• Anonym

min man röker heroin! Hjälp

Snälla någon hjälp mig!
    Jag har nyligen kommit på min man med att röka heroin. Jag har nog egentligen vetat om det ganska länge, men varit så fruktansvärt blåögd. Jag har gång på gång ställt honom mot väggen angående detta. Han har hela tiden hävdat att han ätit bla stesolid mot sin ångest. (han mår psykiskt dåligt, men inte fått nån vidare bra hjälp utav bla vårdcentralen här)
    Jag vet inte hur länge detta pågått (rökheroinet) men han har tagit in detta i vårat hem. Och är påverkad i närheten av våra barn!
    han säger att han ska "skärpa" sig, och söka hjälp. Men vet inte vad jag ska tro, han har ju ändå ljugit så mycket för mig redan!
    Jag vet inte särskilt mycket om rökheroin och skulle verkligen uppskatta om det fanns nån där ute som kunde berätta om dess effekt. Att det är bedövande vet jag, men vad ska jag vara uppmärksam på i min mans beteende?
    Sen en annan sak, någon som vet hur det fungerar med psykvården och narkomaner? Det var nämligen någon som sa att psykvården inte "tar sig an" missbrukare. kan det stämma? Kan narkomanmottagningar hjälpa till med den psykiska biten?
    Hur funkar det om han söker tex öppna narkomanmottagningen, kommer det stå i några papper så att han tex riskerar att bli av med jobbet!
    Verkligen tacksam för lite hjälp här!

• Svar på tråden min man röker heroin! Hjälp
  • Anonym (fd missbrukare)
    Anonym skrev 2009-07-22 17:23:26 följande:
    Jo samtalet hade gått bra, han fick en läkartid direkt. Han har bla fått abstinens medicin och remiss till avgiftningen ifall han inte klara det själv. Han berättade en del om vad som sagts under samtalet igår men långt ifrån allt. Vill inte tjata på han om det också, så jag avvaktar och hoppas han kommer till mig så småningom. Han talar ju iallafall om vad som sker kring mediciner och så. Våra barn är 7, 3, och ½år gamla. Vi hade tänkt att resa bort över helgen som kommer nu, men vet inte om jag vågar lämna honom här själv! Hur hade du gjort?
    okej, jag tycker att de låter som den är på väg mot en bra riktning iaf.
    eftersom jag själv har varit en missbrukare så vet jag faktiskt inte riktigt, men de skulle vara bättre om du var hemma ändå. med tanke på att abstinens kan komma och vad kan han ta när ni är borta? jo, de kan bli droger i första hand.
    men jag satt nu och tänkte hur en vän till mig gjorde för att hjälpa mig igenom allt.
    jag vet att hon hade inte lämnat mig själv hemma eftersom abstinensen kommer och då är de bra att man inte själv. så lätt att ta drogen ist för ta rabletterna.
    men du ska ha en medalj för att du värkar så stark ändå i de du vill göra för familjens skull. vet väldigt många som blev lämnade och grävde ner sig änu mer.
    hur reagerar eran äldsta i de han gör?
    märker barnen att de är något konstigt med honom?
  • Anonym

jag tycker det låter illa och det är för illa , han är en narkoman !
    Heroin är jävligt tung och extremt beroendeframkalande och du borde få in han på avgiftning direkt !

• Anonym (Sjuksköterska)

Nu var det ju ett par dagar sen du skrev här, men om han lämnas ensam med avgiftningen över helgen så tror jag definitivt att han kommer att röka på igen.

Se antingen till att han blir inlagd, eller lämna bort barnen och var hemma själv.

Kämpa på och prioritera barnen! Heroin är en väldigt tung drog som är mycket svår att sluta med, tyvärr...

• Anonym (Nej!)

Hej.

Jag har jobbat inom missbruksvården i många år och min erfarenhet säger att du ska bli särbo med din man, snarast möjligt, för både dina barns och din egen skull. Du bör separera från honom tills han kommer på fötter igen, vilket kan ta lång tid, speciellt om han fortfarande är förälskad i sin drog.

Heroin är något som är helt otroligt beroendeframkallande, av allt skit som finns är det det värsta. Det spelar ingen roll om man röker eller injecerar, det är samma sak ändå. Det ena är inte bättre än det andra. Heroinruset är den ultimata känslan av välmående, det finns inget som toppar den känslan i ruset, inte ens kärleken till sina barn.

Tyvärr har jag mött många människor som knarkat bort både familj, jobb, hus och hem och allt annat innan de har tagit sig i kragen och börjat klättra upp från botten igen.

Du kan inte göra något om han själv inte är aktiv i sitt avslut med heroin och han måste verkligen bevisa sin vilja att sluta missbruka och utan att komma med allsköns undanflykter till varför det inte går som han säger eller ni kommer över ens om. I sin abstinens fas kommer han att ha väldigt mycket ångest och vara väldigt ångerfull, han kommer säkert att lova dyrt och heligt att han inte kommer att röka heroin igen.

Heroinmissbrukare är experter på att skylla ifrån sig och inte se sin egen del i något som har med den egna personens "nederlag" och motgångar att göra. De har alltid något att skylla på, någon som inte gjort.... blabla bla....Med ett heroinmissbruk följer alltid kriminalitet på ett eller annat sätt, det är helt enkelt för dyrt att finansiera på något annat sätt, efter att allt annat i hemmet har sålts eller värdesaker har stulits från nära och kära.

Mina varmaste tankar går till dig och dina barn och er övriga familj som drabbats av en heroinmissbrukande kär.

Jag vill också tipsa om en bok som heter Klinisk Psykiatri av Christer Allgulander, läs igenom hela kapitlet om "Substans relaterade störningar".

• Anonym (i)

Usch och stackars dig... Hoppas verkligen han lyckas med avtändningen och om han lyckas inte tänder på igen. Har själv missbrukat heroin flera år och vilket helvete det är att sluta, det var många besök på avgiftningen. Huggha! Min hjälp blev subitex, hade nog inte lyckats sluta annars. Äter den än i dag och är väldigt tacksam för det.

Konstigt att de gav honom en påse piller att tända av med helt själv.. Men det kanske går till så idag.
    Jättebra att du tänker på barnen och att du inte går på hans lögner! Tänk på att stoppa undan alla värdesaker och ordna så han inte har tillgång era barns ev sparkonton. Vet flera som länsat sådana..
    När man snor från sina anhöriga käns det ju som man gör det för att överleva och man vill det ju egentligen inte. Man går till pantbanken och tänker att man ska lösa ut det och lägga tillbaks det så det inte märks men det klarar man ju inte av.

Jag har inga bra tips direkt men vill bara säga lycka till till dig och din familj!

• Anonym

Tack alla för era inlägg!
    helgen har gått "bra" och han verkar piggna till lite nu!
    Jag valde att ta hand om våra barn och har varit borta i helgen! Dock löste jag "makevakt" under helgen! En av mina käraste vänner och min bror har bott här och passat upp på min man. Något han faktiskt gick med på utan gnäll. Läkaren som han varit i kontakt med hörde av sig som sagt i fredags för att kolla hur det gick och han tyckte INTE att min man skulle vara hemma själv. Eftersom min man vägrade att lägga in sig så gick han istället med på denna lösningen.
    Nu är vi hemma med honom, jag, barnen och min bror. Vet inte om barnen borde vara hemifrån. Men kan verkligen inte lösa det på något annat vis. Läget är som sagt iallafall lugnt!

Barnen har ju självklart märkt att det är någonting med pappa. Tycker dock att det är den yngsta som verkar må sämst. H*n vägrar låta pappa hålla i denne och har väl egentligen gjort så sen h*n var nån månad.!
    Största barnet frågar mycket, säger att h*n inte vill att pappa ska dö och så vidare.

Tack alla för erat stöd! Kram till er!

• Anonym (Nej!)

Hej igen.

Jag vill bara säga att det INTE är BARNEN som ska vara hemifrån, de behöver dig och sin normala miljö mer än någonsin. OM någon ska hemifrån så är det din man och det in på avgiftning eller behandlingshem. Släng ut honom och byt lås om det behövs! Ansvaret att fixa till sitt liv är helt och hållet hans, naturligtvis med hjälp och stöd. Men utan hans medverkan kan ingen göra något för honom.

• Anonym

Om jag slänger ut honom nu så står han ju helt utan tak över huvudet. Eftersom han är pigg och så pass "frisk" att han idag faktiskt gick till jobbet så kommer avgiftning eller behandlingshem inte att ta emot han.

• Anonym

Han ska bara ut. Punkt slut. Du kan inte ta på dig hans missbruk. Eller ansvaret för att han har tak över huvudet. Han är en vuxen människa. Hur hårt det än må låta, men så är det!

Du kan stötta honom såklart, men han måste själv vilja sluta. På riktigt. Som det är nu kanske han inte inser att hans missbruk är ett sådant problem eftersom att han inte har riskerat att förlora något. Som sitt äktenskap, sitt hem eller vårdnaden om sina barn.

Har du något kontaktnät du kan prata med och få hjälp av? Hans föräldrar?

• Anonym

Men han försöker ju. Han gör ju allt jag ber honom om. Han har kontakt med öppna narkomanvården och har varit där 2ggr. Han har därifrån fått remiss till en läkare som han varit hos och har fortsatt kontakt med. Han har varit "ren" i 6 dagar. Visst så ville han inte lägga in sig på psykakuten för avgiftning men han gick med på att ha inneboende när jag valde att vara hos barnen.
    Han vet att han har fått en chans, tar han inte vara på denna så är det sin familj han offrar.
    Han har överlåtit all den ekonomiska biten åt mig. Det vill säga att alla pengar jag vet om att vi får in sitter på mitt konto.!
    Känner inte att jag vill kasta ut honom när han försöker!

Nej, jag har inte särskilt stort kontaktnät. Mina föräldrar har hjälpt till så gott dom kunnat hittills.
    Han har ingen kontakt med sina föräldrar.

Vi ska börja gå tillsammans för samtal hos dom han träffat på öppna narkomanvården.

• Anonym

I ditt senaste inlägg låter det som att allt kommer att lösa sig snart, han gör allt han kan. Så jag hoppas det är så.

Lycka till!

• Anonym

Det har gått bra, tack!
    Tilliten till min man är långt ifrån vad den har varit. Men den försöker han så gott han kan att jobba tillbaka. Vi går på par samtal en gång i månaden och han går själv 1 gång i veckan!
    Det känns bra och jag tror vi kommer klara oss igenom detta!
    tack alla för stöd och råd! Tack!

• flamingo86

Hej vännen!

Min sambo är nykter heroinmissbrukare sedan två år tillbaka. Han lever idag med metadon och har tidigare missbrukat heroin i 12 år.

Kan förstå vilken sits du sitter i och jag har själv varit där. Anar att ni är i det "milda" stadiet nu? Han kan fortfarande "kontrollera" det någorlunda? Sök hjälp nu. Heroin är heroin! Glöm inte det.. Oavsett om det röks eller injekseras så är det lika farligt och liga jävligt!!!

När jag träffade min sambo hade han nyss kommit ut från behandlingshem för femtioelfte gången. Vi hade det bra en tid tills jag började ana att något inte stod rätt till. Jag har vetat sedan tidigare att han missbrukar heroin nästintill alltid.
    Det började som vanligt med röka.. Lite på helgen.. På fredagen sedan på lördagen och sen lite på söndagen (han skulle ju bara göra det på helgen) När det sen kom då han började bli dålig på måndagen och sedan blev det bara mer och mer hela tiden.

Efter bara någon månad så kände jag på mig att något var väldigt fel och jag letade då igenom allt hemma! Kollade överallt och visst fann jag hans små verktyg under badkaret.
    Min sambo har alltid varit ärlig emot mig. Han har aldrig ljugit för mig vilket känns skönt utan vi har alltid pratat igenom saker och ting och sen försökt göra det bästa av det.

När jag träffade honom stod han som aktiv sökande till metadonprogrammet. FYRA ÅR STOD HAN I KÖ!

Vet inte hur länge din man hållit på med detta? Ni måste söka hjälp nu. Det finns inte någon återvändo för den jävla skiten.....
    Om det inte fungerar med något så sök metadon eller Sub.. Utan min sambos metadon hade han varit död i dag....

När min sambo tog heroin blev han "slö" Satt och sov typ.. Nickade till hela tiden, tappade ciggen i sängen, soffan osv osv osv osv.. USCH.... I början satt han ju inte såhär.. Då var han väldigt snäll, omtänksam, jobbig och så jädra kärleksfull. men när det sedan blev mer och mer så var det ju bara en katastroff. Min sambo började också ta benzo för att få ännu värre verkan och värre blev det.

En vecka innan vår son föddes fick vi meddelande om att han blivit antagen till metadonprogrammet och var välkommen för avgiftning!

TACK GODE GUD FÖR METADON!!!

Hör av dig om du vill prata eller fråga något mer. Du kan skriva till mig här på FL. Min sambo hjälper dig säkert gärna också..

Tänker på dig

• flamingo86

Läste nu att han blir dålig också..

Hoppas att allt löst sig och att han klarar hålla sig ifrån det...

• Anonym

Tack lamingo86 för ditt svar!
    Det är på rätt väg här så det känns lite bättre nu! Han mår bättre nu och det känns som att hela familjen mår lite bättre. Tänkte inte på det så mycket innan, men nu märker man på barnen att allt är annorlunda. Dom tyr sig mer och mer till pappa nu. Han säger själv att "oj, så här har dom inte gjort innan" allt oftare..så just nu njuter jag av lugnet!
    Tack igen

• Anonym (Gaia)

Hej TS, vill bara säga att jag tycker att du är fantastisk som hanterar allt det här så bra! Du verkar vara så godhjärtad, lugn och genuint snäll!

Jag har själv missbrukarproblem samt levt mitt liv kring missbrukare och vet hur tufft det är och kan vara!

Hoppas ni får drogfri och lycklig framtid - Fortsätt ta hand om varandra :)

Kram!!

• Anonym

Tusen tack "Gaia" för dina vänliga ord!

• Heroin kunninge

Haha, bara så ni vet är det inget speciellt med "rökheroin" det är samma som man kör spruta bara att det är brunt heroin som oftast röks...Är din man beroende av heroin så blir han inte "hög" av det.

Anyway, av heroin blir man lugn, trött, andning och puls sänks en del och man mår illa...

• Legalitet
    Anonym (Nej!) skrev 2009-07-26 00:28:28 följande:

Hej.

Jag har jobbat inom missbruksvården i många år och min erfarenhet säger att du ska bli särbo med din man, snarast möjligt, för både dina barns och din egen skull. Du bör separera från honom tills han kommer på fötter igen, vilket kan ta lång tid, speciellt om han fortfarande är förälskad i sin drog.

Heroin är något som är helt otroligt beroendeframkallande, av allt skit som finns är det det värsta. Det spelar ingen roll om man röker eller injecerar, det är samma sak ändå. Det ena är inte bättre än det andra. Heroinruset är den ultimata känslan av välmående, det finns inget som toppar den känslan i ruset, inte ens kärleken till sina barn.

Tyvärr har jag mött många människor som knarkat bort både familj, jobb, hus och hem och allt annat innan de har tagit sig i kragen och börjat klättra upp från botten igen.

Du kan inte göra något om han själv inte är aktiv i sitt avslut med heroin och han måste verkligen bevisa sin vilja att sluta missbruka och utan att komma med allsköns undanflykter till varför det inte går som han säger eller ni kommer över ens om. I sin abstinens fas kommer han att ha väldigt mycket ångest och vara väldigt ångerfull, han kommer säkert att lova dyrt och heligt att han inte kommer att röka heroin igen.

Heroinmissbrukare är experter på att skylla ifrån sig och inte se sin egen del i något som har med den egna personens "nederlag" och motgångar att göra. De har alltid något att skylla på, någon som inte gjort.... blabla bla....Med ett heroinmissbruk följer alltid kriminalitet på ett eller annat sätt, det är helt enkelt för dyrt att finansiera på något annat sätt, efter att allt annat i hemmet har sålts eller värdesaker har stulits från nära och kära.

Mina varmaste tankar går till dig och dina barn och er övriga familj som drabbats av en heroinmissbrukande kär.

Jag vill också tipsa om en bok som heter Klinisk Psykiatri av Christer Allgulander, läs igenom hela kapitlet om "Substans relaterade störningar".

^-- Allt detta. Verkligen. På riktigt.
Svar på tråden min man röker heroin! Hjälp