet är fött, så väljer du ut en trevlig privatpraktiserande barnläkare och går dit för undersökningarna. Du får ett häfte, där det står när det är dags igen.

Alla läkartider beställer du själv. Det finns inga kallelser.

Det finns massor av svenskar och svenska grupper i Muenchen. T ex kan du gå upp på svenska församlingen eller ringa dit och be om info till olika grupper.

• bebbe2005

jag fodde mitt forsta barn i muenchen (eller i alla fall i bayern) och har en massa vaninnor som oxa fott barn i muenchen. Lakarvarden ar suveran, du blir ompysslad stup i kvarten (manatliga besok till din gynekolog/frauenarzt) och ultraljud varje gang. fr.o.m. v32 far du dessutom ga dit varannan vecka och far hora barnets hjartljud via ctg. Tyska lakare skoter om gravida som om de vore sjuka, battre sjukvard som gravid kan du inte onska dig, sa ta det lugnt, njut av gravideten, ga till din frauenarzt och fa ditt mutterpass! till vissa sjukhus maste man anmala sig tidigt for att fa mojlighet att foda dar, sa dra inte ut pa det, det ar inte laskigt!

Ga garna till din frauenarzt innan du aker hem till sverige sa att du har ditt mutterpass. gillar du inte lakaren, sa kan du ju aven byta nar du kommer hem fran sverige! lycka till med graviditeten!

• Catoz

Halloj där!
    Bor ocksa i München och har för 2 veckor sen fatt reda pa att jag är gravid! Ska till Frauenarzt i kväll och är mycket nyfiken pa hur allt är.
    Hur har det gatt för dig Glockenbach? Bor du där förresten? I sa fall bor vi nog ganska nära varandra...

• glockenbach

Hej,

Grattis! Vad roligt!

Det har gått fint, tack! Jag frågade runt lite på en svensktråd som finns här och blev rekommenderad att prova Arlette Schwörbel i Schwabing, så jag har gått dit. De är toppen. Det är som en spasalong ungefär, de är jättetrevliga och tar väl hand om en.

Annars är jag idag i vecka 16 och mår prima. Har varit på två ultraljud hittills plus ett litet minikort ett, babyn verkar må fint och ligger precis mitt på alla kurvor den bör. Det är väldigt spännande alltihop.

Vad spännande för dig att gå för första gången! Hoppas allt går bra! Var ska du gå någonstans?
    Så du bor i Glocken också alltså, vad trevligt!

• Catoz

Grattis Glockenbach! Glomde visst saga det!

Jo, vart lilla pyre at mycket riktigt 6+2 och hjartat slar som sjutton vilket kandes skont! Bra ultraljud och undersokning aven om jag kanner mig tamligen tomd pa blod...

Jag gick till Dr. Hilderscheid som ligger precis vid Funf Hoefe vilket ar bra for mig da jag jobbar i narheten (hann dit pa 3 min i kvall eftersom jag dumt nog var kvar for lange pa jobbet). Hon var bra, ganska no nonsense liksom, hade tonvis med skvaller (engelska & Tyska) tidningar, samt en stor hog choklad i vantrummet och tyckte att min man skulle sjalvklart vara med hela tiden vilker var bra. Kandes himla vettigt faktiskt och ska dit igen om 10 dagar.

Ar bara lite latt undrade angaende allt det dar med att valja sjukhus osv. Hur gor ni?

Vi bor 'nastan" i Glockenbach for vi bor precis pa andra sidan Isar over Reichenbach Brucke sa fastan det officiellt raknas til Au sa har vi mindre an 5 min till Gartnerplatz

• Catoz

Du forresten! Vad ar det for svensktrad? Den har jag inte hittat....?????

• glockenbach

Jag började med att se ut en klinik som verkade bra. Hittade denna:

www.geisenhoferklinik.de

Den rekommenderades på både Toytown och Swea. Och sen visade det sig att vår barnmorska samarbetar med den kliniken, så det var ju enkelt. Har dock inte varit dit än eller nåt, antar att det kommer närmaste månaderna.
    Inte vet jag om den är bra, men bilderna är ju fina... så den är säkert bra. Jag litar ganksa mycket på andras rekommendationer. Och doktorn lär prata bra engelska, det är nog mitt största krav. Vill inte behöva leta ord om jag är i en jobbig situation. (Är ganska kass på tyska fortfarande tyvärr ;) )

• Catoz

Tack for tipset Glocken! Laste om din bra erfarenhet pa Arlette S med barnmorskemote redan nu och blev plotsligt undrande om jag kanske skulle byta... Dr. H ar visserligen valdigt proffsig och kunnig och engagerad, men hade lite installningen att "BM far du traffa langt senare; den viktigaste personen ar din man som ju ar med hela tiden". Gav inte mkt kostrad heller utan mera typ: at inte ratt kott och mogelost...Visserligen ganska avslappnad vilket kanns skont men samtidigt kanns det inte som hon ger rad om man inte fragar explicit. Sa nar du skrev om hur suveran din BM via AS verkar vara sa blev jag alltsa lite fundersam. A andra sidan sa ar ju Dr. H runt hornet fran mitt jobb och har fatt manga rekommendationer pa TT... Medicinskt sett verkar hin ha stenkoll dock for hon ringde dagen efter mitt besok da ett av vardena var i lagre anda av normalkurvan och tog genast action med att skriva ut recept, vilket kanns skont. Hmmm....

Geisenhofer har vi ocksa funderat pa, men jag trodde man var tvungen att ha en Belegartzt for det: eller har jag blandat i hop det med nagot annat?
    Tror vi tankte kolla runt lite forst efter v12 (ar i v 8 nu) for att fa uppfattning och da kanske ga pa nagra av de dar infokvallarna som finns. Kanns mest surrealistiskt just nu

Har du forresten tankt pa gravid yoga och i sa fall nagon aning om var det finns?

Svar på tråden München och gravid!